Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1968
http://www.dagbladet.no/2011/12/15/m.../rus/19433521/

Jeg kom over denne historien i dag. Olaf som var en rik forretningsmann, som endte opp som narkoman. Det står blant annet at han fikk hele _50_ paralgin forte på sykehuset på en dag. Jeg kan ikke så mye om rus generelt, men her inne på freak diskuterer vi jo ofte at bare 4-5 paralgin forte for dagen er skadelig for leveren. Hvordan kan da det offentlige/sykehus la lov til å gi en slik dose?

Det står også at han ble hekta på kokain fra første stund av, er dette tilfelle? Eller er det ofte slik?

Og hva mener dere om Olaf?
Tull med journalistikken. Det kan ikke være medikamentet Paralgin Forte det er snakk om, det ville vært tyve gram paracetamol, noe som selvfølgelig ikke er skjedd, det er en dødelig dose. Det står at toleransen var skyhøy, og det var den nok, men dette gjelder ikke paracetamolen.

Man kan bli avhengig av kokain fra første gang hvis man setter stor pris på rusen. Som han skriver: "jeg ble verdensmester". Hvis man liker den følelsen og har stort behov for å oppleve den ofte, blir man avhengig. Å bli avhengig på den måten man ofte kaller fysisk, altså som følge av nevroadaptasjon med tilhørende abstinenser, skjer ikke, men det er altså åpenbart ikke nødvendig for å bli avhengig av et stoff.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Man kan bli avhengig av kokain fra første gang hvis man setter stor pris på rusen. Som han skriver: "jeg ble verdensmester". Hvis man liker den følelsen og har stort behov for å oppleve den ofte, blir man avhengig. Å bli avhengig på den måten man ofte kaller fysisk, altså som følge av nevroadaptasjon med tilhørende abstinenser, skjer ikke, men det er altså åpenbart ikke nødvendig for å bli avhengig av et stoff.
Vis hele sitatet...
Takk for et fint svar. Noen mennesker blir ikke avhengig av kokain selv om de har drevet med det i lengre tider, og denne mannen påsto at han ble avhengig fra første stund. Tror du "livsstilen/situasjonen" er med å påvirke hvor fort en blir avhengig?

For eksempel, vil da en fattig uteligger som ruser ser kun fordi han/hun er deprimert og vil oppleve rus, tåle mye mer før han/hun blir avhengig, enn denne mannen som "ble verdensmester"? / eller omvendt? Eller er dette helt 100% individuelt, og at det har ikke slike ting noe å si?
Livssituasjonen er helt klart en veldig viktig faktor, kanskje avgjørende. Denne mannen "ble verdensmester", han var ikke det i sin naturlige tilstand. Kanskje hadde han et behov for en følelse av kontroll og mestring som man opplever under kokainrusen, kanskje var han tilogmed deprimert eller hadde problemer med et eller annet i livet, til tross for hvordan han og livet hans virket utad; dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, jeg vet jo ingenting om fyren. Poenget er at rus ofte representerer et etterlengtet behov, og en person i en vanskelig livssituasjon har større sjanse for å bli avhengig av et rusmiddel enn noen som har det bra. Mennesker som ruser seg på grunn av depresjon lider derfor en større risiko for avhengighet. Jeg tror derfor ikke uteliggeren din har noen spesielle forutsetninger for å unngå avhengighet, noe vi jo har en del eksempler på.
Den største forskjellen mellom en uteligger og denne mannen her er nok pengene. Olaf hadde råd til å kunne ruse seg på kokain når det måtte passe ham, og siden rusen gjorde at han "ble verdensmester" ble han nok fort litt for glad i pulveret. En fattig uteligger har nok like stort, om ikke større potensiale til å bli avhengig, men nettopp pga. det økonomiske så begrenser det seg til en viss grad selv (med mindre han/hun gjør brekk, selger stoff eller lignende for å skaffe seg penger da riktignok).

Vil bare legge til at kokain føles virkelig som ett vidunderstoff i slike situasjoner som Olaf gjerne befant seg i. Tenker da på foredrag, presentasjoner, kundekontakt, salg, osv. Man føler at man har full kontroll, og ofte så har man kanskje det også, sett i forhold til hvordan man ville ha gått frem om man var nyktern. Og den følelsen av mestring, av å selge, overtale kunden osv. kan nok i seg selv gi en egen rus. Kombinert med kokain blir man supermann og tror man kan trikse og fikse alt.

Dette er en av grunnene – sett bort ifra det økonomiske – til at jeg tror denne typen forretningsmann kanskje har lettere for å bli avhengig av stoffer som kokain enn en uteligger eller person som ikke har fullt det samme behovet for å selge seg selv og sine tjenester/produkter og samtidig fremstå som ett respektert og oppegående individ til enhver tid.
Sist endret av LarVael; 15. desember 2011 kl. 20:08.