Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1917
Har dagbladet gått tom for saker å skrive om , eller er dette ment som en slags aprilspøk?

http://www.dagbladet.no/2011/12/05/n...rgit/19299132/

Håper for all del de ikke bruker noen form for politistyrker på denne saken. Kanskje jeg skal ringe inn til DB for å melde katta mi savna i samme slengen!
DB.no er den avisen jeg leser hver dag, det står mye drit, særlig usakelige forbrukstester, men mye bra også.
Det er ikke SÅ stor forskjell på nettavisene. Det er for det meste de samme sakene overalt.

Men db tar ofte kaka når det gjelder care saker, som denne der de har lest innholdsfortegnelsen på en 10 - 20 pølser og gitt terningkast etter hvor mye fett de inneholder, istedenfor å fokusere på smak og pris.
Og du sprer denne nyheten ytterligere fordi?
Jeg er lei av nyheter om forsvunnede husdyr, sauer og reinsdyr.
Hvis du ikkje kan holde øye på dyra dine, utstyr de med gps!
We have the technology!

Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=1HzQKqssFsg

Billigste løsningen jeg fant på eBay koster 200 spenn: Portable Mini GSM/GPRS/GPS 4-Frequency Tracker Tracking Device Locator

Skulle vært billigere forsikring på dyr som har gps, på samme måte som man har billigere forsikring på hus som har tyverialarm.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Og du sprer denne nyheten ytterligere fordi?
Vis hele sitatet...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Har dagbladet gått tom for saker å skrive om , eller er dette ment som en slags aprilspøk?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer faktisk på det. Synes DB som er en landsdekkende avis, skriver om mange _gode_ saker, men akkurat den saken fikk meg virkelig til å stusse!
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er lei av nyheter om forsvunnede husdyr, sauer og reinsdyr.
Hvis du ikkje kan holde øye på dyra dine, utstyr de med gps!
We have the technology!

Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=1HzQKqssFsg

Billigste løsningen jeg fant på eBay koster 200 spenn: Portable Mini GSM/GPRS/GPS 4-Frequency Tracker Tracking Device Locator

Skulle vært billigere forsikring på dyr som har gps, på samme måte som man har billigere forsikring på hus som har tyverialarm.
Vis hele sitatet...
Ser ikke det står noe om vann etc på den
Tror det er lite nytte i og fest gps som ikke er vanntett på en hund/katt

FacePalm
Win!
I utgangspunktet en lite givende artikkel, men jeg blir alltid like glad når en av de gamle fjordgårdene på Sunnmøre nevnes. I folkeopplysningens navn sprer jeg derfor mer informasjon om denne sauen.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg lurer faktisk på det. Synes DB som er en landsdekkende avis, skriver om mange _gode_ saker, men akkurat den saken fikk meg virkelig til å stusse!
Vis hele sitatet...
Du lurer på om det er en aprilspøk? Det er vel bare å sjekke kalenderen. Dette er åpenbart kun er nok en dose med agurknytt fra dagbladet. Ikke meningen å være spydig eller no, men jeg synes faktisk den tråden her minner mistenkelig om artikkelen du kritiserer.
Sist endret av mentalmelt; 5. desember 2011 kl. 23:49.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Ser ikke det står noe om vann etc på den
Tror det er lite nytte i og fest gps som ikke er vanntett på en hund/katt

FacePalm
Win!
Vis hele sitatet...
I videoen jeg posta som eksempel sier annonsøren av produktet "Pawtrack GPS" ved 1:50:

The pawtrack tracker is robust, compact and can cope with the harshest weather.
Vis hele sitatet...
den jeg fant på eBay var bare for å illustrere pris.
Man kan få en vanntett gps til under 200 spenn per stykk om man tar vekk tillegsfungsjoner som GPRS og GSM og kjøper i større kvanta. (én til hver sau i flokken)
Han som har skrevet artikkelen vinner jo på det uansett siden du bringer artikkelen videre til et annet fora, som gjør at db.no får flere lesere på akkurat den artikkelen. PROFIT.
Artig kommentarer der i allefall bl.a.:

Oppfølgeren

Det parterte liket av Margit funnet i frysedisken til Rema 1000 - politiet er rystet over grusomheten på drapet.

-

Ikke akkurat en voldsom stor og seriøs sak, men litt humor må de store avisene også komme med av og til, selv om denne var noe tørr.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du lurer på om det er en aprilspøk? Det er vel bare å sjekke kalenderen. Dette er åpenbart kun er nok en dose med agurknytt fra dagbladet. Ikke meningen å være spydig eller no, men jeg synes faktisk den tråden her minner mistenkelig om artikkelen du kritiserer.
Vis hele sitatet...
"aprilspøk" ala gått tom for saker å skrive om. Men OK: skulle nok tilført tråden: Jeg synes dagbladet skriver mer og mer om ubetydelige saker i de siste måneder sammenlignet med hva de gjorde før, hva synes dere? Er det greit med slike ubetydelige saker ? Eller hører det med i en landsdekkende avis som bør dekke alle slags saker?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
FreakForum burde skaffe en *Facepalm* smiley...
Kanskje sauebonden er i familie/nær venn med en DB journalist?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
"aprilspøk" ala gått tom for saker å skrive om. Men OK: skulle nok tilført tråden: Jeg synes dagbladet skriver mer og mer om ubetydelige saker i de siste måneder sammenlignet med hva de gjorde før, hva synes dere? Er det greit med slike ubetydelige saker ? Eller hører det med i en landsdekkende avis som bør dekke alle slags saker?
Vis hele sitatet...
Se der ja. Vel, jeg synes i utgangspunktet det er greit å putte inn litt agurknytt her og der, så lenge det ikke dominerer avisen for mye. Det kommer også an på hva slags argurknytt det dreier seg om. Jeg vil heller lese om en bortkommen sau for eksempel, enn om Big Brother-Laylas nye hair extensions.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Se der ja. Vel, jeg synes i utgangspunktet det er greit å putte inn litt agurknytt her og der, så lenge det ikke dominerer avisen for mye. Det kommer også an på hva slags argurknytt det dreier seg om. Jeg vil heller lese om en bortkommen sau for eksempel, enn om Big Brother-Laylas nye hair extensions.
Vis hele sitatet...
OK. Men jeg skjønner ikke hvorfor DB satser på slike typer saue-agurtnyheter, da BigBrother agurk-nyheter ( i min teori) hadde fått mer oppmerksomhet enn en slik saue-sak. Det blir bare litt for rart spør du meg. Rart. Var derfor jeg stusset sånn over en slik sak i DB.

Men det jeg skulle ønske mest av _ALT_ var at DB kunne lage diskusjonsforumet ( som består av mye drittslenging og useriøse innlegg etter min mening) om til VG sin type diskusjonsforum, der man må stå fram med navn+etternavn.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er lei av nyheter om forsvunnede husdyr, sauer og reinsdyr.
Hvis du ikkje kan holde øye på dyra dine, utstyr de med gps!
We have the technology!

Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=1HzQKqssFsg

Billigste løsningen jeg fant på eBay koster 200 spenn: Portable Mini GSM/GPRS/GPS 4-Frequency Tracker Tracking Device Locator

Skulle vært billigere forsikring på dyr som har gps, på samme måte som man har billigere forsikring på hus som har tyverialarm.
Vis hele sitatet...
Her har vi en rapport som viser at det ikke er økonomisk lønnsomt for en sauebonde å utruste sauene med GPS. Riktignok er rapporten fra 2008, men jeg tror ikke forholdene har forandret seg veldig mye på tre år.

Sitat av rapport
Dersom en setter opp regnestykket for ett bruk med 100 søyer uten noen subsidering kan det se slik ut:
Vis hele sitatet...
.
Sitat av rapport

Dette viser at det i dette gitte tilfellet ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt for den enkelte å investere i radiobjeller dersom det ikke kommer på plass et eller annet tilskudd eller reduksjon i innkjøpsprisen/årlige driftskostnader. For at det skal bli bedriftsøkonomisk lønnsomt i dette tilfellet må disse til sammen føre til en reduksjon i kostnadene på minst kr 320,- per radiofjelle per år.
Vis hele sitatet...
Vil dere ha dypere informasjon får dere lese rapporten.

Forøvrig blir ikke forsikringen billigere, men man får igjen 40 prosent mer for en bortkommen/drept sau.
Sist endret av mandelbrot; 6. desember 2011 kl. 00:07.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kanskje sauebonden er i familie/nær venn med en DB journalist?
Vis hele sitatet...
Betyr det at nære venner og familie av journalister har mer rett/større sjangse på å få sakene sine på trykk enn vi andre ? Uansett relevans?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
OK. Men jeg skjønner ikke hvorfor DB satser på slike typer saue-agurtnyheter, da BigBrother agurk-nyheter ( i min teori) hadde fått mer oppmerksomhet enn en slik saue-sak. Det blir bare litt for rart spør du meg. Rart. Var derfor jeg stusset sånn over en slik sak i DB.
Vis hele sitatet...
Det er mange som driter langt i Layla, og som er mer opptatt av sauer, bønder og snøfall. Teorien er vel at hvis man skriver litt om alt, så blir alle fornøyde og tilfreds. Ikke så rart egentlig.
Sist endret av mentalmelt; 6. desember 2011 kl. 00:08.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Her har vi en rapport som viser at det ikke er økonomisk lønnsomt for en sauebonde å utruste sauene med GPS. Riktignok er rapporten fra 2008, men jeg tror ikke forholdene har forandret seg veldig mye på tre år.



.


Vil dere ha dypere informasjon får dere lese rapporten.

Forøvrig blir ikke forsikringen billigere, men man får igjen 40 prosent mer for en bortkommen/drept sau.
Vis hele sitatet...
Denne rapporten skriver om å leie, ikke kjøpe.
Kjøper man én gps til hver sau, og du har 100 sauer blir dette 20.000.
Programvare finnes allerede gratis til å tracke mobiltelefoner med gps: http://www.instamapper.com/
Og du kan bruke google maps gratis til å spore bil-gps: http://www.youtube.com/watch?v=1wL-zm5F0xo

Eneste du må betale da, er 20.000 + strøm for lading av gps
ClaesGreve, jeg vil også påpeke at slike saker retter fokus mot noe som for sauebønder hvert eneste år er et stort problem. Dette kan være med å hjelpe være kjære bønder i å få subsidier som gjør at GPS på sau faktisk blir en realitet (vet at mange har det allerede). Hvem ønsker vel at de skal legge ned? I hvert fall ikke jeg. Fårikål er et must!
Det er jo bare hyggelig at Dagbladet klemmer artige saker som dette inn mellom all elendigheten vi ellers leser om i avisene.
Sist endret av Flatulence; 6. desember 2011 kl. 00:21.
Personelig syntes jeg slike 'nyheter' er litt morsomme å lese på.

Er det ikke så mye nytt som har skjedd i verden, så ser jeg ingen grunn til at de ikke hiver inn litt agurknytt innimellom. Bare morsomt det.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Denne rapporten skriver om å leie, ikke kjøpe.
Kjøper man én gps til hver sau, og du har 100 sauer blir dette 20.000.
Programvare finnes allerede gratis til å tracke mobiltelefoner med gps: http://www.instamapper.com/
Og du kan bruke google maps gratis til å spore bil-gps: http://www.youtube.com/watch?v=1wL-zm5F0xo

Eneste du må betale da, er 20.000 + strøm for lading av gps
Vis hele sitatet...
Damn, du leser fort. Men det gjenspeiles vel i at du ikke fikk med deg noe som helst. Les punkt 4.1 og 4.1, du.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
ClaesGreve, jeg vil også påpeke at slike saker retter fokus mot noe som for sauebønder hvert eneste år er et stort problem. Dette kan være med å hjelpe være kjære bønder i å få subsidier som gjør at GPS på sau faktisk blir en realitet (vet at mange har det allerede). Hvem ønsker vel at de skal legge ned? I hvert fall ikke jeg. Fårikål er et must!
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har ikke fått med meg at bønder stapper GPS på sauene sine Nei selvsagt ønsker vi ikke at de skal legge ned. Leser mye om denne "smør-krisen" eller hva de kaller den i disse dager. Bønder får nok oppmerksomhet i media spør du meg.
Sist endret av ClaesGreve; 6. desember 2011 kl. 00:28.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel, jeg har ikke fått med meg at bønder stapper GPS på sauene sine Nei selvsagt ønsker vi ikke at de skal legge ned. Leser mye om denne "smør-krisen" eller hva de kaller den i disse dager. Bønder får nok oppmerksomhet i media spør du meg.
Vis hele sitatet...
Lavkarbofolkene har fått med seg at de nå har lov til å spise smør.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Damn, du leser fort. Men det gjenspeiles vel i at du ikke fikk med deg noe som helst. Les punkt 4.1 og 4.1, du.
Vis hele sitatet...
"innkjøpsprisen på kr 1 800,- pr bjelle"

Jeg fant en random gps til 200 spenn + et par systemer som er gratis å bruke (google maps), jeg tror nok at man skal kunne klare å skaffe en spesialtilpasset gps for sau (gps + halsbånd) til 300 spenn.

Man kan til og med slenge på en ferdig installasjonspakke til et par tusen slik at bønder som ikke har erfaring med å sette opp en gps mot en datamaskin og google maps bare kan klikke på halsbåndene og vente på at lambi skal forville seg ut av det avgrensede området...

Jeg fant til og med et ferdig kit for hund innkludert software: Animal GPS tracker TK102

Pris? 225 spenn per stk. om du kjøper 10 om gangen.

GPS er billigere i dag enn det var for 3 år siden, tiden flyr.

Håper staten kjøper opp et av disse systemene og bruker det for å senke forsikringsavgiftene.