Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4338
Hei!

1) Noen av dere som har tatt utskrevet befalskurs ved forsvaret (1årig), og har noen erfaringer å dele?

2) Er det mulig å søke seg til internasjonal tjenste med kun UB? Grunnen til at jeg lurer på det, er at UB og førstegangstjeneste ikke er det samme, og for å søke til internasjonal tjenste, må man blant annet ha fullført førstegangstjenste slik jeg har forstått det?

Takk.
Ub er førstegangstjeneste. Du har først halvt år befalskole, så er du halvt år i praksis der du er ub-korporal. Etter endt praksis blir du sersjant.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Ub er førstegangstjeneste. Du har først halvt år befalskole, så er du halvt år i praksis der du er ub-korporal. Etter endt praksis blir du sersjant.
Vis hele sitatet...
Så rart da, jeg ringte nettopp å snakket med dem. De sa at UB ikke var det samme som førstegangstjenste, og innen UB måtte jeg søke selv.
Det mo3 skriver er korrekt. Som oftest må du ha fullført førstegangstjenesten før du verve deg til int.ops.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Så rart da, jeg ringte nettopp å snakket med dem. De sa at UB ikke var det samme som førstegangstjenste, og innen UB måtte jeg søke selv.
Vis hele sitatet...
Førstegangstjeneste her betyr "Har jobbet militært i Forsvaret i ett år". Om du har befalsskole, UB-kurs, "vanlig" førstegangstjeneste eller jobbet som lærling i militær stilling, er du kvalifisert til å søke deg til intops.

Enkelt og greit – Har du fått din grens vernedyktighetsmedalje, er du kvalifisert til å søke.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Med 1 års erfaring i forsvaret så er du kvalifisert til utenlandstjeneste. For meg så virker det lettere for befal å komme seg ut enn å få en grenader stilling.

Til UB linja, tror du vil få det litt bedre enn en vanlig førstegangstjeneste. Det skjer kanskje litt mer for deg som "befal".
Sitat av Myhre Vis innlegg
Førstegangstjeneste her betyr "Har jobbet militært i Forsvaret i ett år". Om du har befalsskole, UB-kurs, "vanlig" førstegangstjeneste eller jobbet som lærling i militær stilling, er du kvalifisert til å søke deg til intops.

Enkelt og greit – Har du fått din grens vernedyktighetsmedalje, er du kvalifisert til å søke.
Vis hele sitatet...
Takk. Jeg har nok missforstått dette førstegangstjeneste-begrepet. Jeg skal søke til våren. En siste ting: Tror du de legger større vekt på å ta inn gutter forran jenter? Eller har dette ingenting å si ved dette opptaket? Kravene våre er jo mye lettere enn guttene sitt fysiske krav. Bare lurer da jeg er jente.
6mnd befalskole og 6mnd praksis. Du kan selvfølgelig velge å fortsette som sersjant eller gå av etter endt periode.

Du vil nok iallefall enten bli lagfører eller nestlagfører i en geværtropp veldig ofte på rekruttavdelinger. Jeg har kun erfaring med en fra Garden. Han trivdes og var ett befal jeg var svært fornøyd med, selvom han uten tvil var den strengeste, hehe.

Fin vei å gå. Men du må tåle litt pinglerykter blandt de andre.


Du kan søke INTOPS etter førstegangstjenesten, da blir du sendt ned som sersjant.

Mens vi snakker intops har du 2 valg....

1. Du reiser ned i avdelingen du avtjente førstegangstjenesten i, Da kan det være en fordel å være i avdelinger som Garden,2.BN,panserbataljonen osv. Som regelmessig deltar med soldater. Dette vil stille deg som en mye sterkere kandidat til opptak ved feks: TMBN og HJK

2. Du kan også først søke opptak i TMBN/HJK eller lignende proff avdelinger, Da har du ingen intops erfaring, men TMBN er den bataljonen som deltar med flest soldater og er der du kommer fortest ut. Men igjen du har null intops erfaring noe de setter pris på, men de diskvalifiserer deg ikke på grunnlaget.

Jeg ser du er fra oslo, så jeg ville søkt praksis i Garden( terningmoen KP6). Der får du meget fin førstegangstjeneste med mye lærdom og trening. Og du stiller også bra til Intops med bakgrunn derfra.

Alternativ 1 er uten tvil det beste for deg vis du tar befalsutdanning, da du fort kan få fast jobb i feks Garden i ettertid, Det vil ikke bli problemt med intops på deg
Sist endret av Rammlied; 30. november 2011 kl. 12:38.
De ønsker å øke prosentandelen jenter i Forsvaret, så hvis du klarer de fysiske kravene.. er jeg rimelig sikker på at du kommer inn.
Sitat av Xeon Vis innlegg
De ønsker å øke prosentandelen jenter i Forsvaret, så hvis du klarer de fysiske kravene.. er jeg rimelig sikker på at du kommer inn.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid hatt lyst å gjøre karriere innen forsvaret, men har ingen erfaring inen de aktivitetene som er grunnleggende der. De fysiske kravene klarer jeg lett, da jeg har drevet med sport i mange år. Er heller redd de vil se på meg som "klønete". Var på sesjon hos dem for 2 år siden. Gjorde det bra der, men takket den gang nei til førstegangstjenste. Vet du om alderen er en viktig ting når det gjelder hvem de tar inn? Om de helst vil ha litt eldre, enn unge? Jeg er bare 20år.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Bare kom deg gjennom prøvene og feltuken du. Er lederegenskapene dine som er det som blir lagt vekt på under felten. Om alt annet er bestått, så brukes de sjeldent til å skille personer.

I tillegg til alder, så tar de alt inn fra 18 og utover.
Sist endret av Stickyshift; 30. november 2011 kl. 12:56.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har alltid hatt lyst å gjøre karriere innen forsvaret, men har ingen erfaring inen de aktivitetene som er grunnleggende der. De fysiske kravene klarer jeg lett, da jeg har drevet med sport i mange år. Er heller redd de vil se på meg som "klønete". Var på sesjon hos dem for 2 år siden. Gjorde det bra der, men takket den gang nei til førstegangstjenste. Vet du om alderen er en viktig ting når det gjelder hvem de tar inn? Om de helst vil ha litt eldre, enn unge? Jeg er bare 20år.
Vis hele sitatet...
Du er i din beste alder de tar vell folk inn til de er 28? 30? er noe slik. Er ikke sikker på hvordan det er nå. Du er iallefall ikke for gammel.

Men jeg tror du kun kan jobbe som avdelingsbefal til du er 30, eller 32.
evt du kan søke 3+3år tjeneste i TMBN i noen tilfeller kan du også gi deg opp til 9 år tjeneste uten Krigsskole, Altså 3+3+3.

http://www.krigsskolen.no/ for offiser utdanning som du må ha vis du vil gå enda lenger
Sist endret av Rammlied; 30. november 2011 kl. 12:56.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har alltid hatt lyst å gjøre karriere innen forsvaret, men har ingen erfaring inen de aktivitetene som er grunnleggende der. De fysiske kravene klarer jeg lett, da jeg har drevet med sport i mange år. Er heller redd de vil se på meg som "klønete". Var på sesjon hos dem for 2 år siden. Gjorde det bra der, men takket den gang nei til førstegangstjenste. Vet du om alderen er en viktig ting når det gjelder hvem de tar inn? Om de helst vil ha litt eldre, enn unge? Jeg er bare 20år.
Vis hele sitatet...
Aldereren din er ingen hindring. Mange som tar førstegangstjeneste i alder av 23-24år og. Hvis man ønsker en vei inn i Forsvaret etter den alderen er det kanskje mer normalt med rett til Krigsskolen. Selv tok jeg 2 år læretid i Forsvaret og jobbet en stund etterpå som sersjant.
Det er mange karrieremuligheter, flere enn man får vite på sesjoner o.l.
Du kan f.eks. ta befalsskole/utskrevet befalskurs. Da blir du noe som heter avdelingsbefal og kan jobbe i Forsvaret til du er 35år(hvis jeg husker korrekt). For å kunne fortsette og få krigsskolestatus kan du ta 1/2år kvalkurs. Du har også noen begrensninger som avdelingsbefal, du kan ikke få høyere grad enn kaptein.

Eneste man skal tenke på i Forsvaret er at det er ikke like trygg arbeidsplass som det var en gang.. mye omorganiseringer.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Du er i din beste alder de tar vell folk inn til de er 28? 30? er noe slik. Er ikke sikker på hvordan det er nå. Du er iallefall ikke for gammel.

Men jeg tror du kun kan jobbe som avdelingsbefal til du er 30, eller 32.
evt du kan søke 3+3år tjeneste i TMBN i noen tilfeller kan du også gi deg opp til 9 år tjeneste uten Krigsskole, Altså 3+3+3.

http://www.krigsskolen.no/ for offiser utdanning som du må ha vis du vil gå enda lenger
Vis hele sitatet...
Joda, de tar inn folk til de er 28. Men jeg tenkte at det er kanskje større sjangse å komme inn som 23-24 åring, enn som helt fersk 18-20 åring. Er man litt eldre i åra/toppen har man som regel mer erfaring o.l.