Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5850
Hei !

Det foregår jo en evig krangel rundt Mac vs PC - og her er PC-fansens sjangse til å slå et slag for PC.

Madammen har lyst å kjøpe en ny 27" iMac (link), dyreste modellen med 3,1ghz cpu og 6970m skjermkort.

Denne skal stå i stua, så design er et viktig poeng for henne - og sånn sett for meg og. Primærbruk blir WoW / Diablo 3, og antakeligvis litt andre spill(type modern warfare).

Klarer noen å sette opp et oppsett med tilsvarende ytelse, med et pent kabinett til en lavere pris? Operativsystem behøves ikke å prises med.

Merk: Dette er ikke en "iMac vs PC diskusjonstråd" - dette er simpelthen en tråd for å se om vi klarer å få til et PC-oppsett med tilsvarende ytelse, pen design, og å gjøre dette rimeligere.
Lages ikke pc'er som ser bra ut. Ergo er du stuck med iMac hvis du skal ha noe madammen kan ha i stua.
Hva med å kjøpe mac-skjerm og mac tastatur og koble det på en PC som du gjemmer under sofaen?
Spill er jo uansett ikke akkurat det området MAC brillierer på

En datamaskin (selv en mac) er jo uansett et ganske stygt møbel å ha i stuen, har dere vurdert en laptop som kan stues bort når den ikke er i bruK?

Hva med denne? http://store.apple.com/no/product/MC007ZE/A
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Hager Vis innlegg
Lages ikke pc'er som ser bra ut. Ergo er du stuck med iMac hvis du skal ha noe madammen kan ha i stua.
Vis hele sitatet...
Feil, helt feil. Er mye du kan få gjort om du bare bruker tiden til rådighet og leter.

Det som stiller iMac sterkt i design er det at alle komponenter "sitter i skjermen". Dette fjerner overflødige kabler, reduserer plassen som brukes, og gir deg en stilren skjerm som få andre kan matche på markedet.

Edit: Litt rask med å poste, beklager dette. Du kan jo kjøpe skjermen fra apple.com, for å koble den til en pc. Så får du designet til Apple, så kan du bare kjøpe et cleant kabinett som du "gjemmer" bort.
Sist endret av Stickyshift; 7. november 2011 kl. 09:58.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Feil, helt feil. Er mye du kan få gjort om du bare bruker tiden til rådighet og leter.

Det som stiller iMac sterkt i design er det at alle komponenter "sitter i skjermen". Dette fjerner overflødige kabler, reduserer plassen som brukes, og gir deg en stilren skjerm som få andre kan matche på markedet.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett endel pene PC-tastatur, men PENE skjermer har jeg fortsatt igjen å finne..
Petterpan2: Skjermen koster 8200,- , og da er mesteparten av budsjettet (15.490,-) spist opp av skjermen alene. Du har da 7200,- igjen til å sette opp en stasjonær PC som matcher iMacen, men poenget her var jo å komme billigere unna

Og, pcen SKAL stå i stua. Jeg har min stasjonære på kontoret, og den eneste plassen hun kan ha sin er i stua. Jeg er hendig med å fikse kabelrot og denslags, så jeg kan i det minste få kabelrotet ned til et absolutt minimum.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Petterpan2: Skjermen koster 8200,- , og da er mesteparten av budsjettet (15.490,-) spist opp av skjermen alene. Du har da 7200,- igjen til å sette opp en stasjonær PC som matcher iMacen, men poenget her var jo å komme billigere unna
Vis hele sitatet...
iMac har 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning.. det er dyrt apple eller ei.. Disse skjermene koster 6-14.000 tusen kroner, og de fleste ser ikke akkurat pene ut..
Her kan jeg promotere for den beste kabinettprodusenten ever... Fractal!

Fractal Design R3
http://images.bit-tech.net/content_images/2010/10/fractal-design-define-r3-review/Fractal-Design-R3-3-l.jpg

Fractal Design Array R2
http://images.gfx.no/787/787224/introduksjon.JPG.jpg


Lykke til med kjøp
Hm. Så da kan vi i grunn konkludere med at om man vektlegger design, vinner Apple.
Tipper det sitter noen eplegutter og jubler nå
Sitat av nightLook Vis innlegg
Hm. Så da kan vi i grunn konkludere med at om man vektlegger design, vinner Apple.
Tipper det sitter noen eplegutter og jubler nå
Vis hele sitatet...
Du kan ikke konkludere med noe når det gjelder design. Design for deg kan være noe annet enn design for meg. Selv hadde jeg kjøpt en dyr (7 - 14.000kr) skjerm fra noen andre enn Apple. Selv om eple-design er minimalistisk og fint, skjærer det litt i øya.
iMac= en kabel. stasjonær= kabinett og skjerm. Her har vi allerede to kabler, pluss en boks på si. koser meg med imac. stille og alt i et er genialt for oss som legger vekt på design og at alt skal se pent ut. de kabinettene uaexed linker til er stygge. I all fall i en Applefans øyne som meg. Bare ved tanken på å ha en boks får meg til å tenke "sitter heller med ipaden da"
Sist endret av mo3; 7. november 2011 kl. 15:57.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
iMac har 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning.. det er dyrt apple eller ei.. Disse skjermene koster 6-14.000 tusen kroner, og de fleste ser ikke akkurat pene ut..
Vis hele sitatet...
Dell sin 27" har samme oppløsning, ips-display, ser ikke så fryktelig stygg ut (du skal vel uansett ikke sitte og se på baksiden av den?), har langt bedre justeringsmuligheter enn apple sitt display og koster deg den nette sum av 4999: http://www.dustinhome.no/dell-u2711-...uct/5010380195

Du klarer nok å skru sammen bedre maskinvare totalt sett for den prisen apple skal ha for en 27" imac, men du får de ikke i samme innpakning eller med samme os.
Hva med alienware om det fortsatt selges? Er vel 4/6 av prisen for design der og?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva med alienware om det fortsatt selges? Er vel 4/6 av prisen for design der og?
Vis hele sitatet...
da må man enten ha bærbar eller stasjonær. Om man velger stasjonær kommer man like langt når man vil ha design. Apple er design
Når fikk Alienware design egentlig? :S
Er man 14 år, grett, da er Alienware maksimalt kult... Ellers, nei.


iMac er overlegen alt av konkurenter, når det kommer til minimalisme og ytelse i en og samme boks.


Nå blir det generelt vanskelig å anbefale noen former for oppsett, uten å faktisk vite hvordan det ser ut der pc'n skal stå.
Men generelt så vil nok iMac vinne over alt som heter pc-i-kabinett+skjerm løsninger på markedet.


Eneste løsningen jeg kan tenke meg, er å overføre bilde og USB-signal over kabel, og så sette opp en liten mottaker + skjerm ved skrivebordet.
Så har man kabinettet i et annet rom.
Sist endret av Blackkoz; 7. november 2011 kl. 16:35.
Sitat av moridin Vis innlegg
Dell sin 27" har samme oppløsning, ips-display, ser ikke så fryktelig stygg ut (du skal vel uansett ikke sitte og se på baksiden av den?), har langt bedre justeringsmuligheter enn apple sitt display og koster deg den nette sum av 4999: http://www.dustinhome.no/dell-u2711-...uct/5010380195

Du klarer nok å skru sammen bedre maskinvare totalt sett for den prisen apple skal ha for en 27" imac, men du får de ikke i samme innpakning eller med samme os.
Vis hele sitatet...
Dette var faktisk et røvertilbud, Ordinær pris på den 27" fra dell er jo 7 879 kr, men pen er den fortsatt ikke da
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Dette var faktisk et røvertilbud, Ordinær pris på den 27" fra dell er jo 7 879 kr, men pen er den fortsatt ikke da
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det er ett røverkjøp.

Ang. penhet... når skjermen er på og du gamer... da tror jeg du synes den er LEKKER....
Sist endret av uaexed; 7. november 2011 kl. 17:10.
Vil bare si at jeg har en samme iMac 27" selv og har installert windows på den (dual boot). Har testet en del spill på topp grafikk og har kjørt knirkefint og har ikke hatt noen problemer.
Dersom du kjøper maskin kun til spilling kan du like så godt kjøpe windows, IMO. Mac derimot synes jeg holder mye bedre til alt annet, i tillegg til design, filmredigering, etc...
Utrolig enkelt å ta den med seg også om dere tar vare på original embalasje. Tar den med på skolen om vi skal klippe film, og det er kun EN kabel jeg trenger å koble ut - trådløst tastatur og mus, og det fungerer veldig presist og knirkefritt
Kanskje ikke et veldig informativt innlegg, men ville bare dele egne erfaringer
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Dette var faktisk et røvertilbud, Ordinær pris på den 27" fra dell er jo 7 879 kr, men pen er den fortsatt ikke da
Vis hele sitatet...
Veldig pen er den ikke, men den har heller ikke sjenerende design. Den er veldig nøytral på de fleste overflater. Noe jeg ser på som en stor fordel med denne framfor tilsvarende iMac-skjerm er at den ikke er glossy og derfor ikke reflekterer lys, noe som gir en bedre opplevelse med selve bildet når du sitter i et opplyst rom.

Men når du sier at designet verdsettes stort (noe som selvsagt er forståelig når den skal stå i stua) ville jeg faktisk gått for en iMac. Det blir rett og slett ryddigere da du slipper kabelrotet, og om dere liker denne typen design blir det vanskelig å finne noe like pent som samtidig er billigere.
Sitat av Taake Vis innlegg
Veldig pen er den ikke, men den har heller ikke sjenerende design. Den er veldig nøytral på de fleste overflater. Noe jeg ser på som en stor fordel med denne framfor tilsvarende iMac-skjerm er at den ikke er glossy og derfor ikke reflekterer lys, noe som gir en bedre opplevelse med selve bildet når du sitter i et opplyst rom.

Men når du sier at designet verdsettes stort (noe som selvsagt er forståelig når den skal stå i stua) ville jeg faktisk gått for en iMac. Det blir rett og slett ryddigere da du slipper kabelrotet, og om dere liker denne typen design blir det vanskelig å finne noe like pent som samtidig er billigere.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hatt noen problemer med displayet til iMac og lysreflektering (?). Displayet er også designet slik at du kan se den fra skrå vinkel og fortsatt se hva som skjer på skjermen (eller noe i den duren).
Sist endret av boblesaft; 7. november 2011 kl. 17:36.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har ikke hatt noen problemer med displayet til iMac og lysreflektering (?). Displayet er også designet slik at du kan se den fra skrå vinkel og fortsatt se hva som skjer på skjermen (eller noe i den duren).
Vis hele sitatet...
Stemmer det med innsynsvinkelen, ja. Det er en av de mange fordelene med IPS-teknologien som Appleskjermen bruker, og det er nøyaktig det samme som er i skjermen fra Dell. Poenget er vel heller at med en glassplate foran den matte skjermen vil det uansett være et visst gjenskinn som kan forandre fargene aldri så lite, men til spill vil det selvsagt ikke være noe problem i forhold til hva det kan være for enkelte som for eksempel jobber med bilderedigering og slikt. De er så godt som identiske, men jeg personlig foretrekker matt skjerm framfor glossy. Kanskje fordi jeg slipper å se mitt eget speilbilde når skjermen er slått av.

De er begge fantastiske skjermer uansett.
Idag spor ungene hva den store boksen bak TV'n er, om 10 aar spoor ungene hva den store boksen under PC skjermen er.

Tror imac tar WOW og diablo ganske lett altsaa, du trenger kun aa kjope en mus og tastatur som du sikkert har liggende fra for av. Og evt traadlost headset (logitech G930)
Sitat av Arigo Vis innlegg
Idag spor ungene hva den store boksen bak TV'n er, om 10 aar spoor ungene hva den store boksen under PC skjermen er.

Tror imac tar WOW og diablo ganske lett altsaa, du trenger kun aa kjope en mus og tastatur som du sikkert har liggende fra for av. Og evt traadlost headset (logitech G930)
Vis hele sitatet...
Man får jo med tastatur og mus. Klarer fint å spille med tastaturet man får med imacen, men har en gaming mus på si fordi jeg har trackpad.
Sukk, da blir det iMac.

GRÅT IKKJE MEIR, ARGENTIINAAA.
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva.. i alle..dager?
En touchskjerm-pc? Til å game D3/WoW?

Hahaha, viste denne til madammen.
"Hva faen tror de at jeg er, sånn dum kjerring som bare sitter og blogger!?"

Touchsmart er nedstemt, kan man si. iMac rir videre. Until next time, Apple. Until next time.
Apple lagde jo multitouch til pc slik at man skulle slippe å vase med fingrene på pcskjermen hele tiden, for det blir man bare sliten av. Resultatet av det er jo awesome touchpad til bærbare.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Hm. Så da kan vi i grunn konkludere med at om man vektlegger design, vinner Apple.
Tipper det sitter noen eplegutter og jubler nå
Vis hele sitatet...
Nei, men med en gang design står for 95% av vektleggingen, vinner Apple som pr.dags dato er de eneste med iMac'konseptet'.

Du ber om en Imac med Windows fra en annen produsent en Apple.
Du skjønner selv at det ikke skjer ?