Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10510
Blir 16 til neste år å tenker at jeg kanskje må ta lettsykkel lappen sånn at jeg kommer meg enklere fram.

Men ettersom jeg ikke vet noe som helt ang. lettsykkel, motorer, etcetc.. så har jeg ikke peiling på dette.

Planen var å kjøpe en Firehjuling, men hvor stor kan jeg ha og jeg tar lettsykkel sefikatet for å kjøre den?

Noen som vet om en bra Firehjuling til under 30k?

NOe annet jeg må tenke på?
Du får vel ikke atv på lett-lappen?
Hvis du tar sertifikat på lett motorsykkel(A1), så har du lov til å kjøre opp til 125cc
Sitat av Settoz Vis innlegg

NOe annet jeg må tenke på?
Vis hele sitatet...
Du bør tenke litt på å heller kjøpe deg en lettsykkel enn en ATV.
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Hvis du tar sertifikat på lett motorsykkel(A1), så har du lov til å kjøre opp til 125cc
Vis hele sitatet...
Gjelder det atv også?

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du bør tenke litt på å heller kjøpe deg en lettsykkel enn en ATV.
Vis hele sitatet...
Kjipt om vinteren
Ettersom det blir veldig kaldt i Kirkenes om vinteren så tenker jeg at det ikke blir lettsykkel på isete veier.. Vi har jo max. 5 mnd. uten sne :l

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Du får vel ikke atv på lett-lappen?
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Gjelder det atv også?


Vis hele sitatet...
Ja, så lenge ATV'en er registrert som motorsykkel.
Du får atv på lett-lappen, er bare å begynne å spare det. Er dog nye regler for snøscootere etter 2006 tror jeg det var.
Sist endret av Spirituell; 4. oktober 2011 kl. 19:24.
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Hvis du tar sertifikat på lett motorsykkel(A1), så har du lov til å kjøre opp til 125cc
Vis hele sitatet...
Den kan jeg tenke meg en kilde på. Såvidt jeg vet er atv registrert som motorsykkel (A), men du må bil-lappen for å kjøre.

Jeg fant, jeg fant: http://www.motorscoop.no/atv_regler_vei
Sist endret av Tsunami; 4. oktober 2011 kl. 19:25. Grunn: kilde ftw!
Opp til 125cc tror jeg, kjøp heller motorsykkel. Tåpelig og ubrukelige disse 4hjulingene. Tror ikke man kan kjøre i kollektivfeltet engang. Kjøp heller en crosser/supermotard du kommer til å ha det mye mer morro med motorsykkel. Om vinteren legger du om til piggdekk.
Sist endret av gummiand; 4. oktober 2011 kl. 19:24.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Den kan jeg tenke meg en kilde på. Såvidt jeg vet er atv registrert som motorsykkel (A), men du må bil-lappen for å kjøre.
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke kilder, men har prøvekjørt en ATV fra en bilforretning, og der kom det an på om ATV'en var registrert som traktor - bil eller motorsykkel.

Så han kan fint kjøre ATV så lenge den er motorsykkelregistret som sagt.

For de som vurderer det så er det bare å ta en kjapp telefon til en trafikkstasjon å høre med dem for sikkerhetsskyld det.
Sist endret av Fuzzybossen; 4. oktober 2011 kl. 19:25.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
ikke kjøp atv, kjøp heller sykkel!
hvis du er bekymret for vinteren så kjøper du crosser!
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Den kan jeg tenke meg en kilde på. Såvidt jeg vet er atv registrert som motorsykkel (A), men du må bil-lappen for å kjøre.
Vis hele sitatet...
Stemmer, ellers må du holde deg til 50cc atv på mopedlappen. Over 50cc kan du kjøre på motorsykkel-lappen og bil-lappen.

Edit: du kan jo ta traktorlappen da, da kan du kjøre så stor Atv du vil, men er med sperre, TROR jeg..
Sist endret av Biggie smalls; 4. oktober 2011 kl. 19:25.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Stemmer, ellers må du holde deg til 50cc atv på mopedlappen. Over 50cc kan du kjøre på motorsykkel-lappen og bil-lappen.

Edit: du kan jo ta traktorlappen da, da kan du kjøre så stor Atv du vil, men er med sperre, TROR jeg..
Vis hele sitatet...
Stemmer det, skal etter hva jeg har hørt være sperret på 80 km/t
Vil anbefale lett-motorsykkel ja. Jeg ville ikke kjøpt ATV, siden jeg tror det blir dritt-kjedelig i lengden. Det eneste positive som er bedre med en ATV etter min mening er hvis du skal bruke den om vinteren (når det er snø).

Off, angrer på at jeg kjøpte scooter i stedet for lett-motorsykkel... men nå har jeg ikke scooter heller nå som den er totalvraket
Sist endret av Azarat; 4. oktober 2011 kl. 19:28.
AU da, flott du kom med den kilden, her var det tydeligvis mange feile svar.
Har jo billappen, så rart om selgeren skulle prøve å lure meg men..
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Stemmer det, skal etter hva jeg har hørt være sperret på 80 km/t
Vis hele sitatet...
er ikke helt sikker på 80 km/t, for en traktor går jo kun 45-50 km/t med mindre man får seg en av de "raske" aka Fast-track som går 70km/t elns.

Men hey, jeg kan ta feil.

Edit: EU Traktor er et fire eller sekshjuls kjøretøy registrert som Traktor klasse 1. Har du førerkort klasse "T" for traktor eller førerkort klasse B får du kjøre den på allmen vei. Maksimal hastighet er 40 km/t

Kilde: http://www.atv.as/index.php?produsen...duktside=10001

Litt treig der ja..
Sist endret av Biggie smalls; 4. oktober 2011 kl. 19:30.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Vil anbefale lett-motorsykkel ja. Jeg ville ikke kjøpt ATV, siden jeg tror det blir dritt-kjedelig i lengden. Det eneste positive som er bedre med en ATV etter min mening er hvis du skal bruke om vinteren (når det er snø).

Off, angrer på at jeg kjøpte scooter i stedet for lett-motorsykkel... men nå har jeg ikke scooter heller nå som den er totalvraket
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal være glad for det? Hvis det var lett motorsykkel så hadde det kanskje gått enda verre for deg om det var en ulykke som førte til at den ble totaltvraket.

Sitat av Yazzie Vis innlegg
er ikke helt sikker på 80 km/t, for en traktor går jo kun 45-50 km/t med mindre man får seg en av de "raske" aka Fast-track som går 70km/t elns.

Men hey, jeg kan ta feil.

Edit: EU Traktor er et fire eller sekshjuls kjøretøy registrert som Traktor klasse 1. Har du førerkort klasse "T" for traktor eller førerkort klasse B får du kjøre den på allmen vei. Maksimal hastighet er 40 km/t

Kilde: http://www.atv.as/index.php?produsen...duktside=10001

Litt treig der ja..
Vis hele sitatet...
Greit.. Da stopper i allefall jeg å blande meg mer inn i diskusjonen.. Ble jo bare rot her, men var som sagt på grunnlag av hva en selger fortalte meg.
Skulle ikke kjøpe en gang, bare fisket litt info.
Tar du A1 (lettlappen) kan du kjøre alt med motor opp til 125cc.

Altså mitt råd er da og kjøpe en 50cc ATV til vinteren, du finner en til under 10 lapper, og en fin lett-sykkel trenger ikke koste mer enn 20 lapper. To fluer i en smekk.

Det er ikke gøy/noe vits å ta lett lappen for å kjøre ATV, da de fleste er 50cc, og å kjøre rundt i 50 når du har lettlappen, er som å ta bil-lappen for å kjøre scooter. (Det er vel ikke lov en gang? )
De fleste atv'er er for tiden registrert som motorsykkel, og kan kjøres på Bil-lappen. Klasse B. Hvorfor, vet jeg ikke, disse er det ikke fartssperre på.
Skal man kjøre atv når man er under 18år, så må man nok på Bane, kjøre moped-atv, eller på traktorlappen.
Atv'er på traktor-lappen er som regel sånne "Eu-traktorer", og sperret til 40 Km/t.
Om man kan kjøre atv'er på lettsykkel-lappen, så blir det vel 50ccm, som er registrert som moped.
Skyt meg om jeg tar feil nu.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Kanskje du skal være glad for det? Hvis det var lett motorsykkel så hadde det kanskje gått enda verre for deg om det var en ulykke som førte til at den ble totaltvraket.



Greit.. Da stopper i allefall jeg å blande meg mer inn i diskusjonen.. Ble jo bare rot her, men var som sagt på grunnlag av hva en selger fortalte meg.
Skulle ikke kjøpe en gang, bare fisket litt info.
Vis hele sitatet...
Neh, jeg tror jeg faktisk hadde klart meg bedre med en lett-sykkel. Jeg tror jeg hadde kjørt bedre med en lett-motorsykkel. Etter min erfaring kjører 90% av scooter-førere slik: enten 0 gass eller full bånn på gassen. Jeg har aldri sett en scooter følge mindre fartsgrenser (30-40 km/t etc.). Alle de skumle forbi-kjøringene hadde jeg også sluppet unna.

Edit: var en trafikkulykke ja

Vill ikke heller kalle moped-læringen/"oppkjøringen" noe spesielt bra heller. Lærer nesten mer ved å kjøre selv uten å gå på kjøreskole...

Har planer om å gå opp til bil-sertifikatet og mellomtung-mc når jeg er fylt 18 år.
Sist endret av Azarat; 4. oktober 2011 kl. 19:38.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Du får atv på lett-lappen, er bare å begynne å spare det. Er dog nye regler for snøscootere etter 2006 tror jeg det var.
Vis hele sitatet...
Snøscooter tar jeg nå i vinter :P

Sitat av gummiand Vis innlegg
Opp til 125cc tror jeg, kjøp heller motorsykkel. Tåpelig og ubrukelige disse 4hjulingene. Tror ikke man kan kjøre i kollektivfeltet engang. Kjøp heller en crosser/supermotard du kommer til å ha det mye mer morro med motorsykkel. Om vinteren legger du om til piggdekk.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke slikt i finmark..
Sist endret av Vod0; 4. oktober 2011 kl. 19:44.
Hmm, en husky, ktm eller kvern med ispigg som biter seg fast i svingene er faktisk utrolig morsomt på vinteren bare så du veit det Hadde valgt det lett over ATV
Sitat av Settoz Vis innlegg
Snøscooter tar jeg nå i vinter :P



Vi har ikke slikt i finmark..
Vis hele sitatet...
Om du ikke trenger kjøretøyet på vinter når det er snø (atv altså), vil jeg anbefale deg sterk til å kjøpe lett-sykkel over atv'en. Mye mer kjøreglede på to hjul, men det er jo opp til deg

Om du ikke skal kjøre ut i villmarka også da, men da kan du jo også bruke en cross-lettmc...
Sist endret av Azarat; 4. oktober 2011 kl. 19:50.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Om du ikke trenger kjøretøyet på vinter når det er snø (atv altså), vil jeg anbefale deg sterk til å kjøpe lett-sykkel over atv'en. Mye mer kjøreglede på to hjul, men det er jo opp til deg
Vis hele sitatet...
Jeg trenger den garantert på vinteren også. Derfår jeg ser på ATV ettersom 2 hjul + Is + Sving høres ikke så bra ut..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg trenger den garantert på vinteren også. Derfår jeg ser på ATV ettersom 2 hjul + Is + Sving høres ikke så bra ut..
Vis hele sitatet...
Ah, da så. Finnes pigghjul til mc'er, men om du absolutt trenger den når det er glatt og snø, tror jeg ATV burde være det beste valget.
Noen somvet om en bra ATV til under 20-30k?

Eller en god Lettsykkel, bør se ut som en motorsykkel Noe slikt;
http://www.finn.no/finn/mc/scooter/o...nkode=25909216
Sitat av Settoz Vis innlegg
Noen somvet om en bra ATV til under 20-30k?

Eller en god Lettsykkel, bør se ut som en motorsykkel Noe slikt;
http://www.finn.no/finn/mc/scooter/o...nkode=25909216
Vis hele sitatet...
http://www.finn.no/finn/mc/atv/resul...d=20020&sort=2

Her er noen atv'er i Finnmark, fylket ditt. Ser ut som det selges noen under 20k også, men vet ikke om det er 50cc da.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Den kan jeg tenke meg en kilde på. Såvidt jeg vet er atv registrert som motorsykkel (A), men du må bil-lappen for å kjøre.

Jeg fant, jeg fant: http://www.motorscoop.no/atv_regler_vei
Vis hele sitatet...
no need, har A1 selv, så det er jeg 100% sikker på

Sitat av Settoz Vis innlegg
Noen somvet om en bra ATV til under 20-30k?

Eller en god Lettsykkel, bør se ut som en motorsykkel Noe slikt;
http://www.finn.no/finn/mc/scooter/o...nkode=25909216
Vis hele sitatet...
Jeg har Yamaha ybr 125, er veldig fornøyd! kjørte en nsr på kjøreskolen, og det er utrlog mye mer behagelig å kjøre en ybr. Anbefales!
Sitat av Settoz Vis innlegg
Noen somvet om en bra ATV til under 20-30k?

Eller en god Lettsykkel, bør se ut som en motorsykkel Noe slikt;
http://www.finn.no/finn/mc/scooter/o...nkode=25909216
Vis hele sitatet...
Derbi Gpr 125 tror jeg er en bra sykkel. Har sett en som kjører det på skolen. En annen jeg kjenner har en Daelim Roadwin 125. En veldig stilig/bra sykkel det også.
Spørsmålet er om du skal ha brukt eller nytt?

Med tanke på atv kan du bare kjøre 50 cc (moped).
Lettsykkel, bare ikke kjøp en som er trimmet(uorginal potte, forgassere osv.) Da er det stor sannsynlighet for at den er rævkjørt.
Kan jeg kun ha 50 i slagvolum? Eller 125 med lettsykkel lappen?

Sitat av Tsunami Vis innlegg
Spørsmålet er om du skal ha brukt eller nytt?

Med tanke på atv kan du bare kjøre 50 cc (moped).
Lettsykkel, bare ikke kjøp en som er trimmet(uorginal potte, forgassere osv.) Da er det stor sannsynlighet for at den er rævkjørt.
Vis hele sitatet...
Kan godt ta brukt. :P
Går vel ikke på ccm, men hestekrefter. 15 hest maks på lettsykkel mener jeg å huske. Kan ha så mye ccm du vil
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
no need, har A1 selv, så det er jeg 100% sikker på
Vis hele sitatet...
Jeg har A, B, C, D, M, S, T og jeg har kilder på at han ikke han kjøre atv over 50cc på A1.

Kan jeg kun ha 50 i slagvolum? Eller 125 med lettsykkel lappen?
Vis hele sitatet...
Se på de linkene jeg la ved på det første innlegget mitt. Du må ha bilserfikat for å kjøre atv over 50cc.
Selvom du tar lett lappen har du ikke lov til å kjøre større enn 50cc ATV uansett.. er drit, men sånn er det :/

Ta lett lappen og kjøp deg Yamaha nsr 125cc og ta ut plomba, ingen som kommer til å være i nærheten av å kunne dra deg
Sitat av Turrist Vis innlegg
Selvom du tar lett lappen har du ikke lov til å kjøre større enn 50cc ATV uansett.. er drit, men sånn er det :/

Ta lett lappen og kjøp deg Yamaha nsr 125cc og ta ut plomba, ingen som kommer til å være i nærheten av å kunne dra deg
Vis hele sitatet...
Honda NSR mener du vel?
Sitat av Turrist Vis innlegg
Selvom du tar lett lappen har du ikke lov til å kjøre større enn 50cc ATV uansett.. er drit, men sånn er det :/

Ta lett lappen og kjøp deg Yamaha nsr 125cc og ta ut plomba, ingen som kommer til å være i nærheten av å kunne dra deg
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å ta ut plomberingen på en 125cc?? Å måtte kjøre i usikkerhet for å bli tatt av purken, få bot på flere tusen, avskiltning og miste lappen (kan det hvis du blir tatt 2 ganger)? Hva om du kræsjer og skader/kanskje dreper noen? Gjeldsslave for livet?

Når man gjør det på en 50cc som pines når den kommer over usle 50 km/t skjønner jeg litt mer, men på en 125cc som kan cruise i fartsgrensen landet rundt? Da bør man heller ta seg selv i nakken og spare pengene til man er gammel nok til å kjøpe en sykkel med så mye mods og hestekrefter man bare vil ha....
Sorry, mente seff Honda NSR

Poenget med det er at de som tar lett lappen etterhvert har det med å bli vandt draget på 125cc og ønsker seg mer. Hvor ansvarlig det er, kan jeg være enig i at ikke alle burde gjøre det. Det er noe helt anderledes å kjøre en trimmet lett sykkel. Sannsynligheten for å bli tatt er nesten lik null hvis du kjører ansvarlig der det kreves og bruker hodet ellers.

Dersom du skulle kræsje så har du ikke fulgt godt nok med. Og om det er et uhell der du skader deg i f.eks 60km/t i 60 sona pleier ikke forsikringsselskapet å sjekke sykkelen med mindre det er veldig mistenksomt og det ordner seg vanligvis.

Angrer selv på at jeg ikke tok lett lappen da jeg hadde muligheten, slik at jeg hadde sluppet å "måtte" kjøre på en livsfarlig moped i 45 en stund før plombene forsvant

Alt med måte på

Sorry, mente seff Honda NSR

Poenget med det er at de som tar lett lappen etterhvert har det med å bli vandt draget på 125cc og ønsker seg mer. Hvor ansvarlig det er, kan jeg være enig i at ikke alle burde gjøre det. Det er noe helt anderledes å kjøre en trimmet lett sykkel, den drar mye bedre, jobber bedre og det er generelt bedre for motoren. Sannsynligheten for å bli tatt er nesten lik null hvis du kjører ansvarlig der det kreves og bruker hodet ellers.

Dersom du skulle kræsje så har du ikke fulgt godt nok med. Og om det er et uhell der du skader deg i f.eks 60km/t i 60 sona pleier ikke forsikringsselskapet å sjekke sykkelen med mindre det er veldig mistenksomt, og det ordner seg vanligvis.

Angrer selv på at jeg ikke tok lett lappen da jeg hadde muligheten, slik at jeg hadde sluppet å "måtte" kjøre på en livsfarlig moped i 45 norske veier før plombeneringene forsvant

Slett den forrige :-)
Sitat av Turrist Vis innlegg
Sorry, mente seff Honda NSR

Poenget med det er at de som tar lett lappen etterhvert har det med å bli vandt draget på 125cc og ønsker seg mer. Hvor ansvarlig det er, kan jeg være enig i at ikke alle burde gjøre det. Det er noe helt anderledes å kjøre en trimmet lett sykkel. Sannsynligheten for å bli tatt er nesten lik null hvis du kjører ansvarlig der det kreves og bruker hodet ellers.

Dersom du skulle kræsje så har du ikke fulgt godt nok med. Og om det er et uhell der du skader deg i f.eks 60km/t i 60 sona pleier ikke forsikringsselskapet å sjekke sykkelen med mindre det er veldig mistenksomt og det ordner seg vanligvis.

Angrer selv på at jeg ikke tok lett lappen da jeg hadde muligheten, slik at jeg hadde sluppet å "måtte" kjøre på en livsfarlig moped i 45 en stund før plombene forsvant

Alt med måte på
Vis hele sitatet...
Ja, sannsynligheten for å bli ferska er nok liten. Men når politiet tester mopeder/scootere på skolene (de gjør det i allefall hvor jeg bor) så tar de lett-motorsykler også.

Hehe, ja jeg tenket mye på å ta ut plomberingene på scooteren selv, men nå i ettertid er jeg glad jeg ikke gjorde det da jeg kom i en trafikkulykke. Jeg regner med politiet sjekket scooteren for trim (i allefall om den hadde original potte osv.) da de sa at de hadde "vært og sett på den" samme dagen som ulykken skjedde.
Sist endret av Azarat; 4. oktober 2011 kl. 23:44.
Med A1 kan du kun kjøre 50ccm ATV. Hvis du så gjerne vil ha ATV, ville jeg kjøpt en lettsykkel, pluss en 50ccm firehjuling til å bruke vinteren. Men bare så du vet det, kjøper du en supermotard og skikkelige piggdekk så biter det som bare f***.
Har et spørsmål til deg siden det virker som du har litt mer peiling rundt dette; er det bare 50cc og 125cc som er plombert, eller er større motorsykler også det, f.eks en kawasaki ninja 650r? Er mopeder og lett-mc'er plombert i en større grad?
Sist endret av Azarat; 4. oktober 2011 kl. 23:50.
Alt opp til grensa for tung sykkel er som regel plombert hvis ikke den orginalt er konstruert for å yte x antall hestekrefter/(fart på moped/scotter). Hvis man har en tung sykkel skulle det ikke være noe særlig til plomberinger skulle en tro
For all del, kjøp deg en lett motorsykkel - ikke atv. er mye morsommere å ligge i 150 på lett motorsykkel! Og dropp moped, tenkte det samme som deg men falt på moped - og er drittlei. Ligge å putre i 50 bortover, og ikke mye mere enn 30 opp bratte bakker. Blir du tatt for trim i disse dager får du 3 prikker + 4200 i forenklet forelegg, og må betale mye for å hente ut skiltene etter at du har vist den orginal igjen. Har kjøpt meg en scooter til, som går i 110 nedover, og 90 bortover og har ballene i halsen hver gang jeg kjører i tilfelle jeg møter på en slem purk.

Så kjøp deg en lettsykkel...

Ang. plomberingsspørsmålene over her; vet at flere 600cc sykler kommer plombert til norge. Har en som importerte sin fra tyskland hvor dem ikke blir plombert, og har alt innskrevet i vognkortet, og den har dobbelt så mange hester som den i norge
Sist endret av Joystick; 5. oktober 2011 kl. 00:13.
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
no need, har A1 selv, så det er jeg 100% sikker på



Jeg har Yamaha ybr 125, er veldig fornøyd! kjørte en nsr på kjøreskolen, og det er utrlog mye mer behagelig å kjøre en ybr. Anbefales!
Vis hele sitatet...
Støtter YBR 125, har også denne. Kanskje ikke så sabla stilige, men de går fort nok for norske veier og billige. De nyere modellene er ganske mye fetere enn de gamle though

Yamaha YBR 125 2007

http://www.bikez.com/pictures/yamaha/2006/22579_0_1_2_ybr%20125_matthias%20the%20great.jpg


Yamaha YBR 125 2011

http://komplettfritid.no/upload/2011/09/09/ybr125-4.jpg
Sist endret av Kalars; 5. oktober 2011 kl. 00:20.
Honda og Yamaha er bra merker, gå for en av de hvis du først bestemmer deg for å kjøpe noe

OT:

Advarsel!

Du må for all del ikke nærme deg en butikk som heter Alf Graarud i Sarpsborg. Kvalitet, service eller noe annet positivt finner man ikke i det hele tatt i den butikken. Snakker av egen erfaring
Sist endret av Turrist; 5. oktober 2011 kl. 00:28.
Sitat av Kalars Vis innlegg
Støtter YBR 125, har også denne. Kanskje ikke så sabla stilige, men de går fort nok for norske veier og billige. De nyere modellene er ganske mye fetere enn de gamle though

Yamaha YBR 125 2007

http://www.bikez.com/pictures/yamaha/2006/22579_0_1_2_ybr%20125_matthias%20the%20great.jpg


Yamaha YBR 125 2011

http://komplettfritid.no/upload/2011/09/09/ybr125-4.jpg
Vis hele sitatet...
for guds skyld ikke kjøp 125 luftkjøl, den sykkelen kommer til å vare i to mnd. du MÅ ha vannkjølt
Fant ut dette;

Klasse M145 (Tohjuls moped)

Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. [COLOR="Red"]I tillegg til tohjuls moped, kan du fra 1. juli 2009 også kjøre tre- eller firhjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg[/COLOR] (minus batterienes vekt ved eldrift) med klasse M 145.
Vis hele sitatet...
Det betyr at jeg kan kjøre alt under 150kg av firehjulinger? Når jeg har mopedlappen.. Tenker jeg sparer de 20k som blir å gå til Lettsykkel også kjøpe en litt bedre firehjuling .. Blir mest frem å tilbake til skolen når jeg begynner på VGS også til byen og slikt

Kilde; http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...d%29.56252.cms
Sist endret av Vod0; 5. oktober 2011 kl. 13:48.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Kjipt om vinteren
Vis hele sitatet...
Kjøp heller en helt ok lettsykkel og en billig 50cc ATV til vinteren, helst noe du ikke er redd for å herje. 50cc ATVer ned i 3-5k
Sitat av McLovin Vis innlegg
Kjøp heller en helt ok lettsykkel og en billig 50cc ATV til vinteren, helst noe du ikke er redd for å herje. 50cc ATVer ned i 3-5k
Vis hele sitatet...
er de regeistrert til å kjøre på veier med da? Og holder de bra ?