Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1116
Hey freaks!

Har en ubuntu 11.04 server med 6GB installert ram, Men når jeg skriver

Kode

free -m
så får jeg:

Kode

             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3512        262       3250          0         16         60
-/+ buffers/cache:        186       3326
Swap:         3323          0       3323
jeg er helt sikker på at jeg har 64Bit, for når jeg skriver:

Kode

uname -a
så får jeg:

Kode

x86_64
Noen som vet hva problemet kan være?
i Biosen står det at jeg har 6GB ram installert, så jeg skjønner ikke feilen kan være.


Takk for svar!
Hvilket hovedkort snakker vi om ?`og har du eventuelt aktivert memory-remapping ?
Jeg fant feilen, flaut at jeg hadde glemt å sjekke hvor mye minne hovedkortet støttet :P

Men syntes det er litt rart at hovedkortet bare støtter 4GB ram, men i bios sto det 6GB
Hørtes meget snålt ut, normalt sett vil den ikke oppdaget overskridene minne hvis det var en hardlock i BIOS \ Chipset.

Hvilket hovedkort ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hørtes meget snålt ut, normalt sett vil den ikke oppdaget overskridene minne hvis det var en hardlock i BIOS \ Chipset.

Hvilket hovedkort ?
Vis hele sitatet...
P5LP-LE *titegn*
Aha.

Hovedkort fra en OEM-maskin, forklarer hvorfor det suger kuk, trolig OEMen som har bestemt i BIOSkoden at det skal maks være 4GB, men still rart at BIOS leser ut 6GB.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Aha.

Hovedkort fra en OEM-maskin, forklarer hvorfor det suger kuk, trolig OEMen som har bestemt i BIOSkoden at det skal maks være 4GB, men still rart at BIOS leser ut 6GB.
Vis hele sitatet...
enig i at den suger kuk.
Men sånn er det med dårlig økonomi
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På Linux funker forøvrig 6GB fint med 32-bits også. Tricket er omtalt som PAE, og avgrensinga er at ingen enkeltprosesser kan ha meir enn 4GB RAM.

Eg ville gjort eit forsøk på å oppdatere BIOS, i håp om at produsenten har tatt til vett.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Hva skal du med 6 GB RAM på en server uansett? Du bruker jo bare en liten brøkdel slik den står nå uansett, og den funker sikkert helt utmerket.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Hva skal du med 6 GB RAM på en server uansett? Du bruker jo bare en liten brøkdel slik den står nå uansett, og den funker sikkert helt utmerket.
Vis hele sitatet...
Tja, er jo ofte fordelaktig dersom man har større databaser som kan leve i minnet, eller hvis man har lyst å gjøre noe tullevirtualisering på toppen av OS'et.

Eller som afen fortalte meg i går, RAM-DISK til porr!

Men 6GB er ikke så mye uansett, er det jeg har kjørt på desktopen min de siste 4 årene, serverne mine kjører på 8-16-24-96GB RAM respektivt. (utenom et par standalone jumpstations og routere som har 4GB).