Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 9810
Ble busta for 0,5 g i 2001. Fikk ett forelegg og skal nå til USA i Desember. Lurte på hvordan det er med de nye passene. Hva er egentlig lagret i dem, kan de se rullebladet ditt. Det er vel ikke lov å lagre info utover bilde av deg og det som står skrevet i passet ?

Er også veldig intressert i å høre om det er noen som har krysset av "no" på skjemaet du får tildelt på flyet og spasert rett igjennom passkontrollen i USA med noe på rullebladet.

Har nemlig tenkt til å drite i å søke visum og satse på at de ikke får opp noe på meg.
Er i samme situasjon.. Skal i november og har hasj + en annen dom på rullebladet.
Har hørt at de ikke får opp rullebladet ditt, kun større ting som ligger i Interpol. Har tenkt å krysse av No og gå rett igjennom.

Norske turister som skal være der for en kortere periode blir ikke sjekket så nøye.
Har også hørt det om Interpol, har kikket igjennom alle forum på nett og det er mange som skriver at de skal gjøre som vi har tenkt,men ingen rapporterer om det gikk...Håper noen stikker huet frem!

Sendte forresten mail til ambassaden, de vil jo selvfølgelig ikke si sannheten om hva som står lagret i passene, men uansett:

"
Hi there !

I was a suspect in a drugcase. I spent one night in "jail", but they didnt have evidence to get me convicted.
Can they see my case in the passport controll at the airport ?
What happends if I dont apply for a visa ?

Regards,
"

Svar:

Hi,



You can be turning around form the airport.

Please apply visa.



You will need to make an appointment for an interview on our online appointment system. You must fill in the DS-156 online and print it out (all three pages including barcode) prior to booking an appointment. Visit this website to schedule an appointment:



http://norway.usembassy.gov/visa_wait.html



You must bring all necessary items and documents to your interview; checklist is on our website,



http://norway.usembassy.gov/non-immigrant_visas.html



If you do not have all of the correct forms and documents when you come, then you will have to book a new interview.

Please plan on spending several hours at the embassy for all the procedures – including outdoor wait time for the security check.

US Embassy
Oslo Visa
http://norway.usembassy.gov
Det er nok ikke noe annet svar å få hos dem, de ønsker jo såklart at du skal søke om visum fordi de ikke har sett papirene dine og vet hva det dreier seg om.

Jeg kan gi deg en tilbakemelding etter jeg har vært der, så får du hvertfall vite åssen det gikk med meg
Jeg kryssa "No" og gikk rett gjennom passkontrollen. Hadde litt nerver, men det gikk bra :P
Sweet, skrev forresten feil. Jeg skal også dra i November. Skal på caribiencruise med firmaet og skal bare en kjapp tur innom USA, da båten drar fra Miami. Vi er faktisk ett par stykker som egentlig trenger visum, men ingen gidder å søke visa. Det er jo litt kjipt å bli ekstra grilla av Border nazien når man er på tur med firmaet. Da vet jo alle hva du er busta for....


Til tøffingen: Var det med det nye elektroniske passet ?
nilsen: da skal vi på samme tur og jobber samme sted :P haha
Sist endret av sorath; 29. september 2008 kl. 12:48.
Var det jeg tenkte, hehe! Vet det er mange av oss som har noe snusk på oss ! Vi er ihvertfall ikke alene om å prøve å snike oss inn. Hvis vi ikke kommer inn får vi stikke til Mexico istedet !
hehe.. yeah.. henger med på den
Lurer bare på om man MÅ dra på første fly til Oslo igjen eller om man kan velge om man kan stikke til Amster eller Mexico. La oss bare håpe det
Men tilbake til topic..Kom gjerne med tilbakemeldinger hvis noen har kommet igjennom passkontrollen I USA med noe på rullebladet.
Lurte litt på det samme selv, da jeg også har blitt busta for besittelse.
Spurte litt rundt, og det virker som om det ikke er noe problem å komme seg gjennom kontrollen så lenge man ikke har noe større greier på rullebladet, som involverer fengelsstraffer.
Sist endret av Phun Q; 29. september 2008 kl. 14:35.
Tror ikke de ser så mye som de prøver å skremme deg med. Har hørt at snuten ikke har lov til å gi vekk infoen de sitter på til andre land Men who knows..
Om du bare fikk ett forenklet forelegg står det ikke i papirene dine en gang.

Blir du derimot dømt, har du det på rullebladet for alltid. Om du da søker om å komme, kommer du til å bli avvist, da USA er veldig strenge på slikt.

Edit: afaik.
Sist endret av Java; 29. september 2008 kl. 15:02.
Får man egentlig forenklet forelegg for hasj ? Tror man kun får forelegg, husker egentlig ikke hva jeg fikk.. Lønner seg nok å snike seg inn uten å søke om visum
Går det ikke ann å søke visum hos ambassaden før man idet hele tatt drar over der? Sikkert litt behandlingstid, men uansett.
Sitat av Milligan
Om du bare fikk ett forenklet forelegg står det ikke i papirene dine en gang.

Blir du derimot dømt, har du det på rullebladet for alltid. Om du da søker om å komme, kommer du til å bli avvist, da USA er veldig strenge på slikt.

Edit: afaik.
Vis hele sitatet...
Det er da meget lite du får forenklet forelegg for i norge. Det er vel kun trafikkforseelser o.l.

Brukerdoser av cannabis og andre illegale rusmidler blir du vel tiltalt og dømt for av rettsapparatet, noe som gjør at du får ett forelegg.

Det samme gjelder vel ting man gjør i fylla som urinering på offentlig sted, drikking på offentligsted osv.

Og jeg tviler virkelig på at dem nekter deg adgang til usa hvis du har ett par dommer for brukerdoser på deg. Da er det virkelig rart det er noen folk i hollywood igjen.

Visum reglene er vel helst for og holde kontrollen på folk som drar inn/ut og passe på at det ikke kommer noen som har tenk til og bedrive kriminell virksomhet i landet dems. Fengselene der borte er vel fulle nok fra før av.

Og nå trenger du vel uansett ikke visum om du har maskinlesbart pass? Og det er vel ikke så mye mer som er lagra på disse passa enn de gamle?
Har vært i USA og kom inn selvom jeg hadde tyveri på rullebladet. var ikke no stress syns jeg. Men det kan hende at det er litt anderledes nå. er fire fem år siden. Men jeg hadde bare satsett alt og prøvd. kommer du ikke inn regner jeg med at du kan si at du ikke vil tilbake til norge med en gang og betale for en billett ett annet sted.

Håper dere komme igjenom

Lykke til
Sitat av legalize_it
Og jeg tviler virkelig på at dem nekter deg adgang til usa hvis du har ett par dommer for brukerdoser på deg. Da er det virkelig rart det er noen folk i hollywood igjen.
Vis hele sitatet...
Er ikke hollywood som møter deg på flyplassen, mer det paranoide amerika som stemte på Bush to ganger. Jeg vil derfor en gang til anbefale å søke visum gjennom den amerikanske ambasade, før man i det hele tatt bestiller billetten. Hva man har på rullebladet er en ting, men hva interpol har på ditt etternavn er uvisst. Og det er mer en avgjørende. Greien er at det trengs flere opplysninger for å komme inn i usa enn kina disse dager.
Sitat av NyMaskin
Er ikke hollywood som møter deg på flyplassen, mer det paranoide amerika som stemte på Bush to ganger. Jeg vil derfor en gang til anbefale å søke visum gjennom den amerikanske ambasade, før man i det hele tatt bestiller billetten. Hva man har på rullebladet er en ting, men hva interpol har på ditt etternavn er uvisst. Og det er mer en avgjørende. Greien er at det trengs flere opplysninger for å komme inn i usa enn kina disse dager.
Vis hele sitatet...
Vel hollywood er vel fremdeles en del av usa, og ganske mange av folka der har noe på rullebladet for og si d sånn.

Og skal interpol ha noe på deg, så må det nok være litt være enn besittelse av noen brukerdoser...

Og bedre og ha litt paranoid sikkerhetskontroll enn sånn som det er i norge vil jeg da si.
Sitat av legalize_it

Og bedre og ha litt paranoid sikkerhetskontroll enn sånn som det er i norge vil jeg da si.
Vis hele sitatet...
Norge har en ganske naiv sikkerhetskontroll, og det syns jeg verden også burde ha. Hva faen skjedde med 70 tallets "We do not give in to terrorisme". Det pleide å være demokratiets høyborg, men se på oss idag. Vi er en skam. Vi er en fornærmelse for våre forfedre. Vi er hva terrorismen ønsker.
Sist endret av NyMaskin; 29. september 2008 kl. 18:32.
Sitat av NyMaskin
Norge har en ganske naiv sikkerhetskontroll, og det syns jeg verden også burde ha. Hva faen skjedde med 70 tallets "We do not give in to terrorisme". Det pleide å være demokratiets høyborg, men se på oss idag. Vi er en skam. Vi er en fornærmelse for våre forfedre. Vi er hva terrorismen ønsker.
Vis hele sitatet...
Nja, er litt enig med deg i det du sier. Men når man skal få luka ut disse råtne eplene er flyplasser/grenser osv det beste stedet og begynne. Tviler feks på at mullah krekar hadde fått komme inn i usa.

Men er enig i deg med at terroristene vinner den daget de har skapt så mye frykt at man må stå 1 døgn i karantene for og komme inn i ett land.
Sist endret av legalize_it; 29. september 2008 kl. 18:37.
Takk for alle svar ! Tar sjangsen på å drite i å søke om visum ! Hvis ikke kommer inn i USA stikker jeg til Mexico, blir like fett det
går ikke sånne småting som forelegg vekk fra rullebladet etter 5 år eller no?
Sitat av Semjuel
går ikke sånne småting som forelegg vekk fra rullebladet etter 5 år eller no?
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
En kompis av meg spurte politiet her forleden. Han hadde nasking og besittelse på rullebladet. De sa at naziborderpolice folka ikke fikk opp forelegg etter 5 år.
Jeg ble tatt med litt rev dagen før jeg skulle til USA, satt noen timer på glattcelle, men kom inn i USA uten problemer. Hadde dog litt noia for at jeg skulle bli sendt rett tilbake, men slik ble det altså ikke. Sålenge du drar en hvit løgn og krysser av "No" på alle spørsmålene på det grønne arket går det fint.
Sitat av h4llik
Jeg ble tatt med litt rev dagen før jeg skulle til USA, satt noen timer på glattcelle, men kom inn i USA uten problemer. Hadde dog litt noia for at jeg skulle bli sendt rett tilbake, men slik ble det altså ikke. Sålenge du drar en hvit løgn og krysser av "No" på alle spørsmålene på det grønne arket går det fint.
Vis hele sitatet...
Noe slikt er vel så langt unna "hvit løgn" det er mulig å komme. I USA er å bedra føderale myndigheter en svært alvorlig forbrytelse. Om du ikke har blitt avskrekket av opphold i arresten i Norge, burde du frykte oppholdet i amerikansk fengsel. Som kjent er det umenneskelige soningsforhold, og lengden på straffene er helt forskjellig fra Norge.

Dette er ikke noe som jeg vil anbefale noen å ta lett på. Som kjent har amerikanske myndigheter store muligheter til innsikt i også andre staters registre, og er svært bevisste på at de ikke vil hindre at utenlandske kriminelle får adgang til landet.
Jeg er i samme situasjon.
Men jeg har et annet pass i tillegg til det norske. Betyr det at jeg kan bruke mitt andre pass for å komme inn i U.S.A, siden jeg har kun rulleblad i norge?
Sitat av Adebisi
Jeg er i samme situasjon.
Men jeg har et annet pass i tillegg til det norske. Betyr det at jeg kan bruke mitt andre pass for å komme inn i U.S.A, siden jeg har kun rulleblad i norge?
Vis hele sitatet...
Hvis du er fast bosatt i Norge hjelper det ikke med annet pass.

De kan ta en telefon til ambassaden å høre hva hvordan du skal forholde seg. Hvis det er sånn at du er et ung menneske som har gjort en tabbe for en tid tilbake, regner jeg med at de har forståelse for det.
adebisi kan tenke meg at en viktig ting er jo om landet som det andre passet tilhører har ''lov'' å reise til statene
Skriver bare ned hvor lenge dommer står på rullebladet

Forelegg: 2år
Betinget fengsel: 5år
Ubetinget fengsel: minst 10år

Etter dem årene skal det gå bra, så om du fikk forelegg i 2001 så mener jeg du ikke skal ha få problemer. Ambasaden kan sikkert svare på det
Jeg har vært siktet i en større narkotika sak, men er frikjent.
Interpol har både bilde, Dna og fingeravtrykk.

Er siktelsen jeg hadde på meg noe jeg burde søke visum på ved inpass til USA?
Sist endret av elodin; 6. oktober 2008 kl. 11:40. Grunn: Fjernet emoticons
Sitat av legalize_it
Nja, er litt enig med deg i det du sier. Men når man skal få luka ut disse råtne eplene er flyplasser/grenser osv det beste stedet og begynne. Tviler feks på at mullah krekar hadde fått komme inn i usa.

Men er enig i deg med at terroristene vinner den daget de har skapt så mye frykt at man må stå 1 døgn i karantene for og komme inn i ett land.
Vis hele sitatet...
Jeg tror Mullah krekar hadde fått komme inn i USA og så hadde han blitt sendt rett på guantanamo. CIA prøvde jo å kidnappe han i norge. Men tilbake til topic, Det er forsåvidt en "passkontroll" som inkluderer å vise Visum etterpå, de eneste unntakene, er hvis du kan vise at du er amerikansk statsborger eller viser at du bor i USA fra før av. Så jeg tror det ville være lurest å søke Visum, det er Stasi-USA.
adebisi kan tenke meg at en viktig ting er jo om landet som det andre passet tilhører har ''lov'' å reise til statene
Vis hele sitatet...
øhh, jeg hadde ikke postet på emnet om det var snakk om et land som f.eks Nord Korea...
har du noe annet å tilføye, som ikke er helt opplagt?
Sist endret av Adebisi; 7. oktober 2008 kl. 01:01. Grunn: omforumulering