Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 8262
http://www.asylmarsj.no/wp-content/u...t/DSC_0423.jpg

her er eksempel på hva jeg mener med neandertaler, se på han til venstre på bildet =)
Er jo nok hasj til å gjøre ca. 1 million av Norges befolkning høye. Det skal litt til å ikke slå hardt ned på det. Mulig "straffefordelinga" er litt skeiv og, men eksemplet til trådstarter passer ikke inn.
1: i forhold til mange andre straffer, så er det helt latterlig strengt.
2: derimot kunne vi godt ha hevet det generelle straffenivået litt, det er alt for mange som slipper latterlig billig unna med diverse volds/seksualforbrytelser, men i samme slengen vil jeg også ta med at jeg syns hasj/cannabis burde avkriminaliseres.

...og selv om jeg føler meg ganske sikker på at morgan andersen er skyldig, så syns jeg det er litt snålt om han skulle ha fått et år (aktors påstand: 1+1) for det der, det samme som familiefaren som rista babyen blind.
Okei, for å vinkle det på en måte som du kanskje forstår:
Politiet er mennesker. Disse menneskene har tatt utdanning og fått jobb i Politiet. De jobber altså for Politiet. Akkurat som alle andre som jobber, må de gjøre jobben sin. Deres jobb er å ta folk som bryter loven. De har ikke lov til å overse ting, eller å tolke ting slik de vil. Det er for øvrig heller ikke de som dømmer folk til fengsel, vi har en egen dømmende makt for det.

Slik jeg forstår det, vil du altså ha politiet til ikke å gjøre jobben sin, og heller bare ta de lovbruddene du definerer som "ulovlige nok"?
Nei i bunn og grunn syntes jeg ikke politiet er de verste, det er jo de som lager lovene og sitter på makta som er de ordentlige verstingene =)

http://www.adressa.no/multimedia/arc...i2_955431f.jpg

han her så heller ikke så smart ut!
Sitat av shinobi
Nei i bunn og grunn syntes jeg ikke politiet er de verste, det er jo de som lager lovene og sitter på makta som er de ordentlige verstingene =)

http://www.adressa.no/multimedia/arc...i2_955431f.jpg

han her så heller ikke så smart ut!
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du?!
Kan ikke se for meg deg som noe annet enn en sinna 13 åring... Beklager..
Sist endret av drrogern; 29. mars 2008 kl. 16:12.
Sitat av shinobi
Nei i bunn og grunn syntes jeg ikke politiet er de verste, det er jo de som lager lovene og sitter på makta som er de ordentlige verstingene =)

http://www.adressa.no/multimedia/arc...i2_955431f.jpg

han her så heller ikke så smart ut!
Vis hele sitatet...
Selv om han ikke SER smart ut, så betyr ikke det at han ikke er smart!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av shinobi
Da tror jeg nok du tar feil , med mindre politiet der du bor er noe for seg selv. Alle politifolk jeg har vært borti har vært helt på tryne , skulle nesten tro de var en egen rase neandertalere av ett eller annet slag eller noe. Hvis du seriøst syntes de fleste politifolk er oppegående mennesker , vil jeg påsto at du er helt på bærtur.
Vis hele sitatet...
Nå kan ikke du redegjøre for din oppførsel når du møtte politiet: Jeg har møtt politiet på begge sider av en sak: flere ganger der jeg eller bekjente var offeret, og i situasjoner der jeg har vært den kriminelle.

Politiet har i stor grad oppført seg profesjonelt, bortsett fra noe frekt tilsnakk fra sivilpolitiet. Jeg aldri endt opp i håndjern, på bakken eller i noe håndgemeng med de. Narkotikaavdelingen er klart de "værste" men de har holdt seg innenfor loven.

Når du i tillegg drar ut tilfeldige bilder som har null og niks med denne saken for å vise at politiet er "neandertalere" ( forresten er det kalt "phrenology ": studien av skallens form for å bestemme om personen er kriminell/mental/etc og er kvasivitenskap fra nazitiden) hjelper det bare å vise hvor latterlig argumentet ditt er, og leder meg og flere til å tro at du ikke er annet en en frekk unge som ikke helt har skjønt dette med gjensidig respekt blandt mennesker: Gi det noen år.. når du runder 18-20 starter de små grå å se verden i et litt annet perspektiv enn at hele verden dreier seg rundt deg selv.
Sist endret av Dodecha; 29. mars 2008 kl. 16:56.
Det jeg synes er feil er at kvantiteten på kriminaliteten skal være så avgjørende for straffeutmålingen.

Minner meg litt om lommemannsaken, der det å gjøre et relativt mildt overgrep(sammenlignet med f.eks anal-voldtekt av barn) mange nok ganger resulterer i at man blir omtalt som værste seksualforbryter i norge.

Å omsette 1200 kg hasj er ikke så mye mer moralsk galt enn å omsette 1 kg, vedkommende har bare gjort det mye bedre.
Sitat av shinobi
Nei i bunn og grunn syntes jeg ikke politiet er de verste, det er jo de som lager lovene og sitter på makta som er de ordentlige verstingene =)

http://www.adressa.no/multimedia/arc...i2_955431f.jpg

han her så heller ikke så smart ut!
Vis hele sitatet...

haha, du tar kaka. få se bilde av deg so skal eg gi deg ein frekk komentar om intelligensen din basert på korleis fjeset ditt ser ut medan eg eigentleg baserar det på dine vettløse posts.
Nå kan ikke du redegjøre for din oppførsel når du møtte politiet: Jeg har møtt politiet på begge sider av en sak: flere ganger der jeg eller bekjente var offeret, og i situasjoner der jeg har vært den kriminelle.
Vis hele sitatet...
Har faktisk aldri blitt arrester eller havna i noe skikkelig trøbbel med politiet, men har blitt stoppa, studert og mistenkt uttalige ganger av politiet uten grunn og jeg har heller aldri vært noe frekk mot dem. Jeg har ikke sagt at politiet ikke oppfører seg profesjonelt, selv om de ikke alltid gjør det. Og ja de holder seg stort sett innefor loven (det er jo tross alt de som skal håndheve den).

Egentlig mener jeg bare at det er noe galt med selve prinsippet ved at så mange mennesker syntes det er helt greit at noen mennesker har laget en bok full av lover basert på deres subjektive oppfatning av virkeligheten, som vi alle må forholde oss til og følge i frykt for å bli bøtelagt, bura inne eller drept.

Vet at det er mange gode grunner til at samfunnet har blitt sånn som det har blitt, og jeg vet at ting er såpass komplekst at det ikke fører til noe godt å komme med sånne generaliserende uttalelser basert på min frustrasjon over samfunnet, som jeg kom med her.

Når du i tillegg drar ut tilfeldige bilder som har null og niks med denne saken for å vise at politiet er "neandertalere" ( forresten er det kalt "phrenology ": studien av skallens form for å bestemme om personen er kriminell/mental/etc og er kvasivitenskap fra nazitiden) hjelper det bare å vise hvor latterlig argumentet ditt er, og leder meg og flere til å tro at du ikke er annet en en frekk unge som ikke helt har skjønt dette med gjensidig respekt blandt mennesker: Gi det noen år.. når du runder 18-20 starter de små grå å se verden i et litt annet perspektiv enn at hele verden dreier seg rundt deg selv.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg sa at politiet er neandertalere og ikke oppegående mennesker, betyr ikke det at jeg ikke respekterer dem, jeg respekterer stort sett alle mennesker for det de er, uansett hvor teite eller dumme de er. Mennesker finnes jo tross alt i alle slags former med alle slags forskjellige egenskaper, noen er intelligente, andre flinke på ski, noen dumme osv. At jeg mener at flertallet av politifolk ikke er de mest intelligente mennesker her på jorda, er ikke det samme som at jeg ikke respekterer dem, men forstår hvorfor du tror det.

Faktisk så har jeg stor medfølelse for alle mennesker =) hehe!

Kan innrømme at det ikke var noe hold i argumentene mine og at det var teit å legge ut bilder av politifolk som ikke ser så smarte ut. Vet det er off-topic og vet at dette er et diskusjonsforum, så det var teit av meg å komme med halvhjerta uttalelser uten å egentlig ville diskutere =)
da kan man jo spørre seg hvorfor i ******* jeg gjorde det da, dette har jeg dessverre ikke noe svar på.

Kan ikke se for meg deg som noe annet enn en sinna 13 åring... Beklager..
Vis hele sitatet...
Er kanskje litt sint, men ikke 13år gammel

Beklager hvis jeg gikk dere på nervene, mente ikke noe vondt med det =)
Her har det vel tatt av litt![img]images/icons/icon18.gif[/img]

Snuten og tollvesenet gjør nå bare den jobben de er betalt for.

Problemet er norsk narkotikapolitikk som bygger på flere aktiomer: 1) Strenge straffer skal føre til redusert misbruk, 2) milde narkotika er like ille som de "tyngre", fordi misbrukeren etter en ikke påvist naturlov automatisk går over til de tyngre over tid o.s.v.

Hvis stoffet er listet opp i listen med hjemmel i Narkotikaforskriftens § 3, straffes det i utgangspunkt like strengt uavhengig av tilvenningsfare etc.

Det tragiske er at denne politikken er det stilletiende enighet om fra Rød til Frp på tross av at den er en fiasko!

Problemet er at det ikke fremstår noen klare alternativer, så "Systemet" hevner seg på de misbrukerne som ber om hjelp ved å behandle dem nedlatende og kaldt
Sitat av shinobi
Neppe snuten sin feil? de gjør bare jobben sin? Det er jo dem sin feil at de velger å gjøre jobben sin!
Vis hele sitatet...
.... Idiot -.-
Sitat av Da9L
.... Idiot -.-
Vis hele sitatet...

............?
Syntes straffen var litt vel drøy for smugling av 1kg hasj, er ikke heroin det er snakk om akkurat...
Er det bare meg, eller er det noe som skurrer veldig i denne debatten? Jeg skriver dette innlegget i håp om at jeg kan bli gjort oppmerksom på viktige poenger som har gått meg hus forbi.

Altså, jeg har fått inntrykk av at de fleste som deltar i denne tråden har et (mer eller mindre) modent og opplyst forhold til bruk av hasj som rusmiddel og (mer eller mindre) aksepterer bruken og brukerne av stoffet.

For de det gjelder; hvordan kan man både akseptere bruken av hasj, men på samme tid støtte opp om streng straffeforfølging av de som skaffer dette stoffet? Det er forståelig at man er i mot aspektene som ofte ligger ved smugling og annen organisert kriminalitet, slik som vold, hensynsløshet og generell kynisme, men dette er jo ikke saken her. Saken her var at en kar smuglet 1.2 tonn hasj, men å rettferdiggjøre 16 års fengsel på grunn av de andre aspektene som man regner med ligger bak blir i beste fall forhåndsdømmende og det har ikke noe med selve smuglingen i seg selv.

Og grunnen til at vi i det hele tatt finner disse aspektene ved narkotikasmugling er fordi det er ulovlig. Organisert kriminalitet oppstår ut i fra et marked der både fortjenesten og risikoen er svært høy. Ved å kriminalisere import av noe som det er stort marked for, så er viktige betingelser for kynisk organisert kriminalitet satt. Dette er noe vi generelt bør prøve å unngå, og i hvert fall hvis man aksepterer bruken av stoffet.
Sitat av nidhogg
Syntes straffen var litt vel drøy for smugling av 1kg hasj, er ikke heroin det er snakk om akkurat...
Vis hele sitatet...
tonn *titegn*
Sitat av Fortune
tonn *titegn*
Vis hele sitatet...
Beklager. Takk for rettelsen =)
(Jeg mener straffen er ALT for høy, har selv aldri brukt eller omgodt miljøer som bruker hasj)
Jeg blir så arg av slike ting. Du kan gjøre hva du vill av voldforbrytelser og slippe unna.
En jeg kjenner ble vekket på natta av banking på døra, der sto en full helt fremmed fyr og lurte på hvor "festen" var. Fyren var en stor og sint fotball spiller, og da han fikk vite at det ikke var noe fest her svarte han med vold. Han jeg kjenner er skadet for resten av livet (delevis lam, og ukontrolerte bevegelser. Arbeider ikke.) Han fikk to månder i fengsel han. Og noe betinget men, hvem bryr seg om det?
Hasj smugling, ugg, små krimminalitet. Selv om du kan si at dopet ville kunne ødlegge mange personers liv og helse. Vurderer og dra en Guy Fawks (V for Vendetta) på stortinget.
Sist endret av estragon; 31. mars 2008 kl. 15:03.
Alvorlig talt, det er jo en selvfølge at norkotikasmugling skal ha større straff enn voldtekt/vold.Vold forekommer som oftest pga psykiske problemer og masse annet tull som oppvekst osv, mens narkotikasmugling gjøres pga penger og har alvorlige konsekvenser: folk blir avhengige og kanskje tar overdoser. Jeg synes straffen er vel fortjent.
Sist endret av ...|...; 31. mars 2008 kl. 15:01.
Sitat av ...|...
Alvorlig talt, det er jo en selvfølge at norkotikasmugling skal ha større straff enn voldtekt/vold.Vold forekommer som oftest pga psykiske problemer og masse annet tull som oppvekst osv, mens narkotikasmugling gjøres pga penger og har alvorlige konsekvenser: folk blir avhengige og kanskje tar overdoser. Jeg synes straffen er vel fortjent.
Vis hele sitatet...

psykiske problemer og tull under oppvekst kan jo føre til at man kommer inn i ett hardt belasta kriminelt miljø og begynner med narkotika smugling også, på lik linje med at det kan føre til at du blir voldelig?

Det går ikke ann å ta overdose på hasj , såvidt jeg vet

+ Folka som kjøper hasjen av han karen velger å gjøre det selv , folk som blir ofre for blind vold eller voldetekt velger det ikke selv.
Sist endret av shinobi; 31. mars 2008 kl. 15:28.
Helt enig med deg shinobi.
Sitat av shinobi
psykiske problemer og tull under oppvekst kan jo føre til at man kommer inn i ett hardt belasta kriminelt miljø og begynner med narkotika smugling også, på lik linje med at det kan føre til at du blir voldelig?

Det går ikke ann å ta overdose på hasj , såvidt jeg vet

+ Folka som kjøper hasjen av han karen velger å gjøre det selv , folk som blir ofre for blind vold eller voldetekt velger det ikke selv.
Vis hele sitatet...
Du tar feil, dersom det ikke finnes narkotikaselgere trenger man forhåpenteligvis ikke ende opp som narkoman pga dårlig oppvekst. Ikke tenk på det, men tenk heller på mengden han prøvde seg på ? Og hvor mange som ville bli avhengige ? Vel fortjent.
Sitat av shinobi
Egentlig mener jeg bare at det er noe galt med selve prinsippet ved at så mange mennesker syntes det er helt greit at noen mennesker har laget en bok full av lover basert på deres subjektive oppfatning av virkeligheten, som vi alle må forholde oss til og følge i frykt for å bli bøtelagt, bura inne eller drept.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt galt. Først må du forstå at vi bor i ett demokratisk land. Lovene vi har i dette landet er laget av en gruppe mennesker valgt av flertallet i landet. Dette er hva demokrati bygger på.

Mange kan være uenig i lovene og straffeutmålingene, men i bunn og grunn mener majoriteten at slik skal det være.

Når det gjelder hva tråden handler om mener jeg straffen er helt på sin plass. Å smugle inn narkotiske stoffer til landet, uavhengig av hva slags stoffer det er snakk om, så er dette noe samfunnet er prinsipiellt enige om at er galt.

For det første er stoffet ulovlig. For det andre er dette virksomhet som bygger på svarte penger. Dette gjør ingenting annet enn å skade samfunnets struktur. Nå kan det kanskje virke som jeg er motstander av at folk røyker hasj. Det lar jeg være opp til hver enkelt. Men å si at å smugle inn 1.2 tonn hasj skal gå ustraffet, mener jeg er helt bak mål.

Hva blir da det neste? Skal vi åpne for at hvitevasking av penger er tillatt for enkelte bransjer? At kebabkjøtt lagret i malingspann, laget av avfallskjøtt fra Ungarn er tillatt å servere?
Sitat av ...|...
Du tar feil, dersom det ikke finnes narkotikaselgere trenger man forhåpenteligvis ikke ende opp som narkoman pga dårlig oppvekst. Ikke tenk på det, men tenk heller på mengden han prøvde seg på ? Og hvor mange som ville bli avhengige ? Vel fortjent.
Vis hele sitatet...
Mengden har selvfølgelig mye å si og det sier jo litt om hvilke hensikter han hadde med det, men du burde ikke dra alle narkotikaselgere under en kam, det er stor forskjell på en som selger hasj og en som selger fks heroin, kokain eller speed.

Hasj er ett ganske harmløst rusmiddel i forhold til mye annet , fks alkohol som selges i butikken. 16 års fengsel er ganske drøyt mye , uansett hvor koselig det er i Norske fengseler, men så vet vi jo egentlig altfor lite om denne saken til å si noe om det i det hele tatt!
Sitat av ...|...
Alvorlig talt, det er jo en selvfølge at norkotikasmugling skal ha større straff enn voldtekt/vold.Vold forekommer som oftest pga psykiske problemer og masse annet tull som oppvekst osv, mens narkotikasmugling gjøres pga penger og har alvorlige konsekvenser: folk blir avhengige og kanskje tar overdoser. Jeg synes straffen er vel fortjent.
Vis hele sitatet...
Er du stokk dum? VOLD og VOLDTEKT skal straffes MILDERE enn HASJ? På grunn av MOTIVET? ...så hvis man smugler hasj på idealistisk grunnlag, mener du at det da ikke skal straffes i det hele tatt?

Hva med å se litt på konsekvensene istedet? Vold & voldtekt har svært alvorlige konsekvenser I SEG SELV - dvs det trengs ingen flere ledd utover for at noe alvorlig skal kunne skje, det har allerede skjedd. Hasj er et rusmiddel som best kan sammenliknes med alkohol, og med mindre det misbrukes kraftig har det svært få konsekvenser i det hele tatt.
Sitat av sorath
Dette er jo helt galt. Først må du forstå at vi bor i ett demokratisk land. Lovene vi har i dette landet er laget av en gruppe mennesker valgt av flertallet i landet. Dette er hva demokrati bygger på.
Vis hele sitatet...
Dette er en diskusjon som kunne blitt uendelig lang og veldig off topic, vil helst ikke gå inn på dette.

Er klar i at vi lever i et såkalt demokrati hvor flertallet av befolkningen velger hvem som skal styre, men min oppfatning er at det ikke er fullt så enkelt og at det ikke alltid fungerer så feilfritt som folk skal ha det til.

Når det gjelder hva tråden handler om mener jeg straffen er helt på sin plass. Å smugle inn narkotiske stoffer til landet, uavhengig av hva slags stoffer det er snakk om, så er dette noe samfunnet er prinsipiellt enige om at er galt.
Vis hele sitatet...
Tror store deler av samfunnet ikke er helt enige i at hasj burde være ulovlig, men flertallet er nok imot det ja, dette mener jeg de er på grunn av feilinformasjon og skremselspropaganda fra blant annet myndighetene.

Som sagt, man kan ikke dra alle narkotikalangere under en kam og heller ikke alle narkotiske stoffer!

Hva blir da det neste? Skal vi åpne for at hvitevasking av penger er tillatt for enkelte bransjer? At kebabkjøtt lagret i malingspann, laget av avfallskjøtt fra Ungarn er tillatt å servere?
Vis hele sitatet...
hehe nei håper for all del at dette ikke blir det neste
Sitat av Konflict
16 års fengsel for narkotikasmugling:

En 41 år gammel trebarnsfar er i Oslo tingrett dømt til 16 års fengsel
og inndragning av 10 millioner kroner for smugling av totalt 1,2 tonn hasj.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=513513

Hva mener folket om dette ? For strengt ? Helt Ok ?

Personlig mener jeg denne straffen er helt sinnsyk,
med tanke på hva voldtekts / volds-forbrytere og andre kriminelle får!

Et par eksempler:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article776584.ece

Pappa gjorde baby blind:

Barnefaren ristet sin sønn så hardt at babyen ble blind. Nå må faren i fengsel

Den 25 år gamle mannen er i Kristiansand tingrett dømt til
ett års fengsel, hvorav seks måneders ubetinget, for å ha utøvd vold mot sin sønn.

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=20764

En 43-åring, som tidligere var bosatt i Hadsel
er dømt til fem måneders fengsel,
og må betale en oppreising på 25.000 kroner til sin tidligere samboer.

Mannen var tiltalt for flere ganger å ha slått,
dyttet og tatt kvelertak på sin daværende samboer.
Overgrepene skjedde fra vinteren 2006 til i mai 2007.

Jaja, nok om det: Diskuter
Vis hele sitatet...


de kunne vel trekka av noen år ja, de tre nedforbi der hadde vel heller enkelt og greit fortjent et nakke skudd i stedenfor fengsel. HATER det norske retts systeme det er faen meg HEILT på TRYNE.
Sitat av shinobi
Tror store deler av samfunnet ikke er helt enige i at hasj burde være ulovlig, men flertallet er nok imot det ja, dette mener jeg de er på grunn av feilinformasjon og skremselspropaganda fra blant annet myndighetene.

Som sagt, man kan ikke dra alle narkotikalangere under en kam og heller ikke alle narkotiske stoffer!
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at selve handlingen å smugle inn narkotika er noe som skader samfunnet fordi dette er noe som ender i svarte penger. Ville du tillatt meg å smugle inn det jeg trengte i min bedrift? Som f.eks kebabkjøtt-eksemplet over. Det skader jo ingen?
Men hallo? 1.2 tonn hasj. Det er jævlig mye. Vi snakker ikke en lokal dealer her. Vi snakker om ganske mye større kvanta. Det har en markedsverdi i første ledd på ca 10-20 mill. En gateverdi på utrolig mye mere.

Hvis samfunnet hadde godtatt cannabis, så ville det også blitt en legal virksomhet, som hadde vært helt greit. Jeg bor i ett samfunn hvor folk som jobber bidrar med skattepenger, slik at hjulene på samfunnet går rundt. Hvis du ønsker ett sted hvor folk gjør som de vil og lager sine egne lover og regler, så finnes det steder rundtom i verden hvor det er akseptert.

Som svar på det du sier, jeg drar ikke alle under en kam. Jeg har ett veldig nyansert bilde i forhold til narkotika, da jeg har levd i nærheten av det gjennom ett tiår. Jeg vet veldig godt hva hasj kan gjøre med noen (noen klarer det helt fint, andre ikke). Det kan være en inngangsport for sterkere stoffer.

Men er en ungdom ustabil fra før, så hjelper hvertfall ikke hasj. Og der har du grunnen til at samfunnet ikke aksepterer det. Derfor forblir det ulovlig i 99% av verdens land. Det er vel ikke uten grunn det heller?
Jeg syntes det er helt på trynet at det går ann å få 16 år for smugling av hasj i det hele tatt. Hadde det vært noe annet, så hadde jeg faktisk syntes at det hadde vært greit. Syntes ikke mange straffer er for strenge, men mange er for "snille".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av sorath
Men er en ungdom ustabil fra før, så hjelper hvertfall ikke hasj. Og der har du grunnen til at samfunnet ikke aksepterer det. Derfor forblir det ulovlig i 99% av verdens land. Det er vel ikke uten grunn det heller?
Vis hele sitatet...
Litt OT:

Grunnen til dét er en viss Harry J. Anslinger: Cannabis var bare en urt, et ugress så langt statene i USA og Europa brydde seg, intill han begynte å spre propagandaen om at det var farligere enn heroin, man kunne jo bli gal og drepe folk under rusen: http://www.youtube.com/watch?v=L1jB7RBGVGk

Og med all denne propagandaen i lomma fikk han igjennom en Lov mot narkotika som inkluderte cannabis: http://en.wikipedia.org/wiki/Single_...Narcotic_Drugs , reglene hadde tidligere bare omfattet opiater og kokain.

Du kan argumentere med at dette er lenge siden, men det er lettere å få innført en lov, enn å fjerne en.
Sist endret av Dodecha; 31. mars 2008 kl. 23:34.
Sitat av sorath
Poenget mitt var at selve handlingen å smugle inn narkotika er noe som skader samfunnet fordi dette er noe som ender i svarte penger. Ville du tillatt meg å smugle inn det jeg trengte i min bedrift? Som f.eks kebabkjøtt-eksemplet over. Det skader jo ingen?
Hvis samfunnet hadde godtatt cannabis, så ville det også blitt en legal virksomhet, som hadde vært helt greit. Jeg bor i ett samfunn hvor folk som jobber bidrar med skattepenger, slik at hjulene på samfunnet går rundt. Hvis du ønsker ett sted hvor folk gjør som de vil og lager sine egne lover og regler, så finnes det steder rundtom i verden hvor det er akseptert.
Vis hele sitatet...
Jeg tror som sagt at samfunnet hadde akseptert det hvis folk hadde blitt riktig informert om hasj og gjort litt mer research på det , istedet for å blindt kopiere lover fra vår gode venn og allierte onkel sam s lovbok.
Hvis det hadde vært lovlig kunne han jo også betalt skatt av de pengene han tjente på importen og samfunnet kunne tjent gode penger til å få ting til å gå rundt av det.

Som svar på det du sier, jeg drar ikke alle under en kam. Jeg har ett veldig nyansert bilde i forhold til narkotika, da jeg har levd i nærheten av det gjennom ett tiår. Jeg vet veldig godt hva hasj kan gjøre med noen (noen klarer det helt fint, andre ikke). Det kan være en inngangsport for sterkere stoffer.

Men er en ungdom ustabil fra før, så hjelper hvertfall ikke hasj. Og der har du grunnen til at samfunnet ikke aksepterer det. Derfor forblir det ulovlig i 99% av verdens land. Det er vel ikke uten grunn det heller?
Vis hele sitatet...
Har selv røyket hasj i mange år og har også pådratt meg endel problemer på grunn av det , har fks slitt i perioder med sosial angst og paranoia. Da jeg begynte å røyke var jeg ikke klar over hvordan dette kunne utløses av røyking. Myndighetene informerer om at hasj kan føre til psykiske problemer og lignende , men vet svært lite om det , hvis jeg fks hadde fått litt veiledning fra erfarne røykere tror jeg at jeg kunne fint unngått å pådra meg disse problemene.
Mye av paranoiaen jeg har hatt, har jeg faktisk fått på grunn av opplevelser med politiet som jeg hadde sluppet å ha , hvis det hadde vært lovlig å røyke.

Tror ikke det er ulovlig i "99%" av verdens land fordi det ikke er akseptert av samfunnet, tror som sagt det ikke er akseptert på grunn av uvitenhet om det blant folk og jeg tror heller ikke alle de landene som har gjort det ulovlig har gjort noe ordentlig research på det selv, tror de bare har fulgt "trenden".
Sist endret av shinobi; 1. april 2008 kl. 09:51.
Er Totalt uening med den straffen der. Der igjen 1.2 tonn tilkrever straff ja.
Men 16 år fengsel, er MEGET drøyt.
Sitat av sorath
Men er en ungdom ustabil fra før, så hjelper hvertfall ikke hasj. Og der har du grunnen til at samfunnet ikke aksepterer det. Derfor forblir det ulovlig i 99% av verdens land. Det er vel ikke uten grunn det heller?
Vis hele sitatet...
Er en ungdom ustabil fra før, så hjelper ihvertfall ikke alkohol. - Men høyh, det er lov! Skål!
Sitat av Rottegift
Er en ungdom ustabil fra før, så hjelper ihvertfall ikke alkohol. - Men høyh, det er lov! Skål!
Vis hele sitatet...
Mener du da at vi skal legalisere alt annet som er skadelig? Eller at vi skal forby alkohol?

Lett å dra paralleller til ting som er akseptert av samfunnet.
Jeg tror at alkohol i moderate mengder ikke er skadelig. Mange undersøkelser sier at det derimot er sunt.

Cannabis i mindre doser med lengre opphold mellom hver gang ikke skadelig å så måte at det skader kroppen din, men poenget er at det er skyggesiden av samfunnet som skaffer deg tilgang til dette idag. Å derifra er veien kort til andre ting som er mere skadelig.

En legalisering av cannabis vil ikke være så enkel som å bare si at nå er det lov. Dette er ikke tillatt i andre deler av verden.
Hvordan løses import av varen?
Hvordan skal utsalgsstedene være? etc etc..

Det er mange faktorer å ta hensyn til. Jeg tror at det er for mange til å gjennomføres.

Så skal man også huske på at lovendringer som har vært nødvendig som flertallet har vært enig i, har vært ett resultat av at man tar opp spørsmålet i Stortinget. Dette har blitt gjort flere ganger med cannabis, men aldri fått gjennomslag. Kan man ikke da trekke konklusjonen at det ikke engasjerer nok mennesker til at det er aktuellt?

Flertallet ønsker at det fortsatt skal være ulovlig. Kanskje basert på misinformasjon som shinobi hevder. Kanskje fordi de selv føler at samfunnet ikke trenger flere rusmidler. Jeg bare spør, jeg har ingen fasit.

Men min mening er at vi fremtiden kommer til å ha samme narkotikapolitikk.

Den mere interessante problemstillingen som har blitt glemt i denne tråden er straffeutmålingen for andre straffer. Jeg tror at det er en riktigere vei å gå. Strengere straffer for vold, drap, voldtekter, rasisme, etc. Ikke mindre straffer for narkotika.
Tror nok heller han bare mener at det er litt ironisk at alkohol, som kan være vel så farlig som cannabis på mange måter, er lovlig, mens cannabis er "narkotika", og dermed ulovlig
Sånn jeg ser det så er ikke det noe problem i straffen personen som smugler cannabis får, særlig tatt i betraktning hvor mye det var. Men sett i forhold til straffen de andre eksemplene i posten blir idømt, så er det jo meget urimelig. Dette ikke fordi straffen til smugler er for høy men heller fordi straffen til voldsutøverene er for lav.
Straffen som blir gitt til voldsutøverne burde vært LANGT høyere enn en cannabis-smugler noen gang burde få, uten at smuglere dermed blir straffet noe mindre.

Men nå har det jo lenge vært ett større diskusjonsemne innenfor de fleste fora om Norges strafferammer, og det er alltid noen som er uenig uansett. Men etter min mening så er strafferammene omtrent bare kos, uansett hva det er snakk om. Men smugler som det er snakk om fikk etter min mening en ganske rimelig straff iforhold til hva han har gjort.
Bump. Det er ingen som har svart på min forrige post. Hvis det er fordi jeg fremstår som spydig i posten, så var ikke det meningen, selv om jeg burde ha gjort mer for å understreke det da jeg skrev den.

Jeg tror det jeg tok opp i den er et sentralt poeng, men det ble så hengende i luften.
På din (Gud) oppfordring så svarer jeg nå på posten din.

Jeg skal innrømme at jeg har bare ett delvis opplyst forhold til hasj. Men sånn jeg ser det så er det ikke noe poeng i å trosse loven bare fordi den etter noens mening er teit. Jeg personlig har mange lover som jeg mener er helt på trynet, men det gjør ikke at jeg bryter de sånn uten videre. Jeg mener at man burde respektere lovverket sånn som det er satt, frem til den dag at det er gjort noe med, uansett hvor på trynet man mener det er. [EKSEMPEL] Det nytter ikke å gå ut å jage naboen din ut av huset sitt og okkupere det, fordi man mener at det burde man kunne gjøre fordi man er anarkist[/EKSEMPEL].

Lovverket er fastsatt og opprettet for å holdes. Ferdig med det.
Personlig så er jeg imot rusmidler som karakteriseres som narkotikum, da jeg mener at man mister uhyre viktig selvkontroll som reflektert person.

Men jeg kan til sist si at jeg tolker denne debatten som mer en strafferamme-debatt enn en rusmidler-debatt, så det å diskutere over hvilke rusmidler det gjelder osv. blir på en tynn grense OT
Einherjar: Takk. Men nå var poenget at loven og straffen var teit (ut i fra det premiss at man aksepterer hasj) uten at jeg på noe vis oppfordrer til lovbrudd. Det hadde vært like teit.
Sist endret av Gud; 2. april 2008 kl. 13:33.
Sitat av Gud
Einherjar: Takk. Men nå var poenget at loven og straffen var teit (ut i fra det premiss at man aksepterer hasj) uten at jeg på noe vis oppfordrer til lovbrudd. Det hadde vært like teit.
Vis hele sitatet...
Det går igjen på det jeg sa om at om man mener loven er teit eller ikke så er den likevel til for å holdes. Liker man det ikke så kan man gå igjennom de politiske rekker for å demonstrere mot det. Det å bryte den gir vedkommende ingen troverdighet og vil iallefall ikke føre til at loven blir endret, men heller styrket i sin stand.

Nå er det jo sånn at det han smuglet var en ulovlig substans, og han smuglet faktisk 1.2 tonn av det, som har en meget stor gateverdi.
Sist endret av Einherjar; 2. april 2008 kl. 13:45.
Sitat av Einherjar
Det går igjen på det jeg sa om at om man mener loven er teit eller ikke så er den likevel til for å holdes. Liker man det ikke så kan man gå igjennom de politiske rekker for å demonstrere mot det.
Nå er det jo sånn at det han smuglet var en ulovlig substans, og han smuglet faktisk 1.2 tonn av det, som har en meget stor gateverdi.
Vis hele sitatet...
Altså, kanskje du ikke har lest innleggene mine nøye nok og/eller kanskje jeg ikke har vært klar nok.

Jeg mener også at man ikke skal bryte lover som man mener er feil eller urettferdige, det blir det bare kaos av. Og her er vi enige, right?

Men det er ikke det det første innlegget mitt dreier seg om. Jeg påpeker at det er noe fundamentalt inkonsistent hvis man aksepterer en vare og bruken av denne vare, men ikke aksepterer import av denne varen. Det er rett og slett ikke logisk, men så er det ikke fornuftige slutninger som ligger til grunne for de fleste meninger vi har. Synspunktene bunner vanligvis i en magefølelse, og så finner man opp argumenter for synet i etterkant (dette skjer underbevisst).

Med tanke på dette, så er det klart at jeg forstår folks holdninger til den selvmotsigende og inkonsistente rettsforfølgelsen til smuglerfyren. Som jeg sier, så er det folks assosiasjoner som ligger til grunne for dette. De assosierer det med ting som vanligvis følger med organisert kriminalitet, slik som vold og kynisme.

Selv om holdningene kan forstås i lys av at mennesket er irrasjonelt, så rettferdiggjør det ikke synspunktene på noen måte. De blir fremdeles like selvmotsigende og inkonsistente.

(Som sagt, dette bygger på det premiss at man aksepterer "varen" hasj, og det blir en helt annen sak hvis man i utgangspunktet ikke aksepterer hasj. )
Sist endret av Gud; 2. april 2008 kl. 14:12.
Gud: Selvom man aksepterer cannabis, som pr. idag strider imot den norske lov, betyr ikke det at aksepteringen/respekten for loven fordufter. Jeg kan ærlig og redelig si at jeg har brukt, bruker eller har tenkt til å bruke diverse ulovlige substanser. Men jeg vet at jeg lever i Norge, og Norges lov har bannet disse stoffene, og at jeg bryter loven. Og om jeg blir arrestert for brudd på loven og får straff, aksepterer jeg avgjørelsen i henhold til den norske lov som jeg tok et bevisst valg om å bryte. Jeg både respekterer og aksepterer at disse stoffene er ulovlige her i Norge, selvom jeg ikke nødvendigvis er 100% enig og kanskje heller ikke ville støttet avgjørelsen om den ble tatt idag samtidig som jeg aksepterer stoffene.

Det ligger også forskjell i å akseptere, respektere og støtte en sak. Det at enkelte aksepterer varen hasj, vil ikke si at de støtter import av varen i så store mengder. Altså, jeg aksepterer at folk kjører for fort, men jeg ville allikevel ikke støttet en person i en straffesak som har kjørt 250km/t av den grunn. Man kan akseptere og respektere loven selvom man bryter den, samtidig som man kan akseptere (i denne sammenheng) varen lovbruddet dreier seg om. Og - hvor mye var det, 1.2 tonn hasj? - er etter all mest sannsynlighet ikke til eget bruk, hvorav lovbruddet av å være i besittelse av cannabis blir til de grader grovere. Da tilbake med dette med akseptering, så er det forskjellig grader lovbruddet omhandler (eller selve varen om du vil). Jo grovere og mer omfattende det er, jo mindre støtte vil saken få uavhengig av hvilken mening du egentlig har - det er lettere å akseptere en som smugler 10g, enn en som smugler 1,2 tonn selvom man i utgangspunktet aksepterer varen det dreier seg om.
Sist endret av Sky; 2. april 2008 kl. 16:44.
Ah, her forstår jeg jeg har vært veldig upresis. Lover og straffeforfølging er to forskjellige ting som jeg ikke har gjort forskjell på. Alle lovene vi har må håndheves og følges av rettsvesenet og politiet. Disse instansene må selvfølgelig i størst mulig grad kun ta hensyn til hva som står i loven.

Det jeg mener er; hvis man er for at lovforbud mot bruk av hasj som rusmiddel skal bli opphevet, så er det bare rett og rimelig at man er for opphevelse av forbud mot import av dette stoffet. Det er altså lovgrunnlaget jeg sikter til.

Rettsvesenet og politiet har gjort jobben sin her ved å kun følge lovene og det synes jeg de skal fortsette med. Det er lovgrunnlaget som bør endres.
Sist endret av Gud; 2. april 2008 kl. 17:04.
Dårlig kommunikasjon her Gud, jeg siktet ikke spesielt til politi eller rettsvesen, men loven, brudd på loven og straffen for brudd på loven. Angående dette med at noen er for legalisering, så må de/kan de fremdeles stille seg i respekt for loven og akseptere den. Selfølgelig synes de at import av stoffet også skal bli lovlig, men dette er da en naturlig følge av legalisering, siden staten mest sannsynlig vil måtte importere det inn i landet. Men siden cannabis fremdeles er ulovlig her i Norge, så er import også ulovlig.
Sist endret av Sky; 2. april 2008 kl. 17:20.
huff det var utrolig lenge "/
Å protestere mot lover man mener er feil mener jeg grenser til en borgerplikt, hvis man bare skal godta en lov fordi den er der hadde vi hatt mye rare lover og regler fra gammelt av. Heksebrenning, jøder nektes adgang til riket, fengsel for homofili... you name it.

Hvordan protesten bør gjøres er derimot en helt annen sak, og å smugle 1,2 tonn hasj for egen vinnings skyld er ikke en protest.
Sitat av estragon
(Jeg mener straffen er ALT for høy, har selv aldri brukt eller omgodt miljøer som bruker hasj)
Jeg blir så arg av slike ting. Du kan gjøre hva du vill av voldforbrytelser og slippe unna.
En jeg kjenner ble vekket på natta av banking på døra, der sto en full helt fremmed fyr og lurte på hvor "festen" var. Fyren var en stor og sint fotball spiller, og da han fikk vite at det ikke var noe fest her svarte han med vold. Han jeg kjenner er skadet for resten av livet (delevis lam, og ukontrolerte bevegelser. Arbeider ikke.) Han fikk to månder i fengsel han. Og noe betinget men, hvem bryr seg om det?
Hasj smugling, ugg, små krimminalitet. Selv om du kan si at dopet ville kunne ødlegge mange personers liv og helse. Vurderer og dra en Guy Fawks (V for Vendetta) på stortinget.
Vis hele sitatet...

Meiner straffen er rett og rimelig, problemet i rettsystemet i Norge ligger heller i at de som utøver vold,(som i eksempelet ditt)pedofili, voldtekt og drap får ALTFOR lav straff. Skulle vert sendt til fengsel i mexico imho
Sitat av Sky
så må de/kan de fremdeles stille seg i respekt for loven og akseptere den
Vis hele sitatet...
Ser du skriver må/kan de , men mener du da at du syntes man burde repektere og akseptere loven?
Isåfall er jeg uenig, ser ikke helt noe grunn til at man skal akseptere og respektere en lov som er "feil" og som har alt for høye strafferammer. Hvorfor skal jeg akseptere og respektere at noen mennesker er villige til å bure meg inne i fengsel eller bøtelegge meg, mao ta fra meg min frihet, fordi de har misforstått virkeligheten av en ting?

Men jeg respekterer menneskene som har gjort det, fordi jeg skjønner hvorfor de misforstår.
Sitat av Sky
Dårlig kommunikasjon her Gud, jeg siktet ikke spesielt til politi eller rettsvesen, men loven, brudd på loven og straffen for brudd på loven. Angående dette med at noen er for legalisering, så må de/kan de fremdeles stille seg i respekt for loven og akseptere den. Selfølgelig synes de at import av stoffet også skal bli lovlig, men dette er da en naturlig følge av legalisering, siden staten mest sannsynlig vil måtte importere det inn i landet. Men siden cannabis fremdeles er ulovlig her i Norge, så er import også ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ja, det er dårlig kommunikasjon fra min side, og jeg beklager.

Jeg mener det skal være ulovlig å smugle varer som er forbudt i Norge, men jeg synes det er på trynet at hasj er ulovlig og hasjimport med. Jeg får det inntrykket at mange av de som er for legalisering av hasj, er fiendtlig innstilt ovenfor import av dette og ikke kun fordi de ikke respekterer loven på et generelt grunnlag.

Jeg er i mot smugling av hasj så lenge det er i mot norsk lov, men jeg synes hasj og import av hasj skulle være legalisert.