Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1891
Hei! som emnet sier, jeg vil ha det, så jeg har mitt ekte passord som låser opp datamaskinen, men jeg vil også ha et falskt, som hvis det er skrevet på en nøyaktig måte. Datamaskinen vil begynne å slette visse filer.

Noen som har noen råd?
Ikke fokuser på å få ting slettet. Det er helt feil sted å fokusere. Det er blant annet mulig å gjenopprette slettede filer.

Du vil heller gjøre filene uleselige i utgangspunktet, og kun gjøre dem leselige ved behov. Det gjør du med kryptering. Krypter filene dine, når du trenger runkematerialet dekrypterer du dem og når du er ferdig med å runke, så demonterer du bare filene, og vips, de er umulig å lese uten passordet til krypteringen. Som bare du vet.

Da spiller det ingen rolle om noen får tilgang til pc-en din.
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 19:36.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Ikke fokuser på å få ting slettet. Det er helt feil sted å fokusere. Det er blant annet mulig å gjenopprette slettede filer.

Du vil heller gjøre filene uleselige i utgangspunktet, og kun gjøre dem leselige ved behov. Det gjør du med kryptering. Krypter filene dine, når du trenger runkematerialet dekrypterer du dem og når du er ferdig med å runke, så demonterer du bare filene, og vips, de er umulig å lese uten passordet til krypteringen. Som bare du vet.

Da spiller det ingen rolle om noen får tilgang til pc-en din.
Vis hele sitatet...
https://www.veracrypt.fr/en/VeraCrypt%20Volume.html
https://www.veracrypt.fr/en/Plausibl...niability.html
Hvem er det du skal beskytte filene fra? Foreldre, lærer eller politiet?

Hvis datamaskinen din stjeles eller inndras for analyse, så vil harddisken tas ut og rådata kopieres direkte. Ingen kommer til å taste inn dette passordet. Det beste her er å kryptere de i utgangspunktet, slik flere nevner.

Men hvis du under tvang må taste inn passordet foran en lærer e.l. for å vise at du ikke har ulovlige ting på en maskin, så finnes det noen løsninger som krever at du har admin på maskinen. Et alternativ jeg ser for meg er å legge en trigger i Task Scheduler under "On Workstation Unlock". Denne triggeren kaller et script som sjekker om Sticky Keys er påskrudd, og så sletter den filene hvis det er det. Du kan skru på Sticky Keys fra låseskjermen ved å trykke på shift-knappen 5 ganger og så fort på enter.
Hvis jeg kjenner TS rett så trenger han å få dette servert med teskje, eventuelt at noen lager skriptet for deg, men det er lite populært her inne.

Det så vi levende eksempler på på hans tidligere innlegg. Egeninnsats og grunnleggende kunnskap er fraværende.

Dyret ga deg svaret.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dyrets løsning er kreativ, men gjør også at all infoen kan forsvinne hvis man (eller noen andre) trykker en tast i vanvare 5 ganger, eller 5 sekunder, eller noe.

Krypter ting, ferdig.
Så kan du eventuelt lage leamikk rundt automatisk demontering av det krypterte innholdet om du låser maskinen.
Sist endret av robhol; 1 uke siden kl. 19:30.
Hvis man selv kan velge bruker ved pålogging er det kanskje enda enklere. Da trenger man bare en konto som har tilgang til de aktuelle filene og kjører whatever ønsket script i oppstart.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei, ikke egentlig. Hvis filene ikke skal kunne hentes rett ut, må de krypteres.
Trådstarter
Det trenger ikke å krypteres, en fil på 1mb kan erases med eraser så all informasjon forsvinner, Det eneste jeg trenger hjelp meg er å få selve en type passord gjør en ting...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, men det er en teit idé. Det er ikke sånn ting funker.
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Hvorfor ønsker du å gjøre dette? Har aldri hørt om no slikt så dette må du nesten utvikle selv eller betale noen til å gjøre det ja
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Du har fått flere løsninger her, de mest direkte som bare sletter filen har du allerede fått fra meg og dyret.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Du kan kjøpe et USB-drive med hardware-kryptering, eller du kan lage en kryptert USB-drive.
Mer lightweight og lettvindt blir ikke kryptering!
https://github.com/HACKERALERT/Picocrypt
Sist endret av Alge; 1 uke siden kl. 03:28.
Sitat av Alge Vis innlegg
Mer lightweight og lettvindt blir ikke kryptering!
https://github.com/HACKERALERT/Picocrypt
Vis hele sitatet...
Støtter denne!
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Hei! som emnet sier, jeg vil ha det, så jeg har mitt ekte passord som låser opp datamaskinen, men jeg vil også ha et falskt, som hvis det er skrevet på en nøyaktig måte. Datamaskinen vil begynne å slette visse filer.

Noen som har noen råd?
Vis hele sitatet...

Hvordan har du tenkt å forhindre at noen kopierer innholdet på disken før de prøver passord? Rett og slett bare ta ut disken din og kopiere så mange kopier de vil (og dermed kunne prøve så mange passord de vil uten å bry seg om den begynner sletting, evt. også mounte kopi nummer 1 som read only og prøve ørten tusen ganger)?
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Hvordan har du tenkt å forhindre at noen kopierer innholdet på disken
Vis hele sitatet...
Hva om det ikke er relevant for TS? Kanskje han bare ønsker å holde noe skjult for partner/foresatte? Da vil en kryptert fil være et større problem siden det viser at han holder noe skjult.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hva om det ikke er relevant for TS? Kanskje han bare ønsker å holde noe skjult for partner/foresatte? Da vil en kryptert fil være et større problem siden det viser at han holder noe skjult.
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal noen klare å finne ut at X fil er en kryptert fil og ikke bare en fil som tydeligvis ikke virker noe sted? Lager man en kryptert fil i feks veracrypt er det ingenting som sier at den er kryptert. Kaller man den "filnavn.mp3" vil den fremstå som en lydfil, men det vil ikke komme noe ut av den. Så... hvordan vil du vite om den er EGENTLIG en kryptert fil?
Sist endret av lumbricus; 1 uke siden kl. 15:07.