Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 24822
Heisann

Her forleden satt jeg og noen kompisser å diskuterte om snus var farlig eller ikke..
Vi satt også å diskuterte en del andre myter/kjerringtriks.
Vi hadde alle drukket en del og da kom det opp en del fiffige fakta, det jeg trenger hjelp til er å konstantere om dette virkelig er fakta eller bare fyllevås!

1.
En kompiss sa : Svergie er det landet med mest snusbrukere mellom 16-32 år og etter stattestikken så er Svergie det landet med mist munnkreft tilfeller..

2.
Det sies at merkinga på snusboksene skal fjernes fordi de ikke vet om det er farlig..

3.
Får mindre hull i tenna av snus.?
(denne tror jeg faktisk er sant, før når jeg var mindre hadde jeg mellom 2-3 hull i tenna i halvåret, nå etter 3år med snus så var jeg på tannlege sjekk og det viser seg at jeg hadde null hull.. Mitt kosthold lyder som følgende: Cola og Junkfood)

4.
Snus i munnsår, legg en snus rett ned i munnsåret og la det svi noe in i helv*tte også er såret vekk dagen derpå.
Når det gjelder punk 3 så er det vel bare indirekte ment; når man røyker/snuser så spytter man gjerne mye og spyttet inneholder enzymer og slikt som bryter ned ting du spiser og beskytter tennene.
Wikipedia sier dette om saken. Se under Helseskader ved snusbruk. Der får du i alle fall svar på spm. en og tre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Snus inneheld ting som er klassifisert som carcinogen, altså kreftframkallande. Det er nok sunnare enn røyk, men farlegare enn ingenting. Nikotin fører også til avleiringar i blodårene, og auka risk for hjarteinfarkt.

Det betrar munnhygenien fordi det fører til auka spyttproduksjon, som fører itl mindre syreåtak.

Men alt i alt: betre enn røyk, verre enn ingenting.
Trådstarter
67 2
"Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste yttre årsaken til impotens hos yngre menn."

ah-ha, jeg som trodde det var kølla mi som var så lang at jeg ikke hadde nok blod i kroppen til å fylle den..


AHH ME MADE A FUNNY ?
Ja, snus er farlig, akkurat som røyk. Det inneholder nikotin.
Det er nesten bare å innse det, alt som er godt er potensielt veldig farlig. Snus likeså.

4.
Snus i munnsår, legg en snus rett ned i munnsåret og la det svi noe in i helv*tte også er såret vekk dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ikke helt på, men regner med at snusen har en viss disinfiserende effekt. På samme måte som dersom du er så uheldig å ha en kvise kan du godt legge tobakk på denne så blir den mye mindre dagen etter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil bare legge til at på snusboksene står det "denne tobaksvaren KAN være helseskadelig" men på røyk står det "ER helseskadelig"
suns er iallefall bedre enn røyk! snuser selv har vel snusa i 2år ca å er ikke blitt no spess dåligere form eller noe når jeg trener! å faktisk er jeg ikke 100% avhenning av det heller :S rare greier..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har snust fast i et halvt år nå, og er ganske forvirret over hvor "farlig" snus egentlig er. En dag sammenligner dagbladet snusens skadevirkning med kaffe. Dager etterpå får man omtrent leppekreft av et par bokser.

Hvor skadelig snus virkelig er, er det vel ikke noe klart svar på [p.g.a manglende forskning].

Noen negative sider ved snusen er uansett:
- Det skader tannkjøttet.
- Man får stygge(re) tenner etter litt fast bruk.
- Det er dyrt om man snuser fast.

Men forskere spekulerer stadig i om snus øker faren for kreft drastisk.
Det jeg vil frem til med alt dette pratet er,
hva tror dere?

Jeg velger og tru at det ikke er noe spesielt farlig, da dem ikke konkret kan bevise at det er helseskadelig.

De stoffene som forskerene har utropt som "kreftfremkallende" finnes også i helt vanlige varer som blandt annet ketchup.

Intill jeg får et forsknings bevis som faktisk beviser at denne sjangsen er større en laik uuuberminimal, velger jeg og tru at det ikke er noe farlig, men selvfølgelig ikke sundt.

Selvom snus faktisk har midler som motvirker hull i tenna ;D
En ting må vel også legges til:

Det finnes kreftfremkallende stoffer i snus som ikke er lov å bruke i maling, fordi det kan være kreftfremkallende.
Litt å tenke på når man fyrer en stor beke under leppa...
Sitat av illuSiOn^
En ting må vel også legges til:

Det finnes kreftfremkallende stoffer i snus som ikke er lov å bruke i maling, fordi det kan være kreftfremkallende.
Litt å tenke på når man fyrer en stor beke under leppa...
Vis hele sitatet...
I rest my case!
Sist endret av Rakettsau; 23. august 2007 kl. 19:34.
Sitat av Maxell
det kan på påvirke potensen faktisk:P
Vis hele sitatet...
Yes. Endelig slutt på kondomer og p-piller

Sitat av Rakettsau
I rest my case!
Vis hele sitatet...
Det er bevist kreftfremkallede. Det betyr ikke at man nødvendigvis får kreft av å ha det i munnen.
Jeg vet iallfall at i mange artikkler hvor man beskriver bivikningene til snus også blander inn den amerikanske snus typen som er mye farligere enn den svenske. Skrekk bilder av råttent tannkjøtt osv kommer som regel fra amerikansk snus. Ikke helt sikker på dette, men en teori fra min side.
Vell, rart vi får lov til å spise ketchup da ;p
Det er ganske individuellt hvor mye tannkjøttet tar skade av snus. Jeg snuste fast i 2 år, og merka aldri noen skade på tannkjøttet.
Sitat av steinarlima
Det er ganske individuellt hvor mye tannkjøttet tar skade av snus. Jeg snuste fast i 2 år, og merka aldri noen skade på tannkjøttet.
Vis hele sitatet...
Har ikke merket noe til dette selv heller.
Jeg har som sagt snus et halvt år [da ca. en halv boks til dagen].

Har temmelig synlige merker. [Men det gjør ikke så mye. Det er bare til å ikke smile alt for mye når dama er tilstede ]
Edit: Skriveleif
Sist endret av illuSiOn^; 23. august 2007 kl. 19:48.
Sitat av illuSiOn^
En dag sammenligner dagbladet snusens skadevirkning med kaffe.
Vis hele sitatet...
da er spørsmålet, hvor skadelig er egentlig kaffe ?
det sa de aldri noe om. det jeg vet er at kaffe er utrolig vanne dannene (noe som snus også er.) og koffein er i blodet dit i 2 dager.
Sist endret av TETRS; 23. august 2007 kl. 20:12.
Sitat av TETRS
da er spørsmålet, hvor skadelig er egentlig kaffe ?
det sa de aldri noe om. det jeg vet er at kaffe er utrolig vanne dannene (noe som snus også er.) og koffein er i blodet dit i 2 dager.
Vis hele sitatet...
Har min tvil på andre skader enn stygge tenner. Selvsagt har ikke kroppen godt av for mye kaffe, det har den ikke av noe.
Men Tetrs, jeg ser poenget ditt.

Edit: Ok, etter aa ha lest litt i din link er det kanskje ikke bare stygge tenner though.
Sist endret av illuSiOn^; 23. august 2007 kl. 20:25.
Aah, da var det en sånn tråd igjenn!

Sverrige hadde best helse i Europa eller noe (Eller så var det lavest prosent kreft), og også høyest prosent snusere!
Snus gjør tennene dine gule, men dreper også bakterier i munnen, og minsker sjangsen for hull.
Snus KAN føre til kreft.. Som alt annet.

Tankjøttet trekker seg tilbake, dette kan føre til skade på tannhalsene.. Men siden snus dreper bakteriene i kjeften som skader tannhalsene er ikke dette serlig sansynlig.

Tannkjøttet tar også skade av det, og man får arr osv på tankjøttet, dette gror etter man slutter og snuse..
Snus er vist 300 ganger mindre skadelig en røyk (Eller noe i denn duren).
Men skadelig er det, men HVOR skadelig det er er det vell ingen som er helt sikker på.

"Snus kan påvirke potensen"
..Er dette bevist?
Selvfølgelig KAN det påvirke potensen, både positivt og negativt.
Alt KAN påvirke potensen.

Selv snuser jeg Løs General, og trives med det, hadde det ikke vert for at det kostet så jævli hadde det nesten ikke vert noe minus med det i mine øyne.

Men så er det veldig uklart hvor skadelig snus faktisk er.
Dagbladet kommen sansynlig vis til og fortsette med saker som "Snus er like skadelig som korpsmusikk" Og "Snus er like farlig som atombomber" med jevne mellomromm.

..Jeg får no se på helsen min om en 20 års tid, hvis jeg fortsatt snuser da.
Tror ikke snusing alene fører til kreft i munnhulen eller i bukspyttkjertelen, eller fører til andre alvorlige skader. Men tror ikke det så sunt. Ville ikke tatt en snus om jeg fikk hjerteinfark f.eks. Men da er det ikke snusingen som fører til hjerteinfarket uansett.

Poenget er vel at med dagens moderne kjemi og statistikk er enda ikke skadene av snus dokumentert nok til at det ikke verdt å snuse
Enig med deg kalakov, eneste minus her i landet er vell prisene.
Selvom jeg kunne ønske jeg klarte og slutte, så hadde jeg nokk savnet den gleden av å ta en pris, og se en film, laik a dream..
En beskjent av meg hadde nermere snust i 10 aar, og han sluttet naa pga at han begynte og merke (hjerteflimmer?) at hjerte dunket uregelmessig, samt Kronisk tannverk.

Om det hjerte greiene hadde noe med snussen vet jeg ikke, men han sier det nesten har gaatt over naa, siden det er 1 aar siden siste han snuste
selv har jeg snusa jevnt og trutt i snart 2 år.. ved ukestart kjøper jeg meg 2 dåser diplomat 2 petterøes bra 2 romeo y julieta no2 og 1 dåse med skruf^^ variasjon i hverdagen. Har ike merka noe på tannkjøttet viss man ser bort fra litt dersom man har sår der.
Jeg snuser fast, halv boks om dagen ca. Har snust i 3-4 år.
Kan ikke merke eller se noen skade i tannkjøttet.
En lærer jeg hadde på ungdomsskolen derrimot hadde ganske forferdelig tannkjøtt og brune tenner av all snusinga, men tror han hadde snust så mye som 20-30 år.
Kan jo også hende at han var drålig til å pusse tenna, ikke vet jeg!
jeg har nå snusa i 1 -1,5 år! lit gule tenner og ka så! snuser helst en boks om dagen vist økonomien tilater det men kan ikke tro at snus er så jævli farligt siden så mange som snuser liksom! kjenner mange som har snust veldig lenge,feks brodern har snust i 14 år og han har kansje lit creepye tenner men ellers bra så ved mindre det kommer nå konkret på at det er farlig så snuser jeg
Det viktigeste er i mine øyne at snusing generellt sett i befolkningen blir sett på som stygt og ekkelt. Det trekker ikke damer (som regel) for å si det sånn. Det var hovedgrunnen til at jeg sluttet (pluss gule tenner)
Sitat av steinarlima
Det viktigeste er i mine øyne at snusing generellt sett i befolkningen blir sett på som stygt og ekkelt. Det trekker ikke damer (som regel) for å si det sånn. Det var hovedgrunnen til at jeg sluttet (pluss gule tenner)
Vis hele sitatet...
http://www.dinside.no/php/art.php?id=373905.
Eneste jeg merker av og til er litt sår i tannkjøttet, men det går over hvis jeg holder meg en halv dag. Smågule tenner har jeg alltid hatt, så er ikke noe å klage på der...
Kreft er ikke det meste du skal bekymre deg for når du snuser. Det skal veldig mange år og mye snus og mye uflaks til. Det du vil merke best er vel at tannkjøttet ditt går til helvete. Selv har jeg tannkjøttbetennelse. En kamerat av meg rev av en bit av tannkjøttet når han pusset tennene
Jeg snuser selv 4-5 bokser snus i uken, og klart det finnes skadevirkinger av snus som feks.
- Øker risikoen for å utvikle diabetes type 2
- det kan utvikle høyt blodtrykk
- Øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

Informasjonen er selvfølgelig hentet fra Wikipedia, les mer om det på: http://no.wikipedia.org/wiki/Snus
Ble det for mye Skuf løs?
Sitat av illuSiOn^
Ble det for mye Skuf løs?
Vis hele sitatet...
Hehe ;D

Tilbake til nikotinet skader forskjellige deler av kroppen ved trening, kjønner ikke dette helt.

Da flere kropsbyggere og styrkeløftere i værdensklasse snuser.. De jeg tenker på er for det meste svenske, men også toppidretsutøver i norge snuser, så skadene ser ikke ut til å være de største der.
Nikotin gjør at omkretsen til blodaarene reduseres noe. Dette resulterer i at noe (usikker paa hvor mye) mindre blod naar frem til muskler etc. som trenge blod. Da reduseres prestasjonene (igjen: ) noe.
Sist endret av illuSiOn^; 24. august 2007 kl. 00:06.
Og dette gjelder kun om du har snust innen 1 time før du trener elns, ellers har det gått tilbake til normalt igjen
Ser at det er mange som skriver om bivirkninger som jeg vet har poppet opp her og der i media, uten å vise til kilder.
Det er veldig uklart om bivirkningene til (svensk) snus, så husk å vær kritisk til hva som blir sagt, særlig dersom det er sagt av f.eks. pressetalsmann for Kreftforeningen, eller Swedish Match for den saks skyld.

Uansett, om man kunne vist til kilder hadde det vært flott!
Sist endret av Emptyy; 24. august 2007 kl. 14:23.
altså, jeg bare nevner det, flere her sier "jg velger å tro snus er ufarlig til det motsatte er bevist."
akkurat dette sa storrøykerne på 60 tallet når noen forskere mente det var farlig, å se hvor vi er nå!
snus er forsket LITE på, fordi det selges mest i sverige og norge...
om 10 år vet vi garantert at det er livsfarlig det og!

men ikke missforstå, jeg har snuset i 6 år nå, og har samme holdningen, men er klar over at det kan ha konsekvenser
Sitat av illuSiOn^
En ting må vel også legges til:

Det finnes kreftfremkallende stoffer i snus som ikke er lov å bruke i maling, fordi det kan være kreftfremkallende.
Litt å tenke på når man fyrer en stor beke under leppa...
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte litt på det mens jeg bakte meg en pris, men jeg stappet den alikavel under "leppa" uten problemer.

Snus er veldig "mytebelagt" f. eks er det mange som sier at det er bare en person i historien som har dødd av snusing, og det var pga forgiftning av ett eller annet som han fikk i snusen sin.

Det er ikke tvil om at det er helseskadelig å snuse, men jeg velger å snuse frem til den dagen alle som forsker sier seg enig i hvor farlig det egentlig er. Da skal jeg heller vurdere å slutte.

Forøvrig så jeg en artikkel i Dagbladet om at det lanseres et nytt snusmerke på mandag som er fri for tobakk og nikotin.
Sitat av That
"Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste yttre årsaken til impotens hos yngre menn."

ah-ha, jeg som trodde det var kølla mi som var så lang at jeg ikke hadde nok blod i kroppen til å fylle den..


AHH ME MADE A FUNNY ?
Vis hele sitatet...
FUNNAY METER
j00 <- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -> TEH FUNNAY

mao nikotin = impotens = røyk gjør deg også impotent? Tihi, ennå et argument mot tobakken
Står det ikke allerede på røykpakka at det kan gjøre deg impotent?
remien: ny snus merke med 0 tobakk og 0 nichotin? what's the point ?
Jeg har snusa 1 boks general om dagen i 10 år nå... Og er rimelig slapp i overleppa.. Strengen forsvant vel første 2 åra.. Så tannkjøttet blir voldtatt og trekker seg oppover tenna ved lengre bruk.. Men hatt 0 hull i tenna siden jeg begynte.. Jeg tror heller snusen gir deg en ph verdi i munn som bakteriene ikke trives i.. Men er vel mye individiuelt her..

Sitat av christian.!.!
remien: ny snus merke med 0 tobakk og 0 nichotin? what's the point ?
Vis hele sitatet...
For og slutte snuse.. Men fortsatt ha noe under leppa.. Har noe med vaner og gjøre..

Faktisk ikke så dumt!
Altså Hawken`s er en forholdsvis sterk snus som smaker blå tannkrem.. Den er langt i fra nikotin fri!

Du har sikkert hørt den gamle leksa om i gamle dager da de hadde glass krystaller i snusen.. Dette var for og få nikotinen inn i blodet.. Rett og slett rive hull i leppa.. I dag bruker de noe syreaktige greier.. Derfor snusen svir i leppa for noobs ;P
hehe;p bare så det er sakt så er jeg ikke en liten shitkid som er blaut bakom øra,men er lit erfaren:P men haawken er ikke nichotin fri + jævli stærk altså?
Snus er farlig, som alt annet.
Mend et er ikke VELLIG farlig..!
Snuser selv, og har ingenting i mot det.
Snus KAN skade deg, på omtrent 20 forskjeldige måter, men det kan jo agurker og.
..Hvis man tar poenget?
Veldig liten sjangs for at snus tar knekken på deg.
Kansje du får litt gule tenner eller skader på tannkjøttet, men annet en det er det ikke serlig kjangs for og få.
Sitat av Hardcore
Snus er farlig, som alt annet.
Mend et er ikke VELLIG farlig..!
Snuser selv, og har ingenting i mot det.
Snus KAN skade deg, på omtrent 20 forskjeldige måter, men det kan jo agurker og.
..Hvis man tar poenget?
Veldig liten sjangs for at snus tar knekken på deg.
Kansje du får litt gule tenner eller skader på tannkjøttet, men annet en det er det ikke serlig kjangs for og få.
Vis hele sitatet...

De gule tennene holdes borte ved og pusse tennene som normale folk Røyk er langt verre på det området!
Sist endret av Dodecha; 1. september 2007 kl. 14:37.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvem bryr seg om hvor farlig det er? Snusing er jo mye mindre farlig enn andre vanlige ting vi utsetter oss for. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk gidder å snuse. Å bruke et rusmiddel daglig er aldri en god idé og dessuten ganske lame (kaffe drikker jeg personlig ikke i det hele tatt). Og hvorfor skal man utsette seg for de farene som er og gjøre seg avhengig av et rusmiddel.. bare fordi det smaker litt digg?

Dessuten ser det utrolig teit ut..
Sist endret av Skyfex; 30. august 2007 kl. 16:06.
Man liker det kansje? Dessuten er mange avhengige og klarer ikke slutte, og grunnen til at de startet kunne de ikke noe for...

Å snuse her hvor jeg bor ihvertfall gir status meeen det kan være fordi alle her er fjortiser da