Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1821
Hei. Kort fortalt, så ble jeg påkjørt bakfra.

Jeg har fått beskjed om at jeg får igjen så mye penger som bilen er verdt i dag (takst/taxt eller hvordan det skrives)...

er det en måte å finne ut hva denne takst'n er på??

nettsider? en kalkulator? ett eller annet.....er en 99' modell Mazda 323 det er snakk om..

Takk til alle svar!
Finn samme bil på finn.no, ca samme km-stand osv.
Så trekker du fra 10-20.000 vil jeg tro.
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Finn samme bil på finn.no, ca samme km-stand osv.
Så trekker du fra 10-20.000 vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Trekke fra 10-20000 på en bil som mest sannsynlig er verdt 10-20000? neppe.
Det høres ut som du risikerer å tape her.
Du kan jo sjekke om det er håp om å reparere bilen i Sverige
eller bruke den som delebil hvis den ikke er helt pansret.
Selv moderate skader gjør det ulønnsomt å reparere i Norge når bilen er en del år gammel.
Fri markedsverdi og bruksverdi er ikke alltid det samme.
Spesielt når bilen er noen år men i god stand.
Sitat av Niccòlo Vis innlegg
Trekke fra 10-20000 på en bil som mest sannsynlig er verdt 10-20000? neppe.
Vis hele sitatet...
haha. My bad, tenkte 2009. ikke 99. Burde egentlig tenkt litt, da de sluttet å lage 323 i 2002 eller 2003.
Du må lete opp listeprisen. I mitt tilfelle lå bilen min på i underkant av 40k på Finn etc., men jeg fikk igjen ca. 55k (Dog tapte jeg i mitt tilfelle likevel, siden jeg nettop hadde reparert/kostet på en grov sum når jeg ble torpedert bakfra).
Idag så dropper verdien med sikkert 25% over litt under to år fordi det slippes så mange nye biler hele tiden så vil ikke tro du kommer til å tjene på det. Det er bedre å kreve at skadene bli reparert.
Sist endret av Exlr8; 13. desember 2013 kl. 07:23.
Hei, du får bilens realverdi.. Det vil si hvor mye en sertifisert takstmann takserer bilen til å være verdt.. Bruksverdi og nytteverdi for deg er irrelevant. Derav er listepris en rimelig dårlig pekepinn på hvor mye du får.

Hvis du derimot skal annslå en verdi selv som du skal overlevere takstmann\verksted\forsikringstilbyder så kan du bruke listepris..

Siden TS skriver at han skal få hele bilens verdi dekt av forsikringselskapet så regner jeg med den er vurdert kondemnert.. Hvis ikke kondemnasjon foreligger så er reell utbetaling kun kostnaden for reperasjonen av bilen. (DVS dekt reperasjon)
Er akkurat ferdig med en forsikringssak selv..

Om det var hun/han som kjørte på deg bakfra så er saken grei.

Har du kasko vil ditt forsikringsselskap ta en takst på skaden, om det koster mere og reparere bilen enn hva bilen er verdt må du fylle ut salgsmelding (vognkort del 2) og sende det inn, så "kjøper" forsikringsselskapet bilen av deg. og krever erstaning av hun/han sitt forsikringsselskap.

Om du har ansvarsforikring/delkasko tar ting lit lengere tid. da må skyldparten ta på seg skylden ovenfor sitt forsikringsselskap, så sender di ut en takstmann som tar takst på bilen. Da gjelder det samme som Kasko, altså skyldparten sitt forsikringsselskap "kjøper" bilen av deg om det er dyrere og reparer bilen hva den er verdt.

Angående hva du får igjen, så vil takstmannen ringe deg når han har sett på bilen, og gi deg ett tilbud som du kan akseptere, om du ikke er fornøyd med det han sier kan du klage.