Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2863
Heisann

Neste uke, mest sannsynelig torsdag, reiser jeg på sjøen for første gang. Har fått meg plass på linefiskebåt. Jeg er bare 16år, kommer til å tilbringe nesten hele sommerferien der før jeg begynner på TIP etter ferien. Alt er ordnet, skal ta sjømannsattest i morgen.
Lurer på om noen har noen tips før jeg reiser. Noe jeg burde hugse på å ordne før, eller ta med meg? Eller generelle tips om å jobbe på sjøen?

Hadde satt stor pris på det

Jeg er 100% innstilt på hardt arbeid, gler meg som en unge (dog, jeg er en unge).
Sist endret av doyoulikecheese; 5. juni 2013 kl. 02:39.
Det du kan gjøre deg klar til er masse shitprat å mye kritikk, selvfølgelig vil du bli opplært men mannskapet har sine tålmodighets grenser.
Får det meste av utstyr som klær/annet får du ombord.

Driv selv med fiske til tider, vi liker ikke når personen er sløv og treg som feks; bruke 5 - 10minutter på å kutte noen stumper med tau. Uforsiktighet er artig men for mye kan være ganske tøft.
Alltid tenkt sikkerhet, aldri prøv og hopp rekka hvis du mister en klepp som du trur du kan redde, ikke prøv å hold igjen en line som løsner fra enten spellet/maskinen (går som regel aldri).
Sjekk alltid hvor du sett føttene, som regel kan du huke føttene rundt i masse kvela tau som kan gi farlig situasjon.


Gi kaptein negative kritikk for arbeidet om du føler at du vil hjem hehe nei ikke gjør det.

Stå på, fiskenæringa treng unge folk som ikke e redd får shit og som e motivert!
Både du og pengboka kommer til å stortrives på jobben

Lykke til
Sist endret av justastonedhuman; 5. juni 2013 kl. 03:19.
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
Ser du er fra sogn og fjordane, kan jeg spørre hvilken båt du skal ut på?
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Hørtes ut som en god idé! Takk for ideen! Skal spørre om jobb på fiskebåt neste år! Lykke til!
Vil bare høre om "Forskrift om arbeid av barn og ungdom Kap IV §8" ( http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0621-1119.html ) ikke stopper barn og unge under 18 år å delta på linefiske? Iallefall hadde jeg som arbeidsgiver vært VOLDSOMT skeptisk til å ansette noen under 18år.. Ikke på grunn av at jeg stoler på alderen eller evnen til arbeide. Hverken til TS eller andre.. Men loven og forskriftene sier tydelig at det er arbeidsgiver som driter hardt og brutalt på leggen om noe skulle skje...
Sitat av KaiN Vis innlegg
Det du kan gjøre deg klar til er masse shitprat å mye kritikk, selvfølgelig vil du bli opplært men mannskapet har sine tålmodighets grenser.
Får det meste av utstyr som klær/annet får du ombord.

Driv selv med fiske til tider, vi liker ikke når personen er sløv og treg som feks; bruke 5 - 10minutter på å kutte noen stumper med tau. Uforsiktighet er artig men for mye kan være ganske tøft.
Alltid tenkt sikkerhet, aldri prøv og hopp rekka hvis du mister en klepp som du trur du kan redde, ikke prøv å hold igjen en line som løsner fra enten spellet/maskinen (går som regel aldri).
Sjekk alltid hvor du sett føttene, som regel kan du huke føttene rundt i masse kvela tau som kan gi farlig situasjon.


Gi kaptein negative kritikk for arbeidet om du føler at du vil hjem hehe nei ikke gjør det.

Stå på, fiskenæringa treng unge folk som ikke e redd får shit og som e motivert!
Både du og pengboka kommer til å stortrives på jobben

Lykke til
Vis hele sitatet...
Tusen takk for godt svar

Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Ser du er fra sogn og fjordane, kan jeg spørre hvilken båt du skal ut på?
Vis hele sitatet...
Sorry, har ikke så lyst til å doxxe meg selv her
Er en ny fin båt, og jeg kjenner til mesteparten av mannskapet

Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Vil bare høre om "Forskrift om arbeid av barn og ungdom Kap IV §8" ( http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0621-1119.html ) ikke stopper barn og unge under 18 år å delta på linefiske? Iallefall hadde jeg som arbeidsgiver vært VOLDSOMT skeptisk til å ansette noen under 18år.. Ikke på grunn av at jeg stoler på alderen eller evnen til arbeide. Hverken til TS eller andre.. Men loven og forskriftene sier tydelig at det er arbeidsgiver som driter hardt og brutalt på leggen om noe skulle skje...
Vis hele sitatet...
Er helt vanlig her omkring for ungdommer under 18 til å reise på sjøen. Kjenner flere som tar friår etter ungdomsskolen og går rett på å lina.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Vil bare høre om "Forskrift om arbeid av barn og ungdom Kap IV §8" ( http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0621-1119.html ) ikke stopper barn og unge under 18 år å delta på linefiske? Iallefall hadde jeg som arbeidsgiver vært VOLDSOMT skeptisk til å ansette noen under 18år.. Ikke på grunn av at jeg stoler på alderen eller evnen til arbeide. Hverken til TS eller andre.. Men loven og forskriftene sier tydelig at det er arbeidsgiver som driter hardt og brutalt på leggen om noe skulle skje...
Vis hele sitatet...
Ingen regler om arbeid på båt. Dog, industriell slakting av dyr kan jo tolkes på mange måter. Selv har jeg vært alle sommerene siden jeg var 15 på reketrål, og der drev vi jo forsåvidt med industriell slakting. Har ikke hørt noe på dette til nå fra Arbeidstilsynet, så jeg tolker det som et good to go.
Lykke til! Håper det blir en knall erfaring! Det er iallefall mucho goodshit å ha noe sånt på en evt. senere CV.
Har selv null og niks erfaring med fiske og arbeid til sjøs, men vil også påpeke at det vil være lurt å følge ekstra godt med i opplæringsfasen. Du får nok god tid til opplæring, men de vil nok se en progresjon i arbeidet ditt. Er en person treg i arbeidet, vil det også gå utover arbeidet til de andre ombord.
Det finnes helt sikkert mer erfarne arbeidere der som har lett for å finne på noe fanteri eller teste deg ut, noe du bør holde deg unna (i allefall i starten).
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Good Luck have fun er hardt men moro har vært på fiske så og si alle feriene siden jeg var 13
Mentalt forbered deg på å være utslitt. Verker det i kroppen og du er trøtt o.l. Hold det for deg sjøl, er det to ting fiskere hater så er det dårlig fangst og syting. Er viktig å holde moralen oppe når du er ute,og syting gjer det verre for alle andre

Ellers så har du fått ein fantastisk mulighet, gjorde det samme i ferier eg også når eg var 15-16. Potensielt godt betalt, gode erfaringer å ta med seg videre i livet. Lykke til!
Sist endret av gjerdeanders; 6. juni 2013 kl. 11:14.
Hva tjener man egentlig på en sommer med fiske?
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Hva tjener man egentlig på en sommer med fiske?
Vis hele sitatet...
Vanskelig og si...
Det e så ustabil inntekt at du kan sitte med 0kr eller 40tusen.

Har en i slekta som jobber på en tråler hvor han fikk ca; 600k på 1år i lærling.
Avhenger ikke det av hvor mye fisk man får?

Er det sånn at fiskere ser etter hvor måkene samler seg i vannet, for der er det mye fisk?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Avhenger ikke det av hvor mye fisk man får?

Er det sånn at fiskere ser etter hvor måkene samler seg i vannet, for der er det mye fisk?
Vis hele sitatet...
Det avhenger av hvor mye av kvoten som fylles også gies det ut så mye % til mannskapet/kaptein/båten.

Brukes både ekkolodd og sjøerfaring/kjent osv på fiskeområdet..
Da var alt på plass og klar for avreise
Har skaffet sjømannsattest og arbeidsklær, avreise torsdag kveld.
Vi kommer til å være ute i 8 uker, så her går hele sommerferien.
Gler meg utrolig mye
Skjønner det ! Er selv straks 18, og har veldig lyst til å jobbe på båt senere i livet. Må bare komme meg i litt bedre form :P Fortell om erfaringene dine her når du kommer hjem da