Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3553
Det siste året har jeg blitt stoppet på gaten endel ganger, samt blitt oppringt uttallige ganger, av folk som er ute pengene mine. Noen jobber for amnesty og vil ha 100,- i mnd., noen sitter på gaten og trenger en penger til familien, noen trenger en "tier til bussen" og noen ringer og skal selge meg lodd til inntekt for noen som trenger det mer enn meg. Jeg har gitt litt, tipper et sted mellom ett til to tusen spenn, mens jeg var i militæret, som forsåvidt var greit. Nå ringer det folk med jevne mellomrom og spør om jeg vil være med å redde liv, men pga. skranten studentøkonomi, sier jeg at jeg desverre ikke har råd akkurat nå. Da maser de om at det bare er et engangsbeløp og prøver å gi meg dårlig samvittighet. De har ringt så ofte at jeg nå har registrert meg i Brønnøysundregisteret for å slippe unna. Er jeg en dårlig person?

I Bergen og Oslo kan du ikke være mer en 10min før du treffer på en gatetigger. De sitter der og ser ut som om de har det helt forjævlig, og jeg kjenner det sliter litt i samvittigheten når jeg går forbi. Men mtp. systemet i Norge, så burde folka klare seg rimelig OK og slippe å gå å tigge. Jeg lever på 6300 i mnd. minus 2500 til leilighet og jeg har endel utgifter til studie som de ikke har. Det går helt greit. Selvfølgelig er det mange som er rusmisbrukere og mye av pengene går der. Men somregel rister jeg samvittigheten ut av hodet og tenker at de kan gå til sosialkontoret om de sliter, og at jeg faen ikke gidder å finansiere noens rusmisbruk. Er jeg en dårlig person?

Hva skal jeg gjøre? Når jeg kommer til et stadie i livet der pengene begynner å komme inn regelmessig, så har jeg absolutt tenkt å gi bort noen kroner til de jeg føler trenger det mere, men når en telefonselger ringer å prøver å gi meg dårlig samvittighet, da blir jeg bare forbanna.

Hva synes dere?
Dine penger har du jobbet for, derfor er det akkurat DINE penger. Personlig støtter jeg tiggere i Oslo kun ved å kjøpe bladet =Oslo. Resten av tiggerene kan takke seg selv for at de satte seg på bussen ifra Romania.
Jeg syns det er strålende med sigøynergjengen (eller rom-folket som vi sier) som tar med seg panteflaskene våres. Det gjør meg ingenting, og kanskje man kunne sysselsatt flere av denne gruppen til rydde å rydde søppel. Jeg ser ikke det som noe mindre nedverdigende enn å be om tomflasker enn hel dag.
Jeg synes du kan finne deg en ting. F.eks. et sykehus i Ghana eller noge, og regelmessig sende inn f.eks. 200 kr til det i maaneden, istedet for aa gaa rundt aa foele deg daarlig for du ikke stoetter folk som ringer. Du forsikrer deg om at pengene gaar dit, og du bidrar og hjelper mennesker.

Du kan troeste deg med at mange som ringer og slikt bruker pengene de faar inn til det motsatte de sier. F.eks. for noen aar siden var det en stoettetelefon, som tjente inn 100 000 dollar eller noe, som gikk til millitaeret og ikke til det de hadde sagt (fattige barn i Brasil eller noe).

Men selvfoelgelig, ser du en gammel mann som spiller trekkspill med kassen aapnet kan du jo slenge inn en 50lapp, vis han overbeviser deg om at han trenger det.. (eller vis han spiller bra)
Sitat av bobbo
I Bergen og Oslo kan du ikke være mer en 10min før du treffer på en gatetigger. De sitter der og ser ut som om de har det helt forjævlig, og jeg kjenner det sliter litt i samvittigheten når jeg går forbi.
Vis hele sitatet...
I Haugesund treffer du tiggere per 100 meter i sentrum, enten så sitter dem med en kopp, eller et halv sletent trekkspill.

Var i Kristiansand en tur i helga å der gav jeg faktisk både vekk røyk og penger til hjemløse/ "tiggere".

Hovedgrunnen til at jeg ikke gjør det her i hjembyen min er pga holdningen til disse "tiggerene", i Kristiansand var det en som rota i søpla etter tomflasker som spurte meg om en sigarett, han var høflig å smilte fint til meg. Da har jeg ingen problem med å gi vekk røyk/penger, men når dem sitter å ser triste ut i tryne å rister på koppen sin for at du skal hive nedi en slant. DET er irreterende!

Endret: OT: Du er ikke en "dorlig" person som du spurte om, tvert i mot. Du tjener dine egne penger og passer på deg selv! Bedre skal ikke folk forvente at du skal være.
Sist endret av tjobo; 20. august 2008 kl. 16:09.
Som du sier, du var i militæret og kunne avse penger da, nå har du studentøkonomi og kan ikke det. Jeg mener man bør gi, men selvfølgelig bare hvis økonomien tillater det og i saklige mengder. Har man milliardene oppetter øra mener jeg at man også bør gi deretter. Snur man på kronene man får av studielånet er man absolutt ingen dårlig person ved å ikke gi.
Men hva med det at alle i Norge burde klare seg? Jeg forstår at barna i Georgia, som blir voldtatt og skambankt, ikke kan stikke på sosialen å få hjelp, men alle de med trekkspill i undergangen kan vel få hjelp av det norske systemet. Eller er jeg jævlig naiv nå?
Sitat av el_bamso
Jeg syns det er strålende med sigøynergjengen (eller rom-folket som vi sier) som tar med seg panteflaskene våres. Det gjør meg ingenting, og kanskje man kunne sysselsatt flere av denne gruppen til rydde å rydde søppel. Jeg ser ikke det som noe mindre nedverdigende enn å be om tomflasker enn hel dag.
Vis hele sitatet...
Rydde søppel? Du mener heller at de roter rundt i søppelet og kaster dritten rundt og gjør det enda verre?

Jeg har lite til overs for sigøynerne i Oslo, sett flere ganger at de kommer i en mercedes og tar ut "tiggerutstyret" ut ifra bagasjerommet.
Sitat av Melodrama
Jeg har lite til overs for sigøynerne i Oslo, sett flere ganger at de kommer i en mercedes og tar ut "tiggerutstyret" ut ifra bagasjerommet.
Vis hele sitatet...
Det hørtes vel litt usannsynlig ut. Jeg har hørt at man kan tjene bra på å tigge i Norge, men ikke så mye at man kan kjøre merce vel? og har man merce tigger man vel ikke?
Sist endret av Silhouette; 20. august 2008 kl. 17:14.
Sitat av Silhouette
Det hørtes vel litt usannsynlig ut. Jeg har hørt at man kan tjene bra på å tigge i Norge, men ikke så mye at man kan kjøre merce vel? og har man merce tigger man vel ikke?
Vis hele sitatet...
De er de som er problemet, du vet aldri om du bli scamet eller om du gjir penger til en som faktisk trenger dem.
Jeg er ivrig på noen gode kilder på at enkelte tiggere kjører mercedes til "jobb". Før jeg ser det så regner jeg det som en billig vandrehistorie for å renske samvittigheten til folk (uavhengig om en genuin tigger fortjener samvittigheten til folk eller ei).
Jeg har også sett tiggere forsvinne i mercedes. Tipper det er organisert tigging/kriminalitet fra store gjenger.
Sitat av Kinseek
Jeg er ivrig på noen gode kilder på at enkelte tiggere kjører mercedes til "jobb". Før jeg ser det så regner jeg det som en billig vandrehistorie for å renske samvittigheten til folk (uavhengig om en genuin tigger fortjener samvittigheten til folk eller ei).
Vis hele sitatet...
Står nevnt bakpå dagens rogalands avis også at de har spottet tiggere som kommer kjørende til "jobb" i Merce..

Har ingenting imot tiggere sålenge de ikke er i veien, eller kaster seg etter deg på gata / spiller på samvitigheten din.
Disse tiggerne med .utenlands opprinnelse. har jeg generellt mye imot, da disse er svært nærgående og irriterende, se feks. hvordan det var på Glad Mat festivalen.
Opplevde tom. at de gikk inn på uteområdet på restauranter og klengte seg innpå en eldre kar (som jeg da ble sittende å snakke om det her med etterpå), som hadde problemer med å få vekk det kvinnemennesket med .utenlandsk opprinnelse..
Telefonselgere/tiggere liker jeg heller ikke, og fokusen på hvor ille folk har det i andre land irriterer meg, når jeg ser hvordan folk med norsk opprinnelse har det.
Hva med å bekjempe fattigdom i sitt eget land?
Jeg er derfor personen som heller gir penger til fattige som driver gatelangs og leter etter flasker, spanderer en røyk på dem etc. Hender jeg også gir til de som sitter og spiller på instrumenter, men de må da vise at de faktisk kan spille noe annet en gnikkelyder på trekkspill..
Det er ofte gjenger som står bak tiggere, blomsterselgere osv., men det er som oftest i utlandet. Men det finnes også sånt i Norge. Noen tiggere er ganske frekke også, som tigger av barn, og dette har jeg opplevd flere ganger.

At folk samler flasker for å få penger, synes jeg er kjempebra! Ikke bare slipper de å tigge, de rydder også opp etter oss som ikke gidder å pante flaskene som blir gjenvunnet. Dette er bra for dem og bra for miljøet. I tillegg gjør de virkelig noe for å tjene penger, istedenfor å bare sitte med en kopp i fanget og be om penger.

Men at det står mennesker som prøver å få folk til å gi penger til f.eks Amnesty, synes jeg er bare bra. Nesten alltid står sånne organisasjoner bak noe veldig bra. Jeg har selv gitt penger til Amnesty, unicef, WWF og frelsesarmèen. Jeg pleier også å kjøpe Megafon av selgerne. Dette er fordi jeg vet at pengene mine går til en god sak. Tiggere kan jeg ikke stole på.
http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle1576399.ece

Her har du en fin sak som setter alle utenlanske tiggere i dårliglys. I fjord sommer var det også spanere som gikk rundt i Oslo som lot seg bli frastjelt ting for igjen å arestere personen som stjal lommebok/penger osv. 10 av 10 som de tok var ifra Romania.

EL_BOMS: Det er alltid noen som plukker flaskene som ligger i grøften, men det som ofte skjer med utenlandske desperate tiggere er at de åpner søppelbøtten og river ut søppelet å ser om det er flasker der.

TJOBO: Jeg bommet røyk til en Romensk tigger en gang, han puttet den i en 20 pakning som nesten var full.

Derav ordet, møkkamann
Jeg gidder ikke å gi penger til tiggere som sitter og røyker.. Da trenger de ikke penger egentlig...
Hvis du blir oppringt av sjømannskirka har du ingenting å frykte, med tanke på samvittigheten din, om du sier Nei.
De vil fortelle deg at det bare er ettgansforetak og bla. bla. Sier du ja en gang blir du hukka av i databasen, og de vil garantert ringe deg opp igjen senere. Tipper samme greia gjelder for andre enn sjømannskirka, eller "sjømannskirka" for jeg si, ettersom det ikke er de som ringer selv. De leier nemlig inn andre for ringejobben.
Det er nesten svindel. Vet at sjømannskirka får en ganske liten prosent av de pengene også, husker ikke helt hvor lite.
Jeg gir ikke et øre. Jeg er gjerrig.. Skal jeg gi pengene mine til tiggere, skal de være norske, for jeg har absolutt ingen tilng til overs for de Øst-Europeiske tiggerene. Jeg vet at de jobber organisert, for jeg har sett de ta bussen rundt omkring til nye steder alt etter hvilken tid det er på dagen.

Det er som regel damer på 100 kg+ og en av de sitter på Bekkestua (like nedenfor bokhandelen), en sitter i Sandvika (på broen som går over elven fra bussterminalen og opp til storsenteret)
Samme dama sitter på Majorstuen (I undergangen mellom Colosseum kino og T-banen.) Det sitter også en utenfor Expert like ved Jernbanetorget.

Dette er rett og slett uhyggelig. Og til trådstarter - Du er ikke en dårlig person. Det finnes mange som er verre


edit: En gang jeg satt på Mc Donald's på bekkestua så jeg at dama nedenfor bokhandelen reiste seg, gikk ned mot Onkel Blå, og kom opp igjen med en "kollega". Sammen gikk de inn på Mc Donald's og kjøpte seg en kaffe og en cheeseburger hver. Hvis de har så jævlig dårlig råd, er vel ikke Mc Donald's det beste stedet å handle?..
Sist endret av Pope; 20. august 2008 kl. 18:16.
Jeg hadde meg en tur til Bergen for en liten stund siden og der la jeg merke til at det virret rundt noen "velkledde" tullinger som bare skulle spørre noen spørsmål og ikke selge noe. Yeah right, så etter å ha spist og slikt, tok jeg sikte på disse personene for å finne ut hva de var ute etter. De var selvfølgelig ute etter å samle inn villige idioters godkjennelse til å lure de til å flytte rundt på lån. Og de i likhet med alle andre "har ikke informasjon med seg, for folk hiver det bare". Jeg hadde 10 min tidligere sagt til ei søt jente fra Røde Kors at "neivel, da kommer det ikke noe fra meg" på akkurat det grunnlaget. Søppel = lesestoff. Jaja, tilbake til de provisjonsbaserte tullingene. Jeg serverte de en god historie, bullshit fra ende til annen og jeg ga de falsk adresse, navn og telefonummer. Generelt, be de om å reise til helvete gjør bare at de føler seg elendig. Føler de seg elendig vil de ha mere penger for å rette det opp, og så plager de flere. Når man gir de falsk info vil de før eller siden nå dagens kvote.

Jeg tømte lommene for mynt for en gitarspiller ved Bystasjonen, 100ish korner ellerno. Jeg er villig til å betale for å få noe gjort og musikk er da noe. Sitter de bare der tar jeg meg en god omvei.

Telefonselgere legger jeg bare på for, eller ikke tar telefonen.
De utenlanske er ekle og skitne :/. En gang jeg var på maccern kommer en av dem inn og satt å dreit i 20 min før hun går ut. Det stinket noe så jævelig at folk som skulle på do, løp ut og nesten holde på å spy. Men om ingen hadde gitt tiggere penger, ville de ikke sluttet å tigge?
Sitat av Kinseek
Jeg er ivrig på noen gode kilder på at enkelte tiggere kjører mercedes til "jobb". Før jeg ser det så regner jeg det som en billig vandrehistorie for å renske samvittigheten til folk (uavhengig om en genuin tigger fortjener samvittigheten til folk eller ei).
Vis hele sitatet...
Gode kilder? Tror det er veldig få personer i Norge som spaner etter tiggere tidlig om morgenen når de kommer ut av bilene. Men hvis du gir meg en tusing som tilsvarer en dårlig jobbdag kan jeg sikkert ta med kamera tidlig om morgenen og ta bilder.

Som sagt så er dette noe jeg har sett selv, er lite interessert i å drive propaganda mot sigøynere i Norge.

Minner meg om en gang da jeg vandret rundt i Moss mens jeg var dritings..
Fant ut at jeg skulle inn på bensinstasjonen og kjøpe noe, plutselig ser jeg en typisk "uteligger" (skitten, hullete klær, store hull i skoene) sykle på felgene på sykkelen, parkerer og går inn i bensinstasjonen. Jeg følger fort etter han og ser at han beveger seg mot en pengemaskinautomat.

Så åpner han lommeboken sin og der inne lå det 4 helt nye tusenlapper. Putter en lapp inn i maskinen, hilser på meg, og lurer på om jeg har lyst på noe. Blir litt satt ut og svarer at det hadde vært greit med en milkshake og en tyggis. Karen gliser til meg og går og kjøper disse tingene til meg, uten å vite hvem jeg er engang. Så står jeg bare der og ser han spille opp alle pengene sine for så å forsvinne.

Etter den episoden tenker jeg meg alltid litt om før jeg gir penger til tiggere, har for det meste gitt penger til kreftsaker de siste årene.
Så faktisk en litt interessant greie her om dagen, litt utenom det vanlige.

Dere har kanskje hørt om et konsept som heter mikrolån/mikrofinans? Ideen er at det i mange u-land vil være svært billig for en person å komme i gang med en eller annen forretning - vi snakker om et par tusenlapper eller deromkring. Samtidig følges disse veldig nøye opp, og selv om rentene er relativt høye etter norsk standard, så er dette en stor suksess, og det er typisk over 99% som betaler tilbake og får seg et levebrød.

Her i norge, så er det derimot ganske mange av oss som har litt penger til overs, selv om rentene har steget en del her hjemme også, og mange dytter litt penger inn i fond og den slags. Ofte litt mer enn det man kan tenke seg å gi bort, selv til et godt formål.

Det jeg hørte om, er noe som heter Kolibri invest (invest, finans eller noe sånt, husker ikke helt i farta), som har spesialisert seg på fond som investerer i nettopp banker/et.c. i u-land som tilbyr mikrolån. Dvs at du BÅDE får bra avkastning på pengene dine, OG pengene dine brukes til noe nyttig mens du låner dem bort!
Sist endret av atomet; 21. august 2008 kl. 00:02.
Du er ikke en dårlig person, du gir hvertfall bort penger, du får dårlig samvitighet hvis du ikke kan gi de penger, jeg selv syns det er trist når jeg ser en tigger, men faen heller om jeg orker å gi de penger.


Jeg kom på en tanke, hva om staten gir 1-50kr per søppel pose? Så holdes gatene rene og evt tiggere/vanlig folk så får de penger vær gang de leverer en søppelpose Syns dette var en fantastisk ide, men vet ikke med grådige staten!
Sist endret av eskil2k; 21. august 2008 kl. 06:42.
Sitat av eskil2k
Jeg kom på en tanke, hva om staten gir 1-50kr per søppel pose? Så holdes gatene rene av tiggere og de får penger / evt noe å jobbe med. Syns dette var en fantastisk ide, men vet ikke med grådige staten!
Vis hele sitatet...
Jeg tror virkelig ikke du har tenkt nøye igjennom denne ideèn.
Sitat av Volch0k
Jeg tror virkelig ikke du har tenkt nøye igjennom denne ideèn.
Vis hele sitatet...
du har nokk rett =/ men hadde funka hvis alle hadde fulgt loven ; )
Sitat av eskil2k
du har nokk rett =/ men hadde funka hvis alle hadde fulgt loven ; )
Vis hele sitatet...
Loven mot å ikke plukke søppen fra andre?

Uansett, selv har jeg den lette reglen at de som faktisk gjør noe, som attpåtil imponerer meg, får penger.

Sitter du med en nyknøvla Burgerking kopp i hendene å sier please, please, som de aller fleste i trondheim, får de en viss finger av meg. Hvofor? De har mer enn nok penger, sett samtlige av de i fine klær. De er ikke så fattige som de prøver å vise. En er frekk nok til å late som han har vondt i foten, går rundt i krykke som er 50cm for lang, har sett han mange ganger uten krykka, no problemo på det tidspunktet.

Derimot, sitter det ei russisk jente på 8 år å spiller fiolin, med brodern på 5 år på munnspill, da har du oppmerksomheten min. Pengene de tjener forsørger helt sikker den samme familien, men de gjør ihvertfall mye mer for pengene.
Sitat av Volch0k
Loven mot å ikke plukke søppen fra andre?
Vis hele sitatet...
Nei, nå tenkte jeg mere at tiggere blir vell så gal etter å samle søppel at de evt begynner å tigge som faen etter søppel enn penger. (Fra min side så blir det bedre at de tigger etter penger)
Ang. mikrolån:

http://freakforum.nu/forum/showthrea...highlight=kiva

En tråd jeg startet tidligere. Anbefales
Sitat av bobbo
Men hva med det at alle i Norge burde klare seg? Jeg forstår at barna i Georgia, som blir voldtatt og skambankt, ikke kan stikke på sosialen å få hjelp, men alle de med trekkspill i undergangen kan vel få hjelp av det norske systemet. Eller er jeg jævlig naiv nå?
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare bare å klare seg i velferdsstaten Norge. Går du på NAV og melder deg arbeidsledig får du ikke et rødt øre. Dagpenger får du ikke uten å ha tjent over 100 000 foregående år. Du kan få litt stønad ved å gå på kurs og lignende, men med alt byråkratiet som skal til er det få som klarer det. Og det er langt ifra nok til å dekke mat og husleie. Det er også store forskjeller i beregningen av sosialstøtte rundtom i landet. Aftenposten har forøvrig gjort en serie artikler angående sosiale tjenester den siste tiden.

Jeg sier det er på tide med borgerlønn. Det ville effektivt fjernet behovet for å tigge, samtidig som det ikke er nok til noe særlig mer enn husleie og mat. Tapet fra staten ville bli veid opp mot å fjerne mesteparten av byråkratiet i NAV og lånekassen, samt at det vil også gjøre det lettere for "vanskeligstilte" å etablere seg og kanskje få seg et lønnet arbeid med tiden.

Ellers kan jeg også avse en slant om det er noen som fanger oppmerksomheten min på en positiv måte. Litt uortodokse gatemusikanter for eksempel. Jeg kjøper også Megafon i Bergen og Virkelig i Tromsø når anledningen byr seg. Og bommer mer enn gjerne bort en røyk om noen skulle spørre pent. Men vanlige tiggere med koppen foran seg og dådyrøyne bryr jeg meg sjelden med. Eller disse irriterende sigøynerdamene i Trondheim som jeg sterkt mistenker at ikke egentlig har behov for disse pengene. Gikk gjennom Nygårdsparken i Bergen en kveld og møtte en pågående kar som fortvilt trengte en sprøyte og neste dag satt han under et ullteppe med en pappkopp foran seg i sentrum. Hadde han enda solgt Megafon kunne jeg kanskje hjulpet ham, men han så ikke spesielt skrøpelig ut kvelden før.

Er det noen som har sett "John the jugglar" forresten? En amerikaner med langt svart hår som sjonglerer og blåser flammer og holder en helvetes monolog underveis. Var på Torget i Trondheim 17. Mai og på Torgallmenningen i Bergen nå på tirsdag. Jeg ble så imponert av ham i Trondheim at jeg ens ærend gikk til 7-11 og tok ut hundre spenn til kisen. Han lider neppe noen nød, da han reiser mye rundt i de større byene i Europa (snakket litt med ham i Trondheim), men fortsatt, det er levebrødet hans. Vi skulle hatt flere slike!
Jeg sier det er på tide med borgerlønn. Det ville effektivt fjernet behovet for å tigge, samtidig som det ikke er nok til noe særlig mer enn husleie og mat. Tapet fra staten ville bli veid opp mot å fjerne mesteparten av byråkratiet i NAV og lånekassen, samt at det vil også gjøre det lettere for "vanskeligstilte" å etablere seg og kanskje få seg et lønnet arbeid med tiden.
Vis hele sitatet...
Du tror det ville fjerne tigging? Mange av de som tigger på gata er narkomane. En liten borgerlønn vil ikke være nok til å dekke heroinforbruket til en narkoman.
Nå tenkte jeg på de ikke-narkomane, som tigger fordi de rett og slett har det kjipt. Og de altfor mange vi ikke ser. Om borgerlønn skal innføres skal selvfølgelig ikke narkomane neglisjeres på den måten de blir i dag. Velferdsstaten Norge skal ha noe å tilby alle. Borgerlønn ville vært en start. Deretter må det opprettes forskjellige tilbud som dekker forskjellige behov. Nå har vi Megafon, =Oslo og Virkelig som tre gode gatemagasiner (de jeg kjenner til) - og flere lignende tiltak hadde ikke skadet noen.
Pengene du har tjent, er dine. Det er ingen som kan proklamere at noen har noen forpliktelser eller noe ansvar ovenfor andre mennesker - selv om de sliter.

Ærlig talt, jeg begynner å bli lei samfunnets manipulasjon på områder som dette; og ja, det er manipulasjon, i ordets fulle betydning. Idag så blir man presset til å føle en forpliktelse til å hjelpe alle og enhver, de spiller rett og slett på samvittigheten hos folk: De vil ha deg til å få dårlig samvittighet så du gir, hvis det skulle finne sted at du ikke har dårlig samvittighet ovenfor disse menneskene som du ikke kjenner eller har noe ansvar eller forpliktelser ovenfor, så blir du på prakket en dårlig samvittighet fordi du ikke har dårlig samvittighet.

Alt dette gjelder mennesker som du ikke har hatt noe mellommenneskelig kontakt med, og alt er et resultat av manipulasjon og massesuggesjon.

Mitt råd:
Ikke gi en krone, med mindre du føler at du vil det; ikke for at du er forpliktet til det - og jeg bryr meg ikke om grunnen til at de sitter på gaten, det er ikke ditt ansvar.
Sist endret av adiabatic; 21. august 2008 kl. 15:09.
Søk litt rundt og finn et eller annet helseforetak som for eksempel et bokompleks for utviklingshemmede eller barn som sliter med ett eller annet. be om kontonummeret og sett inn 100 kr når du har tid/råd til det.


Har jobbet en stund nå i tilrettelagte tjenester for utviklingshemmede. Det gir en god følelse.

Forresten - tiggere drar inn mer i årslønn enn de fleste her.
Så faktisk noen som snakket om mikrolån her i denne tråden... Hvordan kunne det virket her i Norge?

De fleste som tigger her er enten narkomane eller utlendinger. Og ingen av de klarer å holde det de lover. Pluss at samtlige som tigger får også trygd fra staten, som sansynligvis er mer enn det de noen gang hadde fått på mikrolån...

Det jeg sier er bare at de som tigger i dette landet. Har kommet i den situasjonen selv. Jeg har absolutt null sympati for noen av dem i det hele tatt. Ta f.eks narkomane. Alt de vil ha penger til er dop, de får mat og leilighet fra staten. Og hvorfor skal jeg gi mine penger som jeg har jobbet for til en fyr som bare kommer til å bruke det på dop? Og utlendingene som tigger. Vel, de har aldri gjort noe positivt for vårt land og rike. Hvorfor i helvete skal jeg gi penger til en som faktisk har fått lov til å komme til vårt nydelige land? Har ikke vi gitt utlendingene nok?

Anyways. Det jeg vil fram til er at ingen som tigger, fortjener noe som helst. Utenom det fåtallet av sigøynere som setter opp store forestillinger og legger en hatt under scenen hvor folk kan legge penger.

Skulle vært skutt alle sammen...
Personlig er er jeg villig til å gi noen kroner til en som spiller musikk eller underholder på annet vis, litt musikk liver opp Drammen by, ihvertfall for min del.. Men de som bare sitter der har jeg for å være ærlig ikke noe til. Og det som morsommere er, er at jeg ved flere anledninger har sett at "fattige" tiggere får mat, men at de gjemmer den. Noen mennesker eier visst ikke skam.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Xasma
Og det som morsommere er, er at jeg ved flere anledninger har sett at "fattige" tiggere får mat, men at de gjemmer den.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hele tiden tiggere som tømmer koppen sin for nesten alt av innhold i lommene før de holder frem koppen igjen. Synes dette rett og slett er dårlig gjort, ikke bare tigger de uten å gjøre noe som helst for det men de prøver faktisk å lure oss i tillegg. Frekt!
Jeg synes det er latterlig at dette skjer i et så rikt land som Norge... og jeg er nokså enig med solaas, hvis ingen hadde gitt tiggere penger, ville de til slutt slutte å tigge!!

Sitat av eskil2k
Du er ikke en dårlig person, du gir hvertfall bort penger, du får dårlig samvitighet hvis du ikke kan gi de penger, jeg selv syns det er trist når jeg ser en tigger, men faen heller om jeg orker å gi de penger.


Jeg kom på en tanke, hva om staten gir 1-50kr per søppel pose? Så holdes gatene rene og evt tiggere/vanlig folk så får de penger vær gang de leverer en søppelpose Syns dette var en fantastisk ide, men vet ikke med grådige staten!
Vis hele sitatet...

Hva i guds navn tenker du på egentelig , gi 50kr per søppelpose ? Det er jo galskap, verste ideen jeg har lest.
Sitat av eskil2k
Jeg kom på en tanke, hva om staten gir 1-50kr per søppel pose?
Vis hele sitatet...
Ifølge wikipedia har Norge idag 4 753 373 innbyggere. La oss si at 4 millioner mennesker kaster en pose med søppel, og får 25 kr hver.

4,000,000 x 25 = 100,000,000kr hver dag. Staten skal altså bruke 100 millioner hver dag på å kjøpe søppel På et år blir dette 36,500,000,000 kroner på søppel. Så kan du se for deg alle som hører om denne ordningen, og flytter/innvandrer til Norge. Enten lovlig eller ulovlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Masd
Ifølge wikipedia har Norge idag 4 753 373 innbyggere. La oss si at 4 millioner mennesker kaster en pose med søppel, og får 25 kr hver.

4,000,000 x 25 = 100,000,000kr hver dag. Staten skal altså bruke 100 millioner hver dag på å kjøpe søppel På et år blir dette 36,500,000,000 kroner på søppel. Så kan du se for deg alle som hører om denne ordningen, og flytter/innvandrer til Norge. Enten lovlig eller ulovlig.
Vis hele sitatet...
Tåpelig argument. Dei som har timelønn over 3,50 vil aldri gidde å plukke søppel for 25,- så totalsummen blir betraktleg mindre enn det. Dessuten er 25,- per søppelpose garantert mindre enn den timelønna ein som er tilsett i kommunen får for å plukke full samme sekken, så antakeleg hadde vi spart rimelig rått på 25,- per søppelsekk.

Og om en person tar en sekk per dag blir det ikkje meir enn knapt 10k i inntekt, mao ikkje noko som er verdt å flytte til norge for. Så motargumentet ditt er totalt på trynet.

Hugser eg ikkje heilt feil har Bergen faktisk prøvd ut ordninga: gitt rusbrukarar i nygårdsparken ei (lav) lønn for å plukke søppel og sprøytespisser i parken. Eg tipper det er positivt for omtrent alle parter: rusbrukarane treng ikkje begå brotsverk i samme grad for å finansiere rusbruk (brotsverk koster samfunnet massive summer pga. etterforsking o.l.), kommunen slepp å tilsette personer med relativt høg timelønn for å plukke søppel, og rusbrukarane får faktisk noko meiningsfyllt i dagen sin. Win-win. Einaste punktet i mot eg ser er faktisk at det er på grensa til slavedrift imho å betale så elendig i Norge i dag...
Og du tror at fordi man får penger for det vil norske familier slutte å kaste søppelet sitt? Hvis vi i min familie ville fått 25kr for å kaste en pose søppel, ville vi naturligvis gjort det
Sist endret av Masd; 21. august 2008 kl. 20:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Masd
Og du tror at fordi man får penger for det vil norske familier slutte å kaste søppelet sitt? Hvis vi i min familie ville fått 25kr for å kaste en pose søppel, ville vi naturligvis gjort det
Vis hele sitatet...
Du er ikkje i stand til å skille mellom det å sette ei gruppe personer til å plukke søppel mot betaling, og å betale vanlige familier for å kaste søppel?
Sitat av eskil2k
Så holdes gatene rene og evt tiggere/vanlig folk så får de penger vær gang de leverer en søppelpose.
Vis hele sitatet...
Virker på meg som eskil2k sin idè var at alle som leverte en søppelpose fikk utlevert 1-50 kr(i mitt eksempel 25). For meg virker det ikke som han mente å sette en gruppe mennesker til å plukke søppelet, men at alle som leverte søppelpose fikk penger.
Jeg gir aldri penger til de som bare sitter og tigger. Da gir jeg heller en 10'er til de som faktisk gjør noe, spiller gitar eller noe sånt. Ikke at det skjer så ofte heller
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av kvnde
Jeg gir aldri penger til de som bare sitter og tigger. Da gir jeg heller en 10'er til de som faktisk gjør noe, spiller gitar eller noe sånt. Ikke at det skjer så ofte heller
Vis hele sitatet...
Veldig enig. For min del er det egentlig ikke så viktig at de spiller bra heller, så lenge de faktisk prøver å gjøre noe for pengene.

Jeg synes også at idéen om penger for søppel høres grei ut, men det hadde vel vært enda bedre hvis de kunne ansettes. Problemet da er vel å passe på at de faktisk jobber (ikke nødvendigvis fordi de er narkiser og ikke klarer å gjøre en enkel jobb, men fordi de vil jobbe over et stort område og nesten hvem som helst kan fristes til å sluntre unna hvis de ikke tror det kommer til å få konsekvenser), og at de har rett til en OK lønn.

Jeg så også at noen skrev om de som samler flasker, og det synes jeg er kjempefint at noen gjør. Et av de store russestedene i Trondheim, marinen, fløt alltid over av flasker og det er bare bra at noen kan tjene litt penger på å rydde opp etter oss slasker. Noen av flaskepanterne samlet også søppel samtidig som de gikk og spurte etter flasker, selv om de ikke fikk betalt for det. Supert initiativ, istedet for at de bare sitter på gata og tigger. Det som derimot irriterer meg litt er de som går rundt og maser etter flasker selv om de ser at flaska er i bruk.
Sitat av slashdot
Tåpelig argument. Dei som har timelønn over 3,50 vil aldri gidde å plukke søppel for 25,- så totalsummen blir betraktleg mindre enn det. Dessuten er 25,- per søppelpose garantert mindre enn den timelønna ein som er tilsett i kommunen får for å plukke full samme sekken, så antakeleg hadde vi spart rimelig rått på 25,- per søppelsekk.

Og om en person tar en sekk per dag blir det ikkje meir enn knapt 10k i inntekt, mao ikkje noko som er verdt å flytte til norge for. Så motargumentet ditt er totalt på trynet.
Vis hele sitatet...
Hallo ? Nei nei, se her, man trenger ikke "plukke søppel"... jeg tviler sterkt på at staten sjekker disse søppelposene for å se om innholdet virkelig er søppel. Det tar jo ekstreme utgifter å få til en slik ordning. Men til saken:

Timelønn på 3,50kr betyr at de må jobbe i 7.14 timer for å tjene 25kr, videre betyr det at de må jobbe 1 dag for å tjene 50kr som tilsvarer to poser med søppelsekk. Ser for meg tregeste og lateste personen, det tar maks 1time å plukke en pose med "søppel" (trenger forhåpenteligvis ikke være søppel siden staten ikke sjekker det og du kan lett lure dem)... jobber man i 3 timer og får plukket 3 poser søppel tilsvarer dette 75kr, de har tjent 50kr mer på 3 timer enn det de ville tjene på 7.14timers hardt arbeid under forferdelige omstendigheter.

Om personen tar 5 sekker pr dag, blir det 125kr, noe som tilsvarer 3750kr i månden. Om personen jobber 7.14 timer arbeid hver dag, tilsvarer det 750kr i månden.

ohoo, jeg tror ditt motargument er litt mer enn totalt på trynet
Det er jo faktisk noe liknende av det søpleplukkergreiene dere snakker om da. Frelsesarmeen driver noe de kaller "Jobben" (enkelt og greit!), der det ihvertfall ser ut som det er type uteliggere/narkiser osv som jobber. Har aldri undersøkt noe nærmere, men det er ihvertfall folk som går rundt og rydder i gatene osv, de har vel en eller annen form for arbeidsjakke hvis jeg ikke husker helt feil, med "Jobben" og FA-logoen, sånn plukkepinnegreie (som man slipper å bøye seg med), og noe søplebøtteløsning de triller rundt på. Aner ikke hva de får betalt, men regner med at det er noe ihvertfall.
Når jeg trakser rundt i sendtrum (veter på venner, har avtaler mm.) og bare må forbrenne litt tid, da drar jeg fremm et pappkrus, rufser til håret og setter med på knerna og rasler med koppen. En lett måte og tjene noen spenn, på tid man eller bare hadde kjedet seg.
jeg har ikke noe respekt for de som sitter og tigger uten og gjøre noe for å få tak i penger .. hvorfor ikke gå til kommunen og si at du kan gå gatelangs og plukke søppel for penger til mat .. de som ikke har lov til å være her i norge, og derfor velger å holde seg unna myndighetene, de har ikke noe her og gjøre uansett .. har respekt for de som panter flasker/plukker søppel/prøver å skaffe seg et liv, ikke for de som sitter med en kopp i hånda hele dagen ..