Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 24830
Det er nettopp fordi de ikke vet at de har: "Denne tobakksvaren KAN være helseskadelig.."
Sitat av TETRS
da er spørsmålet, hvor skadelig er egentlig kaffe ?
det sa de aldri noe om. det jeg vet er at kaffe er utrolig vanne dannene (noe som snus også er.) og koffein er i blodet dit i 2 dager.
Vis hele sitatet...
Offtopic: Drakk engang 9 store kopper (ca. 5 dl.) kaffe iløpet av 2-3 timer, og det førte til at jeg kasta opp, hadde magekrip og var dårlig i magen et par dager etter dette..
Horray
Bare for å nevne det; Jeg har klart enten å kvele tannkjøttet på fortennene eller svidd det bort pga snusforbruk og dette er etter 1.5 år med snusing... Regner med at dette kan ha en sammenheng med at jeg har hatt perioder med snus under leppa 24/7, når jeg sov også. Derfor teorien med at jeg har klart å kvele tannkjøttet. Bare igår så blødde jeg fra tannkjøttet der jeg bruker å ha snusen og klarer ikke å snuse normalt at this moment, har snusen langt på sia en plass... Dette skjer kansje ikke ved moderat bruk. Bare en liten heads up.
Sitat av christian.!.!
jeg har nå snusa i 1 -1,5 år! lit gule tenner og ka så!
Vis hele sitatet...
gule, stygge, ekkle tenner og dritdaarlig aande ikke er noe problem... ?
seriøst! mange har faktisk alvorlige problemer! hvorfor snakke om hvor skadelig det er? det som gjelder er å nyte livet, man kan bli avhengig av snus, men jeg snuser ikke fordi jeg er avhengig eller noe sånt, men fordi det er godt! da kan man jo f.eks sammenligne snus med sex, er avhengig av begge 2, og det er digg begge deler.. men who gives a shit!!!
det er KANSKJE, merk mine ord, kanskje 1 av 10000 som får munnkreft av snus, men det er fler som får testikkelkreft..det er så syyyykt nerd å sitte å skrive om snus, og hvor farlig det er og blæ blæ blæ, "jeg har bare snust i et halvt år".... ja så hold kjeft, hva faen vet du om det! man ser ikke noen effekt på det da! man må ha snust i hvertfall 10 år for å MULIGENS se noe... blir så jævlig irr av lese alle de innleggene dere har skrevet, godteri er også godt og mange blir avhengig, de blir sykt feite og noen av de dør! det finnes viktigere ting enn å snakke om hvor skadelig muligens snus er....
Sitat av Bokka
gule, stygge, ekkle tenner og dritdaarlig aande ikke er noe problem... ?
Vis hele sitatet...

greit nokk at gule tenner er styggt men om du pusser stubbene en gang om kvelden før du legger deg så blir de ikke så overveldende gule.
cola er mye verre for tenner , ut i fra det jeg har erfart!
jeg tygger tyggis ganske ofte så ånde er ikke noe problem for meg, altså vill ikke tro at du får dårlig ånde av snus.
men du mente vell pga. tennene?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Lundern
Ja, snus er farlig, akkurat som røyk. Det inneholder nikotin.
Vis hele sitatet...
Nikotin er ikke farlig, det er bare avhengighets skapende
Sitat av Playboy_killer
Nikotin er ikke farlig, det er bare avhengighets skapende
Vis hele sitatet...
Nikotin er farlig jo, på mange måter. Blandt annet trekker stoffet sammen muskulaturen i blodårene, som fører til reduksjon i blodgjennomstrømningen.

Det anser ihvertfall jeg som farlig.
Nikotin er dødelig for mennesker i doser helt ned til rundt 50 mg. Langt mer enn en brukerdose riktignok, men ikke akkurat et ufarlig stoff for å si det sånn.

Nikotin er faktisk mer giftig enn både heroin og kokain, samt en hel del andre hard drugs..
▼ ... over en måned senere ... ▼
har snust fast i snart 2 år nå (ca en halv boks om dagen, og det er nesten ingen tegn på tenner elller tannkjøtt.. når det gjelder potensen, så er ikke det noe jeg har lagt merke til, og når det skal sies så påvirkes da dette av utrolig mye annet som f.eks psken. sydde leppa for en stund siden, og da kunne jeg ikke snuse i et par uker, men merket ikke noe spess sug etter nikotin.. var heller sånn at etter det var det sånn at jeg lurte på om jeg skulle starte igjen eller ikke.. jeg drikker mye brus og booze, og hvis det er noe som kommer til å drepe meg så er det ikke snusen.. og hvis jeg eventuelt får gule tenner er det jo ikke dyrt å ta en bleking om det blir for ille ;D

bruker for det meste bare skruff sterk, så det er sagt

Sitat av mentalmelt
Nikotin er dødelig for mennesker i doser helt ned til rundt 50 mg. Langt mer enn en brukerdose riktignok, men ikke akkurat et ufarlig stoff for å si det sånn.

Nikotin er faktisk mer giftig enn både heroin og kokain, samt en hel del andre hard drugs..
Vis hele sitatet...
javel? det kan kanskje være "farligere" i denn forstand at hvis du spiser en hviss mengde av det så dør man, men når sant skal sies så dør man av å spise en spiseskje salt også .. og jeg skal gjerne hilse på den heroinavhengie som lever et sunnere liv enn meg
Sist endret av kjeks2k; 28. september 2008 kl. 01:44.
Dette ble jeg fortalt av læreren min på skolen (så ta det emd en klype salt). hun sa at i en røyk er det 50-60 som kan gi deg kreft, og i en snus er det over 200 (eller 2000 er litt usikker). Men selvfølgelig (nesten) ALT kan gi deg kreft og det er jo ikke sikkert du får i deg alle stoffene bare ved å ha den i leppa.
Sitat av The Novice
Dette ble jeg fortalt av læreren min på skolen (så ta det emd en klype salt). hun sa at i en røyk er det 50-60 som kan gi deg kreft, og i en snus er det over 200 (eller 2000 er litt usikker). Men selvfølgelig (nesten) ALT kan gi deg kreft og det er jo ikke sikkert du får i deg alle stoffene bare ved å ha den i leppa.
Vis hele sitatet...
50-60 og 200/2000 Hva for noe? Bakterier?
Hei, mener ikke vær offtopic eller noe. Men jeg var på en fest en gang (den var forresten rimlig tragisk) hvor det var en gjeng gutter som snorta snus..
De sa nå hvert fall at det var det, og jeg tok en kikk på det og det var rimlig brun og ekkelt så jeg tviler ikke så mye på det.
Greia er hvert fall. Her driver alle og sier hvor stygge tenna dine blir og tannkjøtt og alt mulig..
Kan dere ikke bare snorte det, så slipper dere det problemet, og nikotinet vil jo logisk sett komme fortere i blodet også.
Carla: Tipper nok det er snuff og ikke snus. Har prøvd det, er ikke så ille, men gir ikke den samme beroligende effekten som snus kan gi. I tillegg mente jeg å høre at snuff fucker opp nesa di, vet ikke om det er så mye bedre.
Sitat av algoras
seriøst! mange har faktisk alvorlige problemer! hvorfor snakke om hvor skadelig det er? det som gjelder er å nyte livet, man kan bli avhengig av snus, men jeg snuser ikke fordi jeg er avhengig eller noe sånt, men fordi det er godt! da kan man jo f.eks sammenligne snus med sex, er avhengig av begge 2, og det er digg begge deler.. men who gives a shit!!!
det er KANSKJE, merk mine ord, kanskje 1 av 10000 som får munnkreft av snus, men det er fler som får testikkelkreft..det er så syyyykt nerd å sitte å skrive om snus, og hvor farlig det er og blæ blæ blæ, "jeg har bare snust i et halvt år".... ja så hold kjeft, hva faen vet du om det! man ser ikke noen effekt på det da! man må ha snust i hvertfall 10 år for å MULIGENS se noe... blir så jævlig irr av lese alle de innleggene dere har skrevet, godteri er også godt og mange blir avhengig, de blir sykt feite og noen av de dør! det finnes viktigere ting enn å snakke om hvor skadelig muligens snus er....
Vis hele sitatet...
Du har 1 innlegg på freakforum, og du rugde jaggu på et gullegg.

Forøvrig så snuser jeg, og merker at jeg sliter litt med å sove hvis jeg har en snus i leppa 10-15 minutter før jeg skal legge meg. Det er vel naturlig siden pulsen går opp selv om du føler deg mer "avslappet".
Sitat av HStern
Du har 1 innlegg på freakforum, og du rugde jaggu på et gullegg.

Forøvrig så snuser jeg, og merker at jeg sliter litt med å sove hvis jeg har en snus i leppa 10-15 minutter før jeg skal legge meg. Det er vel naturlig siden pulsen går opp selv om du føler deg mer "avslappet".
Vis hele sitatet...
på meg spørs heller hvor trøtt jeg er, kan ligge å se på tv og plutselig duppe av med en pris under leppa..

men teoretisk sett, skal du få høyere puls..
Sitat av carla901
Hei, mener ikke vær offtopic eller noe. Men jeg var på en fest en gang (den var forresten rimlig tragisk) hvor det var en gjeng gutter som snorta snus..
De sa nå hvert fall at det var det, og jeg tok en kikk på det og det var rimlig brun og ekkelt så jeg tviler ikke så mye på det.
Greia er hvert fall. Her driver alle og sier hvor stygge tenna dine blir og tannkjøtt og alt mulig..
Kan dere ikke bare snorte det, så slipper dere det problemet, og nikotinet vil jo logisk sett komme fortere i blodet også.
Vis hele sitatet...
Kan vel umulig være behagelig og snorte snus. Må jo svi noe fryktelig. Personelig så er jo smaken en del av det, og ha noe under leppa, som er med på å gi meg den tilfredstillelsen jeg vil ha. Pusser tenna regelmessig, og har ikke problemer med tannkjøtt eller gule tenner (har hatt relativt gule tenner hele livet, så skylder ikke på snusen der)
Sitat av algoras
seriøst! mange har faktisk alvorlige problemer! hvorfor snakke om hvor skadelig det er? det som gjelder er å nyte livet, man kan bli avhengig av snus, men jeg snuser ikke fordi jeg er avhengig eller noe sånt, men fordi det er godt! da kan man jo f.eks sammenligne snus med sex, er avhengig av begge 2, og det er digg begge deler.. men who gives a shit!!!
det er KANSKJE, merk mine ord, kanskje 1 av 10000 som får munnkreft av snus, men det er fler som får testikkelkreft..det er så syyyykt nerd å sitte å skrive om snus, og hvor farlig det er og blæ blæ blæ, "jeg har bare snust i et halvt år".... ja så hold kjeft, hva faen vet du om det! man ser ikke noen effekt på det da! man må ha snust i hvertfall 10 år for å MULIGENS se noe... blir så jævlig irr av lese alle de innleggene dere har skrevet, godteri er også godt og mange blir avhengig, de blir sykt feite og noen av de dør! det finnes viktigere ting enn å snakke om hvor skadelig muligens snus er....
Vis hele sitatet...
Til deg, kjære algoras; Tits or gtfo.

Ontopic:

Jeg klarer ikke sove _uten_ snus jeg. Har vel snust i 2 år snart, og har egentlig i en snus alltid, men unntak av når jeg er med kjæresten (da har jeg litt sjeldnere), dusjer eller har gym. Sovner alltid med snusen i og vokner opp i 4-5 tida og tar den ut.

Angående helsefaren med snus sier jeg bare; ok, kanskje det er litt farlig. Men jeg, som et fritt menneske i et demokratisk land, gjør det jeg vil, så lenge det ikke bryter loven
Sitat av Kugie
Kan vel umulig være behagelig og snorte snus.
Vis hele sitatet...

Nei, det er ikke noe spessielt deilligt.

men snuff ødelegger vell blodårene i nesen om du bruker det regelmessig?
syns å huske at jeg hørte noe sånt.
Til alle dere ikke snusere/røykere her inne; dere skal også dø, livet suger krefter ut av dere hver eneste dag. du dør litt akkurat nå, mens du leser dette. Den eneste forskjellen er att dere vil dø uten å ha fått nyte nikotinens gode egenskaper.
opprinlig skrevet av Kugie
Kan vel umulig være behagelig og snorte snus.
Vis hele sitatet...
Asså uansett hva du snorter så svir det. Det er hvert fall min erfaring. Og jeg (det her er noe pinlig) snorta sjokopulver på barneskolen bare for å vise at jeg turte, det svei det også.
Hvis du skal dra noe opp i nesa får du bite tenna sammen og tåle at det svir litt. Det gir seg jo etter hvert uansett
Sitat av Elemental
Bare for å nevne det; Jeg har klart enten å kvele tannkjøttet på fortennene eller svidd det bort pga snusforbruk og dette er etter 1.5 år med snusing... Regner med at dette kan ha en sammenheng med at jeg har hatt perioder med snus under leppa 24/7, når jeg sov også. Derfor teorien med at jeg har klart å kvele tannkjøttet. Bare igår så blødde jeg fra tannkjøttet der jeg bruker å ha snusen og klarer ikke å snuse normalt at this moment, har snusen langt på sia en plass... Dette skjer kansje ikke ved moderat bruk. Bare en liten heads up.
Vis hele sitatet...
Føler jeg må sitere denne.
Jeg har det helt på samme måte. Jeg snuste fast i ett år, og da gikk jeg med snus konstant, bortsett fra når jeg sov. Resultatet ble ganske skremmende. Det er særlig tannkjøttet ved fortenna som har fått smake, men ettersom jeg begynte snuse på sidene av overleppa har hele tannkjøttet mitt trekt seg gradvis innover. Hvis jeg tar en snus nå kan jeg fort begynne å blød etter jeg spytter den ut.
Sitat av carla901
Asså uansett hva du snorter så svir det. Det er hvert fall min erfaring. Og jeg (det her er noe pinlig) snorta sjokopulver på barneskolen bare for å vise at jeg turte, det svei det også.
Hvis du skal dra noe opp i nesa får du bite tenna sammen og tåle at det svir litt. Det gir seg jo etter hvert uansett
Vis hele sitatet...
Hehe sant nok, har sniffa en god del oppigjennom åra jeg også. Men ser fortsatt ikke noe poeng i snorte snus, når den er som best under leppa Kan vel umulig være spesielt bra for nesa, vertfall vis du sniffer daglig.
opprinlig skrevet av Kugie
Hehe sant nok, har sniffa en god del oppigjennom åra jeg også. Men ser fortsatt ikke noe poeng i snorte snus, når den er som best under leppa Kan vel umulig være spesielt bra for nesa, vertfall vis du sniffer daglig.
Vis hele sitatet...
vet du, da tror jeg både du og jeg er enige om at det finnes ting som gjør nesa mer defekt en snuff, eller hva noen kallte det. Jeg holder meg til røyk jeg så egentelig var snortinga bare ment som et greit alternativ til snusen for de som fikk vondt i tannkjøttet og gule tenner. Kunne jo gjort det en liten periode for å la tannkjøttet og tenna få slappe av
Vi lever bare en gang folkens : )
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Personlig startet jeg å snuse sånn en gang i blant, bomma prell på datapartyer, og stappa i meg et par iløpet av en kveld med cs matcher etc. Ble vel noen få bokser i året bare, og holdt vel på sånn i rundt 2 år hvor jeg tok en pause. Så fikk jeg en typisk lagerjobb, kvelden besto mye av å slæggen foran pcen, og jeg begynte å snuse aktivt. Er lett oppe i mer enn 2 bokser dagen hvis det blir mye kæksing hjemme, og mer rundt en halv til 1 boks om jeg farter litt. Men for å spare på kostnadene bruker jeg nylig brukte prell på rundgang for de gjør mye av jobben sin de og Så har ikke noe eksakte tall.

Har snust aktivt i et år nå, og merker godt at jeg er avhengig, men tror ikke jeg skal ha noe problem med å slutte hvis jeg innstiller meg for det, røyka halvaktivt i en 2 måneders tid, og hadde en god pause før jeg snuste uten noen problemer. Merker også at leppa heletiden kiler etter å putte en kamerat opp der, litt sånn som pikken kiler etter sex når man har bennern, bare redusert 100x. Men er absolutt ikke noe som irriterer meg hvis ikke jeg har en prell i nærheten.

Har ellers ikke merka noen særlig negative bivirkninger ved snusinga. Har kanskje en grad gulere tenner jeg hadde før, men er ikke så altfor god på å pusse tenna hver dag og har ikke beste kostholdet, noe jeg prøver å gjøre noe med men er ikke noe folk legger merke til. tannkjøttet er også ganske uberørt hos meg igrunn.

Har merka at kondisen min har gått ned drastisk, men det har nok en god del med livsstilen min atm. Pleide å trene daglig før, hadde et vanlig kosthold. Mens nå trener jeg omtrent nada, og det går litt mer i fastfood og cola. Så er neppe en å basere studier på der. Men med tanke på at flere idrettsutøvere snuser aktivt har nok ikke aktiv snusing stor virkning på kondisjonen etc.

Selv snuser jeg fordi jeg mener de fleste situasjoner, hvertfall i min levestil blir enhanca med en snus. Enten man ser film, surfer webet, slækkern, morern etc gjør den uskyldige følelsen snusen gir det hele enda mer behagelig. Litt samma som å si at en bra film er uansett bra, men med popkorn og brus blir opplevelsen enda bedre, og lurker man webbet eller tar bussen blir det litt mer chill om man setter på mp3spillern. Kvinner som syns et romantisk øyeblikk blir enhanca med duftelys etc. Bare dro opp ting fra løse hue her. :P

I motsetning til feks å blåse en bong, setter ikke snusrusen deg noe ut av handlingsevenene og tankeevnene dine, og man tenker sjeldent over at man i det hele tatt har en snus i leppa når man er vant til det.

Er fullt klar over alle potensielle risker og bivirkninger snusbruk kan gi og muligens gir, men føler at det er en risk verdt å ta for denne nytelsen. Er som så mange andre har sagt, er så mange gleder i livet som gir potensielle risker, godteri/alkohol/ekstremidrett/bilkjøring/forelskelse(hjertesorg?)/etc og etc men for å leve et liv de fleste ønsker kan man ikke kutte vekk alle disse.

Man kan for eksempel velge å leve livet som en hardbarka idrettssatser, og om jeg hadde valgt den retningen hadde jeg antageligvis kutta på noen av livets gode frynser. Men akkurat nå er jeg i en periode hvor jeg chiller og lever livet. Selvsagt har jeg mine grenser, men om det er en stor glede for livet mitt og riskene er små blir det tåpelig og kutte det vekk kun av den grunn.

Syns det er ganske pateisk når folk blir provosert og oppgitt over folk som snuser, og ikke klarer å fatte hvordan de har tatt denne avgjørelsen. Det vanlige er å prøve å generalisere snusere som svaksinnede/fjortisser og lignende, noe som blir et ganske så teit og trangsynt syn rundt snusere. Angående svaksinnede fordi man ikke slutter å snuse, så vel de som sliter med å stoppe, så er det ganske menneskelig og ha småproblemer når fysiske og sterke psykiske avhengigheter er til stede. At man er svak fordi man falt for grupeppresset what ever, så skyldes det nok i fler tilfeller nyssgjerighet og et åpent sinn som får folk til å begynne..

Jeg syns nå folk skal få lov til å putte hva de vil inn i kroppene sine jeg så lenge det ikke påvirker personer rundt dem og samfunent i så altfor stor grad(har igrunn ingenting imot 2nd hand smoking) og snus er det hvertfall helt sikkert; det påvirker ikke noen rundt deg en døyt, det bare muligens øker sjansen for kreft og et par andre ting med ørsmå prosent.
til dere som mener snusing ikke gir dårlig kondis, gjør deg slapp osv så anbefaler jeg dere og slutte i et halvt år! jeg kan garantere at dere blir og merke forskjell.
snust i år i sommer. Og må si at tannkjøttet tar litt skade. De 2 første årene snuste jeg 1-3 bokser uken. Imens nå snuser jeg 1 boks til dagen. Kjenner jeg er avhengig. Tannkjøttet har liksom trukket seg litt opp. lite merkbart om jeg ikke studerer det, og kan være noe jeg bare tror. Men tennene har blitt litt gulere. Ellers merker jeg ingenting. Trener aktivt hver dag og alt =)
▼ ... over et år senere ... ▼
Hey, Har snust i 2 mdn's nå. Lommeboka sier jeg bare får snuse en boks i uka å lever lykkelig på det ..
Jeg lurer på om man får litt løsere tenner når man snuser. Kjenner selv at en av tennene ikke sitter HELT fast men at jeg kan lee' noen mm på den (prøver å ikke gjøre det for mye så den løsner mer, men får litt noia inniblant ;P)
så, noen som har kjent det samme ?
Kan jeg fikse det ved å bare bytte side i noen uker ? (bruker VELDIG mye venstre siden)