Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 12170
Min søster har en voldelig mann som har sluppet ut av fengsel, hun bor på hemmelig adresse, og i redsel for at han skulle oppsøke meg når mannen min er på jobb så fikk jeg låne en batong av en i min familie.

Politiet kom på besøk noen uker etterpå, og de fant batongen, ikke noe annet.

Jeg og mannen min måtte i avhør ang dette, og vi forklarte saken slik den var, batongen ble lånt i frykt for min søsters voldelige ektemann.

I dag fikk vi begge brev fra Politiet, hvor det står at vi må møte opp der å "motta forkynnelse".

Hva vil dette si? Er vi dømt for dette? Eller kan det være at vi er frikjent? Kan vi anke dette?
Vi kan ikke vite noe mer enn deg.

Her er eksempler på hva en forkynnelse kan innebære:
https://www.politi.no/tjenester/hove...r_forkynnelse/
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi kan ikke vite noe mer enn deg.

Her er eksempler på hva en forkynnelse kan innebære:
https://www.politi.no/tjenester/hove...r_forkynnelse/
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg, mentalmelt, at ikke dere kan vite noe mer. Men takk for linken, da kan jeg lese litt

Men da kan det jo være at vi får beskjed om at vi er frikjent også da, jeg trodde kanskje at vi var dømt for dette siden vi fikk ett så "formelt" brev. Jeg/vi har aldri hatt noe med Politiet å gjøre før dette.
Sist endret av Jessica1988; 14. oktober 2015 kl. 16:49.
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Min søster har en voldelig mann som har sluppet ut av fengsel, hun bor på hemmelig adresse, og i redsel for at han skulle oppsøke meg når mannen min er på jobb så fikk jeg låne en batong av en i min familie.

Politiet kom på besøk noen uker etterpå, og de fant batongen, ikke noe annet.

Jeg og mannen min måtte i avhør ang dette, og vi forklarte saken slik den var, batongen ble lånt i frykt for min søsters voldelige ektemann.

I dag fikk vi begge brev fra Politiet, hvor det står at vi må møte opp der å "motta forkynnelse".

Hva vil dette si? Er vi dømt for dette? Eller kan det være at vi er frikjent? Kan vi anke dette?
Vis hele sitatet...
Det er iallfall forbudt å eie batonger jf. våpenforskriften §9:
Sitat av lovdata.no
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. [...]
Vis hele sitatet...
Strafferammen er vel tre måneders fengsel, så det er ikke utenkelig at de vil ta saken videre.

Som du kan se av lenka til mentalmelt er f.eks vedtak om tiltale noe som kan forkynnes.
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Det forstår jeg, mentalmelt, at ikke dere kan vite noe mer. Men takk for linken, da kan jeg lese litt

Men da kan det jo være at vi får beskjed om at vi er frikjent også da, jeg trodde kanskje at vi var dømt for dette siden vi fikk ett så "formelt" brev. Jeg/vi har aldri hatt noe med Politiet å gjøre før dette.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det kan være ubehagelig å få sånne brev. De har gjerne en svært formell tone, og høres ikke akkurat ut som en invitasjon til noe trivelig.

Dere kan naturligvis ikke ha blitt dømt uten å ha signert et forelegg, eller blitt innkalt til retten. Det kan være at dere blir tilbudt å signere et forelegg, men jeg tipper at dere blir frikjent, omstendighetene tatt i betraktning.

Uansett, så er det ikke noe farlig å snakke litt med politiet. Det verste som kan skje er at man må ut med noen kroner. Lykke til
Sist endret av mentalmelt; 14. oktober 2015 kl. 16:58.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er iallfall forbudt å eie batonger jf. våpenforskriften §9:

Strafferammen er vel tre måneders fengsel, så det er ikke utenkelig at de vil ta saken videre.

Som du kan se av lenka til mentalmelt er f.eks vedtak om tiltale noe som kan forkynnes.
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke klar over at batonger var så strengt, men står det i loven er det jo selvfølgelig det som gjelder, og det respekterer jeg.

Men når vi begge er i fast jobb og har 3 barn, og aldri dømt for noe før, tror dere virkelig at vi kan bli satt i fengsel for dette?
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Men når vi begge er i fast jobb og har 3 barn, og aldri dømt for noe før, tror dere virkelig at vi kan bli satt i fengsel for dette?
Vis hele sitatet...
Nei. Det kommer ikke til å skje. Slapp av
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skjønner. Det kan være ubehagelig å få sånne brev. De har gjerne en svært formell tone, og høres ikke akkurat ut som en invitasjon til noe trivelig.

Dere kan naturligvis ikke ha blitt dømt uten å ha signert et forelegg, eller blitt innkalt til retten. Det kan være at dere blir tilbudt å signere et forelegg, men jeg tipper at dere blir frikjent, omstendighetene tatt i betraktning.

Uansett, så er det ikke noe farlig å snakke litt med politiet. Det verste som kan skje er at man må ut med noen kroner. Lykke til
Vis hele sitatet...
Hehe, nei det har du helt rett i, det var ikke akurat noe trivelig å få ett sånt brev.

Da vi ble innkalt til avhør erklærte vi oss begge uskyldig, politikvinnen som avhørte oss virket veldig forståelsesfull og hun var forøvrig hyggelig å prate med.

Tusen takk, mentalmelt, da satser på at dette løser seg uten at noen av oss må i ett fengsel
Ok, ja da kan det hende de vil ha oss til å signere på ett forelegg da.
Sist endret av Jessica1988; 14. oktober 2015 kl. 17:02.
Hvis dere blir tilbudt et forelegg, så synes jeg dere skal få en advokat til å se på saken deres. Det kan hende dere vil være tjent med å signere det, det tror jeg, men det er uansett fint å få noen med relevant kompetanse til å hjelpe dere med den avgjørelsen. Greit å vite om det er automatikk i at en slik dom gjør at barnevernet kommer på banen for eksempel. Om ikke annet, så for å være litt forberedt. Ikke at dere trenger å være redde for dem altså, men det er jo kjipt å få sånne overraskelser.
Fengsel er tvilsomt, om det blir noe sak er det et enkelt forelegg.
Dog lurer jeg på hvorfor politiet kommer på besøk til en familie som aldri har hatt noe med de å gjøre, siden du nevner at de fant batong men ikke noe annet regner jeg med de kom på besøk for å lete etter noe basert på tips, etterretning eller lignende?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis dere blir tilbudt et forelegg, så synes jeg dere skal få en advokat til å se på saken deres. Det kan hende dere vil være tjent med å signere det, det tror jeg, men det er uansett fint å få noen med relevant kompetanse til å hjelpe dere med den avgjørelsen. Greit å vite om det er automatikk i at en slik dom gjør at barnevernet kommer på banen for eksempel. Om ikke annet, så for å være litt forberedt. Ikke at dere trenger å være redde for dem altså, men det er jo kjipt å få sånne overraskelser.
Vis hele sitatet...
Hmm, ja vi vil jo egentlig få saken ut av verden så fort som mulig, og det er sikkert "enklere" for Politiet om vi bare signerer på evt. forelegg. Om vi nekter å signere på forelegg vil det vel gå videre i rettssystemet. De ville jo vite hvem som eide batongen under avhør, men vi opplyste det var en i nærmeste familie, og at vi ikke ønsket å navngi vedkommende. Man har vel heller ikke vitneplikt mot noen i nærmeste familie heller? Men vi bør vel snakke med en avdokat om dette ja.

Politiet meldte fra til BV om dette, så vi måtte dra på møte med dem også, de snakket med skole og barnehage, og var på ett hjemmebesøk hos oss, de fant ikke noen grunn til å "etterforske" denne saken videre, da de så at barna har det bra og alt annet hjemme er normalt.

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Fengsel er tvilsomt, om det blir noe sak er det et enkelt forelegg.
Dog lurer jeg på hvorfor politiet kommer på besøk til en familie som aldri har hatt noe med de å gjøre, siden du nevner at de fant batong men ikke noe annet regner jeg med de kom på besøk for å lete etter noe basert på tips, etterretning eller lignende?
Vis hele sitatet...
Ja, det har vi lurt på også, men det får vi nok aldri noe svar på, det virker jo som om de har fått vite at vi hadde en batong på en eller annen måte. Det var bare jeg som var hjemme når de kom, mannen min var på jobb, da jeg er hjemme i mammaperm.

Politiet var hyggelige de, men da de fant batongen forklarte jeg bare hvorfor vi hadde den, og så tok de den med seg og dro igjen.
Sist endret av Jessica1988; 14. oktober 2015 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Isåfall er det vanskelig å se noen god grunn til ikke å signere et eventuelt forelegg. Gitt at dommen samsvarer med det som skjedde riktignok. Det beste er jo å få dette ut av verden så fort som mulig. Rådet om advokat var mest med tanke på barnevernet. Siden det ikke er noe problem, så ville jeg nok bare ha signert hvis jeg var i deres situasjon.

Men det må dere selvsagt vurdere selv =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Isåfall er det vanskelig å se noen god grunn til ikke å signere et eventuelt forelegg. Gitt at dommen samsvarer med det som skjedde riktignok. Det beste er jo å få dette ut av verden så fort som mulig. Rådet om advokat var mest med tanke på barnevernet. Siden det ikke er noe problem, så ville jeg nok bare ha signert hvis jeg var i deres situasjon.

Men det må dere selvsagt vurdere selv =)
Vis hele sitatet...
Ja, om det kun er snakk om ett forelegg så blir vi jo ferdig med det ved å signere. Da tror jeg at jeg blir ganske lettet etterpå hvertfall hehe.

Takk for gode råd i alle fall!
Sikkerhetsklarert
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg

Politiet kom på besøk noen uker etterpå, og de fant batongen...
Vis hele sitatet...
Er det noe annet som hører til historien? De færreste får besøk av politiet hjemme sånn helt uten videre.
Det kan jo være et medlem av familien som har forsnakket seg i feil selskap. Ikke nødvendigvis fruktbart å spekulere i =)
Om dere ikke har opplæring eller erfaring med batong så er det ingen beskyttelse å ha en i huset. Hadde blitt brukt på samme måte som man bruker en hammer, da er det bedre med et balltre som er lovlig.

Forøvrig så får man ikke et forenklet forelegg for brudd på våpenloven. Forenklet forelegg får du når du blir tatt for å pisse ute og signerer på stedet.

Det fremgår av våpenforskriften § 9 første ledd at det er forbudt å erverve, eie eller inneha slåsshansker og batonger eller andre "tilsvarende særlige farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter".

Straff for brudd på våpenloven eller våpenforskriften er bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av en strengere straffebestemmelse. Dette står i våpenloven § 33.

Ergo, dersom du eller dere skulle få en bot (Bøter er å regne som en dom) så blir det værende på rullebladet deres.

Skal ikke regne på paraden, men fikk et lite inntrykk av at mange her tar lett på det. Når det er sagt så kan ikke vi si noe om utfallet, men det er omstendigheten samt etterforsker som har noe å si her. At den var men som beskyttelse og at du ikke har hatt noe med politiet å gjøre fra før går i deres favør.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg

Forøvrig så får man ikke et forenklet forelegg for brudd på våpenloven. Forenklet forelegg får du når du blir tatt for å pisse ute og signerer på stedet.
Vis hele sitatet...
Du er vel strengt tatt den eneste som har snakket om forenklet forelegg her. Putresopp nevner noe om enkelt forelegg, vet ikke helt hva han mener med det. Uansett er det forelegg det er aktuelt å snakke om her. Det er det bøter heter når de ilegges av påtalemyndigheten.

Jeg har forøvrig fått forelegg for brudd på våpenloven ved et par anledninger selv, så det ligger ikke kun synsing til grunn her =)
Sist endret av mentalmelt; 15. oktober 2015 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Er det noe annet som hører til historien? De færreste får besøk av politiet hjemme sånn helt uten videre.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det, det hadde jo vært meningsløst for meg å ikke fortelle hele historien her om jeg skal få noen meningsfylte svar
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Nei, det er ikke det, det hadde jo vært meningsløst for meg å ikke fortelle hele historien her om jeg skal få noen meningsfylte svar
Vis hele sitatet...
Banka politiet på døra med ransakelseordre eller banket de på og tok seg inn fordi de så noe mistenkelig? Oppga de noen grunn til at de ville inn å se, eller bare gikk de rett inn?
Sist endret av Putresopp; 15. oktober 2015 kl. 13:09.
Hvorfor kom politiet på besøk da? Og hvordan i alle dager snublet de over en batong du hadde i Heimen? Jeg tror ikke vi har fått hele historien.

Og hvorfor batong?!
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Banka politiet på døra med ransakelseordre eller banket de på og tok seg inn fordi de så noe mistenkelig? Oppga de noen grunn til at de ville inn å se, eller bare gikk de rett inn?
Vis hele sitatet...
De banket på å sa at de ønsket å komme inn å foreta en husransakelse, jeg slapp de jo inn men ante ikke hvorfor de ønsket å komme inn, men da de fant batongen på soverommet så dro de igjen.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvorfor kom politiet på besøk da? Og hvordan i alle dager snublet de over en batong du hadde i Heimen? Jeg tror ikke vi har fått hele historien.

Og hvorfor batong?!
Vis hele sitatet...
Vel, batongen var i tilfelle mannen til min søster skulle dukke opp på døra og prøve å finne ut hvor min søster bor, da hun bor på hemmelig adresse. Da han slapp ut av fengsel ble jeg lovet voldsalarm av politiet, men de hadde gjort en feil, så de klarte ikke å skaffe alarmen til han slapp ut av fengsel, han har vært voldelig mot meg og henne før.
Sist endret av Jessica1988; 15. oktober 2015 kl. 13:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At politiet drar hjem til en familie som ikke er kjent av de fra før og foretar en husransakelse uten å oppgi grunn, syns jeg er veldig spesielt når det bare er snakk om en batong.
Om det du sier er sant hadde jeg sjekket hvorfor de egentlig kom for da tror jeg du/dere er i søkelys for mer alvorlige ting en besittelse av batong..
Sist endret av Putresopp; 15. oktober 2015 kl. 13:52.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
At politiet drar hjem til en familie som ikke er kjent av de fra før og foretar en husransakelse uten å oppgi grunn, syns jeg er veldig spesielt når det bare er snakk om en batong.
Om det du sier er sant hadde jeg sjekket hvorfor de egentlig kom for da tror jeg du/dere er i søkelys for mer alvorlige ting en besittelse av batong..
Vis hele sitatet...

Det kan godt hende det er merkelig, men I avhør var det i hvert fall kun snakk om batongen, og hvorfor vi hadde denne hjemme.
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Det kan godt hende det er merkelig, men I avhør var det i hvert fall kun snakk om batongen, og hvorfor vi hadde denne hjemme.
Vis hele sitatet...
Da har de visst om batongen, og det kan vel være forholdsvis enkelt
å tenke seg hvem i omgangskretsen deres som også har visst om den -
og således kanskje fortalt dette videre.
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Det kan godt hende det er merkelig, men I avhør var det i hvert fall kun snakk om batongen, og hvorfor vi hadde denne hjemme.
Vis hele sitatet...
Det du forteller er at politiet velger å foreta husransakelse uten å gi en grunn hos en helt vanlig familie uten kjennskap til politiet fra før, kun basert på en mistanke/tips om at de har en batong? Jeg vil anta at de fleste som ikke har hatt noe med politiet å gjøre i det minste spør om hvorfor de ønsker å komme inn sånn tilsynelatende helt uten videre?

Ja, det stemmer nok at dette var tema i avhør da de ikke fant noe annet - men var det batongen de egentlig var på utkikk etter? Unntak finnes vel og jeg er ikke ute etter å ta deg, men syns dette høres ut som en merkelig fremgangsmåte fra politiet sin side noe som får meg til å tro at de var på utkikk etter noe helt annet.
Sist endret av Putresopp; 15. oktober 2015 kl. 16:18.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Det du forteller er at politiet velger å foreta husransakelse uten å gi en grunn hos en helt vanlig familie uten kjennskap til politiet fra før, kun basert på en mistanke/tips om at de har en batong? Jeg vil anta at de fleste som ikke har hatt noe med politiet å gjøre i det minste spør om hvorfor de ønsker å komme inn sånn tilsynelatende helt uten videre?

Ja, det stemmer nok at dette var tema i avhør da de ikke fant noe annet - men var det batongen de egentlig var på utkikk etter? Unntak finnes vel og jeg er ikke ute etter å ta deg, men syns dette høres ut som en merkelig fremgangsmåte fra politiet sin side noe som får meg til å tro at de var på utkikk etter noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Jeg ble jo selvfølgelig litt paff, men jeg var ikke skeptisk eller redd for dem, kanskje det høres naivt ut, men jeg trodde det hadde skjedd noe alvorlig, men de var ikke ufine på noen måte, så de fikk komme inn. VI hadde jo uansett ikke noe å skjule. Batongen lå oppe på et skap så da de fant den, så måtte jeg forklare meg i ett par min. så dro de igjen.
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Det kan godt hende det er merkelig, men I avhør var det i hvert fall kun snakk om batongen, og hvorfor vi hadde denne hjemme.
Vis hele sitatet...
Ikke bare merkelig, det kan ikke stemme. Har du ingen interesse av å finne ut hvorfor de var hos deg, eller er det slik at du ikke har fortalt hele historien?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Ikke bare merkelig, det kan ikke stemme. Har du ingen interesse av å finne ut hvorfor de var hos deg, eller er det slik at du ikke har fortalt hele historien?
Vis hele sitatet...
De var hos meg pga. misstanke om brudd på våpenloven, det fikk jeg jo vite i avhøret.

Hvorvidt du tror på meg eller ikke føler jeg blir meningsløst å diskutere videre her.
Skjerp dere. Det er ikke deres oppgave å avhøre trådstarter, eller avdekke usannheter i historien. Det finnes helt enkle løsninger som kan forklare hvorfor politiet dukket opp, som tidligere nevnt i tråden her. Sannsynligvis er det et barn som har sagt noe på skolen som de ansatte har reagert på, eller noe lignende. Uansett så er det ikke deres sak. Bidra med noe konstruktivt, eller hold mistankene deres for dere selv.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Er jo også slik i norge at å forsvare seg selv an være meget dumt iom at man kan ende opp med dom eller fengsel, jess så dumt er det faktisk!
Vis hele sitatet...
Selvforsvar går på at man bare kan bruke de virkemidler som er ytterst nødvendige for å avverge en farlig sitausjonen, dersom det ikke er en annen utvei. Ikke noe mer.

Hvis man man gjør noe mer er det ikke lenger selvforsvar.

Straffeloven § 48
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror vi må ha verdens strengeste våpenlov og forskrift. Å inneha en batong er brudd på våpenloven. Til og med det å inneha sprettert eller pepperspray er brudd på våpenloven. Ja, alt som ikke har noen annet formål enn forsvar/vold er forbudt. Dog det er mye som kan brukes til å forsvare seg med. Men man bør nesten gå på et kurs for å lære å forsvare seg. Så jo hvor lett politiet selv bevæpnet seg med skarpt bare på mistanke. Så det burde vært mer rom for at private skulle fått ha midler til å forsvare seg også. Men vi er jo litt rare her i Norge når en person som forvarer seg i sitt eget hjem risikerer å bli straffet for det dersom overgriperen kommer unødig til skade. Og retten er streng, så viktig med en god advokat da. For det vil bli etterforsket.
Sitat av lillefeiden Vis innlegg
Jeg tror vi må ha verdens strengeste våpenlov og forskrift. Å inneha en batong er brudd på våpenloven. Til og med det å inneha sprettert eller pepperspray er brudd på våpenloven. Ja, alt som ikke har noen annet formål enn forsvar/vold er forbudt. Dog det er mye som kan brukes til å forsvare seg med. Men man bør nesten gå på et kurs for å lære å forsvare seg. Så jo hvor lett politiet selv bevæpnet seg med skarpt bare på mistanke. Så det burde vært mer rom for at private skulle fått ha midler til å forsvare seg også. Men vi er jo litt rare her i Norge når en person som forvarer seg i sitt eget hjem risikerer å bli straffet for det dersom overgriperen kommer unødig til skade. Og retten er streng, så viktig med en god advokat da. For det vil bli etterforsket.
Vis hele sitatet...
Dette er off-topic, men nå er du ute på tynn is. Norge er et av landene i verden med høyest antall våpen per capita, faktisk på 10. plass i verden pr. 2014. Det kan umulig være et tegn på at vi har verdens strengeste våpenlov og du trenger ikke dra lenger enn til Sverige som i alle fall historisk har hatt strengere restriksjoner på kniver.

At det er stor risiko for å bli straffet for å ha utøvd lovlig nødverge tror jeg bare er piss, men kom gjerne med opplysninger som underbygger din påstand. Land hvor retten til å inneha og bære våpen er vesentlig sterkere enn i Norge har flere drap, men også langt flere våpenulykker med dødelig utfall enn vi har i Norge. Er det virkelig noe å strebe etter?
Ang balltre:
Å sammenligne en batong og balltre, vel. Om politiet kommer på døra og spør hvorfor du har et alu balltre innenfor døra, og du sier det er til forsvar, lover jeg deg at de tar det med seg. De samme gjelder alle gjenstander som kan brukes til våpen dersom du gir uttrykk for at du bruker dem slik. Selv om, ja, du antageligvis får henta lovlige gjenstander igjen dersom du ikke samtykker i destruksjon. Men etter min erfaring så hater snuten alt av våpen og er veldig ivrige på å ta med seg det meste.


Sitat av lillefeiden Vis innlegg
Jeg tror vi må ha verdens strengeste våpenlov og forskrift. Å inneha en batong er brudd på våpenloven. Til og med det å inneha sprettert eller pepperspray er brudd på våpenloven. Ja, alt som ikke har noen annet formål enn forsvar/vold er forbudt. Dog det er mye som kan brukes til å forsvare seg med. Men man bør nesten gå på et kurs for å lære å forsvare seg. Så jo hvor lett politiet selv bevæpnet seg med skarpt bare på mistanke. Så det burde vært mer rom for at private skulle fått ha midler til å forsvare seg også. Men vi er jo litt rare her i Norge når en person som forvarer seg i sitt eget hjem risikerer å bli straffet for det dersom overgriperen kommer unødig til skade. Og retten er streng, så viktig med en god advokat da. For det vil bli etterforsket.
Vis hele sitatet...
Vel, for det første så er visst politiet terrormål i seg selv. Dessuten er det i jobbsammenheng de bærer våpen, da er de offentlige tjenestemenn og de har ingen glede av våpenet privat. Jeg er ingen tilhenger av bevæpningen, men uttalelsene dine holder ikke mål i mine øyne.


"Men vi er jo litt rare her i Norge når en person som forvarer seg i sitt eget hjem risikerer å bli straffet for det dersom overgriperen kommer unødig til skade."

Du sier det jo selv. Unødig til skade. Er ikke det en helt grei lov da? Har du ikke fantasi til å se at alt dette er nødvendig? Eller til å forestille deg skaden du kan gjøre med slike gjenstander du nevner? En batong kan drepe deg på ett slag hvis du er uheldig, den knekker feks konsekvent bein ved harde slag. En pepperspray avvæpner målet fullstendig. Ikke så skadelig i seg selv, men se på effekten da. Skal love deg at en sprettert kan skade og gjør vondt og i ytterste konsekvens blinde og sikkert drepe. Se for deg om det hadde vært greit å ha sprettert og pepperspray, hadde vært en formidabel kombinasjon det?

En teleskopbatong kan skjules lett på kroppen og gjemmes. Du har en formidabel kraft og moment ytterst på tuppen der det gjerne kan være en liten kule som balanserer vekten. Etthåndsgrep, mye raskere enn et balltre. Jeg har aldri vært borti noe som ikke kan knuses med batong
Ble tatt med batong på hjemreise fra USA, lå skjult i kofferten. Ble vinket inn til toll undersøkelse. Ble forelegg på 4000kr og en skarp pekefinger fra politiet.
Sitat av Jessica1988 Vis innlegg
Min søster har en voldelig mann som har sluppet ut av fengsel, hun bor på hemmelig adresse, og i redsel for at han skulle oppsøke meg når mannen min er på jobb så fikk jeg låne en batong av en i min familie.

Politiet kom på besøk noen uker etterpå, og de fant batongen, ikke noe annet.

Jeg og mannen min måtte i avhør ang dette, og vi forklarte saken slik den var, batongen ble lånt i frykt for min søsters voldelige ektemann.

I dag fikk vi begge brev fra Politiet, hvor det står at vi må møte opp der å "motta forkynnelse".

Hva vil dette si? Er vi dømt for dette? Eller kan det være at vi er frikjent? Kan vi anke dette?
Vis hele sitatet...
Det er bedre å ha en 6D maglight liggende enn en batong. En lommelykt er en lommelykt, en batong er en batong.


Selv om du kan bruke en 6D maglight som batong rimelig bra.

Protip: Putt 6D maglighten i sikringskapet. Som nevnt over: Balltre innenfor døra og slikt er bare dumt.

Jeg kan fint gå rundt med en 6D maglight og 1000 lumen LED adapter (slik du kan blende biler med) og lyse rundt her med hund, ingen snut som bryr seg. (Narvik)

Nå har jeg våpenlisens og slikt også, men så lenge jeg bruker lykta med hund så er det fint, det er et problem hvis du går rundt med en meter lang lommelykt uten hund og uten og bruke lommelykta, lol.

Selv om lasere over 1mw er forbudt

Sitat av lillefeiden Vis innlegg
Jeg tror vi må ha verdens strengeste våpenlov og forskrift. Å inneha en batong er brudd på våpenloven. Til og med det å inneha sprettert eller pepperspray er brudd på våpenloven. Ja, alt som ikke har noen annet formål enn forsvar/vold er forbudt. Dog det er mye som kan brukes til å forsvare seg med. Men man bør nesten gå på et kurs for å lære å forsvare seg. Så jo hvor lett politiet selv bevæpnet seg med skarpt bare på mistanke. Så det burde vært mer rom for at private skulle fått ha midler til å forsvare seg også. Men vi er jo litt rare her i Norge når en person som forvarer seg i sitt eget hjem risikerer å bli straffet for det dersom overgriperen kommer unødig til skade. Og retten er streng, så viktig med en god advokat da. For det vil bli etterforsket.
Vis hele sitatet...
De lovlige peppersprayene i norge innholder bare mentol.

Kripos har gitt ut brev hvor de sier det er lovlig med mentolsprayer i det offentlig, du har bare ikke lov til å bruke de.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. november 2015 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.