Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6205
Hei.

Pappan min sin kjæreste kan ikke få billån selv, ble forespurt om ikke jeg ville ta opp lånet, mot at jeg får hele hans kjøregodtgjørelse fra jobb hver eneste måned, som lønnskontoret betaler til min konto.

Regnet på det, og i praksis sitter jeg igjen med en gevinst på litt over 30000,- etter lånet er nedbetalt. Er snakk om å låne rundt 32 000 for en bil slik at han bare kommer seg rundt. Lånet skal betales ned på 2 år.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan gardere meg litt om dette skulle gå til helvette. Bilen vil jo stå i mitt navn (er dette smart?)
Han som skal bruke bilen er godt over 40 år og har 2 små barn, er også derfor jeg vil hjelpe han i denne kjipe situasjonen.
Hva vil skje om det skulle bli slutt mellom meg og kjæresten?

Noen som har tips til hva man burde skrive i en kontrakt mellom oss to, og bør denne tinglyses?
Selv om du gir han lån så kan han fortsatt registrere bilen på seg selv.
Trådstarter
53 1
Sitat av Oleee Vis innlegg
Selv om du gir han lån så kan han fortsatt registrere bilen på seg selv.
Vis hele sitatet...
Er det ikke ett krav fra banken at bilen skal være registrert på meg når jeg kjøper den? blir det ikke heftelser å greier?

Kan dessverre ikke så mye om dette...
Checkpointene jeg ville gjort var:1 Hvor bra er forholdet mellom deg og dama? Om veldig godt. Sannsynligvis veeeldig liten sjanse for brudd. Om det halter så hold deg unna dette tilbudet.
2 Hvor ærlig opplever du faren. Er han jovial og god fyr som du nesten kan betrakte som venn (om han ikke hadde vært svigerfar?) Kjør på. Om han er typisk svigerfar og litt "irriterende" så pass opp.
3 Har du en del av denne kapitale liggende fra før eller må du ta alt opp i lån? Om du har litt liggende så er det da og vurdere har du råd til å "tape" lånesummen om forholdet skulle bli slutt og alt går virkelig til skogen?
Trådstarter
53 1
Sitat av creavator Vis innlegg
Checkpointene jeg ville gjort var:1 Hvor bra er forholdet mellom deg og dama? Om veldig godt. Sannsynligvis veeeldig liten sjanse for brudd. Om det halter så hold deg unna dette tilbudet.
2 Hvor ærlig opplever du faren. Er han jovial og god fyr som du nesten kan betrakte som venn (om han ikke hadde vært svigerfar?) Kjør på. Om han er typisk svigerfar og litt "irriterende" så pass opp.
3 Har du en del av denne kapitale liggende fra før eller må du ta alt opp i lån? Om du har litt liggende så er det da og vurdere har du råd til å "tape" lånesummen om forholdet skulle bli slutt og alt går virkelig til skogen?
Vis hele sitatet...
1. Vi har et godt forhold. Men jeg kan ikke forutse 2 år frem i tid om vi vil være ilag da. Mye kan jo skje. Vi bor i lag nå idag.
2. Jeg opplever han som en ærlig og flott fyr. Vi kommer kjempe god overens, men det er jo selvfølgelig grunner til at han ikke får seg lån.
3. Jeg har ingen av kapitalen liggende, så det vil bli å ta opp ett fullfinansiert billån, rundt 30 000,- ikke mer.
Sitat av henRy Vis innlegg
Er det ikke ett krav fra banken at bilen skal være registrert på meg når jeg kjøper den? blir det ikke heftelser å greier?

Kan dessverre ikke så mye om dette...
Vis hele sitatet...
Jo du har nok rett. Men da må forsikringa stå på deg også?
Jeg ville vært svært skeptisk til å inngå en slik avtale.

Som du sier vil det være et spørsmål om hva som skjer dersom det blir slutt mellom deg og kjæresten, men du må også tenke på muligheten for at det skjer endringer på hans side. Hva om han mister jobben, det skjer endringer som gjør at han ikke behøver bilen eller lignende.
Det er jo også verdt å ha i mente at det er du som står ansvarlig ovenfor banken dersom du en måned ikke får penger (f.eks i forbindelse med ferie).

Når det gjelder registrering av bilen vil nok banken kreve at den er registrert på deg. Du må også finne ut hvordan dere løser forsikring, årsavgift, verkstedutgifter og så videre. Bl.a. årsavgiften vil sendes til eier av bilen. Det kan også være en skattemessig side av dette.

Er det noen spesielle årsaker til at ikke kjæresten din kan ta opp dette billånet?
Siden han får såpass med kjøregodtgjørelse (regnestykket ditt tilsier at han har ca 3000 i måneden) så tyder jo det på at han har behov for bilen på jobb, da burde han også undersøke med arbeidsgiver muligheten for en firmabil eller at han får lån via arbeidsgiver.
Dere begge skriver et gjeldsbrev der det er dato for når betaling skal være fullført, og hva evt mnd beløp skal være. Og selvsagt totalbeløpet.

Da er du rimelig safe hvis han kødder det til.
Jeg ville vurdert dette. 30 000 er noe ungdom uten inntekt har, en mann som har fylt 40 burde ha en god del mer enn det til bil, så noe henger ikke helt riktig der.
Ikke kompliser det til med at lønningskontoret hans skal sette over godtgjørelse på din konto. Bare lag et standard gjeldsbrev mellom dere to.
Trådstarter
53 1
Sitat av doseren Vis innlegg
Jeg ville vært svært skeptisk til å inngå en slik avtale.

Som du sier vil det være et spørsmål om hva som skjer dersom det blir slutt mellom deg og kjæresten, men du må også tenke på muligheten for at det skjer endringer på hans side. Hva om han mister jobben, det skjer endringer som gjør at han ikke behøver bilen eller lignende.
Det er jo også verdt å ha i mente at det er du som står ansvarlig ovenfor banken dersom du en måned ikke får penger (f.eks i forbindelse med ferie).

Når det gjelder registrering av bilen vil nok banken kreve at den er registrert på deg. Du må også finne ut hvordan dere løser forsikring, årsavgift, verkstedutgifter og så videre. Bl.a. årsavgiften vil sendes til eier av bilen. Det kan også være en skattemessig side av dette.

Er det noen spesielle årsaker til at ikke kjæresten din kan ta opp dette billånet?
Siden han får såpass med kjøregodtgjørelse (regnestykket ditt tilsier at han har ca 3000 i måneden) så tyder jo det på at han har behov for bilen på jobb, da burde han også undersøke med arbeidsgiver muligheten for en firmabil eller at han får lån via arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Han har forhørt seg med jobben, men siden jobben ikke har noe policy på å levere ut firmabil til leasing etc, så får han ikke, for da forskjellsbehandler de, de andre som jobber der.
Kjæresten min er ikke i fast jobb for øyeblikket, derfor kan ikke hun ta opp lån.

Dette med årsavgiften og det tenkte jeg ikke på i det hele tatt, takk for at du bringte det opp.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg ville vurdert dette. 30 000 er noe ungdom uten inntekt har, en mann som har fylt 40 burde ha en god del mer enn det til bil, så noe henger ikke helt riktig der.
Vis hele sitatet...
Ting i livet som har skjedd til at han ikke har det, uten at jeg skal gå mer innpå det. Jeg vet hvorfor han er i den situasjonen han er i, og det handler ikke om å skylde dop eller noe, han har en høy stilling og tjener gode penger..
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Dere begge skriver et gjeldsbrev der det er dato for når betaling skal være fullført, og hva evt mnd beløp skal være. Og selvsagt totalbeløpet.

Da er du rimelig safe hvis han kødder det til.
Vis hele sitatet...
For slike situasjoner som dette løser en slik avtale veldig lite.
Problemet er at faren når som helst kan si at han ikke lenger trenger bilen, og stoppe betalingen. TS står da igjen med en bil han ikke trenger og et billån han er ansvarlig for. I verste fall vraker faren bilen i fylla, forsikringen nekter å utbetale og TS står igjen kun med et billån.

Problemet er at faren ikke låner noen penger av TS. Formelt betaler han en månedlig sum for å disponere TS sin bil, eventuelt med en klausul om at bilen tilfaller ham når lånet er nedbetalt.
TS har også begrenset med tvangsmidler tilgjengelig for å inndrive lånet dersom noe skjer.
Sitat av henRy Vis innlegg
Han har forhørt seg med jobben, men siden jobben ikke har noe policy på å levere ut firmabil til leasing etc, så får han ikke, for da forskjellsbehandler de, de andre som jobber der.
Kjæresten min er ikke i fast jobb for øyeblikket, derfor kan ikke hun ta opp lån.

Dette med årsavgiften og det tenkte jeg ikke på i det hele tatt, takk for at du bringte det opp.



Ting i livet som har skjedd til at han ikke har det, uten at jeg skal gå mer innpå det. Jeg vet hvorfor han er i den situasjonen han er i, og det handler ikke om å skylde dop eller noe, han har en høy stilling og tjener gode penger..
Vis hele sitatet...
Vist han har firmabil så kan han spøre om han kan få skatte av privat bruk for den. Det gjør jeg å er mye gunstigere enn å eie selv. Jeg betaler ekstraskatt pr mnd som er 4000ca som di legger på min inntekt. Med andre ord så betaler jeg ca med min skatt 1100kr mnd for FRI bil. Dette er noe alle som har firmabil kan gjøre om bedriften tillater dette. Dette er jo noe alle i bedriften kan gjøre hos din svigerfar så kan ikke si det er forskjellsbehandling

Ellers så må du følge magefølesen din. Men et gjeldsbrev er et _krav_ etter min mening. Da er du sikkret om ting ryker mellom deg og dama
Sist endret av tøffel; 23. oktober 2013 kl. 15:29.
Trådstarter
53 1
Sitat av tøffel Vis innlegg
Vist han har firmabil så kan han spøre om han kan få skatte av privat bruk for den. Det gjør jeg å er mye gunstigere enn å eie selv. Jeg betaler ekstraskatt pr mnd som er 4000ca som di legger på min inntekt. Med andre ord så betaler jeg ca med min skatt 1100kr mnd for FRI bil. Dette er noe alle som har firmabil kan gjøre om bedriften tillater dette. Dette er jo noe alle i bedriften kan gjøre hos din svigerfar så kan ikke si det er forskjellsbehandling

Ellers så må du følge magefølesen din. Men et gjeldsbrev er et _krav_ etter min mening. Da er du sikkret om ting ryker mellom deg og dama
Vis hele sitatet...
Tingen med dette med gjeldsbrev er det at jeg ikke blir da den eneste han skylder penger, han har trekk fra lønn til staten for øyeblikket.
Spør banken din, det er de du skal stole på, ikke svigerfar.
Trådstarter
53 1
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spør banken din, det er de du skal stole på, ikke svigerfar.
Vis hele sitatet...
Banken låner meg 35 000,- og trekker sikkert på skuldrene, de bryr vel seg lite hva jeg gjør.
Sitat av henRy Vis innlegg
han har trekk fra lønn til staten for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Her burde det blinke rødt overalt.
Låne vekk penger til bekjente er en dårlig idé, til bekjente som skylder staten penger er en håpløst idiotisk.
Trådstarter
53 1
Sitat av Goophy Vis innlegg
Her burde det blinke rødt overalt.
Låne vekk penger til bekjente er en dårlig idé, til bekjente som skylder staten penger er en håpløst idiotisk.
Vis hele sitatet...
men likevel sitter han igjen med 15k etter at han har betalt alt.
Sitat av tøffel Vis innlegg
(...) Men et gjeldsbrev er et _krav_ etter min mening. Da er du sikkret om ting ryker mellom deg og dama
Vis hele sitatet...
Et gjeldsbrev er et krav, men vanskelig å hevde. Det er en omfattende prosess å gå til tvangsinnkrevelse, og med et usikret krav uten pant vil man stille bak mange andre kreditorer i køen for å få ut penger.
Sitat av henRy Vis innlegg
Banken låner meg 35 000,- og trekker sikkert på skuldrene, de bryr vel seg lite hva jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Men de -kan- dette rundt sikkerhet. De tjener jo på å låne ut penger, om det er aldri så lite.

Spør dem om hvordan du kan sikre tilbakebetaling av dette lånet, eller hvordan du kan gå frem hvis han ikke betaler.
Trådstarter
53 1
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men de -kan- dette rundt sikkerhet. De tjener jo på å låne ut penger, om det er aldri så lite.

Spør dem om hvordan du kan sikre tilbakebetaling av dette lånet, eller hvordan du kan gå frem hvis han ikke betaler.
Vis hele sitatet...
Ok, takk
Sitat av henRy Vis innlegg
men likevel sitter han igjen med 15k etter at han har betalt alt.
Vis hele sitatet...
Det er ekstremt lite penger, spesielt hvis han forsørger to barn i tillegg.
Hadde du hatt 30k til overs er det greit nok, men det å ta opp lån gir deg en veldig stor fallhøyde.
Trådstarter
53 1
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det er ekstremt lite penger, spesielt hvis han forsørger to barn i tillegg.
Hadde du hatt 30k til overs er det greit nok, men det å ta opp lån gir deg en veldig stor fallhøyde.
Vis hele sitatet...
Jeg sier 15k etter at han har betalt alt av gjeld, bolig etc.

15k til mat og gjøre hva du vil er vel strengt tatt ikke lite. Han har de bare 50% av tiden.
Sitat av henRy Vis innlegg
Jeg sier 15k etter at han har betalt alt av gjeld, bolig etc.

15k til mat og gjøre hva du vil er vel strengt tatt ikke lite. Han har de bare 50% av tiden.
Vis hele sitatet...
Hvordan gir dette noe som helst mening da?
Hva skal ha med et lån fra deg på 32000 hvis han kan spare i 3mnd og få samme summen?

Skjønner du ikke at noe skurrer her?
I min ungdom/studietid lot jeg iallefall min andre bil (første bilen hadde ikke akkurat behov for kasko) stå på mora mi siden jeg da sparte rundt 24k hvert år i forsikring, så hun stod kun som kausjonist på mitt billån, imens jeg kun stod som medeiger i vognkortet (så jeg fikk spart meg opp bonus).
Arv av bonus går ikke i dag, dette var sist mulig for flere år siden.
Billån på 32000,- er jo ikke så mye.. Er det snakk om å kjøpe en gammel bil? Det er en stund siden jeg snakket med noen i banken min om billån, men fikk med meg at de ikke lånte ut penger til biler eldre enn så-og-så mange år.
Så da ender du kanskje opp med å ta et forbrukslån med litt høyere rente og annerledes nedbetalingsplan?

Hvordan ser du på dette selv, TS? Låner du bare ut signaturen din, eller kjøper du deg bil som du leier ut?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Om han ikke kan låne denne summen, hvordan skal han da betale forsikringen? Eller er dette noe han får betalt av de 15k han sitter igjen med etter at staten har tvangshenta sitt og resten av regningene er betalt?
Jeg skjønner jo at han ikke får lån når han har tvangstrekk fra SI.

Jeg ville vært skeptisk. Selv med den summen du "tjener" om alt går som det skal.
Hørtes veldig skeptisk ut ja. Det at du i det hele tatt må spørre på freak sier litt i mitt hode.
Enhver stabil voksen bør kunne klare å stable 30.000 til en bil.
Hvis jeg skulle lånt noen cash til en bil så hadde jeg ikke gjort det på noen annen måte om at jeg sto som eier, ene og alene. Jeg hadde heller ikke skrevet noen form for kontrakt på at han kunne låne den. Og så hadde jeg blitt enig med vedkommende om hvordan man skal nedbetale ting. Her var det vel snakk om å få kjøregodtgjørelsen til svigers?
Hvis betalinga hadde uteblitt hadde jeg simpelthen reist å henta bilen, og solgt den. For så å dekke resten av lånet selv i en utbetaling.

Siden det virker som om du må låne penger selv så må du være klar over at dette kan koste mer enn det du vil hvis svigers ikke klarer å betale. Noe det ser ut som om han sliter med siden han allerede har trekk direkte fra lønna si...

hva enn du gjør, så ikke la han bestemme vilkårene. Du må være bestemt i en sånn sak som dette.
Alt handler om tillit i guess?
Faren til kjæresten min overførte meg 14.500,- til depositum uten kontrakt eller noe. så i grunn har jeg retten på pengene og rentene, men aldri jeg vil klare å være så frekk å ta til meg selv.
Det skurrer litt, det her.

- Svigerfaren din vil bruke to år på å betale ned 30 000? Det er veldig lang tid for en så lav sum, stemmer det du sier burde han klare å betale dette ned på godt under et år.

- Du vil (nesten) garantert ikke få billån i banken til en bil som koster 30 000. Da er det snakk om forbrukslån, med påfølgende skyhøye renter.

- Uansett om dere signerer gjeldsbrev, vil du havne bak feks. staten som han allerede skylder penger. Det er tilnærmet verdiløst for deg å inngå en slik avtale.

Slik jeg ser det er den beste løsningen det "Fjøsnissen" beskriver. Kjøp bilen til deg selv, og lån den ut til din svigerfar mot at han betaler det eventuelle lånet og alle andre utgifter på bilen. Skulle det gå til helvete vil du i det minste ha bilens verdi som du kan få tilbake.
Jeg råder deg til Å IKKE gjøre dette. Jeg har jobbet på Lindorff og det er en historie jeg har hørt så alt for mange ganger. Du risikerer å sitte igjen med gjeld. Ettersom du ikke vil ha kontroll på hvordan bilen behandles eller holdes ved like, er det umulig å si hva den vil være verd den dagen driten treffer vifta. Du har ingen garantier for at jobben til din far betaler deg pengene. Dersom bilen står i ditt navn, er det ingen selvfølge at du bare kan hente tilbake bilen når du skulle ønske.

Ut fra min egen erfaring fra inkassobransjen som saksbehandler og utreder, vil jeg fraråde deg dette på det sterkest.
Du sier han har femten k å rutte med i måneden. Da sier du til han at han sparer i 2-3 måneder. Her lukter det mos i ulga lang vei.
Ja, lån penger til en voksen mann som sier han har 15k extra hver men alikevel trenger flere år på å betale ned 30k og som ikke har noen andre enn deg å spørre om penger.

hadde også slått opp med kjæresten i samme slengen, men det er nok bare meg
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Ja, lån penger til en voksen mann som sier han har 15k extra hver men alikevel trenger flere år på å betale ned 30k og som ikke har noen andre enn deg å spørre om penger.

hadde også slått opp med kjæresten i samme slengen, men det er nok bare meg
Vis hele sitatet...

Satt å nikka og var enig helt til jeg kom til siste vers, hvor kom det fra?
hvorfor kan ikke dattera hjelpe han med lån isåfall? Jeg hadde ikke tatt på meg en sånn risk.
Sitat av Sondre Vis innlegg
hvorfor kan ikke dattera hjelpe han med lån isåfall? Jeg hadde ikke tatt på meg en sånn risk.
Vis hele sitatet...
Fordi hun ikke har fastjobb.

Ville nok droppet dette. Å låne en kompis 7-8k som du har på konto er noe annet enn å låne svigers 30k til bil, spesielt når du må ta opp lån selv. Hvis han har 15k til overs i måneden så ser jeg ikke noe problem med å sette bort 5k. Da har han jo 10k til seg selv og 2 unger han har i 2 uker.
30k er såpass lite så er jo bare å være snill og hjelpe til .. dama di vil jo synes du er en enda bedre kar og dette blir jo sikkert kompensert på soverommet

Bilen lar du jo stå i ditt navn , ellers er det litt snodig at mannen ikke får låne 30-40k fra jobben sin
Wow! Her blinker det varsellamper hos meg.

Først av allt synes jeg det er jævlig dårlig gjort å sette svigersønnen sin opp i ett sånt dilemma. Dette er faktisk ett stort minefelt som helt klart kan gå utover deg og ikke minst din relasjon til dama og familen hennes. Hvis han ikke klarer å spare opp til en bil når han har 15K å disponere i mnd å rutte med så er det noe som skurrer. Hvorfor spør han deg og ikke noen andre kompiser/familie?

Det at han har trekk fra SI sier jo også en hel del om hans økonomiske oversikt. Det er ikke noe man får sånn helt uten vidre, for å si det sånn.

Nå kjenner jeg ikke regelverket til SI, men synes det virker litt rart at de lar han sitte igjen med 15K å rutte med i mnd til forbruk. Jeg ville tro at de lot den det gjelder sitte igjen med ett minimum i mnd til rent forbruk.

Håper du kommer deg ut av dette kjipe, kjipe dilemmaet på engrei måte
Trekk i lønn nedlagt av namsmann/SI er (skal være) beregnet ut ifra SIFO's referansebudsjett, som du finner her; http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi
Sist endret av smokeeye; 24. oktober 2013 kl. 11:08.
IKKE lån bort penger uten sikkerhet. Enkelt, men kan føles vanskelig.