Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2628
Hei, ettersom jeg har blitt stoppet flere ganger når jeg har vært ute å kjørt scooter og lett-mc begynner jeg å bli rimelig lei. Og også etter å ha hørt mye rykter om hva politiet har lov til å ikke lurer jeg på om det er noen kloke hoder på forumet her som kan si meg litt om hvor mye politiet har lov til å gjøre.

Hver gang jeg blir stoppet lyser politiet meg i øynene og hemmer derfor nattsynet mitt, er det lov til å si nei til dette? Har de lov til å ta på meg? Kan jeg velge å ikke svare på spørsmålene deres? Hørt noe om at det er lurt å spørre om IDen og noe slags jobb nummer osv..

Noen som har noe å meddele til denne tråden?
Hvis du begynner å være vanskelig, kommer politiet garantert til å være enda vanskeligere tilbake. Bare samarbeid og bli ferdig med det.
Politiet kan stoppe hvem de vil og når de vil på veien. De har også lov til å kontrollere deg for om du har kjørt i påvirket tilstand.

Du plikter å fremvise førerkort og vognkort.

Du plikter også å oppgi Navn, fødselsdag, stilling og bopæl.

Utover dette plikter du ikke å opplyse politiet om noe som helst.

Men det kan hende at de har en grunn til å stoppe deg. Kjører du på rare tidspunkter, eller på et mistenksomt sted.

Eller er kjøretøyet ditt av en type som ofte er innblandet i kriminalitet?
Trådstarter
Hmmmmmmmmmm
Sitat av Rambola Vis innlegg
Hmmmmmmmmmm
Vis hele sitatet...
Hmmmmmmmm, hva?
Trådstarter
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hvis du begynner å være vanskelig, kommer politiet garantert til å være enda vanskeligere tilbake. Bare samarbeid og bli ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Har lyst til å være litt vanskelig mot de, jeg har lyst til å være en liten shit kid akkurat der å da...
go for it! vær en drittunge. du virker som typen som _må_ lære av egne feil
Hvorfor være vanskelig, det øket jo bare mistanken om at du har gjort noe galt. Rasstapper som skal lage kvalm er det ingen som liker.
Sitat av Rambola Vis innlegg
Hei, ettersom jeg har blitt stoppet flere ganger når jeg har vært ute å kjørt scooter og lett-mc begynner jeg å bli rimelig lei. Og også etter å ha hørt mye rykter om hva politiet har lov til å ikke lurer jeg på om det er noen kloke hoder på forumet her som kan si meg litt om hvor mye politiet har lov til å gjøre.

Hver gang jeg blir stoppet lyser politiet meg i øynene og hemmer derfor nattsynet mitt, er det lov til å si nei til dette? Har de lov til å ta på meg? Kan jeg velge å ikke svare på spørsmålene deres? Hørt noe om at det er lurt å spørre om IDen og noe slags jobb nummer osv..

Noen som har noe å meddele til denne tråden?
Vis hele sitatet...
hvis du blir stoppet ofte uten grunn så kontakter du en advokat som hjelper deg med sånt
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du blir stoppet ofte uten grunn så kontakter du en advokat som hjelper deg med sånt
Vis hele sitatet...
Hvordan skal dette foregå?
Hva om TS har en kjøreatferd som gjør at han blir stoppet, eller at han råner rundt i knarkområder.

Man blir ikke stoppet gang på gang helt uten grunn.
Sitat av jalig Vis innlegg
Politiet kan stoppe hvem de vil og når de vil på veien. De har også lov til å kontrollere deg for om du har kjørt i påvirket tilstand.

Du plikter å fremvise førerkort og vognkort.

Du plikter også å oppgi Navn, fødselsdag, stilling og bopæl.

Utover dette plikter du ikke å opplyse politiet om noe som helst.

Men det kan hende at de har en grunn til å stoppe deg. Kjører du på rare tidspunkter, eller på et mistenksomt sted.

Eller er kjøretøyet ditt av en type som ofte er innblandet i kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Rettelse: fullt fødsels- og personnummer, 11 siffer. I prinsippet har de ikke krav på å få se ID, men i praksis har de mulighet til å ta deg med ned på stasjonen og holde deg der i flere timer inntil din identitet er avklart. Derfor nekter de konsekvent å tro deg hvis du ikke fremviser leg og hanker deg inn.

Sitat av Rambola Vis innlegg
Hei, ettersom jeg har blitt stoppet flere ganger når jeg har vært ute å kjørt scooter og lett-mc begynner jeg å bli rimelig lei. Og også etter å ha hørt mye rykter om hva politiet har lov til å ikke lurer jeg på om det er noen kloke hoder på forumet her som kan si meg litt om hvor mye politiet har lov til å gjøre.

Hver gang jeg blir stoppet lyser politiet meg i øynene og hemmer derfor nattsynet mitt, er det lov til å si nei til dette? Har de lov til å ta på meg? Kan jeg velge å ikke svare på spørsmålene deres? Hørt noe om at det er lurt å spørre om IDen og noe slags jobb nummer osv..

Noen som har noe å meddele til denne tråden?
Vis hele sitatet...
De har lov til å gjøre mer enn folk tror. De har "skjellig grunn" til å gjøre mer enn hva rimelig er. Dersom de rent formelt trår over streken, så vil det aldri i livet få konsekvenser for dem, for det regnes ikke som grov tjenesteforsømmelse. Hvis de dreper noen blir vel Spesialenheten involvert, men selv da blir saken trolig henlagt (se Obiora). Med andre ord: de kan gjøre hva de vil og du har ingen rettigheter.

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hvis du begynner å være vanskelig, kommer politiet garantert til å være enda vanskeligere tilbake. Bare samarbeid og bli ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil jeg ikke si. Ikke være vrien, frekk eller drittunge. Men å være vennlig, og stille sokratiske spørsmål, be dem redegjøre for sine vurderinger og slikt, det kan være nyttig. Selvsagt vil også dette bli sett på som en ren provokasjon, men hvis man i tillegg har kamera montert på hjelmen, så deres overtramt brettes ut på nettet.
Sitat av Rambola Vis innlegg
Har lyst til å være litt vanskelig mot de, jeg har lyst til å være en liten shit kid akkurat der å da...
Vis hele sitatet...
Akkurat det syns jeg høres ut som en generelt dårlig ide.

Det må du gjerne prøve deg på, men tror du kommer til å angre på.

Dersom du står på din rett og ikke samarbeider mer enn det du er pålagt så vil det nok irritere de mer enn nok.

Vi har alle vært i den situasjonen hvor man vil være drittunge mot snuten. Men spørsmålet du må stille deg er hvorvidt det i noen som helst grad vil hjelpe deg?

Det er kanskje en ting som man bare må prøve å feile, eler bare bli mer moden å forstå.
Trådstarter
og stille sokratiske spørsmål, be dem redegjøre for sine vurderinger og slikt, det kan være nyttig.[/quote]

Hva slags spørsmål, eksempler...
Min besvarelse er i rødt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Rettelse: fullt fødsels- og personnummer, 11 siffer. I prinsippet har de ikke krav på å få se ID, men i praksis har de mulighet til å ta deg med ned på stasjonen og holde deg der i flere timer inntil din identitet er avklart. Derfor nekter de konsekvent å tro deg hvis du ikke fremviser leg og hanker deg inn.


[COLOR="Red"]Dette er selvsagt sant, det er ikke vært noe krav om at du skal vise legetimasjon for andre enn utlendinger. Men som sagt så vil du betviles og hankes inn dersom du ikke viser det. For å bygge på så blir OP som nevnt stanset i trafikkkontroll, og da er du pliktig til å fremvise førerkort, som tilfeldigvis også fungerer som legetimasjon. Dermed trenger du kun å fortelle politiet din folkeregistrerte adresse og stilling (eks. elev). Andre spørsmål som hvor du skal eller hva du holder på med kan du høflig men bestemt avslå å svare på.[/COLOR]


De har lov til å gjøre mer enn folk tror. De har "skjellig grunn" til å gjøre mer enn hva rimelig er. Dersom de rent formelt trår over streken, så vil det aldri i livet få konsekvenser for dem, for det regnes ikke som grov tjenesteforsømmelse. Hvis de dreper noen blir vel Spesialenheten involvert, men selv da blir saken trolig henlagt (se Obiora). Med andre ord: de kan gjøre hva de vil og du har ingen rettigheter.

[COLOR="red"]Politiet har i praksis svært vide fullmakter, det er overhodet ingen vits i å stå der som 16 åring å tro du kan utfordre det fordi du tror du vet bedre er dummere enn du selv tror det kan være.[/COLOR]


Nei, det vil jeg ikke si. Ikke være vrien, frekk eller drittunge. Men å være vennlig, og stille sokratiske spørsmål, be dem redegjøre for sine vurderinger og slikt, det kan være nyttig. Selvsagt vil også dette bli sett på som en ren provokasjon, men hvis man i tillegg har kamera montert på hjelmen, så deres overtramt brettes ut på nettet.

[COLOR="red"]Dette er det beste og eneste du kan og gjøre for å terge politiet. Men sørg bare for å film det diskre, slik at du kan dokumentere eventuelle overtramp.[/COLOR]
Vis hele sitatet...