Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2252
Fra nyttår er det slutt, jeg var på posten idag og overhørte en samtale mens jeg ventet på betjening:

De installerer nye håndholdte terminaler for registrering og betaling av moms, men om du gjorde dette på nettet slapp du. De snakket om et gebyr på 38kr, altså blir det da moms pluss 38kr for å få det utlevert.

Men det kan være jeg hørte feil...

Jeg må iallefall ta et raid og tenke igjennom hva jeg trenger av reservedeler (elektronikk) fremover. Men 2 måneders leveringstid blir siste frist altså ca. 1 oktober.
Posten har snakket om å gjøre kinatoll billigere, men kjenner jeg de rett så skal de fortsatt flå oss, de gir ikke noe gratis. Ang. leveringtid så bør man ha 2mnd du du skriver, jævlig surt å få en pakke 2. januar 2020 med toll. På det siste jeg har bestilt fra Kina, har pakkene enten kommet på en uke eller 1 mnd, men skjer fort at som tidligere at det tar 2 mnd med gratis frakt
Siste frist er egentlig 3mnd før nyttår da, tror det blir et raid. Kommer til å gå litt amok og bestille masse reservedeler innen elektronikk etc som jeg har lurt på lenge. Brus er jo også holdbart, så også lurt å hamstre inn brusbokser
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
38 kroner er jo ikke så galt, er det ikke snakk om 100+ kroner nå?
Sitat av robhol Vis innlegg
38 kroner er jo ikke så galt, er det ikke snakk om 100+ kroner nå?
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel 158kr nå.
Heisann!

Greien er at siden 1. Juli koster det 38 kroner ekstra om du skal tolldeklarere post som skal ut av landet, altså om du skal sende noe som helst annet enn dokumenter utenfor Norges grenser. Siden det skal manuelt registreres av en fyr et eller annet sted, tar Posten nå 38 kroner for dette. Det har altså absolutt ingenting å gjøre med pakker du selv henter.

Om du registrerer dette helt selv på nettet er det gratis, og du betaler ingen tilleggsgebyr når du sender pakker ut av Norge.

Så ja, det skal nok bli billigere, og i fremtiden er planen å slippe et tollgebyr fra Posten på godt over 100 kroner, men om du har overhørt summen 38kr spesifikt så er det nok ikke pakker du selv henter det dreier seg om i utgangspunktet. Spesielt i og med at de aller fleste nettbutikker garantert vil gjøre dette helt selv når den tid kommer, og at det derfor i teorien kun blir moms.
Sist endret av Sinken; 7. juli 2019 kl. 00:29.
Det er ikke 350 kroners grensen dere snakker om nå?
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Det er ikke 350 kroners grensen dere snakker om nå?
Vis hele sitatet...
Jo det er korrekt. Denne vil forsvinne fra 1/1-2020