Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 19591
hei.

Jeg er utdannet som sykepleier, har arbeidet i ca 8 år. Etter flere år som helsepersonell, har jeg flere ganger fått inntrykk av litt irrasjonelle holdninger knyttet til pasienter som bruker rusmidler. Hvordan opplever dere at dere blir møtt av sykepleiere, vernepleiere og hjelpepleiere eller annet helsepersonell ?

Kjente særlig på dette når jeg var sykepleier på en avdeling, hvor det var en person som hadde en tilstand som gir sterke smerter, men vedkommende ble ikke tilstrekkelig smertelindret. Legen skulle ivartfall ikke gi vedkommende rus på et norsk sykehus. Det sier seg jo selv, at en som har ruset seg på opiater har høyere toleranse ovenfor oxynorm og liggende. Hvordan opplever dere dette ? Kom gjerne med innspill om dere merker forskjell på helsepersonellet etter deres alder. Jeg opplever gjerne muligens at den "eldre garden" av helsepersonell er verst her.

Jeg syns det er veldig trist at det kanskje er slik i dag. Alle har jo krav på gode helsetjenester, skal jo ikke være forskjell på slik. Alle skal oppleve å bli smertefri, når man opplever akutt eller kroniske tilstander/sykdom. Som sykepleier er det vanskelig å utfordre spesialister, leger eller fastleger når de har slike konservative holdninger og tanker om mennesker. I den episoden jeg nevnte forsøkte jeg selvsagt å kjempe for min pasient uten hell. Vedkommende ente med å skrive seg ut fra sykehuset for å selv smertelindre seg bedre, selsom det ikke var å anbefale rent medisinsk.
Sist endret av NorskSykepleier; 22. februar 2019 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er dessverre en av grunnene til at folk holder alvorlige rusproblemer for seg selv, mange kjører bare på helt til det går virkelig galt fordi det stempelet man får i pannen av å ha noe sånt i legejournalen er skamfullt og det har faktisk konsekvenser. Terskelen skulle vært mye, mye høyere enn det den er nå sånn at folk tørr å få hjelp. Frem til den terskelen øker så kommer nok antall folk som skulle hatt hjelp men som ikke sier ifra til å øke betraktelig, på et eller annet punkt håper jeg jo at det skjer noe.

Så trist som det er, så har jeg frarådet venner om å snakke med psykologer og helsepersonell om rus, kun fordi jeg vet de fleste vil beholde lappen. Uansvarlig? Absolutt. Men sånn er det dessverre, det kommer selvsagt an på hvor mye en person sliter, noe som er utrolig vanskelig å dømme, spesielt for meg.

Jeg har selv "rusmisbruk" i legejournalen min, uten grundig dokumentasjon kan jeg aldri få noe annet enn melatonin for søvn for eksempel. Har ikke vært på sykehus etter dette, så vet ikke hvordan behandling jeg vil få når det kommer til smertelindring men jeg kan tenke meg at jeg vil få absolutt minimum etter mye krangel, syting og smerte.

Konklusjon? Det er bra at det er strengt, men terskel og fokus på grundig vurdering av enkeltsaker burde økes betraktelig.
Sist endret av Marriese; 22. februar 2019 kl. 19:43.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv vært igjennom 2 fastleger og 2 psykologer som absolutt ikke er rette personer i sin jobb. Følte meg krenket og det var tilnærmet umulig å få hjelp.

Eneste innen helsenorge jeg har gode erfaringer med er kriminalomsorgen. Der møter folk som faktisk bryr seg og er behjelpelige, rett og slett fantastiske folk ettersom jeg har erfart.
Enig med at de gamle kan være mer trangsynte. Forrige fastlegen min var noen år før pensjonstid. Skrev ut Tolvon til meg når jeg etter tredje gangen han spurte svarte ja til at jeg sov dårlig. Blei helt zombie dagen etter. De dagene jeg kom meg ut av senga så sov jeg ofte den første timen på jobb. Mista jobben til slutt, men det tok en stund før jeg skjønte at Tolvonen kunne være årsaken.

Er nok den gamle generasjonen som tenker at folk som er deppa og har angst bare er late og må skjerpe seg. Selv om de er leger og har blitt opplært i temaet så tror jeg ikke de tar det like seriøst. Sånn generellt sett da, alle er nok ikke sånn.
Har fått en yngre lege som er mye bedre og faktisk prater med meg istedet for å se på pc-skjermen og nikke. Men jeg vil fortsatt aldri fortelle om min rushistorie. Vil ikke bli stemplet som misbruker. Ikke at jeg er avhengig av noe eller har vært det i noen særlig grad. Bare liker rusmidler som er litt mer interessante enn alkohol, og vi veit at folk er gira på å gjøre det til en stor greie
Sist endret av Bothrops; 22. februar 2019 kl. 22:54.
Hei, sykepleier selv her!

Du må bare sende meg en PM, da jeg skrev en bacheloroppgave om akkurat dette.

Det som er den store utfordringen er jo at sykepleiere og leger er som folk flest, og de kan ofte være trangsynte. Mye av grunnen er jo at de mangler kunnskap, og egen erfaring rundt dette feltet. Sykepleiere i forskningsartiklene jeg så på, etterlyste selv mer kunnskap om rusfeltet, og opplæring i hvordan en best mulig skal håndtere disse pasientene. En interessant artikkel jeg så på intervjuet pasienter med rusavhengighet og sykepleiere på en avdeling. Der sykepleierne bedt om å fortelle om deres egen erfaring rundt temaet rus, og dette var de samme sykepleierne som pasientene beskrev som mer omsorgsfulle, og tålmodige.

Med sånne pasienter bør en kunne by på seg selv på en måte at man skaper en relasjon. Jeg tar meg ofte selv i å bruke kallenavn på forskjellige rusmidler, bare for at de skal føle seg ivaretatt, noe de ofte gjør. Her snakker de med en sykepleier som kan litt om de ulike stoffene. Har for eksempel tatt meg selv i å spørre en amfetaminmisbruker om det kanskje var på tide å få i seg et par valium, søvn og lande litt på bakken. Dette ble jo tatt i mot med et smil, både fra pasient og lege. Å snakke litt uortodoks med disse pasientene er ofte en fulltreffer for min del. Dette er én av flere ting jeg har tatt med i oppgaven som er støttet opp mot faglitteratur. I senere tid er det jo flere leger som også har tatt bladet fra munnen om at vi må slutte å oppføre oss så "A4" og skikkelige rundt pasienter. Ofte vil jo pasienter sette pris på at en kanskje er litt røff i tonen, noe som gjenspeiler pasienten også (selvfølgelig skal en jo se an situasjonen og pasienten).

Vil gjerne dele dette med en medkollega, da jeg syntes dette er en høyest aktuell problemstilling når en ser hvor mye resten av verden får et økende liberalisert forhold til rus, og desto har bedre oppfølgingstjenester (Portugal) enn oss i Norge. Til og med Best Høie er (var?) jo på banen om at det er høyst på tide med en rusreform. Helsedirektoratet tror jeg har laget et veiledningshefte for dette, noe jeg faktisk fant ganske oppløftende.

Så får vi jo se. En ting er sikkert, og det er at det ikke er lenge til den gamle garden pensjonerer seg for godt fra helsevesenet, og det er nok ganske positivt.
Sist endret av Denzel; 23. februar 2019 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har selv vært inne til kortvarig rusavvenning pga alkoholproblemer. Det var helg og ingen leger til stedet. Jeg følte at sykepleierne hadde for lite makt pg kunskap til å gjøre annet enn å skjerme meg på rommet. Fikk ingen samtaler, fikk kun noe vitamintilskudd. i tillegg fikk jeg atarx mot angst, noe jeg absolutt ikke skulle hatt pga interaksjon med ssri som sykepleierne visste at jeg stod på. Sobril virker som det sterkeste de får gitt uten klarsignal fra lege og da hjelper ikke en liten tablett. Jeg er alkoholfri i dag, men kommer aldri til å legge meg frivillig inn igjen om Gud for by jeg skulle fått en sprekk igjen. Det var noen jævlig dager.
Ja hva en vi si om disse "gamle?" Sleng dem ut for min del.
Sist endret av Supermegafon; 23. februar 2019 kl. 13:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trskjo Vis innlegg
Ja hva en vi si om disse "gamle?" Sleng dem ut for min del.
Vis hele sitatet...
Det er potensielt dei med mest kunnskap og erfaring og. Er du sikker på at det er så veldig lurt?

Medisin er eit ekstremt komplekst fag, og å bygge kompetanse tar tid. Er du sikker på at det er spesielt lurt det du foreslår?
Jeg har opplevd begge deler. Sykepleiere som har vært genuint interessert i hvordan alt henger sammen, og også veldig omsorgsfulle og hjelpsomme. Leger som har vist stor forståelse og ikke meldt meg noe sted når jeg har vært ærlig om rusmisbruk.

Psykologer på dps som er enige i at rusmisbruk er et symptom på noe annet.

Jeg har løyet masse til helsepersonell, men alltid sagt sannheten etterhvert. Aldri følt meg uglesett eller dårligere behandlet.

Jeg har også møtt på de som virker å ikke være spesielt interesserte, og som moraliserer en smule, men de er heller unntaket etter min erfaring
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er potensielt dei med mest kunnskap og erfaring og. Er du sikker på at det er så veldig lurt?

Medisin er eit ekstremt komplekst fag, og å bygge kompetanse tar tid. Er du sikker på at det er spesielt lurt det du foreslår?
Vis hele sitatet...
Nja. Hadde jeg måttet velge mellom ja og nei, så ja. Men så var det dette med "gamle" i anførsels tegn, og noe som har å gjøre med muligheten til å overbevise en som-en-kreftkirurg-kompetansebærende person om å betrakte misbruket litt annerledes.
Sist endret av Supermegafon; 23. februar 2019 kl. 15:39.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobber på et akuttmottak med hvor en stor del av klientellet er aktive rusmisbrukere. Dette er langt fra svart-hvitt. Rusmisbrukere er like forskjellige som folk flest. Det er rett og slett en pasientgruppe med en ekstra stor sekk med problemer. Stort sett har vi en god tone, spesielt med gjenngangerne. Dessverre finnes det også mistillit begge veier. Jeg opplever ikke sjeldent at jeg blir møtt med enormt fiendtlige holdninger, selv om jeg helt ærlig prøver å hjelpe og være hyggelig. Jeg er klar over at mange sikkert har hatt dårlige opplevelser med helsevesenet før, men noen ganger må man grensesette og rett og slett ikke svelge alt dritten mn får. En gang i blandt kan denne pasienten møte en behandler med en tøff dag og da kan jo situasjonen bli dum for begge parter.

Poenget mitt er at fordommer og mistillit kan gå begge veier. Mange i helsevesenet har et åpent sinn og vil hjelpe, men det krever også samarbeid med pasienten.
Nå skal det være sagt at alle innen helsetjenesten er bare mennesker, og mennesker skaper assosiasjoner til absolutt alt. Både dårlige og gode.

Derfor vil folk flest ha en negativ oppfatning til alternativ rusbruk, ettersom at det er og har vært ulovlig ganske så lenge nå. Når pasienter som må inndrømme sin rusbruk og deretter blir møtt med negative holdninger (i form av bl.a. moralisering, tap av lappen og dokumentering) til dette, så skaper dette sådan en negativ holdning (bl.a. at folk ikke møter opp - selv når det er snakk om liv og død) til å dra til legen. Selvfølgelig har ikke alle innen helsetjenesten negative holdninger til slikt, men de som har det utgjør en stor nok del til alt normen har blitt å ikke fortelle legen din om rusbruket, fordi det vil få ganske så negative konsekvenser.

Jeg synes det er veldig trist, men jeg ser ikke noe annen løsning enn å fjerne all form for negativ sanksjonering rundt rusmidler. Det er først da tabu-en forsvinner, fordommene forsvinner og vi kan ha en mye mer åpen og human dialog rundt slikt.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Taushetsplikt som helsepersonell har overfor rusmisbruk er en forbanna vits.

Er personlig i starten av 20 årene, fungerende smug narkoman med jobb og lønninger den gjennomsnittlige nordmann drømmer om. Stort sosialt nettverk, bra familie, hus og bil.

Jeg vet at jeg trenger hjelp, siden det har gådd alt for langt. Kan sitte hjemme hele helgen på amfetamin og benzoer mens jeg gir totalt faen i alt rundt meg. Men jeg kan ikke få hjelp. Hvis jeg skal gå til en psykolog så er det ingen vits å legge halve kortstokken på bordet og stikke resten oppi ermet. Resultatet da er

1: Jeg mister førerkort
2: Stor mulighet for å miste jobben
3: Enormt tap sosialt

Kunne ramset opp en liste lengere en Karl Johan om negativitet ved å søke hjelp som fungerende / skapnarkis.

Det samme gjelder om det skjer meg noe mens jeg er rusa, da kan du ikke stikke på legevakta å si at du har sottet hjemme å sniffa amfetamin i 2 dager, for det gir da akkuratt samme utfall.

Kjøring i rus er absolutt ikke bra, og folk som gjør det kan gjerne miste lappen. Men det må finnes alternativer! Ikke alle raser rundt i bil i rus, jeg personlig parkerer når jeg vet jeg begynner og etter det er det enten kompiser eller taxi. Kunne lett pissa prøve hver dag, siden jeg holder meg edru i ukedagene uansett så er det helgene som er problemet.

Ja til ny ruspolitikk i helsevesenet, dritt lei av å betale en halv million i skatt, og når jeg først får problemer med noe blir jeg heller straffet en å få hjelp.

Og ja, narkotika er ulovlig. Er fullstendig klar over det, men det finnes mange historier bak...

Takk for meg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jobber på et akuttmottak med hvor en stor del av klientellet er aktive rusmisbrukere. Dette er langt fra svart-hvitt. Rusmisbrukere er like forskjellige som folk flest. Det er rett og slett en pasientgruppe med en ekstra stor sekk med problemer. Stort sett har vi en god tone, spesielt med gjenngangerne. Dessverre finnes det også mistillit begge veier. Jeg opplever ikke sjeldent at jeg blir møtt med enormt fiendtlige holdninger, selv om jeg helt ærlig prøver å hjelpe og være hyggelig. Jeg er klar over at mange sikkert har hatt dårlige opplevelser med helsevesenet før, men noen ganger må man grensesette og rett og slett ikke svelge alt dritten mn får. En gang i blandt kan denne pasienten møte en behandler med en tøff dag og da kan jo situasjonen bli dum for begge parter.

Poenget mitt er at fordommer og mistillit kan gå begge veier. Mange i helsevesenet har et åpent sinn og vil hjelpe, men det krever også samarbeid med pasienten.
Vis hele sitatet...
Det er eg helt enige i, det er enkelte som har fordommer til oss helsepersonell også.

Sitat av Denzel Vis innlegg
Hei, sykepleier selv her!

Du må bare sende meg en PM, da jeg skrev en bacheloroppgave om akkurat dette.

Det som er den store utfordringen er jo at sykepleiere og leger er som folk flest, og de kan ofte være trangsynte. Mye av grunnen er jo at de mangler kunnskap, og egen erfaring rundt dette feltet. Sykepleiere i forskningsartiklene jeg så på, etterlyste selv mer kunnskap om rusfeltet, og opplæring i hvordan en best mulig skal håndtere disse pasientene. En interessant artikkel jeg så på intervjuet pasienter med rusavhengighet og sykepleiere på en avdeling. Der sykepleierne bedt om å fortelle om deres egen erfaring rundt temaet rus, og dette var de samme sykepleierne som pasientene beskrev som mer omsorgsfulle, og tålmodige.

Med sånne pasienter bør en kunne by på seg selv på en måte at man skaper en relasjon. Jeg tar meg ofte selv i å bruke kallenavn på forskjellige rusmidler, bare for at de skal føle seg ivaretatt, noe de ofte gjør. Her snakker de med en sykepleier som kan litt om de ulike stoffene. Har for eksempel tatt meg selv i å spørre en amfetaminmisbruker om det kanskje var på tide å få i seg et par valium, søvn og lande litt på bakken. Dette ble jo tatt i mot med et smil, både fra pasient og lege. Å snakke litt uortodoks med disse pasientene er ofte en fulltreffer for min del.
Dette er én av flere ting jeg har tatt med i oppgaven som er støttet opp mot faglitteratur. I senere tid er det jo flere leger som også har tatt bladet fra munnen om at vi må slutte å oppføre oss så "A4" og skikkelige rundt pasienter. Ofte vil jo pasienter sette pris på at en kanskje er litt røff i tonen, noe som gjenspeiler pasienten også (selvfølgelig skal en jo se an situasjonen og pasienten).

Vil gjerne dele dette med en medkollega, da jeg syntes dette er en høyest aktuell problemstilling når en ser hvor mye resten av verden får et økende liberalisert forhold til rus, og desto har bedre oppfølgingstjenester (Portugal) enn oss i Norge. Til og med Best Høie er (var?) jo på banen om at det er høyst på tide med en rusreform. Helsedirektoratet tror jeg har laget et veiledningshefte for dette, noe jeg faktisk fant ganske oppløftende.

Så får vi jo se. En ting er sikkert, og det er at det ikke er lenge til den gamle garden pensjonerer seg for godt fra helsevesenet, og det er nok ganske positivt.
Vis hele sitatet...
Ja det er ganske interessant, har lest flere bacheloroppgave om smertelindring hos rusmisbrukere. økende liberalisert forhold til rus. Spennende det du beskriver, jeg har nokså lignende tilnærming sjøl. Det trengs et kunnskapsløft, men de ulike utdanningsstedene legger jo også nokså liten vekt på denne pasientgruppen. Personlig tror jeg det er en godt stund til liberalisert knyttet til rus i Norge.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Taushetsplikt som helsepersonell har overfor rusmisbruk er en forbanna vits.

Er personlig i starten av 20 årene, fungerende smug narkoman med jobb og lønninger den gjennomsnittlige nordmann drømmer om. Stort sosialt nettverk, bra familie, hus og bil.

Jeg vet at jeg trenger hjelp, siden det har gådd alt for langt. Kan sitte hjemme hele helgen på amfetamin og benzoer mens jeg gir totalt faen i alt rundt meg. Men jeg kan ikke få hjelp. Hvis jeg skal gå til en psykolog så er det ingen vits å legge halve kortstokken på bordet og stikke resten oppi ermet. Resultatet da er

1: Jeg mister førerkort
2: Stor mulighet for å miste jobben
3: Enormt tap sosialt

Kunne ramset opp en liste lengere en Karl Johan om negativitet ved å søke hjelp som fungerende / skapnarkis.

Det samme gjelder om det skjer meg noe mens jeg er rusa, da kan du ikke stikke på legevakta å si at du har sottet hjemme å sniffa amfetamin i 2 dager, for det gir da akkuratt samme utfall.

Kjøring i rus er absolutt ikke bra, og folk som gjør det kan gjerne miste lappen. Men det må finnes alternativer! Ikke alle raser rundt i bil i rus, jeg personlig parkerer når jeg vet jeg begynner og etter det er det enten kompiser eller taxi. Kunne lett pissa prøve hver dag, siden jeg holder meg edru i ukedagene uansett så er det helgene som er problemet.

Ja til ny ruspolitikk i helsevesenet, dritt lei av å betale en halv million i skatt, og når jeg først får problemer med noe blir jeg heller straffet en å få hjelp.

Og ja, narkotika er ulovlig. Er fullstendig klar over det, men det finnes mange historier bak...

Takk for meg
Vis hele sitatet...
hei.

Ja det er veldig dumt at en på mange måter må sei goodbye te alt nærest for å få hjelp. Det trengs liberalisering og avkriminalisering av bruk av narkotika.
Det er alltid en story bak.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har selv vært igjennom 2 fastleger og 2 psykologer som absolutt ikke er rette personer i sin jobb. Følte meg krenket og det var tilnærmet umulig å få hjelp.

Eneste innen helsenorge jeg har gode erfaringer med er kriminalomsorgen. Der møter folk som faktisk bryr seg og er behjelpelige, rett og slett fantastiske folk ettersom jeg har erfart.
Vis hele sitatet...
Trist å høre, men det er flere som gjerne ikke skulle hatt arbeidet innenfor pleie- og omsorg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har selv vært inne til kortvarig rusavvenning pga alkoholproblemer. Det var helg og ingen leger til stedet. Jeg følte at sykepleierne hadde for lite makt pg kunskap til å gjøre annet enn å skjerme meg på rommet. Fikk ingen samtaler, fikk kun noe vitamintilskudd. i tillegg fikk jeg atarx mot angst, noe jeg absolutt ikke skulle hatt pga interaksjon med ssri som sykepleierne visste at jeg stod på. Sobril virker som det sterkeste de får gitt uten klarsignal fra lege og da hjelper ikke en liten tablett. Jeg er alkoholfri i dag, men kommer aldri til å legge meg frivillig inn igjen om Gud for by jeg skulle fått en sprekk igjen. Det var noen jævlig dager.
Vis hele sitatet...
Det hørtes veldig dårlig ut. Skal jo alltid være en legevurdering samme, eller andre dag etter innleggelse for avrusing. Sykepleieren burde forsøkt å fått en lege som kunne ha innkomst samtale med deg. Trist når slikt skjer.

Tusen takk for svar på min tråd. Veldig kjekt å se at flere også har gode erfaringer med helsepersonell. Det går jo begge veier som flere skriver, men helsenorge har en langt vei for å ivareta alle sine pasienter.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Enig med at de gamle kan være mer trangsynte. Forrige fastlegen min var noen år før pensjonstid. Skrev ut Tolvon til meg når jeg etter tredje gangen han spurte svarte ja til at jeg sov dårlig. Blei helt zombie dagen etter. De dagene jeg kom meg ut av senga så sov jeg ofte den første timen på jobb. Mista jobben til slutt, men det tok en stund før jeg skjønte at Tolvonen kunne være årsaken.

Er nok den gamle generasjonen som tenker at folk som er deppa og har angst bare er late og må skjerpe seg. Selv om de er leger og har blitt opplært i temaet så tror jeg ikke de tar det like seriøst. Sånn generellt sett da, alle er nok ikke sånn.
Har fått en yngre lege som er mye bedre og faktisk prater med meg istedet for å se på pc-skjermen og nikke. Men jeg vil fortsatt aldri fortelle om min rushistorie. Vil ikke bli stemplet som misbruker. Ikke at jeg er avhengig av noe eller har vært det i noen særlig grad. Bare liker rusmidler som er litt mer interessante enn alkohol, og vi veit at folk er gira på å gjøre det til en stor greie
Vis hele sitatet...
Ja det er mange forskjellige holdninger og tanker leger har knyttet til personer som har et rusmisbruk, men ser vi har langt vei å gå. Takk for svar.
Sist endret av NorskSykepleier; 24. februar 2019 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mitt generelle inntrykk, er at helsepersonell ikke kan nok om rus, rusatferd og rusmidler. Jeg er ingen ekspert selv, men når jeg forteller legen min (som vet jeg står på concerta og ritalin) at jeg ikke har sovet to netter, og han sier "men du virker jo veldig opplagt", så må han enten ha glemt at jeg står på srntralstimulerende, eller ha lav innsikt i hvordan disse virker.

. Det trådstarter her forteller om smertelindring, kan jeg skrive under på. Jeg er ikke rusmisbruker selv, men kjenner igjen den moraliserende holdninga om at medisiner ikke skal gi rus.Noen later også til å tro at hvis man får 'passe menge", blir man ikke rusa, bare smertelindret. Det kan sikkert stemme for noen, men den ene gangen jeg fikk morfin for smerter på sykehus, så var det en gelt fantastisk opplevelse. For en deilig følelse i kroppen! Så de virka på meg, både på den ene og den andre måten.

Jeg er vel så heldig at jeg responderer godt på smertestillende, og heldigvis kan klare meg med vanlig ibux etter tanntrekking for eksempel. Da slipper jeg jo å ta de litt skumle, og tyngre smertestillende medikamentene, og jeg blir ikke ruset. Samtidig vet jeg at andre trenger mer. Jeg gadde en venninne som bke nektet sterke smertestillende etter tannbehandling, fordi hun hadde vært til rusbehandling for alkohol. Jeg kan jo forstå hvorfor, men det er ikke sikkert det er så bra å gå med store smerter heller, rusmisbruker eller ei. På den andre sida kjenner jeg en som har vært tung rusmisbruker og er ren nå. Han liker ikke å få sterke smertestillende, fordi det trigger rusdriften i ham. Men om en person er aktiv rusmisbruker, så ser jeg ikke hvorfor han eller han ikke skal få skikkelig smertelindring. Det kan virke som det ligger mye moralisering i slike avgjørelser, og lite vitenskap. Likevel er jo ikke jeg noen lege, og jeg har respekt for faglige vurderinger gjort av fagfolk...så lenge det er faglige vurderinger da, og ikke hva den enkelte behandler "synes" og "føler".
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Mitt inntrykk og erfaringer viser at helsepersonell kan være veldig dømmende og bruker fort ordet narkotika og skiller ikke de forskjellige rusmidlene. Bruker du eller har brukt en form for narkotika, ja da blir du fort satt i en bås og stigmatisert.

Jeg har ikke vært inne til behandling. Men jeg kjenner til flere sykepleiere og en lege i min omgangskrets. De er veldig dømmende ovenfor ulovlige rusmidler, men selv fester de gjerne hver helg med alkohol og snuser til vanlig. Som regel ser de kun på de negative og farlige konsekvensene, men ikke på vettig bruk av ulovlige substanser og fordeler rundt f.eks cannabis og psykedeliske stoffer.

Under utdanning så får dem nok servert symptomer og bivirkninger rundt rusmidler som virker skremmende.
De forstår visst ikke at man kan nyte cannabis på samme måte som en par-tre øl. Alle er nok ikke så korttenkte, men det er nok få av dem som tør å tenke selv utenom det som blir sagt til dem gjennom utdanning, media og kulturelt.

For å ta et eksempel:
Når én person dør av MDMA i løpet av 1 år i Norge, så blir det jo skikkelig rabalder i media.
Mens tusenvis dør av alkohol og tobakk hvert år, det er liksom "vanlig" og snakkes ikke om?
Har en del erfaring med dette. På generell basis er leger som jobber på behandlingssteder flinke, og gjør en god jobb. På type legevakt møter man mye rart. Jeg fikk beskjed om at promillen min var for lav, og det at jeg selv hadde oppsøkt legevakten (uten å bli innbragt) viste at det ikke var galt nok til akutt avrusning. Kom tilbake neste dag, kom inn da promillen var høy nok ����

Opplevd leger som ikke jobber innen feltet til vanlig som har en rimelig nedlatende holdning, ofte utenlandske, men norske og.

Er vel som alt annet, varierer veldig. Men jeg klager stort sett aldri, man får ta det man får, selv om alt har en grense.

Forøvrig burde folk som jobber i psykiatrien få bedre kunnskap om sammenhengen rus/ psyk. På dette feltet er det ofte håpløst, selv om mange, mange % av psykiske pasienter har et pilleproblem. Her er det store mangler, men skyldes kanskje byråkrati også. Ikke vet jeg...

Men ellers tørr i over 1,5 år nå ������
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vært tung rusmisbruker i noen år og aldri opplevd noe jeg har reagert på.

Synes helsepersonel stortsett er litt for åpen og dette har jeg brukt til å stjele medisiner.

Nå er jeg psykologi student og jeg reagerer flere ganger i uka på hvordan mine medstudenter har en ufin holdning til rusproblematikk og psykiske lidelser.
Sist endret av DrPerception; 28. mars 2019 kl. 07:17.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Vært tung rusmisbruker i noen år og aldri opplevd noe jeg har reagert på.

Synes helsepersonel stortsett er litt for åpen og dette har jeg brukt til å stjele medisiner.

Nå er jeg psykologi student og jeg reagerer flere ganger i uka på hvordan mine medstudenter har en ufin holdning til rusproblematikk og psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Ønsker å studere psykologi og lurer på hva slags holdninger det er snakk om?

Synes det er trist å høre ettersom at "rusmidler" generelt sett har jo evnen til å endre hele oppfatningen vår av virkeligheten til de grader at man kan sette permanente endringer på adferden vår - både negativt og positivt.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Vært tung rusmisbruker i noen år og aldri opplevd noe jeg har reagert på.

Synes helsepersonel stortsett er litt for åpen og dette har jeg brukt til å stjele medisiner.

Nå er jeg psykologi student og jeg reagerer flere ganger i uka på hvordan mine medstudenter har en ufin holdning til rusproblematikk og psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Interessant. Har ikke opplevd det samme, men kan hende jeg bare møtte en veldig fin gjeng. Ufin holdning til psykiske lidelser som psykologistudent; da har man nok valgt feil yrke!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ønsker å studere psykologi og lurer på hva slags holdninger det er snakk om?

Synes det er trist å høre ettersom at "rusmidler" generelt sett har jo evnen til å endre hele oppfatningen vår av virkeligheten til de grader at man kan sette permanente endringer på adferden vår - både negativt og positivt.
Vis hele sitatet...
At det tulles med på en ufin måte og blir sett ned. Mulig jeg som ex-heroinist (noe de ikke vet) reagerer sterkere en vanlig. Kort og greit så føler jeg absolutt ingen lyst til å fortelle dem om min tidligere problematikk.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Man skal være forsiktig.

Bodde på en. Liten bygd.

Apoteket sendte ut min subutex til et annet sted.

Min dame og barn var på apoteket for å spørre om de kunne kaste noe gammel medisin (antibiotika til barna).

Så sier apotekeren at nei vi tar ikke imot de gamle sprøytene deres. Dette ble sagt høyt foran ungene og dame midt i butikken.

Jeg hørte om det å avtalte møte med sjefen der. Fortalte dem hva jeg syntes om det og at de ikke kan snakke sånn til folk, men de prøvde å bortforklare det.

Etter jeg hentet medisin der i samme bygg som helstasjonen og eldrehjemmet ble det problemer i barnehagen. De prøvde å so jeg ruste meg og banka dama og ungene. Veit ikke hvor de fikk det fra, men vi endte med å flytte derfra.

Barnvernet sluttet å ta imot de falske bekymringsmeldinger fra helsevesenet i den bygden og var ganske sure på dem.

De proffe som jobbet der kunne sitte i møte med meg som var konfidensielt, 15 minutter fikk jeg melding på min side på nav hvor jeg ble spurt om info jeg kunne hadde nevnt i det møtet 15 min tidligere. De to var visst venninner og drev å snakket åpent om alt jeg snakket om der. Sluttet helt å bruke dem å snakker idag kun med spesial helsetjeneste om det er noe. Stoler desverre ikke på kommunalt helsepersonell på helsestasjoner, kommunen sine tilbud osv.

Spesielt ikke på små plasser. Er forferdelig det skal være sånm. Heldigvis var det ikke noe farlig, bare ubehagelig og jeg har selv informert barnevern de to gangen jeg sprakk og reist hjemmefra før det har skjedd, men uansett er det utrolig uprofdt og sannsynligvis noe mange opplever på små plasser.


Er selv frs oslosp ble veldig overrasket over hvordan det var på landet...

Og utrolig kjipt det skal gå ut over ungene. Jeg ba om henvisnig til abup for å bevise at ungene hadde det fint og ble godt iveretatt og at det ikke var vold, og det endte med at overlegen på abup ba os om å flytte fra denne bygde og at den barnehagen vsr kjempe dårlig og behandlet ungene vores dårlig..
Dette har vi papirer på.


Etter jo flyttet ringte de til nye barnehagen, men jeg har vært åpen hele veien så de bare lo av dem og fortalte at ungene trives så godt her og at de ikke kan fortelle mer om det til dem.

Mye rart man skal komme bort i livet. Rus og barn hører ikke sammen og det har jeg altid levd etter, men at noen fremmede skal komme inn å prøve å lage drama å skape rykter er ganske utrolig.

Nei var godt å flytte, men er fortsatt veldig skeptisk til alt som ikke er spesial helsetjeneste og veldig proffe folk som har for mye å tape på sladder...


Kjenner en dle sykepleiere og i de hjemmene er det veldig ofte pasienter som blir snakket om rundt middagsbordet når de kommer hjem. Har sagt det til dem at det er veldig drøyt det de gjør, men hva skal man gjøre liksom. Virker som det er greit for sykepleiere mange steder å være litt avslappet til taushetsløftet sitt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå er ikke jeg rusmisbruker selv, men jeg har ofte vært sjokkert over alle fordommene og holdningene om verserer i det medisinske miljøet, det er mange år siden de fikk pasientrettigheter men fremdeles lever fordommer og gamle synspunkt i beste velgående. En av mytene er at alle rusmisbrukere er like. Har du vært rusmisbruker og innom hjelpeapparatet kan man være sikker på at helsepersonell stikker kjepper i hjulene så de blir gående med merkelappen resten av livet. Jeg har et godt eksempel, en ung dame i midten av 20 årene tok spranget og skrev seg ut av Lar regimet. En fantastisk jobb å slutte med subutex, men tror man at man får noe støtte fra helsepersonell må man tro om igjen. Hun lever i dag som en hvilken som helst jente, har sin egen bolig, men ønsker å ta førerkort. Først av alt vil jeg si at hvis hun var så dum og beklage seg til Lar at hun hadde abstinenser og det føltes vanskelig. Isteden for å gi noen oppmuntrende ord om ikke å gi opp får hun bare til svar at det er jo bare og starte med Lar-medisin igjen Hva slags holdning er dette til en ung kvinne som har som gulrot å få ta førerkort og få barn selv en dag. Og det å få ta førerkort må man heller ikke tro skal være enkelt, etter å ha levert rene prøver i snart 5 mnd. (samme regler gjelder ikke de om slutter med Lar-medisin) sier første lege, du får levere noen rene urinprøver så skal jeg skrive helseattest til deg.Når det var gjort snudde han på hælen, og sa hun måtte vente men hvor lenge visste han ikke. Lege nummer to sier det samme, lever noen flere urinprøver så skal dette gå greit. For så og snu når hun har oppfylt sin del og si at hun måtte vente. Hun bruker ingen andre rusmidler enn en liten dose valium utskrevet av lege for angst. Snakk om å herje med folk, gi de forhåpninger, så skuffelser. Jeg har øvingskjørt med kvinnen som kjører veldig bra. Men det kan jo virke som det er viktig å stikke kjepper i hjulene og ta fra de gulroten. Hva slags holdning er dette til en dame som er midt i 20 årene, har lagt ruslivet bak seg forlengst. Skal hun ikke få oppfylt de samme drømmene som andre kvinner i hennes alder har fordi hun gjorde noe dumt et par år. Jeg er skikkelig forbanna på hennes vegne, heldigvis er hun sterk men mange gir selvfølgelig opp, hva er vitsen med å slutte å ruse seg når man blir sett på som en rusmisbruker mange år etter at man sluttet. Ingen av disse legene har engang kunne sitte en dato for når hun kan få ta førerkort, hvor er oppmuntringen (eller er det sånn at en gang narkoman alltid narkoman) Uansett hvor ung du var da du sluttet. Hvorfor går ikke denne verden fremover tro? Å er det rart folk skjuler fortiden sin, mange tror det er umulig å komme seg ut av dette, det er jo bare tull, men bare en minoritet av de som kommer seg ut av det våger å fortelle det. Noe om opprettholder tankegangen om at det er umulig og komme seg ut av det. Jeg synes det er positivt at du søker kunnskap, og bevares det finnes mange greie folk i rusomsorgen også så skal ikke felle alle over en kam, men mange må skjerpe seg. Og kanskje også helsepersonell kan gå ut og fortelle at det slett ikke er umulig og komme seg ut av dette livet. Man bryter ikke taushetsplikten om man snakker generellt, og det er viktig at verden våkner nå og tar til seg at dette er en sykdom det faktisk går an å bli frisk av.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble på kjørt en gang m/skulder ute av ledd og brudd i skulder, arm og kragebein. Kom på sykehus ca kl 17, fikk smertelindring først etter midnatt etter å ha svimt av pga smerter runt midnatt. Selv en mann uten rushistorie fikk ikke smertelindring før jeg svimte av i der jeg satt på en stol ute i korridoren. Jævlig vondt i mange timer uten at det nyttet å be om smertelindring. Etter vel 10 timer ble det tatt røntgen også brøt de på plass skulderen som var ute av ledd. Da med massiv dose smertestillende. Vet ikke hva jeg fikk men det var en sprøyte som gjorde at jeg sovnet. Da hadde jeg først fått tabletter mot smertene.
Juridisk sett skal det ikke være sånn, rusmisbrukere har krav på samme behandling som alle andre. Og det skal tas høyde for at de kan ga høyere toleransegrense. Problemet er at rusmisbrukere ofte ikke har ressurser til å klage, eller det er vanskelig å bevise. Har selv sett på nært hold at tidligere opiatmisbrukere har blitt nektet tilfredsstillende smertelindring, og til og med blitt nektet palliativ begandling.
Vil si at det er vi som jobber i helsevesnet sitt ansvar å rapportere når slikt oppdsges, enten via avviksmld eller hos kontrollkommisjonen. Dog må du tegne med å bli personforfulgt og hengt ut i jobben din for resten av din tid på den avdelingen.
Sorry mac, norsk helsevesen suger balle.

Sorry skriveleifer, pølsefingre på mobil....
Sist endret av Rather_psycho; 29. mai 2019 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
I anledning tema så kan de som vil ta en kikk på dette nylige innspillet fra NKROP - nasjonalt kompetanse senter for rus og psykisk helse - og hvordan de politisk kan tolkes her. Hele teksten er egnet til å få de som ønsker seg rusreform til å gråte, og representerer faktisk et syn der man vil gå lengre i å tvangsbehandle og å behandle straff enn nær alle andre innspill som er kommet inn.

https://rusreformutvalget.no/files/2...-fra-NKROP.pdf

Helt jævlig
Sist endret av meaculpaUIO; 6. juni 2019 kl. 10:53.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg har opplevd begge deler. Sykepleiere som har vært genuint interessert i hvordan alt henger sammen, og også veldig omsorgsfulle og hjelpsomme. Leger som har vist stor forståelse og ikke meldt meg noe sted når jeg har vært ærlig om rusmisbruk.

Psykologer på dps som er enige i at rusmisbruk er et symptom på noe annet.

Jeg har løyet masse til helsepersonell, men alltid sagt sannheten etterhvert. Aldri følt meg uglesett eller dårligere behandlet.

Jeg har også møtt på de som virker å ikke være spesielt interesserte, og som moraliserer en smule, men de er heller unntaket etter min erfaring
Vis hele sitatet...
Hadde aldri noe problemer med leger å lappen før jeg møtte overlegen på dps her i bygda å ny fastlege.røyka cannabis siden 16 års alder.aldri fått en bot på 15 år engang.men fastlegen sa så lenge eg lot bilen stå når eg hadde fyrt så han ingen problem med min rusbruk.dyrka sjøl.så hadde eg en liten meltdown å vipps da va helseatesten trukket.Men har møtt mye flinke å genuint intreserte i helsevesnet
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
I anledning tema så kan de som vil ta en kikk på dette nylige innspillet fra NKROP - nasjonalt kompetanse senter for rus og psykisk helse - og hvordan de politisk kan tolkes her. Hele teksten er egnet til å få de som ønsker seg rusreform til å gråte, og representerer faktisk et syn der man vil gå lengre i å tvangsbehandle og å behandle straff enn nær alle andre innspill som er kommet inn.

https://rusreformutvalget.no/files/2...-fra-NKROP.pdf

Helt jævlig
Vis hele sitatet...
"Mange av dem som bruker illegale rusmidler trenger behandling og oppfølging, men det gjelder ikke alle. De sombruker slike stoffer innimellom –av mangebetegnet som rekreasjonelt –er oftest ikke avhengigeav midlene eller harbare lett grad avavhengighet.De vil ofte kunne slutte uten behandlingstiltak ved hjelp av god grensesetting."

OG alt av psykedelika er definert som et rusmiddel, dette betyr i praksis at de som bruker psykedelika profesjonelt, skal få "hjelp" av sykepleiere som aldri har prøvd, eller vet noe om hva psykedelika kan være, til å sette grenser for hva som er moralsk eller ikke.

Profesjonel bruk av psykedelika = du er voksen, og vet hva du driver med.

Dette er moralpreken, skulle tro det kom fra kirka.

Hvorfor i hele tatt tar en psykedelika? jo, en er lei alle de arbitrære grensene andre har satt for hva som kan tenkes, og hva som ikke skal tenkes.

Det offentlige er full av snik-religiøse moraljegere.
Sist endret av Hans Høyhet; 20. januar 2020 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i starten av 30-årene har ruset meg i 20 år. Har aldri blitt til noe misbruk, men kan heller ikke se for meg å kutte det fullstendig ut. Hadde aldri i helvete innrømmet det ovenfor helsepersonell.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enten du søker hjelp i det kommunale apparatet eller blir henvist til spesialisthelsetjenesten vil du møte ansatte med ulike assosiasjoner til rusmidler og brukerne av dem. Har jobbet i sistnevnte i mange år og møter fortsatt en del svart/hvitt tenking av ansatte når det kommer til pasienter med rusproblematikk. Det er som oftest ansatte med ikke så mange år på baken som lider av svart/hvitt tenkingen. Mer erfarne ansatte har fått opplevd hvor gjennomtrengende og vanskelig avhengighetssyndrom er for pasienten og hvor vanskelig det er å behandle.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er sykt skuffet over psykologforeningen, som enda ikke har deltatt i debatten politisk. De må da være kjent med noen av konsekvensene som tvangsmidlene og den usosiale praktiseringen av disse, skaper? Syns også kjendisleger som Wasim Zahid kunne engasjert seg mer, fordi fakta er ingenting verdt ovenfor motstanderne. Han kunne speilet det moderate tilhengere fra rusreform fra andre lands helsevesen sier.

Det er andre politiske veier til målet enn "evidens", i den faktaløse postmoderniteten, som må føre frem.

Det er viktige hvem som sier noe i tilelegg til hva som sies, sagt litt karikert.
Vi trenger mer av norsk helsevesens ansatte som kritiserer forbudet og behandlingen av gruppa.
Det er ikke mange som egentlig kommer i nærheten av å gjøre det, selv om de som faggruppe er
veldig moralsk og kunnskapsmessig nærme å kunne komme med sånne meldinger. Samme navn hele tida
Sist endret av meaculpaUIO; 20. januar 2020 kl. 16:41.
Jeg anbefaler alle som er interisert Eller har historie fra hjelpeaperatet å joine denne gruppen. https://m.facebook.com/groups/1683390031889356/
Sist endret av 7kr8; 20. januar 2020 kl. 17:20.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi må ha åpenhet om psykisk helse og oppsøke hjelp talte både kongen og statsministeren om.

Som mange oss her inne vet og/eller har erfart, er jo det at rus ofte er et symptom på psykisk sjukdom.

Alikevel kan du miste sertifikat, forsikringer, jobb og unger, for å sette det på spissen, om du er ærlig med helsevesenet om hvordan ståa er...
Et generelt problem, nesten uansett hva man jobber med er at man preges av hva man ser. Og folk som jobber i helsevesenet ser alle problemene knyttet til rus, men ser sjelden de positive sidene med rus. Ganske åpenbart egentlig siden de velfungerende rusbrukerne ikke bruker helsevesenet mer enn andre.
Det dummeste jeg har gjort er å fortelle lege og psykiater om rusbruk. Selv om jeg bare røyket litt hasj og har prøvd andre rusmidler et par ganger, mistet jeg rettet min til å gå på medisiner jeg virkelig trengte for å få til livet. Jeg fikk heller ikke skrevet ut noe annet en melatonin når jeg hadde så store søvnproblemer at jeg ofte lå våken seriøst hele natten. Jeg tenkte bare "legen har taushetsplikt, jeg får ingen konsekvenser om jeg forteller om rusbruk, de setter nok bare pris på at jeg er ærlig", der tok jeg ganske feil gitt. Dette kommer alltid til å stå i journalen min og jeg kommer dermed alltid til å bli straffa for at jeg var ærlig den gangen.

Skjønner at de må være litt forsiktige men blir veldig dumt når de ikke på noen som helst måte kan gi visse medisiner. I mitt tilfelle var de masse de kunne gjort for å unngå missbruk, gitt meg tettere oppfølging, gitt meg mindre doser om ganger eller pålagt meg å gå på urinprøver mens jeg tok medisinene. Sistnevnte ville jo garantert sørget for at jeg fulgte opp regelen om å ikke ruse seg. Men neida 0 hjelp å få. Folk som har ruset seg trenger like mye hjelp som de som ikke har det. Ender jo bare opp med at folk heller velger å selvmedisinere seg selv.
Sist endret av kvv; 20. januar 2020 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sånn er det vettu. Menn i randsonen, ofte med adhd/add, får symptomlindring av hasj eller sover bedre eller "subjektiv effekt" her, blir tvunget vekk fra medisiner som helsedirektoratet og kompetente behandlere vet at holder ADD/ADHD unna annen rus. På grunn av drittholdninger i helsevesenet, en vanvittig mangel på personlig etikk og ansvarsfølelse, fordi de vet i mange tilfeller hvor dårlig hjelpen er, hvor overlatt til seg selv man er, hvor mye moral, ideologi og standardisering det er i behandlingen.. hjelpens struktur og overbevisninger står i veien for dens effekt. Folk er virkelig ikke folk.. Noen folk er... fuckers.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Sånn er det vettu. Menn i randsonen, ofte med adhd/add, får symptomlindring av hasj eller sover bedre eller "subjektiv effekt" her, blir tvunget vekk fra medisiner som helsedirektoratet og kompetente behandlere vet at holder ADD/ADHD unna annen rus. På grunn av drittholdninger i helsevesenet, en vanvittig mangel på personlig etikk og ansvarsfølelse, fordi de vet i mange tilfeller hvor dårlig hjelpen er, hvor overlatt til seg selv man er, hvor mye moral, ideologi og standardisering det er i behandlingen.. hjelpens struktur og overbevisninger står i veien for dens effekt. Folk er virkelig ikke folk.. Noen folk er... fuckers.
Vis hele sitatet...
Det stilles generelt strengere krav til folk med rusavhengighet i form av urinprøver etc. Det betyr ikke at man ikke får tilgang på medisinene, men det varierer mye fra behandler til behandler. Jobber delvis i rusomsorgen selv og flere av de med tidligere rushistorie, noen få pågående rusbruk får utskrevet diverse A og B-preparater, andre med flere års rusfrihet og urinprøver bak seg får kun C-preparater. Kan være enig i at det er urettferdig, det beste man kan gjøre er å forhøre seg rundt, finne mer rettferdige behandlere. I noen tilfeller av nåværende rusbruk forstår jeg veldig godt at behandlere er restriktive, å gi sentralstimulerende til noen som drikker mye alkohol er ikke noen høydare, eller benzo til opiatavhengige utenfor LAR-R kan og være risky. I noen tilfeller kan skepsisen fra helsepersonell være berettighet ved at rusbruken/selvmedisineringen forværrer problemene. Selv om f.eks endel med ADHD kan like roen cannabis kan gi, vil de ytterligere reduksjonene i konsentrasjon, hukommelse etc gjøre terapi, jobb, skole etc svært utfordrende da de forsterker allerede svake områder, samt at evt å ta ritalin for å avhjelpe dette mens man bruker mye cannabis er en dårlig kombo for hjerte/karsystem.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
...samt at evt å ta ritalin for å avhjelpe dette mens man bruker mye cannabis er en dårlig kombo for hjerte/karsystem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er blandingen ritalin og cannabis dårlig for hjerte/karsystem?
Sist endret av stranger; 21. januar 2020 kl. 00:30.
Sitat av stranger Vis innlegg
Hvorfor er blandingen ritalin og cannabis dårlig for hjerte/karsystem?
Vis hele sitatet...
Fordi han har fått noia på den blandinga og når tror han det er farlig.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Fordi han har fått noia på den blandinga og når tror han det er farlig.
Vis hele sitatet...
Nei, har aldri prøvd cannabis.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-6386?source=relisdb

Sitat av stranger Vis innlegg
Hvorfor er blandingen ritalin og cannabis dårlig for hjerte/karsystem?
Vis hele sitatet...
"... Samtidig bruk av metylfenidat og cannabis kan gi signifikant additiv effekt på hjertefrekvens."

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-6386?source=relisdb

Om amfetamin gjør det samme vet jeg ikke.
Sist endret av OneofaMind; 21. januar 2020 kl. 08:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mitt foreløbige inntrykk.
Det virker som alt for mange som jobber innenfor helsetjenesten har skremmende lite kunnskap om rusmidler, samt mange av holdningene dagens forbudspolitikk har gitt grobunn påvirker kvaliteten på helsetjenesten.
F.eks. Har man i dag diagnose som påvirker hele livet, norge har fjernet alternativer som kan bedre livskvaliteten. Benzo preparater som ikke har blitt fjernet kan man i dag ikke bruke uten å miste sertifikat. Virker som flere leger mener at det er umulig å ha ett fornuftig forhold til disse medikamentene, og SSRI's og div antipsykotika har blitt ett universal verktøy som følge av disse ikke kan brukes til rus. Mange opplever dog stygge bivirkninger.
Vet om en person som kunne hatt utbytte av cannabis preparat. Men det er vanskelig å i det hele tatt ha en konstruktiv diskusjon hvorvidt dette kan bedre livssituasjonen til vedkommende. De få som faktisk er litt informert innenfor emne, og som ikke totalt aviser det pga det er "narkotika" sier at regler og byråkrati gjør det vanskelig. I helsetjenestens øyne pr i dag er det visst mye bedre å gi personer syntetiske opiater med begrenset virkning enn cannabis basert medikament som satiex eller hva det heter..
Samt, vedkommende ville mister sertifikatet pga det er bare få mennesker med div. diagnoser som får lov å kjøre bil viss du får dette på resept..
Holdningene i helsetjenesten skremmer nok vekk mange som sikkert kunne fått bedre liv, viss stigma, uvitenhet og i visse tilfeller arrogansen som eksisterer i helsetjenesten. Btw, ja jeg vet det eksisterer helsepersonell som gjør en god jobb. Men jeg håper rus reformen vil gi forbedringer samt muligens øke kunnskapsnivået på en objektiv måte.
Sist endret av sneipen; 21. januar 2020 kl. 09:47. Grunn: Ignorer skrivefeil. Har ikke fått i meg kaffe enda, så er groggy.. hehe