Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 46397
Hei.

Vurderer sterkt å ta vekter kurs 1, for så å begynne å søke litt rundt etter jobb som vekter.

Jobber i dag som sjåfør/lagermedarbeider med 135kr timen uansett hvor mye jeg jobber. Jobber ca 200 timer hver måned, å ender opp på 18000-19900 utbetal. Å det skal jo ikke være nødvendig å jobbe så mye for så lite. Sjefen er en gjerrig fyr som stort sett gjør det surt for deg om du skulle finne på å spørre om mer lønn. Så for ikke å en dag gå løs på han med vernerskoene, så kan det hende jeg gjør det lurt i å skifte jobb.

Er det noen her inne som jobber som vekter? Hva slags type vekter er du? Hvor mange timer jobber du ca i måneden? Å hvor mye har du utbetalt i måneden ca?

Hadde vært artig å høre ettersom alle diskusjoner/forumer jeg finner om lønn i dette yrket er fra 2010 eller enda lenger tilbake.
For å matche en lønn som det der må du bli mobilvekter, eller stasjonær vekter. Vektere er oppimot 170 kr timen snart, og med nattillegg + helgetillegg så tjener du godt.
Sist endret av Dice; 26. august 2013 kl. 20:29.
gjennomsnittet ligger på 357 600 i året. I følge ssb fra 2012
Sitat av Dice Vis innlegg
For å matche en lønn som det der må du bli mobilvekter, eller stasjonær vekter. Vektere er oppimot 170 kr timen snart, og med nattillegg + helgetillegg så tjener du godt.
Vis hele sitatet...
hva er mobil og stasjonær vekter
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Sitat av Emosjonelt Vis innlegg
hva er mobil og stasjonær vekter
Vis hele sitatet...
http://www.securitas.com/no/no/Tjenester/Mobilvakthold/

http://www.securitas.com/no/no/Tjene...onaervakthold/
King of Spooning
Acidous's Avatar
Bare fordi jeg lurer... Velger du selv å jobbe 200 timer i måneden?
Er vel ikke helt innafor om sjefen krever det, og du ikke får overtidsbetalt?
Hvis du jobber 200 timer i måneden har du sikkert krav på en grei slant overtidsbetalt hvis du kontakter en advokat
Sist endret av Hager; 26. august 2013 kl. 21:14.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Hager Vis innlegg
Hvis du jobber 200 timer i måneden har du sikkert krav på en grei slant overtidsbetalt hvis du kontakter en advokat
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis bedre å kontakte fagforeningen.
De elsker saker hvor den JÆVLA LEDELSEN ikke viser SYMPATI og SOLIDARITET
Dette er fra arbeidsmiljøloven angående arbeidstider:

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.
Vis hele sitatet...
Det vil altså si at du kan jobbe ca 192 timer "lovlig" i følge loven pr. måned. Så du har nødvendigvis ikke krav på veldig mye overtidsbetaling med mindre du jobber mye utenfor vaktene du er satt opp på. Litt usikker på om din stilling går under "passiv karakter" siden du er sjåfør og lagerarbeider (?truckkjører?). Det kan kanskje være lurt å sjekke ut litt dette med om din stilling er av passiv karakter, hvis den ikke er det vil jeg ta en "hyggelig" samtale med sjefen hvor du viser til arbeidsmiljøloven, selv om det kanskje ikke er fristende.

Lykke til med en eventuell vekterfremtid.
man har også en grense på 200 overtidstimer ilpt av ett kalenderår, dette kan utvides til 400 timer ved skriftlig avtale.
Det er lovpålagt med minst 40% i overtidstillegg
Takk for alle svar.

Har vært så mye som har skjedd de siste dagene, så har helt glemt av å bruke pc :P

*Kan nevne at 3 av oss som har jobbet der, har sendt brev til arbeidstilsynet. Kun 1 av oss fikk svar, å der stod det '' skaff advokat''.

* Jeg jobber som lagermedarbeider/ sjåfør ( ikke truck ) Pakker ruta mi på morgenen, å kjører den ut. Å pakker somregel mer når man kommer inn igjen.

* Ja man kan vise til hva man vil hos denne fyrer, men kommer ikke til å hjelpe. Han er og forblir en gjerrig jævel uten like uansett, å stenger heller dørene før han gir oss mer i lønn tror jeg



Vekter høres ganske greit ut i mine øyne. ca 170 i timen høres gull ut mot for 135. Samt om man kunne fått nattevakt, så hadde det vært veldig kurant. Å jeg kan sikkert tjene 20-30 000 mer i året ved å jobbe masse mindre. Men tjene mer om man jobber enda mer
135kr i timen? er du ansatt igjennom bemanningsbyrå elns da?

Jeg jobber som vekter på siden av en 100% kundeservice stilling i Ventelo. I det firmaet jeg jobber i så er det kun event/arrangementer/konsert jobber. Men jeg har 170kr i timen, og det er en gøy jobb med forskjellige dager. Dermed er det alltid forskjellig hvor mange timer i måneden... Men blir ca. 5-7000kr i måneden på 5 dager jobbing per måned. Er som regel lange vakter på rundt 12-16 timer. Prøver selv å søke vekterjobber i f.eks. G4S, Nokas og Securitas. Men ingen av dem har særlig mange ledige stillinger, og de prioriterer jo folk med vekterkurs 3 osv. Jeg har bare trinn 1 foreløpig.(trinn 2 er oppfylt men ikke dokumentert enda)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
5-7000 på 5x12 timer er jo rene rovdriften, godt under 100 kr i timen??
Har ca 20.000 utbetalt 100% vekter.
Men det varierer om det er overtid eller ikke, for å si det sånn.
Tariffen for 2013, viss jeg ikke har funnet feil.
Tror du burde skifte arbeidsgiver.
Men jeg vil ikke akkurat anbefale vekterbransjen.
Jobbet noen år (2004-08) som stasjonærvekter i Hafslund Sikkerhet, og vil ikke akkurat si at de kunne reklamere med god lønn. Kveldstillegget var da på 20 kr og helg på 40 kr. Det var heller ikke noe tillegg om man jobbet på grønt, gult eller rødt objekt. Dvs. at det er samme lønn får å sitte i en reseption og løpe rundt på OsloS og få dritt slengt i trynet hele tiden og stor fare for vold på jobb. Pluss at ledelsen ikke aner hva god personal politikk er.
Nå finnes ikke dette selskapet mer, men de fleste ansatte ble med inn i Nokas, og kulturen er vist like råtten enda.
Sitat av #42 Vis innlegg
Tror du burde skifte arbeidsgiver.
Men jeg vil ikke akkurat anbefale vekterbransjen.
Jobbet noen år (2004-08) som stasjonærvekter i Hafslund Sikkerhet, og vil ikke akkurat si at de kunne reklamere med god lønn. Kveldstillegget var da på 20 kr og helg på 40 kr. Det var heller ikke noe tillegg om man jobbet på grønt, gult eller rødt objekt. Dvs. at det er samme lønn får å sitte i en reseption og løpe rundt på OsloS og få dritt slengt i trynet hele tiden og stor fare for vold på jobb. Pluss at ledelsen ikke aner hva god personal politikk er.
Nå finnes ikke dette selskapet mer, men de fleste ansatte ble med inn i Nokas, og kulturen er vist like råtten enda.
Vis hele sitatet...
Vel, det var jo rett etter 2008 vi streiket flere ganger og har fått betraktelige bedre lønnsbetingelser siden det. Vekter har en fair lønn nå, mtp den utdannelsen vi har.
Sist endret av Dice; 30. oktober 2013 kl. 18:14.
Om du søker jobb som vekter, så må du huske på at det ikke er noe bedre lederstil i de selskapene.. iallefall Securitas der hvor de rekrutterer intern i selskapet, da folk ikke har noe form for lederutdanning. Og ringer deg 24timer i døgnet pga sykdom.
Men plusset er at de gir deg iallefall overtid.
Trådstarter: Har du prøvd å søke på andre lagere i byen du bor i? Ikke vær ensporet, det finnes andre steder som setter mer pris på din innsats

Det høres ut som et drita dårlig miljø du har havnet i og det unner jeg deg ikke.
Vel, har begynt å jobbe som vekter igjen etter noen år i forsvaret. Min lønn ligger på ca 200 i timen (195,23?). Jobber for et av de fire store selskapene i Oslo. Det er i mine øyne en fin og spennende jobb, men alt kommer ann på hvilket objekt du jobber på og hva slags folk du jobber med. Ledelsen er ikke så veldig mye å skryte av til tider som nevnt over. Dog så har man faktisk ledere som er flinke og de som ikke er det. Dessverre er det flest av de som ikke er fullt så flinke.

Om du er en helt ny vekter som får en vanlig turnus man-fre 0800-1600, så vil du ligger på 165,92 kr i timen.
Det er andre satser etter erfaring samt hva slags turnus og objekt du jobber på.

Kan også legge til at du får løpende tillegg for respesjon samt område/senter vakthold. Disse er på 1,50 for senter og 3,50 for resepsjon. Dette går da på timeslønna. Så om du tjener 165 kr så kan du da automatisk legge på de ekstra kronene. Er også ekstra for å være leder, om du er vaktleder, objektleder eller områdeleder kan du få opp til 1600 kr ekstra i måneden. Samme om du kjører penger eller sitter på en alarmstasjon. Er du sentervakt får du også 300 kr ekstra i måneden.
Da jeg jobbet som vekter for G4S tjente jeg 150 kroner i timen. Dette var i 2012. Helgetillegg er 20 kroner. Ikke 20 kroner per time, men 20 kroner per dag.
Jeg jobber pr.dags.dato for g4s.
Tjener nå 180kr/t og 25 ekstra pr time for kvelds og natt.
Helger får vi 85kr ekstra pr time og hellidager 50-100%

Ligger på ca 170-180 timer hver måned og har en utbetaling på ca 30.000 i snitt. Men har hatt flere mnd der det er snakk om opp til 38k
Sitat av haxxor Vis innlegg
Jeg jobber pr.dags.dato for g4s.
Tjener nå 180kr/t og 25 ekstra pr time for kvelds og natt.
Helger får vi 85kr ekstra pr time og hellidager 50-100%

Ligger på ca 170-180 timer hver måned og har en utbetaling på ca 30.000 i snitt. Men har hatt flere mnd der det er snakk om opp til 38k
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring så tjener vekterne hos G4S 150 - 156 kroner. Jeg jobbet stasjonært på historisk museum, blindern, vikingskip huset, cruise skip og en del andre stasjonær stillinger.

Er du da utdannet vekter? Fordi alle de folka jeg jobbet med tjente bare 150-156 kroner i timen. Til og med min sjef Ole Martin Løkkeberg tjente bare 150 kroner i timen. Du vet han norsk læreren. Min tidlere vaktsjef Asle tjente bare 152 kroner i timen. Jeg har jobbet hos G4S siden 2007 - 2012. Han der Ahmed. Han jobber vel fortsatt på Historisk Museum.

Du er enten utdannet vekter eller så har du en super sjefstilling som vekter. Fordi alle som ikke var utdannet vektere tjente bare mellom 150 - 156 kroner i timen.

Sitat av Dice Vis innlegg
Vel, det var jo rett etter 2008 vi streiket flere ganger og har fått betraktelige bedre lønnsbetingelser siden det. Vekter har en fair lønn nå, mtp den utdannelsen vi har.
Vis hele sitatet...
Streiken førte til økt 1,50 kroner i timelønn. Det var ikke mye
Sist endret av Gigolo; 30. oktober 2013 kl. 23:21.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Etter min erfaring så tjener vekterne hos G4S 150 - 156 kroner. Jeg jobbet stasjonært på historisk museum, blindern, vikingskip huset, cruise skip og en del andre stasjonær stillinger.

Er du da utdannet vekter? Fordi alle de folka jeg jobbet med tjente bare 150-156 kroner i timen. Til og med min sjef Ole Martin Løkkeberg tjente bare 150 kroner i timen. Du vet han norsk læreren. Min tidlere vaktsjef Asle tjente bare 152 kroner i timen. Jeg har jobbet hos G4S siden 2007 - 2012. Han der Ahmed. Han jobber vel fortsatt på Historisk Museum.

Du er enten utdannet vekter eller så har du en super sjefstilling som vekter. Fordi alle som ikke var utdannet vektere tjente bare mellom 150 - 156 kroner i timen.
Vis hele sitatet...
Nope, men nr 1 så er jeg mobil vekter, ikke stasjonær. nr 2 lønnen har gått opp utrolig mye det siste året.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Etter min erfaring så tjener vekterne hos G4S 150 - 156 kroner. Jeg jobbet stasjonært på historisk museum, blindern, vikingskip huset, cruise skip og en del andre stasjonær stillinger.

Er du da utdannet vekter? Fordi alle de folka jeg jobbet med tjente bare 150-156 kroner i timen. Til og med min sjef Ole Martin Løkkeberg tjente bare 150 kroner i timen. Du vet han norsk læreren. Min tidlere vaktsjef Asle tjente bare 152 kroner i timen. Jeg har jobbet hos G4S siden 2007 - 2012. Han der Ahmed. Han jobber vel fortsatt på Historisk Museum.

Du er enten utdannet vekter eller så har du en super sjefstilling som vekter. Fordi alle som ikke var utdannet vektere tjente bare mellom 150 - 156 kroner i timen.



Streiken førte til økt 1,50 kroner i timelønn. Det var ikke mye
Vis hele sitatet...
Streiken førte til langt mer enn det gitt. Det ble lagt en plan, selv om den umiddelbare økninga etter den ene streiken var 1,50, så har vi økt over 15 kroner siden jeg starta.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Nope, men nr 1 så er jeg mobil vekter, ikke stasjonær. nr 2 lønnen har gått opp utrolig mye det siste året.
Vis hele sitatet...
Nope, det er bare du som er heldig. Sjekket nettopp med min kamerat som fortsatt jobber på Historisk Museum. De tjener fortsatt 150 kroner i timen.

Hvor lenge har du jobbet som vekter?? Har du utdannelse som vekter?? Fordi kollegaen som jeg jobbet med hadde utdannelse som vekter og tjente bare 159 kroner i timen i 2012 hos G4S.
Sist endret av Gigolo; 30. oktober 2013 kl. 23:37.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Nope, det er bare du som er heldig. Sjekket nettopp med min kamerat som fortsatt jobber på Historisk Museum. De tjener fortsatt 150 kroner i timen.

Hvor lenge har du jobbet som vekter?? Har du utdannelse som vekter?? Fordi kollegaen som jeg jobbet med hadde utdannelse som vekter og tjente bare 159 kroner i timen i 2012 hos G4S.
Vis hele sitatet...
Ingen utdannelse. Men han er stasjonær, ikke mobil.
Kan noen fortelle litt om hvor utsatt dem er i jobben? Vold? Trusler?

Dette spørs vel litt, men jeg er av oppfatningen av at dere er veldig utsatt, noe som kanskje kunne holdt meg igjen når det kom til å bli det selv. Og åssen er følelsen deres om dere ikke får tak i en tyv, for eksempel? (Som stjeler fra en butikk, dere løper kanskje etter, dere som er stasjonære?)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan noen fortelle litt om hvor utsatt dem er i jobben? Vold? Trusler?

Dette spørs vel litt, men jeg er av oppfatningen av at dere er veldig utsatt, noe som kanskje kunne holdt meg igjen når det kom til å bli det selv. Og åssen er følelsen deres om dere ikke får tak i en tyv, for eksempel? (Som stjeler fra en butikk, dere løper kanskje etter, dere som er stasjonære?)
Vis hele sitatet...
Vel jeg jobbet på Oslo City Byporten for G4S. For 150 kroner i timen så er det ikke verdt å risikere sitt eget liv for tyver. I tillegg møter man mange tyver og man har ikke rett til å ransake dem hvis man ikke har bevis for at de har stjålet noe. Det var ikke så lenge siden. Dette var i 2012.

La oss ta et eksempel:

Tyv: stjeler godteri eller mat og andre varer
Butikkansatt: Tilkaller vekter på grunn av tyveri
Vekter: Skal vekteren ta sjansen på å ransake tyven og stole på butikkarbeideren. Eller skal vekteren tilkalle politi og la tyven gå.

Vekteren har ikke lov til å røre tyven først. Tyven må røre vekteren først før vekteren kan begynne å holde igjen tyven for vold. Som sagt. Vekteren kan ikke ransake tyven med mindre vekteren er 100% sikker på at tyven har stjålet varer. Hvis vekteren ransaker tyven og det viser seg at tyven ikke har stjålet varer. Da er det vekteren som havner i problemer.

Europeiske tyver på Byporten/Oslo city er smarte. De jobber i grupper og sender varene til hverandre når de går nærme forbi hverandre. Så ser du en tyv som stjeler varer. Kan det raskt hende at varene allerede har gått videre til neste tyv. Den tyven du da holder igjen har ingen varer på seg. Europeiske tyver er som magikere/illusjonister. De vet allerede hvor alle de store synlige kameraene ligger. De er smarte og utnytter systemet så vi ikke kan fange dem. Tyver har ingen lover å følge. Vektere må følge lover og systemet.

I tillegg er det mange frekke norske statsborgere som ikke respekterer vektere på kjøpesenter. Spesielt de i alderen 14 - 17 år. Disse tenåringene er smarte og de venter på at vekteren gjør noe feil først. Noen ganger møter du noen voksne mennesker i 30 års alderen som sier. "Ahh så kjedelig du jobber som vekter". Stol på meg. En vekter har ikke lyst til å holde igjen mennesker med mindre vekteren har lov til det. Dette virker bare på dumme narkomaner, men på smarte norske statsborgere så kan du risikere med å bli saksøkt eller i verste fall betale erstatsningspenger for lovbrudd. Med den dumme loven i Norge kan alt skje i retten. Noen ganger er det noen narkomaner som spytter på deg når du ber dem slutte å tygge penger på brua. Noen samarbeider med vekteren og fjerner seg. Andre er problematisk og er sint av og til.

Hvis du har lyst på problemer som vekter. Eller håndtere vanskelige situasjoner. Da kan du jobbe som stasjonær vekter. Det er stasjonær vekteren som havner i elendige situasjoner og får dritdårlig betalt.

Har du lyst på en avslappende dag uten trøbbel. Da jobber du som mobilvekter. Mobilvektere får mer betalt ifølge disse folka her på forumet.

Stasjonær vekter: 150-160 kr i timen. Jeg jobbet his G4S som stasjonær vekter siden 2007 - 2012. Han kameraten min som fortsatt jobber på G4S på historisk museum, vikingskip huset og andre stasjonære objekter tjener fortsatt 150 kr i timen.

Mobilt: 180 kroner ifølge disse vekterne på forumet. Jeg vet ikke om de lyver eller om det er bare noen som prøver å lure deg.
Sist endret av Gigolo; 31. oktober 2013 kl. 07:21.
Tyv: stjeler godteri eller mat og andre varer
Butikkansatt: Tilkaller vekter på grunn av tyveri
Vekter: Skal vekteren ta sjansen på å ransake tyven og stole på butikkarbeideren. Eller skal vekteren tilkalle politi og la tyven gå.
Vis hele sitatet...
Her må du selvfølgelig vurdere egensikkerhet først, men husk også hva slags forventninger publikum og butikkene har til deg som vekter. De fleste forventer faktisk at du griper inn, selvom de akkurat har stått og fortalt deg at det var synd du ikke kom inn på politiskolen. Når en butikkansatt forteller deg at han er sikker på at en person har stjålet, har du ferske spor og lov til å pågripe i påvente av politiet (det samme gjelder også vanlige mennesker)

Vekteren har ikke lov til å røre tyven først. Tyven må røre vekteren først før vekteren kan begynne å holde igjen tyven for vold. Som sagt. Vekteren kan ikke ransake tyven med mindre vekteren er 100% sikker på at tyven har stjålet varer. Hvis vekteren ransaker tyven og det viser seg at tyven ikke har stjålet varer. Da er det vekteren som havner i problemer.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis du har ferske spor/fersk gjerning på en straffbar handling med en teoretisk strafferamme på 6mnd eller mer i fengsel kan du holde igjen tyven med makt inntil politiet kommer. Du hopper selvfølgelig ikke på han og kaster han i bakken med engang, makta du bruker skal være proposjonal med makten tyven bruker for å stikke av/skade deg

Europeiske tyver på Byporten/Oslo city er smarte. De jobber i grupper og sender varene til hverandre når de går nærme forbi hverandre. Så ser du en tyv som stjeler varer. Kan det raskt hende at varene allerede har gått videre til neste tyv. Den tyven du da holder igjen har ingen varer på seg. Europeiske tyver er som magikere/illusjonister. De vet allerede hvor alle de store synlige kameraene ligger. De er smarte og utnytter systemet så vi ikke kan fange dem. Tyver har ingen lover å følge. Vektere må følge lover og systemet.
Vis hele sitatet...
Det handler om å være smartere og stoppe de før de gjør nettopp dette, man lærer selv triksene ganske fort!
I tillegg er det mange frekke norske statsborgere som ikke respekterer vektere på kjøpesenter. Spesielt de i alderen 14 - 17 år. Disse tenåringene er smarte og de venter på at vekteren gjør noe feil først.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri problemer med denne aldersgruppen, det her kommer helt ann på hvordan du oppfører deg og fremstår. Ta deg tiden til å forklare og vær litt kompis hvis du ønsker at de skal fjerne seg/høre på deg. Noen "drittunger" finnes selvfølgelig, men det er et fåtall

Hvis du har lyst på problemer som vekter. Eller håndtere vanskelige situasjoner. Da kan du jobbe som stasjonær vekter. Det er stasjonær vekteren som havner i elendige situasjoner og får dritdårlig betalt.

Har du lyst på en avslappende dag uten trøbbel. Da jobber du som mobilvekter. Mobilvektere får mer betalt ifølge disse folka her på forumet.
Vis hele sitatet...
De aller fleste Mobilvektere og de som kjører på alarmer og inspeksjoner har et sinnsykt tidspress på seg og er nesten alltid alene i et eller annet bygg/hus uten hjelp i nærheten når det først smeller.


Oppgitt over alt som tror de vet. Her er lønna til vektere svart på hvitt og alle de store firmaene i Norge (Securitas, G4S, Nokas osv) følger denne tariffen, uansett hva andre på forumet her sier. Grunnlønna for en helt fersk vekter er 158kr timen, også kommer tillegg for hvilken tjenestegren du har samt eventuelle kveld, natt og helgetillegg.
http://arbeidsmandsforbundet.no/wp-c..._2012_2014.pdf
Sist endret av Putresopp; 31. oktober 2013 kl. 10:43.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Tyv: stjeler godteri eller mat og andre varer
Butikkansatt: Tilkaller vekter på grunn av tyveri
Vekter: Skal vekteren ta sjansen på å ransake tyven og stole på butikkarbeideren. Eller skal vekteren tilkalle politi og la tyven gå.

Vekteren har ikke lov til å røre tyven først. Tyven må røre vekteren først før vekteren kan begynne å holde igjen tyven for vold. Som sagt. Vekteren kan ikke ransake tyven med mindre vekteren er 100% sikker på at tyven har stjålet varer. Hvis vekteren ransaker tyven og det viser seg at tyven ikke har stjålet varer. Da er det vekteren som havner i problemer.

(....)
Vis hele sitatet...
Som i de fleste situasjoner i dagliglivet, har det utrolig mye å si hvordan du fremstår og angriper situasjonen. Er du hyggelig så får man som regel mindre problemer enn om du er nebbete og jævlig.

Som personen over her skrev, er det fersk gjerning og ferske spor som gjelder. I tillegg bør du også ha lært dette med å spørre folk på en måte som fører til at de tror de må. Så lenge du _spør_ og de _samtykker_, kan du gjøre det meste (feks. gå gjennom vesker, jakker, poser, etc.). Har selv tatt mange på det der.

Jobbet selv som stasjonærvekter, og de "dummeste" situasjonene jeg hadde var når jeg traff 12-15 år gamle jenter med sprøyter i lommene. Narkomane hadde jeg ingen problemer overhodet med, ei heller noe særlig til nebbete / frekke / jævlige folk i aldersgruppen du beskriver.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Som i de fleste situasjoner i dagliglivet, har det utrolig mye å si hvordan du fremstår og angriper situasjonen. Er du hyggelig så får man som regel mindre problemer enn om du er nebbete og jævlig.

Som personen over her skrev, er det fersk gjerning og ferske spor som gjelder. I tillegg bør du også ha lært dette med å spørre folk på en måte som fører til at de tror de må. Så lenge du _spør_ og de _samtykker_, kan du gjøre det meste (feks. gå gjennom vesker, jakker, poser, etc.). Har selv tatt mange på det der.

Jobbet selv som stasjonærvekter, og de "dummeste" situasjonene jeg hadde var når jeg traff 12-15 år gamle jenter med sprøyter i lommene. Narkomane hadde jeg ingen problemer overhodet med, ei heller noe særlig til nebbete / frekke / jævlige folk i aldersgruppen du beskriver.
Vis hele sitatet...
Ja også tar du tyven på fersken og du finner ut at han ikke har varene som har blitt stjålet. Da er du i trøbbel og med skrive en rapport med fullverdig innhold av hva som skjedde fra topp til tå til sjefen din.

Og for å være helt ærlig. Den tiden jeg jobbet i G4S så oppførte de fleste vekterne seg som politifolk. De gjorde ting de ikke hadde lov til å gjøre ifølge loven. Det som var mest irriterende var at de alltid tok narkotika fra narkomanene når de ikke hadde lov til å gjøre det og lekte politi. Vekterne på grunn av mangel på kunnskap tror at alle narkomaner kjøper narkotika ulovlig. Faktum er at de fleste narkomaner kjøper narkotikaen lovlig fra apoteket.

Ihvertfall hils Marianne Enger og Ole Martin Løkkeberg. Hvis du noen gang jobber på historisk museum. Hils de vekterne i de 13 sonene. Sone 13 Asia er den beste sonen å jobbe på i historisk museum. Ekstremt avslappende
Sist endret av Gigolo; 31. oktober 2013 kl. 13:38.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Ja også tar du tyven på fersken og du finner ut at han ikke har varene som har blitt stjålet. Da er du i trøbbel og med skrive en rapport med fullverdig innhold av hva som skjedde fra topp til tå til sjefen din.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Har du spurt og vedkommende har gitt sitt samtykke, er det ingen problemer og ikke noe trøbbel. Merkelig at ikke du vet dette.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Absolutt ikke. Har du spurt og vedkommende har gitt sitt samtykke, er det ingen problemer og ikke noe trøbbel. Merkelig at ikke du vet dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg snakker om. 90% av tyvene gir ikke samtykke. De er ikke så dumme. Spesielt øst europerne som raner norske butikker snakker ikke norsk og engelsk.

I teorien ja, men det er teori du snakker om. I praksis er alt annerledes og mennesker oppfører seg annerledes. Holder du igjen østeuroperne utbryter det slåsskamp 99% av gangene.

Du kan spørre om tillatelse, men sier personen nei så betyr det nei. Holder vekteren igjen denne personen er det vekteren som bryter loven.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det er ikke det jeg snakker om. 90% av tyvene gir ikke samtykke. De er ikke så dumme. Spesielt øst europerne som raner norske butikker snakker ikke norsk og engelsk.

I teorien ja, men det er teori du snakker om. I praksis er alt annerledes og mennesker oppfører seg annerledes. Holder du igjen østeuroperne utbryter det slåsskamp 99% av gangene.

Du kan spørre om tillatelse, men sier personen nei så betyr det nei. Holder vekteren igjen denne personen er det vekteren som bryter loven.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg snakket om førstegangen - som du svarte på. Da regner jo selvsagt jeg med at vi prater om det fortsatt.

Teori? Jeg har jo brukt denne praksisen på både nordmenn, østeuropeere, knarkere og det ene og det andre. Jeg sier ikke det funker i 100% av tilfellene, men å si at det absolutt ikke funker er helt bak mål.

Annet enn det er det ferske spor og fersk gjerning som gjelder, som Putresopp over her skrev om.