Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4481
For ca et døgn siden slapp solen ut mer stråling enn på ca. 6 år! Det er ventet nordlys i kveld, kanskje tilogmed helt sør til Bergen/Oslo. Skal dere være oppe å se?

http://full.storm.no/tv2ver/nordlys.aspx
Noen som har sett det i trondheim? Har en italiener på besøk som gjerne vil se. Må man gå et sted uten gatelys etc, eller rekker det å stikke huet ut av vinduet?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg så i Trondheim for noen få dager siden. Var ikke bekmørkt heller. Ikke veldig dramatisk. Et langt grønt skjær uten særlig bevegelse. Jeg observerte dog i veldig kort tid.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Noen som har sett det i trondheim? Har en italiener på besøk som gjerne vil se. Må man gå et sted uten gatelys etc, eller rekker det å stikke huet ut av vinduet?
Vis hele sitatet...
kommer ann på hvor mye nordlys det er, og hvor mye lys det er rundt dere vill jeg tro.

men jeg ville anbefalt og dra et sted der det er mørkt for og få best effekt av lyset

jeg skal vertfall ut og kjøte litt ATV i kveld og se om jeg ser noe
I Osloområdet er det relativt overskyet og grått. Dermed regner jeg med at nordlystitting ikke er det helt store i kveld. Men, jeg jobber da natt i kveld så om det er klart så skal jeg nok titte opp nå og da.
VI har nordlys nesten daglig i troms
Du må beise sjarken!
ja her også i tromsø, har sett det nesten hver dag lenge nå
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Noen som har sett det i trondheim? Har en italiener på besøk som gjerne vil se. Må man gå et sted uten gatelys etc, eller rekker det å stikke huet ut av vinduet?
Vis hele sitatet...
20 mil nordafor Trondheim er det null problem å se nordlys. Vises godt selv om man er i et belyst område, men beste opplevelsen er jo selvfølgelig ved et litt skumt område

Her er det lyseblå himmel med litt skylag av høye/mellomhøye skyer. blir nok å få sett det i kveld ja, dersom det fortsatt er sånn når det mørkner!
Vil man kunne se det sør i nordsjøen? er forøvrig lite skyer.
Så liten antydning til nordlyset her om dagen selv, danset heftig i 1 min, så vips var det orte, dette var i Akershus et sted. Skal holde meg våken for å se om jeg får med meg i kveld, om det syntes her jeg bor da

Utrolig fasinerende å se på!
Aldri i verden om jeg får se det i Drammen
Jeg bor i Nordlys byen, når jeg er ute å råner i helgene så ser man nordlyset altfor ofte, er blitt like kjedelig som en rema 1000 butikk.
Hva som er så spesielt med nordlyset egentlig?
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Jeg bor i Nordlys byen, når jeg er ute å råner i helgene så ser man nordlyset altfor ofte, er blitt like kjedelig som en rema 1000 butikk.
Hva som er så spesielt med nordlyset egentlig?
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så spennende med 30 grader og sol, kjøre TukTuk, møte indianere, besøke jungelen, bli astronaut?

Det er noe vi synes er fint og ikke er vant med. De som er vant med å være i regnskogen, synes nok ikke det er så himla artig.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Jeg bor i Nordlys byen, når jeg er ute å råner i helgene så ser man nordlyset altfor ofte, er blitt like kjedelig som en rema 1000 butikk.
Hva som er så spesielt med nordlyset egentlig?
Vis hele sitatet...
Det som er spesiellt er at det er partikler fra eksplosjoner på sola som kolliderer ca 300km over hodet på oss. Kollisjonen ryster elektronene så hardt at de driter fotoner som om de har inntatt tyrkisk kebab for første gang.

Correct me if I'm wrong. Er ikke umulig at naturvitenskapen er litt rusten.
Du må beise sjarken!
jeg opplevde noe rart i fjor, jeg bor i tromsø å gir faen i nordlys fordi det er daglidags, men på skisenteret møtte jeg en australier som var hær for første gnag, han begynte å gråte i skitrekket fordi han synes det var så vakkert.

Så det kommer vell litt ann på hva man er vant til som andre hær sier
Søndag kveld så jeg nordlys over Bergen, hvertfall
Alltid hatt lyst til å se nordlys, men selvfølgelig er det overskyet som bare rakkern i hele dag.

Sitat av gotejds Vis innlegg
Aldri i verden om jeg får se det i Drammen
Vis hele sitatet...
Worth a shot. Gå ut å sjekk i det minste.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det som er spesiellt er at det er partikler fra eksplosjoner på sola som kolliderer ca 300km over hodet på oss. Kollisjonen ryster elektronene så hardt at de driter fotoner som om de har inntatt tyrkisk kebab for første gang.
Vis hele sitatet...
DÆVEN, hvorfor beskrev jeg det ikke på den måten på eksamen i høst :P nå vet jeg hvorfor jeg fikk 2'er
Sist endret av ali88; 24. januar 2012 kl. 18:19.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hvorfor ser man bare nordlys i nord?
Nordlys er flott det. Berre ikkje forvent at det er like sterkt som det du ser på bilete. Kan ikkje seie eg vart noko særleg imponert over lyset her i Andenes natt til mandag.
Sitat av griped Vis innlegg
Hvorfor ser man bare nordlys i nord?
Vis hele sitatet...
Du ser nordlys hovedsaklig helt nord og helt sør fordi det er der magnetpolene befinner seg. Magnetfeltet rundt jorda sørger da for at de ladde partiklene fra sola treffer her - dermed er det her nordlyset skapes.

Magnetpolene flytter faktisk på seg, så om mange år vil du kunne se nordlys andre steder.
Sitat av griped Vis innlegg
Hvorfor ser man bare nordlys i nord?
Vis hele sitatet...
Man ser nordlys også langt nok syd. Nordlys er litt feil å si, aurora borealis er jo navnet.

Grunnen til at man ser dette lyset ved polene er at de elektrisk ladede partiklene følger jordens magnetfelt. I polområdene kommer disse lenger ned i atmosfæren enn ellers fordi her er magnetfeltet mer loddrett. Som vist i denne illustrasjonen.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
denne illustrasjonen.
Vis hele sitatet...
http://www.teara.govt.nz/files/di6139pc.jpg

Eller denne så ser dere lettere.
Jordas magnetiske felt som beskytter oss
Sist endret av Alphanio; 24. januar 2012 kl. 18:50.
Sitat av gotejds Vis innlegg
DÆVEN, hvorfor beskrev jeg det ikke på den måten på eksamen i høst :P nå vet jeg hvorfor jeg fikk 2'er
Vis hele sitatet...
Vet det bare fordi jeg strøk på vgs. Måtte ta eksamen igjen i høst. (fikk forøvrik 5. woo!)
Du må beise sjarken!
Sitat av moret Vis innlegg
Man ser nordlys også langt nok syd. Nordlys er litt feil å si, aurora borealis er jo navnet.

Grunnen til at man ser dette lyset ved polene er at de elektrisk ladede partiklene følger jordens magnetfelt. I polområdene kommer disse lenger ned i atmosfæren enn ellers fordi her er magnetfeltet mer loddrett. Som vist i denne illustrasjonen.
Vis hele sitatet...
Grunnen tl at nordnorge er kjent for nordlys er fordi det er den plassen. Verden med mest aktivitet,har noe å gjøre med den magnetiske nordpolen i canada i forhold til den geologiske
Linken vil ikke åpne seg, står det noe der om når det kan forventes å sees?
http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/3

Man KAN se nordlys veldig langt sør i kveld, fra 22.00-03.00.
jeg ser Nordlys titt ofte men jeg bor jo i nord da
Du må beise sjarken!
i tromsø nå er det heelt sykt nordlys i nord-øst
Overskya på ostlandet atm -.-
Overskyet i Rana ivertfall
Så nordlyset hos meg ikveld å! (ikke spør hvor jeg bor!) Flott syn. Jammen hørte jeg det braka i skogen å, da kom det en elg på besøk!
Noen som kan se noe i Bergen?
rundt 00:20 var det veldig kraftig over tromsø

Tatt litt utenfor Tromsø ca 2230. Har ikke fått sett på alle de andre bildene.

Men det skal sies at det var en utrolig opplevelse. Stod først i 20-30min og frøs midt mellom fjellene, bekk mørkt var det også og bare ventet på noe skulle skje. Og plutselig eksploderte det. Jeg stod der og viste ikke hvor jeg skulle ta bilde.
Sist endret av clarionify; 25. januar 2012 kl. 01:29.
Akkurat nå er det stort Nordlys på Østlandet, bare litt småtjukk tåke, så ikke veldig synelig hvordan det oppfører seg, men du ser veldig fint at det Nordlyset hvertfall.

Forresten retning Nord, veit ikke om det er en selvfølge eller ikke :P
Sist endret av KjellFresh; 25. januar 2012 kl. 02:24. Grunn: #%#"(&?)%