Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3300
har litt problemer med min forrige arbeidsgiver. Jeg jobbet i ett år som fotballtrener i Asker Fotball Herrer, nå har jeg flyttet til Kristiansand så har ikke mulighet til å oppsøke arbeidsgiver i egen person. Problemet mitt er at jeg ikke har fått utbetalt junilønnen (skulle ha vært på konto 15.07), jeg har heller ikke fått feriepenger for 2010, og ikke for 2011 (avtalte for 1 mnd siden at jeg skulle få disse utbetalt). Jeg har sendt mange mail til økonomiansvarlig i klubben, men svarene jeg får er unnvikende og svarer aldri på mine spørsmål. Feks:

Fra meg: 22.07
"Helt ærlig begynner jeg å bli lei av å sende disse mailene. Men det er ikke så mye annet jeg kan gjøre. Per 22.07.11 har jeg fremdeles ikke fått fjorårets feriepenger (skulle vært utbetalt 15.06) juni-lønnen (15.07) eller feriepengene for 2011 som jeg skulle få grunnet min oppsigelse. Kan dere gjøre noe med det?

--
Mvh
*********
"



Svar fra økonomiansvarlig 23.07
"Hei Erling,

Arne vil gi deg en begrunnelse.

Mvh
******"



Skjønner dere tegninga? Jeg har et par kompiser som også jobbet der, de fikk beskjed om at feriepengene var inkl i lønnen, så de slo seg til ro med dette. Jeg finner dessverre ikke arbeidskontrakten min, men er veldig sikker på at dette ikke var opplyst der. Har heller aldri vært gitt muntlig beskjed om at feriepengene skal være endel av den faste lønna.

Men ingenting kan forklare hvorfor de unnlater å utbetale min opptjente lønn i juni, det hadde vært greit hvis jeg fikk beskjed om at lønnen ville bli forsinket i 2 uker, men jeg får ingen forklaring og ingen unnskyldning.

Har sendt en mail til LO's sommerpatrulje, men tenkte å høre her også. Så, O store freaks, del litt av deres kunnskap!
Høres ut som bullshit fra arbeidsgiver.

Alle arbeidstakere har rett til feriepenger. Selvstendige oppdragstakere har ikke rett til feriepenger etter ferieloven, fordi de ikke regnes som arbeidstakere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale.
Vis hele sitatet...
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190
Bare å google i vei...

Sitat av Den store feriepengeguiden
For å ha rett på feriepenger må du ha være ansatt og mottatt lønn fra arbeidsgiveren foregående år. Det er ikke noe krav om at du må ha vært ansatt i en viss tid, eller hatt noen minimumsinntekt. Ferieloven skiller ikke mellom faste ansatte eller vikarer, eller om du jobber heltid eller fulltid.



Feriepenger kommer i tillegg til normal lønn. Det er ikke adgang til å avtale at feriepenger skal være inkludert i lønnen, eller at feriepenger utbetales løpende gjennom året, for eksempel som en del av vanlige månedslønnsutbetainger.
Vis hele sitatet...
http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/...iepengeguiden/
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale.
Vis hele sitatet...
Kan noen utdype dette litt? Regulert gjennom tariffavtale?

Vi har en fastlønn på 250kr per trening og kamp. Vi skriver selv ned timelister og hvor mye vi skal ha betalt per trening og per kamp. Men det er blitt opplyst at fastlønnen er 250kr. Arbeidsgiver mener nå at lønnen egentlig er 226kr, men 250kr inkl feriepenger. Dette er ikke blitt sagt til meg, men det har en kompis fått høre. Jeg har uansett aldri hørt noe om dette. Det er gått over 1 mnd siden jeg etterspurte feriepengene, og hun har fremdeles ikke fått hørt med Arne...
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kan noen utdype dette litt? Regulert gjennom tariffavtale?
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia for fanden
En tariffavtale er en avtale mellom arbeidstakere og arbeidsgiver(e) om lønns- og arbeidsvilkår. Til forskjell fra individuelle arbeidsavtaler, er tariffavtaler kollektive avtaler (som binder flere arbeidstakere), og som i henhold til loven alltid inngås skriftlig.[1] Som oftest skjer dette med en gruppe arbeidstakere gjennom arbeidstakerorganisasjon(er) på den ene side og arbeidsgiver/arbeidsgiverforening(er) på den annen side.
Vis hele sitatet...
Vi har en fastlønn på 250kr per trening og kamp. Vi skriver selv ned timelister og hvor mye vi skal ha betalt per trening og per kamp. Men det er blitt opplyst at fastlønnen er 250kr. Arbeidsgiver mener nå at lønnen egentlig er 226kr, men 250kr inkl feriepenger. Dette er ikke blitt sagt til meg, men det har en kompis fått høre. Jeg har uansett aldri hørt noe om dette. Det er gått over 1 mnd siden jeg etterspurte feriepengene, og hun har fremdeles ikke fått hørt med Arne...
Vis hele sitatet...
Dette er åpenbart ikke en tariffavtale. Arbeidsgiver tar feil, og det han gjør er ikke lovlig. Du burde rapportere han til LO.

Det som er litt interessant er om kontrakta sier 250kr eller 226kr i timelønn.

Sier den 226kr har han brutt loven ved å utbetale feriepengene løpende, men du har ikke rett på mer penger.

Sier den 250kr har han også brutt loven, men da har du derimot fortsatt krav på feriepenger (uavhengig om det står at feriepenger er inkludert eller ikke, da dette er mot norsk lov og dermed ikke gyldig)
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Dette er åpenbart ikke en tariffavtale. Arbeidsgiver tar feil, og det han gjør er ikke lovlig. Du burde rapportere han til LO.

Det som er litt interessant er om kontrakta sier 250kr eller 226kr i timelønn.

Sier den 226kr har han brutt loven ved å utbetale feriepengene løpende, men du har ikke rett på mer penger.

Sier den 250kr har han også brutt loven, men da har du derimot fortsatt krav på feriepenger (uavhengig om det står at feriepenger er inkludert eller ikke, da dette er mot norsk lov og dermed ikke gyldig)
Vis hele sitatet...
Tusen takk for hjelp DumDiDum! Setter jeg svært pris på, trenger sårt de pengene nå som jeg har flyttet ut. Skal sende en ny mail.

Ok, tenkte å sende en mail nå. Vil gjerne ha feriepenger og lønnen på konto så fort som mulig, forslag til endringer taes gjerne:

"Det får så være at klubben trenger tid på å finne ut av feriepengestyret, men det kan ikke finnes noen mulige forklaringer på hvorfor klubben skal unnlate å utbetale juni-lønnen min. Det er 2 uker siden den skulle vært utbetalt og fremdeles har ikke en eneste krone kommet inn på kontoen min. Ingen varsel om at den er forsinket, ingen beklagelser, jeg er avhengig av den lønnen for å betale husleien min for august.

Så til feriepengesaken. Jeg har forstått, via andre som har jobbet for dere, at klubben mener at feriepengene er inkl i lønnen. Jeg vil gjerne se henvisning til det på arbeidskontrakten vi har skrevet. Siden klubben ikke, på den måneden det er siden jeg gjorde dere oppmerksom på dette, har evnet å gi meg noen opplysninger om saken, så har jeg selv lest gjennom arbeidstilsynets sider og der står det ganske svart på hvitt at:
"det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre det er direkte regulert gjennom tariffavtale." Jeg har ingen tariffavtale om lønn med klubben, med andre ord så kan dere da forvente dere et besøk av LO."

Jeg vet at mailen har en litt frekk tone, men jeg er satan så lei av å bruke timevis på sende mail og grave opp info på freakforum.

Jeg vurderte å skrive at jeg hadde fått en kar fra freakforum til å lese sidene til arbeidstilsynet, men følte at det presenteres bedre hvis jeg skrev at det var meg :P
Jeg hadde en lignende sak med en av mine forrige arbeidsgivere.

Sendte dette rekommandert og det virket (fikk det fra Handel og kontor):

TILGODEHAVENDE LØNN OG FERIEPENGER

Jeg krever herved å få utbetalt tilgodehavende lønn og feriepenger for perioden fra …………til ……….

Etter mine beregninger er kravet:
Lønn kr …………
Feriepenger kr …………

Til sammen kr ………….

Samlet skyldig beløp, med tillegg av forsinkelsesrente iht morarenteloven § 3 første ledd første punktum fra forfallsdato, bes utbetalt til min konto nr. ………………. innen 2 – to – uker.
(Eventuelt via postanvisning til min boligadresse som er: …………………….. )

Dersom tilgodehavende lønn og feriepenger ikke er mottatt innen fastsatt frist, vil jeg vurdere å kreve forkynt konkursvarsel, som gir grunnlag for å fremme konkursbegjæring til tingretten.


Med hilsen

_____________
(underskrift)
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Takktakk, sjekket nettbanken nå. Og jeg har fått lønnen fra juni! Det er en god begynnelse, vanligvis så ville jeg ikke truet min gamle arbeidsgiver og fotballklubb med konkursbegjæring for å få lønn, men de har tråkket over en linje når de så bevisst utsetter utbetalinger hele tiden, uten forklaring, uten beklagelser eller noe.

Jeg skal sende en ny mail til økonomiansvarlig og spørre om feriepenger nå.