Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4319
Hei og hå. Jeg har fått (som alle andre på min alder) et brev fra forsvaret slik at jeg kan logge meg på forsvaret sine sesjons-nettsider og svare på spørsmål. Jeg er egentlig ikke interessert i å være i militæret i det heletatt, både på gunn av at det da vil ta et år lengere tid å fullføre studier, men også pga. astma og en del sterke alergier.
Men når jeg svarte på disse spørsmålene kom jeg plutselig til spørsmålet: "Er du interessert i lederutdanning, spesialutdanning eller lærlingordningen i Forsvaret?" og så så jeg alternativet "Ingeniørutdanning", så jeg sjekket det ut. På siden til forsvaret fant jeg ut at etter bachelor studiet så kan man gå videre på informasjonssikkerhet (noe jeg har lyst til å studere), så jeg lurer egentlig på hva som er hakene ved å studere i forsvaret? Jeg så at man var tvunget til å jobbe der i 3 år etter fullført utdanning, men i tillegg så slipper man jo studielån. Hvilke andre haker er det? Må man fullføre førstegangstjeneste før man begynner på studiene? Jeg har egentlig alltid tenkt å studere på NTNU, vil det være lurer med tanke på jobbmuligheter? Og går det ikke an å ta mer en en bachelor i forsvaret?
I tillegg så tenker jeg også litt på det med at det kan jo hende jeg ombestemmer meg med hva jeg vil studere... Akkurat nå har jeg lyst til å studere både matte, fysikk og informasjonsteknologi (så derfor hadde jeg tenkt på sivilingeniør studie på ntnu, matte og fysikk). Ja, og apropos det, sivilingeniør og ingeniør er jo ikke helt det samme... Ingeniør er vel ikke et beskyttet navn? Så det kan være hva som helst nesten?

Ja, nå ble det veldig mange spørsmål på en gang, håper dere kan svare på noen da i alle fall
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du måå gjennom førstegangstjeneste, jeg vet ikke så mye om akkurat dette, men dagpenger og gratis kost og losji får du
sjekk ut her: mil.no
Du trenger ikke førstgangstjeneste først, kravene er som følger:

Utdanningskrav

For å komme inn på Forsvarets ingeniørhøgskole må du ha generell studiekompetanse med fordypning i matematikk R2 (3MX/3MN) og fysikk 1 (2 FY) eller tilsvarende. Alternativt kan du også komme inn dersom du har bestått forkurs ingeniør eller eksamen fra teknisk fagskole.

I tillegg må du:

* Være norsk statsborger
* Islandske statsborgere kan søke opptak, for mer informasjon kontakt oss
* Ha fylt 18 år i opptaksåret
* Ha god helse
* Ha god fysisk form
* Ha vist god vandel

Samt fysiske krav.

Det eneste haken jeg kan se er at løpet blir noe hardere sammenlignet med sivil skole pga. at du tar lederutdanningen i tillegg.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
sjekk ut her: mil.no
Du trenger ikke førstgangstjeneste først, kravene er som følger:

Utdanningskrav

For å komme inn på Forsvarets ingeniørhøgskole må du ha generell studiekompetanse med fordypning i matematikk R2 (3MX/3MN) og fysikk 1 (2 FY) eller tilsvarende. Alternativt kan du også komme inn dersom du har bestått forkurs ingeniør eller eksamen fra teknisk fagskole.

I tillegg må du:

* Være norsk statsborger
* Islandske statsborgere kan søke opptak, for mer informasjon kontakt oss
* Ha fylt 18 år i opptaksåret
* Ha god helse
* Ha god fysisk form
* Ha vist god vandel

Samt fysiske krav.

Det eneste haken jeg kan se er at løpet blir noe hardere sammenlignet med sivil skole pga. at du tar lederutdanningen i tillegg.
Vis hele sitatet...
Ja, alt det stod på den siden jeg leste på, men hvordan blir det med jobb etterpå? er det lettere/vanskeligere? og det må da være en forskjeld på sivil ingeniør og bare ingeniør?

EDIT: i tillegg kan jo fysisk god form være et problem siden jeg har astma + div alergier, som gjør at jeg ikke kan komme inn i førstegangstjenesten selvom jeg hadde villet
Sist endret av sp1ffy; 17. september 2010 kl. 22:47.
sivilingeniør er vel 5 år, står om etterutdanning på siden.

De fysiske kravene er minimumskrav, du bør klare disse kravene++, hvis du ikke kommer inn i førstegangstjenesten kommer du nok heller ikke inn på ingeniørhøgskolen.
Du sier du lure på hvilke haker det er ved å ta utdanning i forsvaret, og dette finnes det sikkert mange svar på, men dersom du velger å se på plikttjenesten i forsvaret etter endt utdanning, så er vel dette den eneste haken.

-du får lønn under utdanning
-du får kost og losji under utdanning
-du er garantert jobb i 3 år etter endt utdanning
-du har massive muligheter for etterutdanning, hvo du fortsatt får lønn og massiv joberfaring

Et drawback kan jo være at du må ha grønn tjeneste (dvs tjeneste i skogen / felttjeneste / leke krig i skævven om du vil). Jeg for min del anser ikke dette som et drawback, men dersom du hater skogen, og ikke kan tenke deg å leke krig med litt mer artig utstyr enn pinner og plastikkpistoler, så bør du kanskje revurdere en sivil utdanning.
Forsvarets Ingeniørhøyskole er veldig bra. Gikk ett-åring linja der. De tre pliktåra du har etter utdanninga er gull verdt; du får veldig nyttig arbeidserfaring. Etter de tre åra, så er du veldig ettertraktet sivilt og. Det er ikke veldig mye grønn tjeneste, men det er litt. Grunnlønna i forsvaret er ikke veldig bra, men det er feltdøgna man tjener gode penger på. Man ligger nok på en halv mill i pliktåra.

Bare du er litt oppegående og er i grei fysisk form, så kommer du nok inn.
Dessuten veldig fine ting å skrive på CVen din,irriterer meg den dag idag neste ti år etterpå at eg ikkje gjekk den vegen.

waffe