Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2656
[COLOR="Red"]Starter med å si at jeg overhode ikke oppfordrer eller tar noe som helst ansvar hvis du eller beskjente utprøver noen av teknikkene nevnt her![/COLOR]

Det store plusset ved lommetyveri er at du kan tjene tusenvis i løpet av et par timer, uten å måtte rane noen med pistol. I tillegg vil noen av ofrene dine ikke engang få med seg at de har blitt bestjålet, og klandre seg selv for å ha gått fra lommeboka i butikken.
Leker du med tanken om å benytte turen hjem på T-banen til å tjene litt ekstra penger?
Her er et par lommetyv-tips for å komme i gang.

Kle deg atypisk
Hvordan ser du for deg en lommetyv? En mann mellom 16 og 30, gjerne av typen hengslete drittsekk? Du tar feil. Mange lommetyver kler seg opp som mennesker du aldri ville mistenke for å stjele fra deg: Velstående forretningsmenn, turister og mødre med babyer.

Benytt mulighetene
Det kreves ikke de store ferdighetene for å stjele en veske eller en mobiltelefon. Se bare hvordan folk lar vesker ligge uten tilsyn når de er på offentlige steder. Menn som lar lommeboka stikke opp fra baklomma på buksa, eller i ytterlomma på en løssittende frakk, nærmest inviterer deh på besøk.
Ha på deg en stor jakke eller en abis du får skjult hendene mens du jobber.

Avledning
Ditt viktigste våpen er å avlede. Lommetyver jobber ofte i grupper, slik at én eller flere kan avlede offeret, mens den andre tar for seg av eiendeler.
Her er et par vanlige avledningsmanøvrer:

1. Start et realt slagsmål med en av dine medsammensvorne, mens en av de andre medlemmene av gjengen stjeler fra de som stopper og ser på.

2. En av dere mister en full handlepose, slik at alt farer utover gulvet. Mens en vennlig sjel huker seg ned for å hjelpe til, lar du en annen hånden ta en innbringende tur ned i offerets lommer.

3. Finn et sted hvor det allerede er noe som skjer, som gateteater, demonstrasjon o.l. Flokken med mennesker som står å ser på, er rene gullgruven. Ha en "Blokkerer" som plutselig stopper like foran offeret, mens et annet medlem av gjengen ("Plukkeren") skumper borti offeret og tar lommeboka. Plukkeren gjør et stort nummer av å beklage seg. Offeret vil ikke mistenke Plukkeren fordi oppmerksomheten (og muligens sinnet) er rettet mot Blokkeren.


Følg pengestrømmen
Annonser høylytt at "lommeboka mi er stjålet". Samtlige rundt deg vil øyeblikkelig klappe seg der lommeboka er, for å forsikre seg om at den fremdeles er på plass. Perfekt! Nå vet du hvor de har verdisakene sine. Observer også folk ved minibanker og når de betaler i butikken, slik at du kan se hvor de legger lommeboka. Du kan også stryke forsiktig borti dine utvalgte, for å kjenne hvor lommeboka buler ut (på fagspråket kalt "fanning").
Å si høylytt at lommeboka di er stjålet vil nok heller få offeret til å passe bedre på sin.
Festelig lesing.
Aldri hatt noen, og kommer aldri til å ha noen, karriere innen lommetyveri, men tviler ikke på at det nærmest er vitenskap hvordan man kan optimalisere seg som lommetyv.

Eneste ting jeg kan tenke på, som du også nevner, som er nødvendig er å kunne gli inn i gitt situasjon, ha topp trente fingre og selvfølgelig mestre det å kunne avlede offeret.
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Å si høylytt at lommeboka di er stjålet vil nok heller få offeret til å passe bedre på sin.
Vis hele sitatet...
Underbevistheten til folk sier at dem må sjekke at lommeboka dems fortsatt er der. Da dem kjenner at den er der kommer en "lettelse" over dem og går tilbake til det dem holdt på med.

Det er heller ikke alltid like lett å forlate stedet da dette kan f.eks hende ved tog/buss terminal, i kø o.l.
Mange fine eksempler på dette på et britisk program kalt "the real hustle", på norsk "svindlerskolen". Går på discovery i Norge. Og hu ene av de tre som er med er DIGG

Et triks er; på et kjøpesenter lokaliserer du en som putter verdisaker i ytterlommen på sekken sin. Vent til han skal OPP i en rulletrapp, og stell deg bak han. Med en skarp tapetkniv skjærer du lett gjennom stoffet på undersiden av denne lommen, rett etter partneren din brøyter seg opp rulletrappa for å fjerne fokus fra offeret.
Ja det er sant. Svinderskolen er et ganske fiffig program på TV angående lommetyveri og svindel i seg selv. Har sett litt av det en gang. Det er bra at lommetyveri og svindel får litt mer fokus, da folk kan bli mer oppmerksomme på hva som faktisk skjer.
Jeg har en .pdf-fil liggende på pcen. "Technicniques of the professional pickpocket".

Jeg tillot meg å laste den opp til dere her. http://www.filedump.net/dumped/techn...1231319774.pdf
Sist endret av bendiks; 7. januar 2009 kl. 10:17.
Morsomt at flere her er intressert i dette tema

Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg har en .pdf-fil liggende på pcen. "Technicniques of the professional pickpocket".

Jeg tillot meg å laste den opp til dere her. http://www.filedump.net/dumped/techn...1231319774.pdf
Vis hele sitatet...
Veldig bra og informativ .pdf! Fikk ikke tid til å lese alt iom at jeg sitter på jobb, men skal nok laste den ned når jeg kommer hjem.
Jeg vet en metode for å ta lommeboken til de som had den i baklommen...
Mens du tar den, så putter du samtidig en brettet avis ned i lommen. Når vedkommende kjenner at noe "beveger seg" i baklommen, så vil han ta på lommen, kjenne at lommeboken er der, og gå videre...
Sist endret av fulloggal; 7. januar 2009 kl. 10:53.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg vet en metode for å ta lommeboken til de som had den i baklommen...
Mens du tar den, så putter du samtidig en brettet avis ned i lommen. Når vedkommende kjenner at noe "beveger seg" i baklommen, så vil han ta på lommen, kjenne at lommeboken er der, og gå videre...
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du har sett svindlerskolen ? ..
http://www.youtube.com/watch?v=639b93HkB1I
Sjekk også ut: Mastering the Art of Pickpocketing. Jeg lærte en god del i alle fall, selv om det der er mer ment for show off.