Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3741
Jeg er på jakt etter et program det går an å regne i, ikke som en kalkulator. Det skal liksom gå an å stille opp stykker og slikt lett i det, slik at jeg kan skrive flere brøker, tall opphøyd i og slikt i et bra "format". Skal ikke trenge å ha noen form for kalkulator eller noe som regner i seg, bare at det går an å skrive opp stykker nedover i det, på en lett måte(slippe å trykke lange ascii koder for å få de forskjellige tegnene osv.).

Er det noen som vet om et slikt program, eller et liknende?

På forhånd takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
LaTeX funker fjell til å redigere slikt i. For windows kan eg anbefale MiKTeX og LED.
Prøv Maple det brukes i hvert fall mye fra universitetsnivå, men temmelig dyrt.

edit: LaTeX er helt klart best dersom du kun skal skrive uttrykkene og ikke beregne noe
Recruit's Avatar
Trådstarter
Jeg så litt på de sidene, men på screenshottene til Latex så det ikke ut som om det var så veldig bra format på det du skrev inn. Det jeg tenker på med bra format er når du liksom skal skrive brøk, så får du det i ca slikt format:

Kode

1    3
_ +  _
2    4
Istedenfor å måtte skrive det som (1 / 2) + (3 / 4).

Og, når du skriver som opphøyd i, slipper du å skrive x^2, og kan skrive det lett som en x med et lite totall oppforbi, slik som du gjør når du skriver i kladdeboka.

Så på Latex så det ut som om alt skulle være på en linje, som gjør det litt uoversiktlig. Det var det inntrykket jeg fikk, kan dere forklare om de er sånn, og hvilken som er lettest å bruke.

PS: Trenger ikke noe mer avansert enn VG1 Teoretisk(Vanskelige versjonen) matteformler i programmet
Det _er_ LaTeX du er ute etter. Hvis det bare er for å skrive, ikke for å regne (altså bare innføring, ingen utregning), kan du se på PCTeX.

Dersom du er ute etter et program som kan brukes til å gjøre utregninger såvel som LaTeX WYSIWYG editing, kan du sjekke f.eks. Scientific Notebook.

Merk at både PCTeX og Scientific Notebook er relativt dyre programmer. Hvis du er ute etter noe gratis burde du lete rundt selv.
I LaTeX må du skrive alt i en bestemt kode ja, det kan være litt tungt før man har lært det skikkelig. Men "alle" vitenskapelige artikler er skrevet i LaTeX, så det kan være veldig lurt å kunne.

Evt kan du prøve Math Type, som er mye enklere, men ikke så effektivt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Recruit
Istedenfor å måtte skrive det som (1 / 2) + (3 / 4).

Og, når du skriver som opphøyd i, slipper du å skrive x^2, og kan skrive det lett som en x med et lite totall oppforbi, slik som du gjør når du skriver i kladdeboka.
Vis hele sitatet...
Uhm, korleis skal du fortelle pcen at det totallet skal vere superscript? ^ er faktisk *ekstremt* enkel måte å gjere det på samanlikna med alternativa... Eg trur ikkje det du etterspør finst.
Recruit's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Uhm, korleis skal du fortelle pcen at det totallet skal vere superscript? ^ er faktisk *ekstremt* enkel måte å gjere det på samanlikna med alternativa... Eg trur ikkje det du etterspør finst.
Vis hele sitatet...
Jeg mente jo selvølgelig at det skulle vises som det jeg skrev, sorry for dårlig formulering.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
På skolen min bruker de noe som heter MatCad(?). Det ser lett ut, selv for meg som ikke har hatt matematikk på 2 år.
Sitat av vidarlo
Uhm, korleis skal du fortelle pcen at det totallet skal vere superscript? ^ er faktisk *ekstremt* enkel måte å gjere det på samanlikna med alternativa... Eg trur ikkje det du etterspør finst.
Vis hele sitatet...
Som jeg tidligere nevnte, Scientific Notebook er WYSIWYG LaTeX. Her kan du lage brøker, potenser og kvadratrøtter så mye du vil. For å lage potens taster man Ctrl+Opp, evt. knapp i meny.
Ti Interactive, bruker det, men det er ikke noe avansert program, men enkelt i bruk.
Tingen med latex er at det du kjører gjennom blir seende pent ut, selv om kommandoene ikke alltid er like vakre. Hvis det skal være lett å skrive inn er det rune420 nevner knall. Skal det bare se pent ut til slutt er det like greit å lære seg latex, blir til at man bruker det ganske ofte etter hvert.

Kode:

Kode

\documentclass[a4paper,11pt]{article}
\begin{document}
\begin{equation}
x^2 = \frac {1} {2} + \frac {3} {4}
\end{equation}
\end{document}
Generert dokument:
http://home.no.net/mralien/test.png
På skolen bruker vi MathCad. Har ikke prøvd noe annet, men det virker avansert nok for vårt nivå(2MX).
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
I open office writer er det en god funksjon for dette. Har ikke prøvd denne selv, klarer meg fint med microsoft word. Går absolutt an å få et godt resultat der, med litt trening.
Bruk

Encarta Microsoft Math


Der kan du stille opp stykker og regne dem ut om du vil.
▼ ... flere år senere ... ▼
Nå drar jeg igang en 4 år gammel tråd i håp om å få svar på hvordan man kan bruke Scientific Notebook!

Ifølge wolframalpha for denne formelen http://www3.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP25419h272fc8b3h63d30000359ada20ah6f15b2?MSPStoreType=image/gif&s=10&w=154&h=54 er x=1

Men nå som jeg prøver det samme i Scientific Notebook med akkurat samme formel, så får jeg Solution is: (5/(18[3]√((1/(1728))√(307)√(1728)-((17)/(216)))))-(1/2)i√3((5/(9[3]√((1/(1728))√(307)√(1728)-((17)/(216)))))+..................

Er det noen som vet HVORDAN man bruker Scientific Notebook riktig?
[Jeg valgte altså Compute-Solve-Exact]