Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1532
God morgen!

I går var jeg en dag i oslo for å fotografere litt. Planen var egentlig å ta bilde av =OSLO-selgere på gaten, men jeg var for feig til å spørre om jeg fikk fotografere de :P Isteden kom jeg over denne særdeles spesielle herren som tjente til livets opphold ved å spille trompet på gaten.

http://bildr.no/view/49443

ISO 400 18mm f/3.5 1/200 sec

Hva synes dere?
hmm... Syns det var dumt at han var i midten. Var alt for mye unødvendig under han. Ellers må jeg spørre deg, har du manipulert det skiltet?

ellers var det fint
flotte saker..du har en god framtid i fotografering
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Hehe, har prøvd endel for å beskjære bildet litt bedre. Har dog falt tilbake til det originale utsnittet fordi jeg ville ha med kontaineren han står på. Er ingen manipulering på skiltet, eneste som er gjort er rask behandling i Lightroom.

Takk for kritikk
Du er min venn
niigu's Avatar
Hey! Dette var veldig kult. Liker snittet og hvordan du har klart å få med deg to sider av "livet hans". Hadde du skjært bildet slik at bare trompetmannen hadde vært der og ikke kontainerne under, hadde jeg fått et helt annet inntrykk. Så det er bra at du faktisk ikke har kutta vekk noe der nede. Fikk et veldig mektig inntrykk av denne personen, og jeg føler han er stolt av levebrødet sitt. Absolutt. Var det kanskje det du var ute etter også?

Jeg hadde kanskje ikke gjort det svart/hvitt, men heller beholdt fargene. Ihvertfall litt. Og en ting til; de pilene forteller meg også noe. Kanskje at dette levebrødet hans ikke kommer til å funke. Bare en følelse liksom Var dødsbra bilde! Du er veldig flink.
Enig i å beholde fargene - men er uenig med komposisjonen. Klipp en del fra høyre og topp, så får du et tettere utsnitt. Du får allikevel frem kontaineren, og froskeperspektivet hjelper til at han "reiser" seg - får orden på livet sitt. Her er jeg enig med niigu.

Flott fangen - det var en fin figur. Good photo!
Sist endret av Keyser Söze; 23. mars 2007 kl. 16:46.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Takk for konstruktiv kritikk ^^

Hadde egentlig ikke tenkt å fjerne fargene, men jeg synes det ble umiddelbart mer dramatisk i svarthvitt. Alternativet er en versjon med lav farvemetning. Noe som egentlig var planen. Har forsøkt å beskjære slik du foreslo Mushy. Legger ved fargeversjoner som er beskjært og med likt utsnitt.

Originalt utsnitt:
http://bildr.no/view/49479

Beskåret:
http://bildr.no/view/49480
Fantastisk motiv, skikkelig bra bilde. Skyt meg, jeg er uenig med de forrige påstandene; behold originalen som du startet posten med. Ingen farger, ikke noe kutt.

Disse pilene - ser ut som det er noe sånn refleks-tape-opplegg? Jeg ville kanskje prøvd å tone dem, og kanskje OBOS-skiltet litt ned - se hvordan det blir. Begge disse syns jeg stjeler litt oppmerksomhet fra trompetspilleren.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
maedhros:

Takk for skryt. Bra at NOEN er enig i mitt eget valg av farger og beskjæring :P

Det er antakeligvis blitzen min som har gjort refleksen så intens. Skal ta den med inn i photoshop og banke dritten ut av den ^^
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Her har dere forøvrig en beskåret versjon i sorthvitt også, pluss at jeg har tonet ned refleksmerket og obos-skiltet Hva tror dere?

http://bildr.no/view/49662

http://bildr.no/view/49663

Jeg liker fortsatt den ubeskårede i sorthvittt best...
kreativ nerd
devotio's Avatar
Syns det er for mye dill dall, beskjeringen kan være bedre. Det er trumpetmannen som er interessant, ikke alt rundt han. For å vise deg heg jeg beskjert det litt, samt lagt ved bilde av det gyldnesnitt over bildet som viser litt hva jeg mener.

http://bildr.no/thumb/49672.jpeg
http://bildr.no/thumb/49673.jpeg

Trumpetmannen er nok litt for langt til høyre på dette bildet, men du forstår hva jeg mener. På det orginale ditt forsviner han i all den andre informasjonen som fins i bildet...

Edit: På thumbnailen ser det faktisk bra ut med plasseringen av trumpetmannen, men når man forstørrer det virker det litt galt. Det første bildet blir feil, det er ikke rikitg komponert.
Sist endret av devotio; 24. mars 2007 kl. 13:52.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Devotio;

Er klar over at det ubeskårne bildet ikke oppfyller det gyldene snitt. Jeg mener allikevel at komposisjonsregler ikke skal følges slavisk. Det finnes mange andre måter å komponere et bilde på som gir langt mer interessante vinkler og utsnitt enn akkurat den standard gyldne snitt-komposisjonen. Så lenge det er nødvendig å beholde kontaineren i bunnen av bildet vil mannen også bli plassert for høyt opp i bildet til å bruke en slik komposisjon synes jeg.

Når det er sagt er jeg heller ikke 100% fornøyd med det originale utsnittet av bildet. Blandt annet synes jeg at mange av linjene i bildet kommer bedre frem i en tettere beskåret versjon. Jeg liker også at det dannes en mer tydelig retning i bildet i en slik beskåret versjon. På et vis skapes det jo også mer dybde i bildet, som faktisk er ganske flatt.

Nå er jeg i tvil :P

Takk for god kritikk, jeg tar det til meg
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg er helt enig med deg at kreativitet ikke bare er å følge det gyldnesnitt, det kan en matematikker gjøre. Men i dette tilfellet blir det mye informasjon som trenger og sorteres, siden det passer fint inn i det gyldne snitt er det naturlig å bruke det. I det ubeskårnet bildet får ikke øyet noe holdepunkt!

Personlig tror jeg dette bildet hadde sett bedre ut i horisontalt enn vertikalt. Det blir mye "tung" informasjon i bunn av bildet mens det blir veldig liten informasjon i toppen av bildet. Hvis bildet hadde vært horisontalt ville du fått en litt gjevnere vektbalanse (tror jeg).

Har du endret på himmelen, den ser falsk ut (ser ut som en gradient). Prøv å bytt ut himmelen med litt "tyngre himmel", altså mer detaljer.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Igjen takk for utfyllende tilbakemeldinger devotio

Er ikke endret noe i himmelen, nei. Jeg pleier dog å bruke vignettering som virkemiddel og her har det forsterket forløpningseffekten på himmelen. På en måte liker jeg det, men som du sier ville det kanskje gjort seg med noen detaljer. Skal se om jeg finner noen brukbare skyer eller noe :P

Er tildels enig i hva du sier om formatet, men som det har blitt sagt lengre opp i tråden er formatet og vinkelen med å bygge opp den "majestetiske" følelsen rundt mannen. Det er allikevel dumt at kontaineren er så massiv i bunn. Jeg tror det er den manglende dybden i bildet som gjør at komposisjonen har så utrolig mye å si for dette bildet. Kanskje jeg skulle gått inn og laget litt falsk dybde for å lettere skape et holdepunkt for øynene... =/
OT: Hvordan få streker med det gyldne snitt over bildet, uten å lage det manuelt? (Photoshop)
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av The Freak
OT: Hvordan få streker med det gyldne snitt over bildet, uten å lage det manuelt? (Photoshop)
Vis hele sitatet...
Dra fra målestokken i rammekanten, da får du den grønn/blå linjen.
Satt her og tenkte det devotio skrev i nr. 13 fra første stund. Fotografiet hadde nok tatt seg best ut om du hadde tatt det horisontalt i utgangspunktet.
Ellers så synes jeg det er et flott motiv, men ville nok beskjært det en smule. Selv om du kutter vekk mye av de nedre delene, så vil du få froskeperspektivet, man skjønner at han står på en container og det ser mye bedre og mer balansert ut.
Begynte å beskjære originalen før jeg hadde lest postene, og devotio kom meg nok en gang i forkjøpet. Men jeg ville nok spart hele toppen av fasaden til obosbygget.
Fremdeles uenig. Har lekt litt rundt med bildet i PS, og syns bildet taper seg litt dersom man kutter bort gaten i venstre hjørne. Det du gjorde med refleksene syns jeg så ikke så bra ut, da var originalen bedre. Prøvde å leke litt med det selv. Fjerna hankene på koffertene som stod der, prøvde meg også på de lyse refleksene og OBOS-skiltet(1). I tillegg prøvde jeg å gjøre omgivelsene mørkere(2), samt legge på noe farge(3)

http://bildr.no/thumb/49894.jpeg - (1) --- http://bildr.no/thumb/49895.jpeg - (2) --- http://bildr.no/thumb/49896.jpeg - (3)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om man ikke vil fremheve eller skape et uro-moment bør man stort sett holde seg til det gyldne snitt og bruke et appellerende og behagelig fargespekter. Det gyldne snitt har også en viss slingringsmonn man kan bruke.
Om dette ikke brukes kan elementer oppfattes som rotete, stressende eller dra fokus fra andre elementer der dette ikke er ønskelig.

Jeg synes bildet tar seg best ut ut vertikalt, siden dette gir et perspektiv på mannen i forhold til himmelen og bakken.
Selv liker jeg bilder med minst mulig detaljer, disse kan også overdrives, noe som er et enkelt og effektivt virkemiddel for å fremheve noe.

Vanskelig å si noe konkret uten at jeg vet hvor fotografen vil med bildet eller hans tolkning av bildet.
Slik jeg tolker det ville jeg prøvd å fått mest mulig høyde i bildet og bryte med det gyldne snitt som et virkemiddel for å fremheve at trompetisten er liten i forhold til himmel og bakke. Jeg ville gått for svarthvitt eller et blått/grått-fargespekter. Kanskje lagt sterke farge på alt utenom trompetisten, for å understreke individets person i forhold til omgivelsene.

Sånn som bildet er nå fremstår det som et trist bilde. Skulle det vært et gladbilde måtte elementer som containeren og ensomheten bort.
Sist endret av z0p; 25. mars 2007 kl. 05:33.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Usedvanlig mange gode tilbakemeldinger her. Kvalitetspoeng til dere

Selv om jeg ser hvor mange av dere vil hen må jeg som fotograf si at mitt budskap i bildet kommer best frem på den måten som z0p beskriver. Jeg ønsker imidlertid ikke å gjøre det til et "gladbilde" og beholder derfor den fargeløse versjonen. Stemningen i bildet forblir der allikevel.

Jeg forstår heller ikke helt hvordan dere som maser om horisontalt format samtidig mener at jeg bør ha mindre detaljer? Jeg ville jo fått med mye mer av alt rotet og søppelet rundt på sidene om jeg hadde brukt horisontalt format, og mannen ville fått mye mindre høyde å strekke seg på.
kreativ nerd
devotio's Avatar
ZrP: Jeg ville hatt mindre av konteineren, mindre brennvidde, mer himmel. Kontaineren er plassert nærmere kameraet enn trumpetmannen og tar derfor mye av oppmerksomheten vekk fra trumpetmannen.

Personlig liker jeg detaljer, men jeg liker liten brenvidde på detaljen, og ikke for mange detaljer. Dessuten liker jeg at detaljene "faller litt ut av bildekanten". Men nå er ikke dette noe detaljbilde.