Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2375
Var i gamlebyen og fotografere da jeg kom over denne eldre herren som røyket pipe og beundret utsikten.

Hva synes dere?
Fint bilde, men det er ett eller annet du har gjort med bilde så det blir ett slags omriss rundt mannen som ødelegger mye.
Synes bildet ble altfor mørkt. du kan prøvedeg frem i photoshop å stille kontraster og nyanser..
Ellers var det et pent bilde..
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Åj, ser det. Må ha skjedd når jeg eksporterte fra lightroom.

Fikset: http://bildr.no/view/14914
syntes det var flott jeg, og fin fargebruk pá bakken og himmelen. Ogsá godt á se at du har brukt treet som en slags ramme rundt mannen, men en ápning mot hóyre. Dette syntes jeg gir stórre balanse og visjonsverdi(er det et ord?) i mannen sine óyne, det ser absolutt ut som om han har spottet noe. Flott levert!
Sist endret av Keyser Söze; 14. oktober 2006 kl. 16:17.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemeldinger så langt Ingen som vil påpeke noe som kunne vært gjort bedre?

Sparco: Bildet mørkt fordi det er en shilouette (staving?) og det ser på langt nær ikke så bra ut om det hadde vært lyst, tro meg
Veldig bra bilde!

Takk for tilbakemeldinger så langt Ingen som vil påpeke noe som kunne vært gjort bedre?
Vis hele sitatet...
Det eneste måtte være at det vel mye himmel på bildet. Men synes egentlig det ble veldig bra, dersom man setter det i sammenheng med hvor lite mennesket er; og at personen tenker på dette mens han speider utover.

Dvs mannen kunne godt ha vært mer "midtstilt". Er faktisk ikke sikker på dette, men det hadde muligens blitt bedre.
Sitat av ZrP
Ingen som vil påpeke noe som kunne vært gjort bedre?
Vis hele sitatet...
Er uenig med fatman her, en sentrering hadde ódelagt hele "speidingen", tror jeg.

Men det er vanskelig á gi en forbedring, da vi har lite á sett opp mot, og at det fototeknisk og symbolsk er svaert bra syntes jeg. Er det en ting som har irritert meg (en fillesak egentlig) sá er det tretoppene pá venstre side, som kommer opp av silhuetten og er svaert sá lyse i forhold til forgrunnen. De ödelegger egentlig silhuett-fólelsen, men igjen, en fillesak. Svaert bra bilde!
Kan vi få lov til å se en større versjon av dette bildet? Det er veldig lite, skal jeg gidde å skrive noe så vil jeg helst se det ordentlig, alle detaljer altså

Er ganske enig med deg jeg, komposisjonen er vel det jeg falt mest for. Det er den som er mest stemningsskapende, føler jeg. Liker "skystripen" og "fargestripen" på bakken, de rammer inn bildet på en indirekte og naturlig måte, og fyller bildet ut lisk at det ikke blir en masse tomrom rundt mannen. Greinene rammer også veldig inn, men litt mer konkret. Det er fint, liker at du plukker opp den mørke silhuettfargen oppi hjørnet også, men lar det være litt åpent i retningen mannen er vendt mot. Synd vi ikke ser pipa.
De spiralene på benken er herlige! =) Og jeg liker også at den står skeivt, slik at hele benken ser litt skeiv og merkelig ut.
Litt symbolsk at han står mot overskyet bakgrunn, men har reist seg fra benken (kan man annta) og ser opp mot den blå himmelen.
Vis hele sitatet...
Er ganske enig med Marta
Sist endret av Lundern; 16. oktober 2006 kl. 21:05.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Her har du bildet i større oppløsning Lundern: http://bildr.no/view/15186

Mushy: Kan hende jeg drar bildet inn i photoshop og demper de tretoppene etterhvert, stay tuned


Takk for tilbakemeldinger
Synes bildet var utrolig fint. Må innrømme at jeg ble sittende å se på bildet en liten stund. Hadde det vært mulig å få det i høy oppløsning?

EDIT: Hehe takk for høyere oppløsning
I full oppløsning ble jo bildet om mulig mye, mye bedre!

Trekker tilbake det jeg har sakt og ønsker at jeg hadde en Widescreen skjerm som var stilt i høyden og ikke i bredden!
Synes bildet var fint. Men hadde kanskje vært bedre om mannen var mer silhuettaktig på den store versjonen også. På den lille blir han mye mørkere og virker mer mystisk.
Er det tatt med telelinse, forresten?
dette var et kjempefint bilde! bare tanken på at du så det og fikk det sånn var meget bra synes jeg
minner meg litt om Pink floyd av en eller annen grunn..hehe
Et kjempe bilde Ble sittende å titte litt å tenke. Et fredelig bilde rett og slett
Gamlebyen ---> Fredrikstad?
Veldig flott bilde dette. Men jeg synes det var litt synd hvordan lyset falt på gresset. hvis det hadde vært mer farger der og mindre skygge hadde det vært fantastisk flott. Ellers så synes jeg du burde gjøre personen mer siluhettaktig på den store versjonen også. Men angående fargene kan du prøve å kutte vekk mer av den nederste skyggelagt delen av bildet. det vil muligens være litt bedre og få mannen nærmere det gylne snitt. Ellers så synes jeg balansen var flott på bildet. likte rammen
Kondensstripen var ikke no fin, uten den var det nærmest perfekt, sinnsykt bra tatt Støtter og det at mannen burde vært mer siluettaktig.
det er et veldig fint bildet, bare litt trist at du fikk med røyken fra et fly fra det ene hjørnet. Linjer som går ut fra en av de fire hjørnene er "big NO NO" i "kunstens verden" *rolleyes*!
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Takk for konstruktiv kritikk Legger ved en ny versjon hvor mannen bl.a er gjort mørkere og forgrunnen er lysere, ble det bedre?

Ny versjon: http://bildr.no/view/15244


Helgefar: Gjort mer silhuettaktig nå Bildet er ikke tatt med telelinse, nei. Brennvidden var vel 55mm

Dboy2k: Er Fredrikstad, ja

nan: Valgte å justere litt på gresset fremfor å kutte det bort, hva synes du?

Viva og username: Personlig liker jeg kondensstripen, så den får bli. For nå
Jeg liker bildet veldig godt, men det kan forbedres Legg det inn i Photoshop og fiks kontraster og forsterk fargene, og legg det ut på nytt, så får vi se..
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
wargriff: Bildet har allerede hatt et par runder i lightroom og en runde i photoshop. Jeg ønsker å beholde et realistisk kontrastnivå i bildet. Om fargene er blasse hos deg så må det være noe galt med skjermen din, for på alle skjermene jeg har testet på så er det svært gode farger
slenger meg pá ZrP her, er det noe bildet ikke mangler, sá er det kontraster og skygger i allefall
Den nye versjonen ser flott ut, men skyggen nede til venstre er littegranne irriterende, men tror ikke du egentlig kan fikse det bedre. Det er et flott bilde slik det er nå. Men hvis du skriver dette ut tror jeg nok du ikke bør skrive det ut i full størrelse, noen av detaljene på bladene har ikke helt godt av å komme for godt from i bildet
Det er sjeldent jeg blir "Glad i et Bilde" Syntes det var utroligt flott, Timing,Lys,Siluett og farge Helt fantastisk, 9/10 utelling,
Personlig så tror jeg bruk av et polariseringsfilter og gjøre det s&h hadde vært bra. Polariseringseffekten kan "manipuleres", http://www.klubbinfo.no/tkk/ps_kunstig_polafilter.html

Prøv det, og hvis fram
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Prøvde meg frem med polariseringsfilteret, hva tror dere? Begynner kanskje å bli litt i overkant sterke farger?

Farge: http://bildr.no/view/15377

Sorthvitt: http://bildr.no/view/15378

Takk for god respons
Jeg synes også at det ble for sterke farger nå, etter polariseringen.
I svarthvitt ble det jo helt ødelagt egentlig, og i farge ble det bare for sterke farger.
Hold det sånn som du hadde det, du
Kontrastene ble for store ja etter polariseringen og svarthvitten ble som cognomen sier bare helt ødelagt. Behold det slik det var
Utrolig bra bilde!
Håper jeg blir likr god!
Syns kanskje bildet burde vært tatt litt nærmere, mannen skal ikke nødvendigvis sentreres, men han blir mer i fokus likevel hvis han tar opp større del av bildet. Også enig i at det var for mørkt.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Sitat av gothiclolitaz
Syns kanskje bildet burde vært tatt litt nærmere, mannen skal ikke nødvendigvis sentreres, men han blir mer i fokus likevel hvis han tar opp større del av bildet. Også enig i at det var for mørkt.
Vis hele sitatet...

Uenig. Noe av det jeg liker best ved dette bildet, og som også gjør komposisjonen god er "innrammingen" av mannen. Dersom jeg hadde vært enda nærmere ville denne rammen forsvunnet. Mannen er naturlig i fokus p.g.a komposisjonen og jeg tror ikke bildet blir mer interessant av at en stor shilouette tar opp store deler av bildet. Dette ville også ført til at hele komposisjonen ble ødelagt. Ergo ikke en god idè, etter min mening.

Når det gjelder at bildet er for mørkt, så ønsker jeg å kverulere litt på det også: Det jeg liker nest best ved bildet er den behaglige overgangen fra gult/oransje i bunnen av bildet til blåfargen i toppen av bildet. Dette ivaretas best når bildet er litt mørkt, slik som nå. Dersom jeg skulle tatt med grønnfarge i bunn og topp for å gjøre bildet lysere ville hele denne effekten vært borte.