Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2062
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
La oss si det faktisk finnes flere dimensjoner enn våre 3 + tid (hvis noen har gode motargumenter så kjør på, jeg har begrenset forståelse for fysikk, men prøver nå likevel), vil det da kunne eksistere flerdimensjonale skapninger som enten er eller ikke er aware om vår eksistens?

La oss si det slik; hvis det finnes endimensjonale skapninger vil jo ikke vi kunne se dem, da den første dimensjonen simpelten er en linje, og uten høyde og dybde vil ikke vi kunne oppfatte dem, da den ene dimensjonen vil være utrolig liten, sannsynligvis en planck(?)-lengde (er ikke det den minste måleenheten vi har i praksis?). Det vil igjen bli noe annet med todimensjonale skapninger, da vi vil kunne se disse fra siden. Men for begge disse vil vi se veldig rare ut om vi entrer deres "dimensjon", da de bare vil se bruddstykker før vi på mystisk vis popper ut.

Men la oss si en femdimensjonal skapning, denne vil vel om den krysser inn i "vår" dimensjon være utrolig rar, og forsvinne raskt? Tror dere denne vil i det hele tatt være klar over vår eksistens?

En annen ting; hva om universet er flerdimensjonelt, at vi ikke kommer oss ut fordi det vil være ulogisk oppbygd for oss, altså at vi når enden og på mystisk vis kommer ut på andre enden (tenk Super Mario, som bare kan bevege seg todimensjonelt, så tar vi som er tredimensjonale og "bretter" banen hans slik at start og mål er koblet sammen, han vil kunne gå rundt uten og fatte hva som har hendt, for han vil føle at han gikk rett fram hele tiden). I så fall vil vel en flerdimensjonal skapning kunne gå gjennom hele vårt univers uten og i det hele tatt visst om det.

Så har jeg denne siste delen i teksten, hvor jeg tar for meg "Gud", jeg vet det ikke finnes beviser for Gud, men la oss for morro skyld si at en "gud" besøkte en av de gamle religionene. Vil denne guden kunne ha vært en flerdimensjonal skapning, og derfor blitt tolket som en gud uten at det nødvendigvis var det (igjen, Super Mario, som tredimensjonale skapninger kunne vi bare ha gått til alle banene og hentet powerups som Mario ikke skjønte hvor kom fra).

Jeg vet det ikke er bevist noen gud, og jeg tror ikke på det, det er liksom bare i tilfelle tilfelle.

Jeg skriver denne teksten som en brainstorm, jeg ønsker innspill, skyt meg i senk om jeg gjør logiske feil eller noe, for jeg tror ikke nødvendigvis jeg har rett, det er bare en idé.

Mvh. Choobe

Slenger forresten med videoen som har forklart dette med dimensjoner for meg, om jeg prater uforståelig, om jeg fortsatt er uforståelig så bare si i fra, så skal jeg prøve å forklare hva jeg mente. http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Beklager self-bump men, jeg har ikke fått noen svar, og lurer nå på en ting til:

Så en film på Youtube av samme karen som lagde den filmen jeg linker til i OP, hvor han sier at "tid" egentlig bare er at vi flytter oss en planck-lengde av gangen i dimensjonen over, altså, for Mario vil den 3. dimensjonen være "tid", er dette noe det er støtte for eller er det bare svada?
Jeg vet ikke om dette er veldig relevant, men når jeg sitter å filosoferer over slikt har en take dukket opp.
Jeg tror på bigfoot og lock ness monsteret osv. Men jeg syns det er rart vi aldri har klart å finne ordentlig bevis for dem selv om utallige mennesker mener de har sett slike vesner.
Hva om de egentlig er fra en annen dimensjon? Og vi bare får et glimt av dem når de tilfeldigvis snubler innom vår dimensjon?
Illustrert Vitenskap hadde en veldig bra artikkel angående dette i fjor. Interessant lesing.

http://s16.postimage.org/ado8o225f/2_D_3_D.png
Sist endret av Paradigm; 18. april 2012 kl. 15:40.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av dragoon88 Vis innlegg
Jeg vet ikke om dette er veldig relevant, men når jeg sitter å filosoferer over slikt har en take dukket opp.
Jeg tror på bigfoot og lock ness monsteret osv. Men jeg syns det er rart vi aldri har klart å finne ordentlig bevis for dem selv om utallige mennesker mener de har sett slike vesner.
Hva om de egentlig er fra en annen dimensjon? Og vi bare får et glimt av dem når de tilfeldigvis snubler innom vår dimensjon?
Vis hele sitatet...
I henhold til den niende dimensjonen (i følge han bak den filmen jeg postet, se etter "Understanding the 4th (osv til 9) dimention" eller noe) så eksisterer (tilnærmet) ALT, så Bigfoot finnes sannsynligvis, men vi kan ikke vite om den kan komme seg til vårt "univers/realitet" blir en annen diskusjon.

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Illustrert Vitenskap hadde en veldig bra artikkel angående dette i fjor. Interessant lesing.

http://s16.postimage.org/ado8o225f/2_D_3_D.png
Vis hele sitatet...
Interessant lesning, det skal du ha, har CERN pr. i dag fått til dette med at partikler "forsvinner" inn i en høyere dimensjon?
Hvis man tror at bigfoot og lockness monsteret kan forklares med høyere dimensjoner har man misforstått. Et objekt fra en høyere dimensjon vil mest sannsynlig vise seg som et objekt som vokser ut fra intet, blir større og større, og så forsvinner igjen. Etter teoretisk vesen fra en høyere dimensjon ville aldri vist seg som en stor apekatt som løper rundt i skogen og lukter dritt.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Hvis man tror at bigfoot og lockness monsteret kan forklares med høyere dimensjoner har man misforstått. Et objekt fra en høyere dimensjon vil mest sannsynlig vise seg som et objekt som vokser ut fra intet, blir større og større, og så forsvinner igjen. Etter teoretisk vesen fra en høyere dimensjon ville aldri vist seg som en stor apekatt som løper rundt i skogen og lukter dritt.
Vis hele sitatet...
Du siktet sannsynligvis til han karen over her, men det jeg mente var at Bigfoot var et tredimensjonalt resultat av at verden utviklet seg annerledes (dette med 5 dimensjon og andre "versjoner" av virkeligheten og alt det der), men jeg tror heller ikke de kan entre vår "versjon" med mindre de har lært seg å reise i den 6(?) dimensjonen.
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Hvis man tror at bigfoot og lockness monsteret kan forklares med høyere dimensjoner har man misforstått. Et objekt fra en høyere dimensjon vil mest sannsynlig vise seg som et objekt som vokser ut fra intet, blir større og større, og så forsvinner igjen. Etter teoretisk vesen fra en høyere dimensjon ville aldri vist seg som en stor apekatt som løper rundt i skogen og lukter dritt.
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig Ikke satt meg inn i det med dimensjoner, det er bare en tanke som har dukket opp når jeg har tenkt over dette med mystiske vesner og da slang jeg den ut.
Ps: jeg er ikke en kar.