Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du for eller imot lekser?
Jeg er for lekser 149 40,93%
Jeg er imot lekser 166 45,60%
Jeg er for en annen løsning, men fortsatt hjemmearbeid 49 13,46%
Stemmegivere: 364. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  109 12677
Sitat av Sorgsvart Vis innlegg
Husker selv at jeg hata å gjøre lekser etter skolen helt siden jeg gikk på grunnskolen. Klarte meg sånn halvveis igjennom ungdomskolen også, men var ikke den beste i klassen akkurat.
Jeg lærte ihvertall ikke så mye av leksene på barneskolen eller på ungdomskolen. Kan ikke si at jeg gadd å gjøre de heller.
Etter jeg starta på VGS (yrkesfag), så fikk jeg veldig mye mer motivasjon på skolen. Gjorde alle lekser, og gikk ut med så å si bare femmere og seksere + en av de beste lærlingplassene tilgjengelig.

Jeg tror at om man kombinerer skolearbeid og en fysisk aktivitet (oppgaver på turer osv, osv) opp til flere ganger i uka, så får elevene mer lyst til å gjøre oppgavene de får.
Vis hele sitatet...
Det er det som blir veldig vanskelig med allmennfag. ALT er lagt opp for teori. Derfor de har yrkesfag (som blir mer og mer populært)
Når du selv går på skolen, er det jo åpenbart at bare geeksa vil gjøre lekse, nå som jeg går på videregående vill eg seff at de skal jobbe mest mulig slik at eg kan få mest mulig service av dem når de skal ut i arbeidslivet.
Så bade ja og nei egentlig.
Sist endret av Zherxyl; 31. oktober 2011 kl. 16:56.
Jeg fikk en ny elev i klassen min nå i høst. Hun er fra Kina. I hjemlandet sitt gikk hun på skolen fra 07.00 til 16.00. På ettermiddagen jobbet hun i snitt 3-4 timer med lekser hver dag. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er noe ideal å strekke seg etter, men hun var MILEVIS foran mine elever både i matte og engelsk. Er det en av grunnene til den fremgangen vi ser hos Kina?

Jeg syns lekser er en fin måte for foreldre å få et innblikk i hva barnet sitt driver med på skolen og hvordan det går med de ulike fagene.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg fikk en ny elev i klassen min nå i høst. Hun er fra Kina. I hjemlandet sitt gikk hun på skolen fra 07.00 til 16.00. På ettermiddagen jobbet hun i snitt 3-4 timer med lekser hver dag. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er noe ideal å strekke seg etter, men hun var MILEVIS foran mine elever både i matte og engelsk. Er det en av grunnene til den fremgangen vi ser hos Kina?

Jeg syns lekser er en fin måte for foreldre å få et innblikk i hva barnet sitt driver med på skolen og hvordan det går med de ulike fagene.
Vis hele sitatet...
Ja, 3-5 timer med lekser hjelper selvfølgelig. Men det er ikke verdt det.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Det er det som blir veldig vanskelig med allmennfag. ALT er lagt opp for teori. Derfor de har yrkesfag (som blir mer og mer populært)
Vis hele sitatet...
Om man velger en allmennfaglig linje på VGS, så har man på en måte valgt det selv. Når man velger allmennfag får man ikke en utdannelse. Man må uansett gå videre på skole.

Siktet mer til grunnskolen og ungdomskolen, men jeg skjønner godt hva du mener!
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg fikk en ny elev i klassen min nå i høst. Hun er fra Kina. I hjemlandet sitt gikk hun på skolen fra 07.00 til 16.00. På ettermiddagen jobbet hun i snitt 3-4 timer med lekser hver dag. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er noe ideal å strekke seg etter, men hun var MILEVIS foran mine elever både i matte og engelsk. Er det en av grunnene til den fremgangen vi ser hos Kina?

Jeg syns lekser er en fin måte for foreldre å få et innblikk i hva barnet sitt driver med på skolen og hvordan det går med de ulike fagene.
Vis hele sitatet...
Har også lest at de foresatte brukte fysisk avstraffelse vis ikke ungen gjorde det bra nok på skolen. Gikk med en medelev fra Kina en periode tilbake. Vanvittig smart, men var så a-sosial at han slet med å gjøre noe aktivitet med oss andre. Han ville bare studere. Og klart, det er store fordeler å være smart, men det er også en like bra egenskap å være menneskekjenner spør du meg!
08:00 - 16:00 Skole
17:00 - 23:00 Jobb
24:00 - 07:00 Sove

Jeg finner ikke tid til lekser, så det er bra min skole ikke gir lekser
Det svei skikkelig å trykke "for lekser" i poll'n. Vanskelig å se seg selv på et stadie i livet hvor man må bytte mening i et tema som jeg har foraktet siden første klasse på barneskolen. Sitter her med stor anger for at jeg ikke var mer disiplinert i den alderen.

Det mest positive jeg ser med lekser er at det 'hjelper enn til å bli bedre til å lære'. Ekstremt nyttig når man sitter på høgskolen nå med en stabel av 20-30 bøker så må pløyes gjennom

ps, sorry grammatikken, jeg hoppa over lekser da jeg var yngre :<
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg er forhåndshvis imot lekser, jeg vet at mange lærer forskjellig, og at man burde få lære annerledes enn å få lekse til å lese 40 sider.

Alternativ læring kan det kanskje kalles. Jeg for min del lærer ikke mye når jeg gjør lekser, ting jeg leser sitter ikke i huet mitt før jeg leser 3-4 ganger.
Vis hele sitatet...
Dette virker så fjernt, at du må lese noe 3 til 4 ganger før det setter seg i hodet ditt. Høres mer ut som du må lære deg andre lesemetoder, eller rett og slett konsentrere deg ordentlig når du leser.

"og at man burde få lære annerledes enn å få lekse til å lese 40 sider."

Jeg mener at det bør ikke være noe problem i det hele tatt å lese 40 sider til en prøve. Du hadde nok blitt overasket hvor mange sider det hadde blitt med tekst hvis du gjorde om alle innleggene du leser på Freak.no til en tekstbok

Jeg ønsker virkelig litt mer variasjon i læringen, jeg ser mye heller en film om middelalderen, hvor jeg da får et visuelt bilde av hvordan de levde på den tiden, og lese mer faktarelatert om det etterpå.
Sitat av Sorgsvart Vis innlegg
Om man velger en allmennfaglig linje på VGS, så har man på en måte valgt det selv. Når man velger allmennfag får man ikke en utdannelse. Man må uansett gå videre på skole.

Siktet mer til grunnskolen og ungdomskolen, men jeg skjønner godt hva du mener!
Vis hele sitatet...
Sant så sant!

Sitat av Kognito Vis innlegg
08:00 - 16:00 Skole
17:00 - 23:00 Jobb
24:00 - 07:00 Sove

Jeg finner ikke tid til lekser, så det er bra min skole ikke gir lekser
Vis hele sitatet...
Bastard!