Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2458
Vi er noen kompiser som skal filme en dokumentar, og store deler av filmen vil bli filmet i en bil samtidig som vi kjører. Tenkte derfor det ville bli kulere og mer spennende hvis filmen inneholdt noen scener hvor man fikk se bilen utenfra mens vi kjørte.

Har ikke tid til og bestille noe slags utstyr, i og med at alt skal filmes Torsdag 01. Mai.

Bilen vi skal bruke er en Hyundai tucson.
http://cache.finn.no/mmo/7/131/216/07_-1180506371.jpg

Vi vil ha scener som viser føreren fra siden, bilen forfra(fra panser mot frontrute) og det som skjer bak og foran bilen.

Er det noen som har noen erfaring med hvordan man kan lage slike stativer? Eller eventuelt har noen forslag til hva vi kan bruke for og feste kameraet til bilen?
du kan gå på jernia, clas ohlson eller noe lignende og kjøpe sugekopper du skal bruke til å sette inn/ta ut vindusruter med. og så teipe/lime/whatever et stativhode til håndtaket der.

det tror jeg vil funke greit.
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Sitat av galningen
du kan gå på jernia, clas ohlson eller noe lignende og kjøpe sugekopper du skal bruke til å sette inn/ta ut vindusruter med. og så teipe/lime/whatever et stativhode til håndtaket der.

det tror jeg vil funke greit.
Vis hele sitatet...
Stoler ikke på sugekopper i og med at kameraene ikke er våre, og de koster opp mot 50 000,- :O
Har du spurt de som dere låner kamera av? De har vel litt peiling, iogmed at de har kamera i den prisklassen.

Selv ville jeg uansett ikke satset på noe hjemmelaget opplegg, som skulle holde opp kamera til 50k som ikke er mitt eget.
Me neither, jeg ville gått for noe ordentlig utstyr, eller, ha to biler - slik at noen kan filme dere fra bil nummer to.
Gaffa FTW

aldri heng noe som ikke er ditt og i tillegg koster 50k utafor bilen så lenge den ikke står stille, har dårlig erfaring med lånte kameraer

kompis av meg lånte ett slikt HD kamera av sjefen sin på ett film studio og bare "yttre ring" på linsa kosta over 25k og den knakk vi det var ikke morro og komme til sjefen og si hei vi kverka kameraet vi fikk låne.

Heldigvis hadde han Forsikring som dekka skader v/ utlån så vi slapp unna den gangen
Ehh - har du tenkt på hva som vil skje dersom kameraet blit truffet av f.eks. en stein?
Du kjøper sugekoppstativ på en foto/videobutikk også fester du kameraet i tilleg med en wire til f.eks takrails.
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Volch0k: Nei, de har nok ikke peiling, låner utstyret fra en videregående skole.

Tribalgoth: oh, hørtes surt ut! Er HD-Kamera vi skal låne.

NKF: ehh, ja? ikke snakk om at vi skal kjøre hundrevis av kilometer med kameraet på bilen..tenkte vi skulle montere d, kjøres 500m og ta det av igjen.

Krister: Skal stikke innom en fotobutikk og høre.
Å filme ifra panseret skulle gå greit, men neppe ifra siden. Send en mail til Autofil. De har filmet MYE bilkjøring. Hadde dere hatt bedre tid skulle jeg lagd utstyr til dere, men litt knapt å få gjort det frem til 1.mai. Pluss at dette ikke høres ut som et "billion dollar" prosjekt. Om du i fremtiden har kapital og bedre tid så skal jeg være villig til å prøve å hjelpe med det rent tekniske.
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Takktakk, skal ta kontakt senere om det blir behov Mathfjeld
Kan jo kjøre en bil vedsiden av og filme ifra den. Kommer jo litt ann på hvor dere skal filme hen, men det er jo en mulighet.
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Sitat av solrikioo
Kan jo kjøre en bil vedsiden av og filme ifra den. Kommer jo litt ann på hvor dere skal filme hen, men det er jo en mulighet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi skal kjøre helt til sverige, og vi gidder derfor ikke ta to biler. Skal kjøre på hovedveien ned mot Kiruna.
Sist endret av ^ProXo^; 23. april 2008 kl. 23:56.
Okei, da skjønner jeg. Er jo ikke så mye trafikk innover der. Så det er jo en mulighet om dere ikke finner på noe annet.
50k for et kamera er ikke mye. Forrige til fattern kostet 300k, og det var et helt ordinært reportasjekamera.

Second, tror neppe politi/vegvesen ser pent på det om dere monterer en liten rigg på siden av bilen, med mindre dere får tillatelse/sperret vei.
hvis du skal filme på offentlig vei med annen ferdsel enn bare dere så er det ganske mange krav til hvordan ett kamera festes til en bil utvendig. Det skal for det første festes med en mekanisme som er laget for det formålet, da i metall ettersom at annet kan knekke. Kameraet skal ha sikkerthetswire på seg selv og andre "løse" deler(objektiv og slikt)
Rundt kameraet er det oftest annbefalt å ha plexibur grunnet steinsprut og som en ekstra sikring(ikke krav)
Kameraet bør sitte på ett sted med lite risting etter som at den elektroniske bildestabilisatoren ikke klarer all ristingen fra en bil. Evt. bygge et stativ med shake-reductionmatter/punkter rundtomkring. Disse må være godkjente for utendørsbruk. Mye av dette kan du låne/leie av en lokal tv-stasjon. Slikt som NRK, TV2 og TVNORGE har rundt om i Norge. De er ofte lette å ha med å gjøre og da kan dere få noen tips

Sitat av Kauder
50k for et kamera er ikke mye. Forrige til fattern kostet 300k, og det var et helt ordinært reportasjekamera.

Second, tror neppe politi/vegvesen ser pent på det om dere monterer en liten rigg på siden av bilen, med mindre dere får tillatelse/sperret vei.
Vis hele sitatet...


Stemmer, evt. må de ha godkjent utstyr. Uansett må det en tillatelse til fra onkel.
Skal dere til søta bror må dere ha svensk tillatelse og tillatelse til å filme der borte.
Mye som skal til
Sist endret av morphinytry; 24. april 2008 kl. 00:14.
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Morphinytry: shit, for ett styr!! får se hva vi finner på...men og prøve å få sperret veien, eller søke om godkjennelser o.l. kommer aldri til og skje :O
Da må dere nøye dere med å filme inni bilen..
Sitat av ^ProXo^
Stoler ikke på sugekopper i og med at kameraene ikke er våre, og de koster opp mot 50 000,- :O
Vis hele sitatet...

1. man kan kjøpe fiks ferdige sugekoppstativ for kamera til bil, så hvorfor ikke?

2. forsikring.