Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1657
Hei alle elektrohaier!

Må først si at jeg ikke er en elektrohai selv.. Så til saken!

Den ene høyttaleren i et pc-anlegg klikka her for en stund siden. Jeg trodde det var høyttaleren som var ødelagt, men det viser seg at det er den ikke. Jeg åpnet sub'en(der forsterkeren til dette greiene ligger..), for å se om det var noe jeg kunne tukkle med der. Det var det jo, selvfølgelig! Tingen er at det ikke kommer lyd fra den ene kanalen i annlegget (left). Jeg bare prøver meg frem, putter fingen på en tilfeldig plass på kretskort/printkort (whatever), og plutselig kom det lyd i den andre kanalen også!

Her er et bilde av selve kortet. Jeg setter fingen min nedpå der hvor den røde firkanten er. Spørsmålet mitt i denne tråden er: Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Regner med at jeg må lodde, men finnes det en liten juksemåte å få ordnet det på? Jeg har ikke tilgang til loddebolt for øyeblikket..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet ser ut til å vere ei sprekk rundt eine loddepunktet, det til venstre *nærast* kanten på den røde firkanten. Det er einaste eg kan sjå som ser gale ut, og eg er ikkje sikker pga. litt dårlig kvalitet. Eg ville sett nøye etter en svart sprekk/ring rundt komponentbeinet her, ettersom det ser litt slik ut på bildet. Da holder det ofte å bare varme opp tinnet rundt det beinet slik at det hefter igjen, og det vil fungere.
Ja, men fant ut en liten ting her... Der hvor den røde firkanten er, det er der høyre kanalen går ut. Da vil jeg vel kanskje ikke få skikkelig stereo i annlegget, med tanke på at det jeg gjør er vel bare å koble venstre kanal opp mot høyre? Der hvro det kvite limet er på det tykkeste, det er der venstre kanal ligger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anderbor
Ja, men fant ut en liten ting her... Der hvor den røde firkanten er, det er der høyre kanalen går ut. Da vil jeg vel kanskje ikke få skikkelig stereo i annlegget, med tanke på at det jeg gjør er vel bare å koble venstre kanal opp mot høyre? Der hvro det kvite limet er på det tykkeste, det er der venstre kanal ligger.
Vis hele sitatet...
Nei? Det forklarer ikkje kvifor det fungerte når du tok på. Fingrane dine leier ikkje straum så godt. Difor har eg stor tru på dårleg kontakt, og ville undersøkt det nøye, og da ser det ut som den komponenten har laust bein.

Du kan jo også prøve ed spissen på en plastting, t.d en kulepenn, og pirke på den pinnen for å sjå om det er den som er problemet...
Yes, skal prøve. Takk!