Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3300
hei.

er det mye pes for å omforme strøm ifra vanlige 220-240v strømanlegg hjemme og om til 12v? har et anlegg til en gammel bil som jeg har hatt litt lyst å ta inn og bruke inne, er det vanskelig å få til?
Er ikke noe problem å skaffe omformer til dette vil jeg tro, elkjøp, biltema eller clas olhson har nok dette. Får jo slike til laptopper og sånt. Gamecube husker jeg at det gikk ann å bruke i bilen også med en omformer.
Det er absolutt ikke noe problem. Bare sørg for å bruke en omformer som kan levere en del effekt, ikke bare ta en mobillader e.l. Fåes kjøpt på clas ohlson hvertfall.
Det blir noe lignende, men den vil nok ikke fungere. Alt for svak til å drive ett anlegg. Spørs om ikke det finnes enklere måter å skaffe seg et inne-anlegg på også da.
Trådstarter
ja, finner nok enklere måter. men tenkte at når jeg først har anlegget kan jo det være like greit istedenfor å kjøpe helt nytt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trafo -> likeretting -> glatting. Trafo kostar nokre hundringsar...resten er noko liknande. Ikkje spesielt avansert heller.

Treng du 500W så må du rekne med å få tak i likeretterdioder som takler 60-70A, og det koster litt, og dei må ha kjøling, men det er ikkje ekstremt for å sei det sånn...
230V AC til 12V DC? Første jeg tenker på ville være en strømforsyning til datamaskiner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark
230V AC til 12V DC? Første jeg tenker på ville være en strømforsyning til datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Jepp, absoulutt, bortsett fra at dei har en del støy i dei høgare frekvensar, som kan få mykje å sei på lydkvaliteten, med mindre du filtrerer litt. Dessuten har dei litt begrensa effekt på +12V-bussen, og du får dermed ikkje utnytta dei så godt... Ei god straumforsyning gir vel gjerne 15-20A på 12V, og det er ikkje nok til å drive eit godt bilanlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor

Kode

56-127-00	1		Toroidtrafo 2x12V 500VA
70-046-74	1		GBPC5004 brygga 50A 400V
67-787-57	10		Axiell ellyt 10000uF/16V
Hiv det der inn i elfa si hurtighandlevogn (Hurtigkjøp nederst på sida). Det koster ~800,- og gir ei enkel og grei straumforsyning til dette føremålet...
Ikke uvanlig at en strømforsyning til en pc er på 350W, noe som nærmest garantert er nok til anlegget ditt. Ettersom jeg har forstått, er den relativt høyfrekvente støyen pga felles digital og analog jord i pc'en. Så lenge du ikke har koblet til noe mer enn bare anlegget ditt, ser jeg ikke at det skal bli noe problem. Men dette skal jeg ikke si for sikkert. Selv om jeg ikke kan skjønne hva som skal støye i de frekvensene i strømforsyningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Ikke uvanlig at en strømforsyning til en pc er på 350W, noe som nærmest garantert er nok til anlegget ditt. Ettersom jeg har forstått, er den relativt høyfrekvente støyen pga felles digital og analog jord i pc'en. Så lenge du ikke har koblet til noe mer enn bare anlegget ditt, ser jeg ikke at det skal bli noe problem. Men dette skal jeg ikke si for sikkert. Selv om jeg ikke kan skjønne hva som skal støye i de frekvensene i strømforsyningen.
Vis hele sitatet...
Ei straumforsyning på 350W kan typisk gje ca. 120W på 12V-bussen. Det er i minste laget ville eg tru... Så sjølv om total ut-effekt kanskje er 350W er det ikkje på ei spenning, og dei er laga for kontinuerleg straum, ikkje får å kunne gi ut peaks når t.d bassen slår. Det er mao. straumforsyning laga for eit anna formål enn ei til ein forsterkar, som ofte vil måtte takle mange peaks på kort tid, som går over det trafoen kan levere.

Støyen kjem vel i hovudsak av at det er laga for digitale ting, og glatta deretter, samt at det er switchmode, som generer støy på andre frekvensar enn nettspenninga.

PSU til pc ville eg ikkje satsa på.
Switch mode supplies switcher alltid på frekvenser over det hørbare spekteret. Fra 50kHz 200kHz. Støyen fra dette vil derfor ikke ha noen effekt på lyden. Peakproblemene slipper du lett unna med en stor kondensator, noe man også bruker i store anlegg til bil, da batteriet har for stor indre resistans til å levere nok strøm på kort nok tid til kraftige bassanslag. Kondensatoren vil også bidra til en bedre glatting av DC'en. Det eneste man kan bli nødt til å tenke på, er at svært mye strøm kan gå gjennom likeretteren i det du skrur forsyningen på hvis kondensatoren er for stor.
Bak på anlegget står helt sikkert strømforbruket angitt. I manualen til den evt strømforsyningen står det også hvor mye den kan levere. Går dette overens, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å bruke en slik strømforsyning til en forsterker.
har ikke lest alt folk sier, men et bilbatteri og en billader er greit, evt bare laderen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mr_burn
har ikke lest alt folk sier, men et bilbatteri og en billader er greit, evt bare laderen
Vis hele sitatet...
Dette fungerer dårlig om det er en forsterker som drar litt effekt, og en lader har dårlig glatting av spenninga.

En lader er på roughly 1/10 av kapasiteten på batteriet den skal lade, så en stor lader leverer sjelden meir enn 10-15A, som ikkjer er meir enn 120-180W. Kombinert med dårlig glatting blir dette lett dårlig lyd.

Det beste var om vi fekk vite effekten (RMS gjerne...) på anlegget, slik at vi viste kor stor effekt OP måtte ha.

Edit:
Og, fleire innlegg av typen "bruk bilbatteri" vil forsvinne på magisk vis.
For å klargjere dette punktet: OP spør etter måter å omforme 240V til 12VDC, og eg ser då på bilbatteri som OT i denne tråden.
Sist endret av vidarlo; 29. november 2006 kl. 09:01.
Det spørs da helt på strømforbruket til anlegget hans. Er det en klasse AB- eller D-forsterker, vil et strømforbruk på 120W gi en maks. effekt ut som er ubehagelig i en bil, med mindre høyttalerene er svært inneffektive.
▼ ... over en måned senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av vidarlo

Kode

56-127-00	1		Toroidtrafo 2x12V 500VA
70-046-74	1		GBPC5004 brygga 50A 400V
67-787-57	10		Axiell ellyt 10000uF/16V
Vis hele sitatet...
Er dette nok for en god strøforsyning? Må man ikke en regulatorkrets også?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten
Er dette nok for en god strøforsyning? Må man ikke en regulatorkrets også?
Vis hele sitatet...
Kjem an på føremålet...
Elektronikk konstruert for direkte tilkobling til det elektriske anlegget i en bil, er som regel robust mot spenningsendringer. Kan få ganske stygge spikes. Men for å være sikker, kan du jo bruke en 7812 (husker ikke strømmen den tåler i hodet, men tilsvarende for høyere/lavere strømmer finnes) spenningsomformer i tillegg for å stabilisere spenningen.
Har lest delvis alt det folk skriver her....

Første punkt:
Den omformeren du ga link til er til 12V lys, og hvis du leser informasjonen står det at ut spenningen er 12V AC, ikke DC som du trenger...

Andre punkt:
Har selv lett etter omformer til slike formål, du må ha en omformer som takler minimum 60A ved 12V, dette koster penger. Om du har peiling er det ikke stort problem å lage en selv, bare du kjøper selve trafo'en, og bygger likeretteren selv...

Tredje punkt:
Selv en PSU på 1000W ville vært for dårlig, nettopp fordi PSUer ikke kan levere f. eks. 800W på én kurs. Den totale effekten PSUen klarer er fordelt på flere kurser, flere 12V og 5V.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Elektronikk konstruert for direkte tilkobling til det elektriske anlegget i en bil, er som regel robust mot spenningsendringer. Kan få ganske stygge spikes. Men for å være sikker, kan du jo bruke en 7812 (husker ikke strømmen den tåler i hodet, men tilsvarende for høyere/lavere strømmer finnes) spenningsomformer i tillegg for å stabilisere spenningen.
Vis hele sitatet...
7812 takler sjelden meir enn et par A. Dessuten er i praksis spenninga i en bil på 13.8V når motoren er i gang.

Men ja, bilelektronikk har sjeldent problem med alt mellom 12 og 20V, og til cd-spiller går det an å regulere spenninga, mens en forsterker er langt fra like kritisk. Det er få kretser i en forsterker som ikkje tåler litt overspenning...
Sitat av vidarlo
7812 takler sjelden meir enn et par A. Dessuten er i praksis spenninga i en bil på 13.8V når motoren er i gang.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg foreslo andre, men nevnte 7812 fordi det var den eneste 12V spenningsregulatoren jeg husket navnet på i hodet. Men batterispenningen med motoren i gang, og når som helst ellers, spiller jo ingen rolle hvis man bruker en 7812 eller tilsvarende regulator. Det er jo hele poenget med den. Er du sikker på 13,8V med motoren i gang, forresten? Mente jeg både målte, og har hørt, 12V med motoren i gang (under belastning), men riktignok 13,8V uten motoren i gang og all elektronikk avskrudd.. Men det skal jeg ikke si for sikkert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Derfor jeg foreslo andre, men nevnte 7812 fordi det var den eneste 12V spenningsregulatoren jeg husket navnet på i hodet. Men batterispenningen med motoren i gang, og når som helst ellers, spiller jo ingen rolle hvis man bruker en 7812 eller tilsvarende regulator. Det er jo hele poenget med den. Er du sikker på 13,8V med motoren i gang, forresten? Mente jeg både målte, og har hørt, 12V med motoren i gang (under belastning), men riktignok 13,8V uten motoren i gang og all elektronikk avskrudd.. Men det skal jeg ikke si for sikkert.
Vis hele sitatet...
Skal heller ikkje vere skråsikker, men ladespenninga for blybatteri, utfra en laderegulator eg bytta i en bil, er 13.8V. Ettersom du tilfører batteriet 13.8V så vil eg tru at det blir ~13.8V i resten av det elektriske annlegget, ettersom det ikkje står elektronikk mellom laderegulator og resten av det elektriske annlegget i bilen...
Sitat av vidarlo
Skal heller ikkje vere skråsikker, men ladespenninga for blybatteri, utfra en laderegulator eg bytta i en bil, er 13.8V. Ettersom du tilfører batteriet 13.8V så vil eg tru at det blir ~13.8V i resten av det elektriske annlegget, ettersom det ikkje står elektronikk mellom laderegulator og resten av det elektriske annlegget i bilen...
Vis hele sitatet...
Ja, du sier noe der. Nå ble jeg både usikker og nysgjerrig. Skal se om jeg får målt senere i dag!
Sitat av mr_burn
har ikke lest alt folk sier, men et bilbatteri og en billader er greit, evt bare laderen
Vis hele sitatet...
Å bruke bilbatteri og lader er en dårlig løsning.Tenk på eksplosjonsfaren når det dannes knallgass under lading.Finnes lover og regler for oppbevaring av batterier under lading.Må utlufting til.Bilbatterier er ikke til å spøke med .Har stått 8m fra et som eksploderte og det var ikke noe fint syn etterpå.

Har også sett hvor en batteribank på 120V,300ah har blåst ut en stål vegg i 2,5m lengde med 6mm stålplater og hvor viklene på 50x50mm som platene var festet til også røk i sveisene.Hele veggen datt ned.

Må ha batteriet tilkoblet laderen hvis ikke blir det ikke noe glatting av spenningen.Du får masse ripple
Sist endret av zeissoem2; 14. januar 2007 kl. 14:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Ja, du sier noe der. Nå ble jeg både usikker og nysgjerrig. Skal se om jeg får målt senere i dag!
Vis hele sitatet...
Fekk du målt dette i dag? Litt artig å vite...
Nei.. Det glemte jeg! Nå er det -14 grader ute, så akkurat nå er det fullstendig uaktuelt. Skal gjøre mitt beste for å huske det i nærmeste fremtid, og skal poste her når jeg får gjort det.