Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4922
Hei.

I sommer skal jeg reise bort og har lånt bort leiligheten til lillebror. Jeg har gitt han lov til å leie ut hele leiligheten på airbnb og han skal få alle inntektene direkte til sin bank. Hvordan er reglene rundt dette? Må jeg skatte på det?

Veldig forvirrende... I need help.
Regnes som kapitalinntekt som skattes med 25%.

Ifølge skatteetaten er det skattefritt hvis totalinntektene for utleie av egen bolig er under 20 000 i løpet av et år. Det er jo ikke broren din sin bolig, men du kan jo gi inntektene i "gave", som også er skattefritt under 100 000.
Broren din leier leilighet hos deg for 0 kroner.

Leietakeren din (broren din) har lov til å fremleie boligen.

Fremleieinntektene er det broren din som er skattemessig ansvarlig for.
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Regnes som kapitalinntekt som skattes med 25%.

Ifølge skatteetaten er det skattefritt hvis totalinntektene for utleie av egen bolig er under 20 000 i løpet av et år. Det er jo ikke broren din sin bolig, men du kan jo gi inntektene i "gave", som også er skattefritt under 100 000.
Vis hele sitatet...
med andre ord så må han betale skatt, og ikke meg? eller?
Sitat av Lebowski Vis innlegg
med andre ord så må han betale skatt, og ikke meg? eller?
Vis hele sitatet...
Ja.
Det blir din bror som leier ut, så det blir hans inntekter og hans skatteansvar.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Regnes som kapitalinntekt som skattes med 25%.

Ifølge skatteetaten er det skattefritt hvis totalinntektene for utleie av egen bolig er under 20 000 i løpet av et år. Det er jo ikke broren din sin bolig, men du kan jo gi inntektene i "gave", som også er skattefritt under 100 000.
Vis hele sitatet...
Kan ikkje gje inntekter i gave utan at dei er skatta av. Gaven vert skattefri for den som mottek den, men ikkje for den som erverva pengane in the first place.
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Sitat av h4ppyg0lucky Vis innlegg
Kan ikkje gje inntekter i gave utan at dei er skatta av. Gaven vert skattefri for den som mottek den, men ikkje for den som erverva pengane in the first place.
Vis hele sitatet...
såå, med andre ord MÅ jeg betale skatt?

now this shit gets confusing
Sitat av Lebowski Vis innlegg
såå, med andre ord MÅ jeg betale skatt?

now this shit gets confusing
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser det har dere to muligheter:
1) Leietager betaler til broren din. Han får inntekten oppført på seg, og han står som skatteansvarlig. Du slipper da å gjøre noenting.

2) Leietager betaler til deg. Du får da inntekten på deg, og du er skatteansvarlig. Så kan du deretter gi overskuddet etter skatt i gave til broren din (uten at det må skattes av på nytt).
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Sånn jeg ser det har dere to muligheter:
1) Leietager betaler til broren din. Han får inntekten oppført på seg, og han står som skatteansvarlig. Du slipper da å gjøre noenting.

2) Leietager betaler til deg. Du får da inntekten på deg, og du er skatteansvarlig. Så kan du deretter gi overskuddet etter skatt i gave til broren din (uten at det må skattes av på nytt).
Vis hele sitatet...
Broren lyt fortsatt betale skatt under alternativ 1, berre sånn at det e tydeleg.