Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1344
Jeg har kjøpt meg en KOSO Turteller og temperatur måler. Jeg kjøpte den billigste versjonen uten lys. Men det finnes også en nøyaktig lik, den er dyrere, men med lys. Og det som jeg da lurer på er: har den billigste også oppsettet for lys, bare at det ikke er koblet til? Se bilde for mer detaljer av kortet til turtelleren.
Det som jeg la merke til var jo det at der batteriet skal ligge, der finnes det to koblinger, men det er bare den ene som er regget opp. Kan det ha noe me dette å gjøre? I tilfellet, hvordan skal jeg koble det opp for å få lyset til å virke?


Større versjon
Bildet av front/skjerm

http://i36.photobucket.com/albums/e16/Stiffones/DSC01089-1.jpg

Link til de to forskjellige
Med lys
Uten lys
Sist endret av Poppi; 16. januar 2007 kl. 00:12.
Jeg vil tro at "Kobling 2" på kortet allerede er i bruk, og at den har kontakt med batteriet/den andre delen av batteriholderen. Dobbeltsjekk det.
Der det står "Er dette diodene", så ser det tydelig ut som at det er tilkoblingshullene for lcd-displayet. Belysningen sitter nok inne i selve displayet, så forskjellen er nok i hva slags display du får medsendt.
Trådstarter
10 0
Jeg fant nå utav at dette som jeg trodde var diodene, nå er dioder. Fordi disse er ikke koblet sammen med skjermen, og fra diodene og inn til skjermen går det en plastikk som jeg kan se det skinner litt blåfarge i. Noe som er da blir fargen på lyset.

Det som du nevnte Provo om at kobling 2 var koblet til batteriet, dette har jeg nå dobbeltsjekket og fant ingen ting som tydet på at denne var koblet til batteriet.
Jeg vil tro at begge disse punktene er loddepunkter, hvor bare det ene er brukt. Mens det andre står uloddet, og dermed blir det ingen kontakt mellom kobling 2 og batteriet

Noen som har forslag til hvordan jeg skal gjøre for å få diodene til å virke. Kan legge opp høykvalitetsbilde hvis det er nødvendig.
Det som du tror er dioder er nok bare koblingpunkter mellom lcd og kort. Hvis det skulle ha vert bakgrunnsbelysning på denne lcden ville det uansett bare vært nødvendig med 2 tilkoblinger (+ og -). Men det kan jo være en mulighet, men forstår ikke hvorfor det blir laget bare en type lcd som brukes til belysning og uten. Det vil jo bli dyrere å lage en lcd med belysning enn en uten... Men du kunne jo alltids lastet opp et bilde med bedre kvalitet slik at man kan se detaljene nøye.
Sitat av RBS
Men det kan jo være en mulighet, men forstår ikke hvorfor det blir laget bare en type lcd som brukes til belysning og uten. Det vil jo bli dyrere å lage en lcd med belysning enn en uten...
Vis hele sitatet...
Tjaaa. man har jo alltids kvantumsrabatter på komponenter
Trådstarter
10 0
Jess, da har jeg tatt noen nye bilder med bedre kvalitet. Er nå nesten bombesikker på at det som er på sidene av skjermen ER lys! Legger ved et bilde jeg tok når jeg hadde lyset på mobilen inn på siden av skjermen. Da la jeg merke til at disse greiene på sidene + skjermen ledet lyset overaskende godt.

Som dere ser, så har jeg prøvd å mekket litt med loddebolten. Men den originale koblingen går fra det nederste punktet og opp til midten på batteriet. Den øverste er originalt(iallefall uten lys) ikke i bruk.

Front
Bak
Lys fra mobilen, dårlig bilde men fikk det ikke bedre
Sist endret av Poppi; 16. januar 2007 kl. 23:10.
Når jeg ser på bildet som er av lcd med lys ser det ut som det ligger dioder på høyre, og kanskje venstre side av skjermen. Det som ser ut som led tror jeg er tilkoblingspunktene til lcden. Disse er koblet til ic'en på baksden av kortet, og styrer teksten som kommer på lcden. For å få bakgrunnsbelysning tror jeg det enkleste er å montere 1 eller 2, 3mm led på venstre siden og koble dette til batteriet. Men du vil jo ikke få de spesialfunksjonene du ville hatt med org. belysning.
Trådstarter
10 0
Jessjess, har faktisk allerede vært å kjøpt 3mm dioder. Holder nå på å mekke sammen alt dette med motstander og slikt. Jeg kobler bare diodene til tenningen, slik at lyset kommer når mopeden starter, like greit

Men ellers takk for svar!