Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1694
Har tatt ut en motor fra en tørketrommel, og den har en 24 pins ledning. (Tror det er 24, den er ihvertfall veldig lik den som går fra strømforsyning til hovedkort. :P )
Uansett lurte jeg på hvilke som er unødvendige, og hvilke jeg må koble til et støpsel. (Altså hvilken av de 24 er jording, og hvilke 2 er strøm?)

Og forresten, er 230V for mye til motoren?
Sist endret av TanteSpiker; 12. januar 2007 kl. 19:05.
Skal vell stå ein lapp eller ett merke på motoren?
Dette hørtes litt snålt ut Grantax, men har vært borti noe liknende da jeg tok ut en motor fra en gammel matriseskriver.
Da var flesteparten av ledningene koblet sånn at når man etter litt prøving fant en pluss og en minus flyttet motoren seg til et bestemt sted og nektet å flytte seg fra det stedet så lenge strømmen(prøvde med 6 volt) var koblet til.(med mindre man tok litt i)
Mesteparten av de andre ledningene gjore det samme, motoren flyttet seg til et bestemt sted(forskjellig sted for hver kabel) og ville ikke flytte seg.
Tror da en motorprosessor eller noe gir strøm til de rette kablene etter tur og da får motoren til å gå i en spesiell hastighet.
Alikevel snålt å plassere en sånn motor i en tørketrommel.
Hva med å skru opp lokket på motoren der kablene går inn, ta et bilde og legge inn her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er neppe stepmotor i tørektrommel for å sei det sånn...
Hehe, det tviler jeg også på.
Men kan legge opp et bilde, finner ikke kameraet, men har jo alltids mobilen, kan bare ikke love noe god kvalitet.
Eneste jeg har sett som står på motoren til nå er 'Feb 89'.
Sist endret av TanteSpiker; 12. januar 2007 kl. 19:45.
På noen motorer så er det mulig og koble om på polparene. Kort sakt vil det si at hastigheten kan endres etter hvor mange polpar som er koblet til og hvordan. Polpar=et par ved viklinger som er inne i motoren.Dette virke litt logisk siden vi som oftest kan velge forskjellige "vaskeprogram" og derfor forskjellige hastigheter.

Skrev dette slik at du kansje får en liten pekepinn så det blir litt lettere for deg og grave opp info. Hvordan den kobles aner jeg ikke
Sist endret av Flaffy; 12. januar 2007 kl. 22:00.
Excuse me, men tok visst feil.
Jeg hadde ikke studert kabelen nok. :P
Selv om den er samme dimensjoner som 24 pins kabelen fra en ATX strømforsyning så var denne kun 7 pins.

Her kan dere se hva slags kontakt det er: (Og hvordan motoren ser ut)
http://img.photobucket.com/albums/v363/Grantax/kontakt_front.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v363/Grantax/kontakt_bakfra.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v363/Grantax/motor.jpg
Sist endret av TanteSpiker; 12. januar 2007 kl. 23:35.
Er maskina helt død? Hvis ikke kan du måle hvilke potensialer som er i den andre pluggen, så minsker du i hvertfall sjansen for å ødelegge noe.
Hvilken annen plugg?
Sitat av Grantax
Hvilken annen plugg?
Vis hele sitatet...
regner med at det er kontakten den 7 pins pluggen var koblet i.
Er normalt et koblingsskjema under dekselet i maskinen eller i en lomme på siden.
Bare av ren nysgjerrighet; hva skal du bruke motoren til?
Skal lage kulemølle.
Anyway, så er motoren det eneste jeg tok med fra vaskemaskinen, fordi jeg gidder ikke akkurat å ta med hele systemet.
Ok, fikk den til nå, men glemte uheldigvis å ta med kondensator fra tørketrommelen.
Siste spørsmål:
Hvordan kobler jeg en kondensator til kretsen?
Kan jeg ødelegge kondensatoren hvis jeg kobler til en liten kondensator som ikke er ment for dette? (Det stod 2 kondensatorer i tørketrommelen, vet ikke hvilken av de jeg må ta)