Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2715
Hei.
Jeg har en HID-lampe med en rar summelyd i. Den høres omtrent ut som en trafo-boks, om dere skjønner? Den lagde ikke denne lyden den første dagen jeg hadde den. Kan det være jeg som har kobla den dårlig? Har ikke fått sjekka koblingene mine, ettersom jeg har montert den temmelig bra, men det høres ikke ut som gnist. Kan det være noen andre ting i lampa som kan lage den lyden?
Lyden kommer ifra ballasten. Og om jeg berører ballasten med fingeren, kan jeg kjenne en lett vibrering som stemmer med lyden.

Edit: Burde denne heller vært posta i elektronikk? Hehe.. Kom på at det kanskje har mer med elektronikk å gjøre enn rusmidler.. Uansett, takk om dere kan hjelpe meg!

Edit: Da var den visst i elektronikk ja..
Sist endret av BigBud; 11. desember 2006 kl. 13:27. Grunn: Da var den i Elektronikk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
HID-lampe? Ikkje at eg veit kva det er, men dersom det er ei med innebygd dimmer el. lysrørlampe med ballast, er vel ikkje summelyd heilt unormalt?
Trådstarter
26 3
Jeg vet ikke helt hva som er i den, men det er et type armatur ja.

Vidarlo: Her er en definisjon fra Google:
A general category of lighting technology is the electrical excitation of a gas to where high energy visible light is radiated. Because the gases report at very well understood spectra or visible wavelengths, electrical energy is not lost heating the air, but converted to visible light at extremely efficient lumen to watt ratios. HID light sources are the most energy efficient commercial light sources available, beyond compact fluorescent, halogen, or incandescent.

Eneste som gjør meg litt bekymra er at den ikke lagde summelyd den første dagen, men at den gjør det nå. (andre dagen).
Blinker lyset litt også? Jeg hadde en dimmer en gang i tida og etter en stund begynte den å summe utrolig mye (mer en normalt) plus at lyset blinka hvis du skjønner hva jeg vil frem til. Lyset vibrerte på en måte. Gikk en liten stund og så slutta hele driten å funke.
Trådstarter
26 3
Den blinker kanskje litt sånn som du beskriver i det jeg slår den på og til den blir varm. Men det husker jeg ikke om den gjorde eller ikke i går.. Hvilke deler inni ballasten kan det være som er på vei til å ryke isåfall? Det er ikke noen dimmer på den.

Edit: Men når du sier det, så har jeg hatt et vanlig lysarmatur som har lagd de samme lydene omtrent en gang, og som blinka. Men lyset mitt blinker ikke da. Men på en annen side sett; lampa er jo helt ny, skal den bare gå istykker sånn uten videre da? jeg har jo behandla den pent.
Sist endret av BigBud; 11. desember 2006 kl. 15:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det er ei gassutladningslampe, så er det vel på ingen måte utenkeleg at du høyrer summing. Eg ville ikkje brydd meg spesielt mykje om det, ettersom det er et biprodukt av dei fleste spoler og trafoer...
Trådstarter
26 3
Ok. Tusen takk Har vært litt bekymra iom. at den ikke lagde slik lyd i går, men gjør det i dag. Kan også legge til at jeg skulle fotografere rommet den sto i med mobilkamera i stad, og da gikk det striper opp og ned på mobil-skjermen, så noe tyder på at den kanskje blinker litt også.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er som regel litt summing fra HID-lykter.Hid er det samme som xenon som blir brukt i biler.Levetid på lampa er avhengig av hvor mange ganger man slår den på og av ,og ikke hvor lang levetid den er satt til.Best er å bruke den lengst mulig når man har slått den på for å utnytte levetid på lampen fullt ut.Skal man ha en sterk lykt hvor man bruker den bare kort tid om gangen er en modifisert Maglite tingen.Ved å modifisere bryter,lampeholder,sette inn aluminiumsreflektor ,borolinse og med en custom batteriholder så kan man få en maglite til å ha bortimot 3-4000 BulbLumen .Sterkeste Maglite som er i bruk nå er en på 10 000 bulbLumen med runtid 30 sekund. Hid er en veldig kjekk lykt,men er som regel dyre lamper til dem.Har selv en 35W hid hvor jeg lyser opp hus 6oom borte.Beste lykt masseprodusert med best throw er en Maxabeam.Har ikke så høy Lumen ,men har et veldig lite filament og dermed veldig høy Lumen pr mm filament og dermed veldig lang throw.