Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2286
Finnes det noen smarte og helst enkle metoder for å bruke en telefonkabel, altså en u-tvunnet kobberkabel med 10 ledere, til å sende TCP/IP Trafikk over?

Er litt vanskelig å forklare hvilken type kable jeg tenker på, men det er den samme typen kabel som ofte henger i telefonstolper. Den inneholder 10 stk entrådete kobberledere. De er ikke tvunnet sammen to og to som i en vanlig Cat-5 kabel.

Overføringshastighet er ikke så veldig viktig. Bare det går i ca 100kbps eller raskere.

Håper noen kan hjelpe.

EDIT:

Jeg kan ikke bare koble to nettverksplugger i hver sin ende av kabelen, da får jeg et enormt stort datatap.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan kople to modem i kvar ende. Det fungerer med en del modem. Du kan også kjøpe deg DSL-modem på elfa, og bruke dei mot kvarandre.

Det finst ulike ATM-teknologiar som også kan brukast til slikt... Budsjett hadde vore nyttig.
Budsjett = Billigest mulig. Gjerne noe jeg finner på loftet. (jeg har stort loft)

Vanlig "analog-modem" blir nok for tregt.

Har du noe link til de DSL modemene du snakker om?
http://home.lyse.net/sondre/homeplug.htm Greit nettverk som vil ligge på rundt 500-1000 kr.

Og ja dette vil fungere!

Lykke til!
En vesentlig ting her er jo hvor lang denne kabelen din er, og hvilke andre kabler og ledninger som er i nærheten og har mulighet for å skape interferens.

Jeg har selv, med stort hell, laget Cat-X kabler ved å tvinne TP-plugger på flat utvunnet telefonkabel. Du bør dog sette 10Mbps og duplex manuelt på nettverkskortene da auto-negotiation har vært litt kresen i mine tilfeller ihvertfall.

Hvilket av parene har du forsøkt å sette TP-plugger på? Avhengig av konstruksjonen på kabelen kan du enten bruke 4 ledere til RX+/TX+ og 4 til RX/TX-, eventuelt sørge for at de har nok spacing.
Hvis hver tråd ikke er isolert så kan du jo bare glemme det hele. Husk at TP av god kvalitet får svært stort tap på alt over 100 meter.
to gamle zyxel adsl modem... sett det ene som C0 og det andre som CPE. Funker som faen... Bare husk samme vci / vpi verdier på begge modemene. Setter du begge i Bridge mode vil de funke transparent som en helt vanlig nettverkskabel.... Med ADSL fart da
Skalvise...

Kabelen er ca 15m.
I nærheten er det ingen andre kabeler. Den henger i lufta.
Hver tråd i kabelen er isolert selvfølgelig... D'oh...
Jeg får se om jeg kommer over noen gamle modemer.
Jeg skal prøve meg fram med diverse "terminerings-metoder" i morgen.
Sist endret av Bromstad; 2. januar 2007 kl. 22:49.
plages du og ikke finner modemer så si fra. Har muligens et par tre adsl modemer stående på lur fra min karriere som kommunikasjons-ingenør
Hvorfor ikke bare kjøpe en helt regulær Cat5E 1000Mbps sertifisert kabel som for eksempel denne her på 20 meter for 149,-..

SÅ fattig kan du da umulig være i velferdsstaten norge ;-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det så kort strekk er det enklare å kjøpe en ny nettverkskabel...
Jo, men greia er at kabelen skal henge utendørs, og jeg har allerede hengt opp kabelen.

Altså, har du noen modemer liggende som du kan gi bort? Det er jo ikke noe man takker nei til...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Still. Kjøp vanleg Cat5-installasjonskabel. Koster 300 for 100m, også stripser du den til den kabelen du allerede har hengt opp. Fungerer utmerka, og er garantert billigaste løsninga.
Jeg kommer nok til å gjøre det hvis jeg ikke finner en annen løsning.

Neurotor: Altså, for ett råflott tillbud. Skal du ha noe for dem?
Er det snakk om wiretapping her? ;P
Wiretapping?

Hmm... Betyr det "Lån av Telenor's kabler?"

Nei altså. Det er snak om en kabel som jeg har hengende tvers over gårdsplassen. En som henger i mellom garagen og huset. Ikke noe som har med Telenor's eiendom å gjøre.
Er det en nogen lunde ny telefonkabel slik som telenor bruker? Jeg har brukt samme type kabel (5p me) til å kople nettverk på. Koblett den som en vanlig cat5 kabel rett fra ruteren og til en hub og pc hos naboen. kabelen er 260 ja tohundreogseksti meter lang med 3 scohtchlock sjøter og ett par sikringsbokser, funker som faen. Til og med iptelefon funker på den.

Jsualk
Øh, Er den kabelen tvunnet?
Ja den er tvunnet slik som en ordiner cat5 kabel, bare mye slakere tvinning. dvs en cat 5 kabel er tvunnet ca 10 ganger mer.
Nettopp...

Min kabel er 100% u-tvunnet...
Da vil det ikke funke noe serlig nei. Du har ikke en typebetegnels på den kabelen eller ett bilde?? Type betegnelsen består av fire bokstaver som regel . Hvor har du fått tak i den kabelen?


Jsualk
Den kabelen, lå som en kveil i veikanten. Der hadde den ligget foreldreløs i snart to år, så jeg tenkte det var på tide å adoptere den.

Det er en sort kabel med wire og den er vell av type gammel. (har ikke noe påtrykt skrift)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom den har vore ubrukt i to år, er det sjans for at den er gjennomtrekt av vatn og ubrukeleg.

Billegaste måten å fikse problemet ditt på er å kjøpe passelig lengde cat5-kabel på (det vil koste under hundrelappen for den lengda du skal ha tipper eg) og stripse den fast til kabelen du allerede har hengt opp. Da får du god hastighet billig, med heilt standard utstyr.
Ja nettop.

Men, jeg har målt ut kabelen og sjekket at det ikke er overslag eller noe som helst form for ugler i mosen. Kabelen er helt fin.

Det er mulig at det vil være den enkleste løsningen å stripse opp en vanlig c5 kabel, men den vil garantert ikke tåle værforrholdene opp i skogen der jeg bor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Loraas
Det er mulig at det vil være den enkleste løsningen å stripse opp en vanlig c5 kabel, men den vil garantert ikke tåle værforrholdene opp i skogen der jeg bor.
Vis hele sitatet...
Tja, kvifor ikkje? Sålenge det ikkje er for mykje bevegelse slik at du får brudd i den, så kan eg ikkje sjå god grunn for at den ikkje skal tåle det. Vanleg cat5 er vanntett, rimelig slitesterk ovenfor mekanisk påkjenning og i det heile... Kan ikkje sjå at det skulle gå så veldig gale.
Hmm... Nettopp...

Jo, som jeg har sakt tidligere; det blir nok til at jeg gjør det hvis ingen kan komme med en løsning.