Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4786
Hei,
et lag jeg er medlem i ligger brakk uten aktivitet og med "sovende" medlemsmasse som stadig krymper. Ildsjelene er borte og det har sakte dødd ut gjennom årenes løp, min egen interesse inkludert.

Laget eier en tomt med et relativt nytt klubbhus. Det er ikke så stort og er ikke ferdig innredet og tatt i bruk en gang (byggingen av dette på dugnad tok nok knekken på siste del av medlemsmassen..) men det er helt ferdig og klart til å innredes og bli tatt i bruk. De eier også tomta dette står på, innehar en del løsøre som er verdt en del penger pluss en bankkonto med ca 100.000 kr på.

Meg bekjent er det ikke en gang avholdt årsmøte de siste årene, så dette er helt dødt.

Dersom det kalles inn til årsmøte og blir besluttet å nedlegge et lag, en klubb, en forening; hva er reglene? Hvor blir det av økonomien? Hva gjør man med pengene osv? Hvem tilfaller huset som sikkert kan selges for noen hundretusner, og annet løsøre som er verdifullt?

Har søkt rundt omkring men finner ikke noe svar på dette noe sted.
Jeg tror det er Stiftelse- og lotteritilsynet som er rett forvalter av slike saker. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med dem.

https://lottstift.no/nb/stiftelser/e...kle-stiftelse/
Uvaksinert 👍
Det dere må passe på er at hvis dere har fått tippepenger de siste 25? årene så skal det betales tilbake hvis det legges ned.
Trådstarter
Hei, ja der sto det jo noe. Men denne setningen kan jo da være skremmende:
Medlemmene i avviklingsstyret vil være personlig ansvarlige overfor alle kreditorene som ikke får dekning under avviklingen

Dersom et lag eller en forening har større gjeld enn de får solgt unna. Eksempelvis hvis en bygning som man har belånt for å oppføre, blir solgt for 300.000 under låneverdi og man ikke har andre verdier eller løsøre til å dekke opp dette, da sitter i praksis styret i saksa personlig? Dette visste jeg ikke, og sannelig skal jeg tenke meg mange ganger om før jeg trer inn i et styre....
Om det er en forening, og ikke en stiftelse, vil ikke stiftelsesloven komme til nytte annet enn eventuelt ved analogisk tolkning. Lotteri- og stiftelsestilsynet vil heller ikke være en relevant aktør her. Det vil si at det i hovedsak er rettspraksis og foreningens vedtekter som regulerer oppløsning. Hva står det i vedtektene om oppløsning?

I utgangspunktet er standarden at nettoformuen (gjenværende verdier etter eventuelt salg av utstyr eller lokaler og oppgjør med alle kreditorer) brukes på formål som sammenfaller med foreningens virksomhet. I utgangspunktet betyr det at midlene overføres til en lignende klubb i nærområdet, for eksempel.
Trådstarter
Myhre:
Jeg husker ikke hva som står i vedtektene, mange år siden jeg var aktiv. Det var bare en tanke som slo meg, at dette visste jeg ingenting om. Og jeg har sittet i mange slike små styrer oppigjennom, og begynte derfor å tenke gjennom hva som gjelder dersom en eventuell nedleggelse skulle inntreffe. Siden i går kveld har jeg også funnet ut mye av det samme. Er det et idrettslag underlagt NIF gjelder det f.eks egne regler såvidt jeg kunne se. Uavhengige lag og foreninger står vel mer fritt i forhold til vedtektene slik jeg finner ut, correct me if I`m wrong... Det som foreløpig har skremt meg mest, som jeg ikke har vært klar over, er det personlige ansvaret et styre har for et lag med utestående gjeld på utstyr og eventuell bygningsmasse. Det fikk meg til å våkne litt og tenke meg om både en og to ganger, men jeg har jo aldri sittet i et styre som har vært i nærheten av noe sånt heldigvis...
Sitat av Astennu Vis innlegg
Myhre:
Jeg husker ikke hva som står i vedtektene, mange år siden jeg var aktiv. Det var bare en tanke som slo meg, at dette visste jeg ingenting om. Og jeg har sittet i mange slike små styrer oppigjennom, og begynte derfor å tenke gjennom hva som gjelder dersom en eventuell nedleggelse skulle inntreffe. Siden i går kveld har jeg også funnet ut mye av det samme. Er det et idrettslag underlagt NIF gjelder det f.eks egne regler såvidt jeg kunne se. Uavhengige lag og foreninger står vel mer fritt i forhold til vedtektene slik jeg finner ut, correct me if I`m wrong... Det som foreløpig har skremt meg mest, som jeg ikke har vært klar over, er det personlige ansvaret et styre har for et lag med utestående gjeld på utstyr og eventuell bygningsmasse. Det fikk meg til å våkne litt og tenke meg om både en og to ganger, men jeg har jo aldri sittet i et styre som har vært i nærheten av noe sånt heldigvis...
Vis hele sitatet...
Hvis klubben er tilknyttet Norges idrettsforbund, har de minimum disse vedtektene når det kommer til oppløsning – det følger av normgrunnlaget for opptak i idrettsforbundet:

Sitat av Utdrag fra NIFs normlover
Oppløsning. Sammenslutning. Annet opphør

(1) Forslag om oppløsning av idrettslaget må først behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte tre måneder senere. For at oppløsning skal skje må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall.

(2) Sammenslutning med andre idrettslag anses ikke som oppløsning av laget. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jf. § 21.

(3) Ved oppløsning eller annet opphør av idrettslaget tilfaller lagets overskytende midler etter avvikling et formål godkjent av idrettskretsen. Underretning om at idrettslaget skal oppløses, skal sendes til idrettskretsen 14 dager før idrettslaget holder sitt ordinære årsmøte for behandling av saken.
Vis hele sitatet...