Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4443
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Heisann,

Jeg har en kompis som sliter litt med en trøblete huseier. De fikk mugg på kjøkkenet, og leietaker tilbudte seg å gjøre jobben. Han tok jobben, og ble avtalt muntlig at dette skulle betales via fri husleie 1 mnd. Når jobben var blitt gjort synes ikke huseier at dette var bra nok. Litt etter sier huseier at de aldri avtalte noen form for betaling, kun at det skulle være gratis. Nå har huseier kastet ut leietaker med 3 mnd oppsigelse.

Noen dager etterpå fikk leietaker tilbud om å levere inn timeliste på jobben, og dette ble gjort idag. Huseier ble sint, og slo iveggen. Leietaker gikk inn, for deretter å oppdage at husier har slått av strømmen. I tillegg når leietaker forlot området, begynte huseier å løpe etter han.. Er det noen lover som har blitt brutt her, og hvor går veien videre?

Sier takk til alle innspill på forhånd
Er det noen lover som har blitt brutt her
Vis hele sitatet...
Eh, ja.

En muntlig avtale er bindende. Det sagt så er det ikke særlig lurt å ikke ha det skriftlig, eller i det minste et vitne. Man bør også avtale hva konkret som skal gjøres, ikke bare at han skulle fikse det.

Han kan ikke kaste leieboer ut uten en grunn. Men han kan selvsagt dikte opp en grunn. Det kan være at han eller noen i familien skal bo der selv, eller at han skal pusse opp på et slikt nivå at leieboer må ut.

Kan ikke tenke meg at det er lov å ta strømmen til folk, all den tid han bor i leiligheten lovlig (innen oppsigelsestiden i alle fall).

Å løpe etter ham og slå rundt seg virker også på kanten, alt etter hvordan det gikk for seg.

Jeg hadde vel mest sannsynlig flytta, og ikke betalt noe leie i oppsigelsestiden. Håper et eventuelt depositum kun er på 1 mnds leie og at det står på en depositumskonto.
Ja, en muntlig avtalte er juridisk bindende på lik linje med en skriftlig avtale. Men.. Har du noen vitner på denne avtalen? At huseier ikke synes jobben er bra nok gjort er jo helt som forventet. Alle meler sin egen kake, og du eller vennen din eller whatever er fucked. Men han har ikke anledning til å skru av strømmen når du bor der ennå! Regner med at husleie er inkludert strøm, da? Har du ringt strømleverandøren din, for eksempel? Du bor der helt til du flytter ut, liksom! Strøm eller ei avhengig av leieavtale. Muntlig avale = ord mot ord uten vitne.

Utskvising av leietakere er ikke nødvendigvis helt lovlig på den måten du beskriver, men heller ikke uvanlig etter min erfaring. Voldelig utagering er ikke helt innafor, men det er ikke forbudt å slå sin egen vegg. Trusler er noe annet. Hva lurer du på egentlig? Huseieren din er en hestekuk og du blir kasta ut og kan sikkert se langt etter depositum og hele pakka. Skader og reparasjoner må dokumenteres.. Du har blitt outsmarta av huseieren, og reparert kjøkkenet hans gratis.

Det som står skriftlig er enklest å forhole seg til. Der står det 3 mnd oppsigelse + depositum, you do the math
Sist endret av TrippyKing; 27. juli 2016 kl. 00:51. Grunn: div typo
Hva har dette med timelister å gjøre med saken?
Sitat av nomore Vis innlegg
Hva har dette med timelister å gjøre med saken?
Vis hele sitatet...
Forstår det slik at leietaker leverte timeliste til utleier for jobben som ble gjort.
Ah, da er eg med.
Dette er åpenbart i gråsonen, om ikke direkte ulovlig, men samtidig belyser saken noen problematiske sider ved å gjøre arbeide for huseier.
Du skriver at huseier ikke var fornøyd med jobben. Har du eller kompisen din kvalifikasjoner for å kunne hevde at det er gjort godt nok, eller blir det synsing? Skal du gjøre en jobb i et husvære du leier bør du sørge for å avtale hva resultatet skal bli, i motsatt fall vil antagelig huseier kunne forholde seg på samme måte som til en innleid håndverker, og dermed ha rett til å reklamere eller holde tilbake vederlag.

At huseier blir sint kan oppfattes som truende atferd, og dette kan være straffbart.

Hvis huseier slår av strømmen er dette en mangel. Denne mangelen er vesentlig nok til at han kan holde tilbake husleie for så lenge strømmen er borte. Fravær av strøm vil også gjøre husværet ubeboelig. Leietaker vil da også kunne ha krav på å få dekket ekstrautgifter knyttet til midlertidig husvære.
Kompisen din vil også kunne påstå at manglende strøm er et vesentlig mislighold av leieavtalen og heve leieforholdet med umiddelbar virkning.
IT-Konsulent
Vil anbefale vennen din å dokumentere mest mulig, slik at han har håndfast bevis. Å filme at strømmen er ute bør holde der. Han bør også ha dokumentert hvordan jobben er gjort, og før/etter resultater med bilder. Slik at han kan vise til at han faktisk har gjort noe, og så lenge huseier ikke kan vise til kvittering at dette er gjort av andre, bør det kunne gå igjennom ihht. at de har en muntlig avtale (som huseier nå har gått tilbake på).

Men dokumentasjon er gull verdt, dette lukter tvistesak i ettertid, ville selv holdt tilbake husleie for å forsikre meg om at depotisum ikke ble tatt.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ja, en muntlig avtalte er juridisk bindende på lik linje med en skriftlig avtale. Men.. Har du noen vitner på denne avtalen? Regner med at husleie er inkludert strøm, da? Har du ringt strømleverandøren din, for eksempel?

Hva lurer du på egentlig? Huseieren din er en hestekuk og du blir kasta ut og kan sikkert se langt etter depositum og hele pakka. Skader og reparasjoner må dokumenteres.. Du har blitt outsmarta av huseieren, og reparert kjøkkenet hans gratis.

Det som står skriftlig er enklest å forhole seg til. Der står det 3 mnd oppsigelse + depositum, you do the math
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om dette er en sak som burde politianmeldes, eller om han og samboeren sin skal flytte ut med en gang. Han er ikke 100% norsk, som tilsier at misforståelser kan ha blitt lagt til grunne, men jeg synes det er kjipt at de skal bli kasta ut at huseier ikke får noen form for reaksjon..

Det er ingen vitner etc, for han oppfattet at han og huseier var blitt venner, men det viser seg jo i ettertid ikke er sant.

Sitat av Grossie Vis innlegg
Vil anbefale vennen din å dokumentere mest mulig, slik at han har håndfast bevis. Å filme at strømmen er ute bør holde der. Han bør også ha dokumentert hvordan jobben er gjort, og før/etter resultater med bilder. Slik at han kan vise til at han faktisk har gjort noe, og så lenge huseier ikke kan vise til kvittering at dette er gjort av andre, bør det kunne gå igjennom ihht. at de har en muntlig avtale (som huseier nå har gått tilbake på).

Men dokumentasjon er gull verdt, dette lukter tvistesak i ettertid, ville selv holdt tilbake husleie for å forsikre meg om at depotisum ikke ble tatt.
Vis hele sitatet...
Veldig smart, og det er et tips JEG skal ta med meg hvis jeg noen gang sitter i en slik situasjon. Men han har ikke dokumentert NOE som helst, og har ikke et gram bevis..


Edit; viser seg at han har dokumentert jobben, med bilder før - underveis - og etter.
Sist endret av SDRLx3; 27. juli 2016 kl. 14:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.