Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 8615
Why so serious?
Noen her som vet hvor mye pro-gamere tjener? Mange team i USA og EU har egne hus, biler og alltid utstyr dem vil.

Noen som har noen ca tall på hvor mye de beste tjener?
Sist endret av ExoticSamie1; 22. juni 2012 kl. 19:05.
Det er helt spørs på hvor god du er, hvilket team du er med i, hvilket spill du spiller og hvor mange tournaments du vinner etc.
Sist endret av onClipEvent; 22. juni 2012 kl. 19:08.
Hobby-lingvist.
Alt for lite, ved jo mindre du er koreansk og starcraft pro.

SlayerS_`BoxeR` tjente en del. "He is one of the highest-paid professional gamers, with annual earnings that exceed $400,000 US Dollars and endorsement contracts that bring in an additional $90,000 per year."
Det kommer nok ennå mer ann på hvor populær du er. Flere seere er mer penger.
*insert tittel her*
Hvorfor går det ikke an å google slike ting? Det er ikke så vanskelig!
Why so serious?
Trådstarter
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Hvorfor går det ikke an å google slike ting? Det er ikke så vanskelig!
Vis hele sitatet...
Jo, for meg!

Tenker spesielt på League Of Legends spillere/team.
Sist endret av ExoticSamie1; 22. juni 2012 kl. 20:14.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Jo, for meg!

Tenker spesielt på League Of Legends spillere/team.
Vis hele sitatet...
Ikke særlig god timesbetaling i hvertfall, her vi snakker vi folk som må sitte dag inn og dag ut og spille for å holde tritt med andre profesjonelle spillere og holde seg inne i det små nåløyet av spillere som får delta på de største turneringene. Samtidig så er inntekten veldig uregelmessig, er du ute av "form" og taper noen turneringer så sitter du der uten noen som helst inntekt, og det er ikke særlig gunstig.

Edit: Spill som LoL er også mindre populære enn CS og Starcraft, derfor er også pengepremiene naturligvis mindre.
Sist endret av Tnh; 22. juni 2012 kl. 21:06.
Sitat av Tnh Vis innlegg
Ikke særlig god timesbetaling i hvertfall, her vi snakker vi folk som må sitte dag inn og dag ut og spille for å holde tritt med andre profesjonelle spillere og holde seg inne i det små nåløyet av spillere som får delta på de største turneringene. Samtidig så er inntekten veldig uregelmessig, er du ute av "form" og taper noen turneringer så sitter du der uten noen som helst inntekt, og det er ikke særlig gunstig.

Edit: Spill som LoL er også mindre populære enn CS og Starcraft, derfor er også pengepremiene naturligvis mindre.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om ? Riot Games hadde en turnament der money poolen var på 5.000.000$. Om du mener det ikke er mye penger da..
Sitat av Drue Vis innlegg
Hva snakker du om ? Riot Games hadde en turnament der money poolen var på 5.000.000$. Om du mener det ikke er mye penger da..
Vis hele sitatet...
Delt på hvor mange hundre team?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Fra Absolute Legends:

The $5 Million Pot will split around the 3 big Platforms over the whole Season 2.
Why so serious?
Trådstarter
Sitat av Drue Vis innlegg
Hva snakker du om ? Riot Games hadde en turnament der money poolen var på 5.000.000$. Om du mener det ikke er mye penger da..
Vis hele sitatet...
Den er på 7 i år
Sitat av Drue Vis innlegg
Hva snakker du om ? Riot Games hadde en turnament der money poolen var på 5.000.000$. Om du mener det ikke er mye penger da..
Vis hele sitatet...
Hva den samlede potten er, er fullstendig uinteressant når spørsmålet er hva man kan tjene.
Happy Buddha
Sitat av Drue Vis innlegg
Hva snakker du om ? Riot Games hadde en turnament der money poolen var på 5.000.000$. Om du mener det ikke er mye penger da..
Vis hele sitatet...
Det var ikke en tournement, det var potten som skulle deles ut over season 2. Selve potten i finalen er på 2M$ om jeg ikke tar feil.
gentleman #1
ViceR's Avatar
I dag kan du jo f.eks. bygge deg opp en fanbase på YouTube, noe som kan bringe inn en del penger hvis du får mange visninger. Ved å delta i tournaments kan du vinne premier. Hvis du har en stor fanbase kan du bli sponset av produsenter av gaming-utstyr, så du får masse nye dingser tilsendt gratis. Det er vanskelig, og du tjener nok ikke utrolig bra.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Utøvere som Ocelote, Shushei, Froggen og Dyrus lever så og si på å streame. De får penger jo flere viewers de har, og må nesten streame hele dagen hver dag for å kunne leve på det. Nå skal det sies at TSM har ordnet seg ganske greit med sponset hus og greier, mens for eksempel Ocelote bor hjemme hos foreldrene.
Har en venn som bli sponset, han tjener 40kr/timen når han spiller. Det er altså ikke noe særlig lukrativt i begynnelsen, spesielt nasjonalt. Du må hevde deg på et høyt nivå internasjonalt for å tjene virkelig bra, med tanke på hvor høy kjøpekraft vi har her i Norge så vil du også måtte tjene mer enn de fleste andre for å kunne leve på lønnen.
Xen min spilte poker, er ikke særlig hard core gaming, men han tjente en god del. En kompis av ham tjente flere millioner i året, men han spilte poker 20 timer i døgnet da! Helt utrolig.
Som KlanLeder i ca 11 år så vet jeg med 100% sikkerhet at det er dålig betalt. Det er bedre betalt å pante flasker.
Jeg kan med sikkerhet si dette da jeg kjenner til endel i "gaming-miljøet". Seff. det er tilfeller der noen kan om dem er heldig slå igjennom. Men mitt tips er at du heller finner på noe annet om du skal game for å få godt betalt.
Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
Alt for lite, ved jo mindre du er koreansk og starcraft pro.

SlayerS_`BoxeR` tjente en del. "He is one of the highest-paid professional gamers, with annual earnings that exceed $400,000 US Dollars and endorsement contracts that bring in an additional $90,000 per year."
Vis hele sitatet...

WOOOOOOOOOOOOOOOOORD! )))))) Skal man bli rik på gaming så er det korea + Starcraft 2 som gjelder i 2012. LoL og CS osv. er bare tull i forhold til hva man kan få i kontanter / inn på konto av Starcraft + flytte til Korea.
Sist endret av Valadar; 22. juni 2012 kl. 23:41.
Du tjener nokk ikke nok til å droppe skole for å game ;> selvom mange kanskje drømmer om det ;>
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det jeg tror skjer, er at mange tenker at gaming er noe de vil gjøre på heltid, men ikke hvordan.

>dropper skole
>bare spiller
>søker ikke etter sponsorer
>ingen ting skjer
Sitat av Patricia Vis innlegg
WOOOOOOOOOOOOOOOOORD! )))))) Skal man bli rik på gaming så er det korea + Starcraft 2 som gjelder i 2012. LoL og CS osv. er bare tull i forhold til hva man kan få i kontanter / inn på konto av Starcraft + flytte til Korea.
Vis hele sitatet...
SC ftw. Hadde vært fantastisk om det ble godkjent blant allmennheten.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det jeg tror skjer, er at mange tenker at gaming er noe de vil gjøre på heltid, men ikke hvordan.

>dropper skole
>bare spiller
>søker ikke etter sponsorer
>ingen ting skjer
Vis hele sitatet...
Det er vel der det største problemet ligger Bra oppsumert!
Vell, sier bare Diablo 3, tjener mer enn jeg gjør på jobben med noen timers farming! Dog, du må først farme deg til det beste gearet. Er fortsatt ikke der og tjener greit nu! Og det er jo morsomt!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Vell, sier bare Diablo 3, tjener mer enn jeg gjør på jobben med noen timers farming! Dog, du må først farme deg til det beste gearet. Er fortsatt ikke der og tjener greit nu! Og det er jo morsomt!
Vis hele sitatet...
definer... greit.

alt under 40k per måned for en slik fulltidsjobb er jo uaktuelt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
definer... greit.

alt under 40k per måned for en slik fulltidsjobb er jo uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Her kan du vel ikke annet enn å snakke for deg selv..? Noen synes helt sikkert det er aktuelt å leve for f.eks 10k i måneden ved å spille et spill vedkommende synes er morsomt for en periode.
Greit, sa det vell kanskje feil da, men kan komme opp i 1000kr med noen timers spilling, da kun items og man må være heldig med kjøpere. Så kan man jo selge boss runs for gull eller penger, og selge gullet videre. Hadde jeg orka kunne jeg gjort det som fulltidsjobb og tjent en del vil jeg tro, men ikke lenge. Markedet vil gå ned om en liten stund så.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Unreal143 Vis innlegg
Her kan du vel ikke annet enn å snakke for deg selv..? Noen synes helt sikkert det er aktuelt å leve for f.eks 10k i måneden ved å spille et spill vedkommende synes er morsomt for en periode.
Vis hele sitatet...
10k dekker utrolig lite hvis du ikke bor hjemme hos mor eller lever spartansk uten bil og ikke eier din egen bolig.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
10k dekker utrolig lite hvis du ikke bor hjemme hos mor eller lever spartansk uten bil og ikke eier din egen bolig.
Vis hele sitatet...
Har selv klart å leve fint på mindre enn dette i mine tidligere studentår.

edit: greit, jeg levde det du kanskje definerer som et spartansk liv. Men det funker, og jeg vil ikke kategorisere det som uaktuelt.
Sist endret av Unreal143; 23. juni 2012 kl. 02:59.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Unreal143 Vis innlegg
Har selv klart å leve fint på mindre enn dette i mine tidligere studentår.

edit: greit, jeg levde det du kanskje definerer som et spartansk liv. Men det funker, og jeg vil ikke kategorisere det som uaktuelt.
Vis hele sitatet...
det har da jeg også, men det fungerer fint hvis du er enslig student med subsidiert bolig eller bor under middels standard, men hvem vil vel det resten av livet sitt? mens de må spare på middagene og andre utgifter? så har du plutselig samboer og barn, og ingen bil eller mer en 20m2 for tre stykk, hvorpå du sitter klistret til skjermen hele dagen for å tjene 10k?
Dersom man legger til grunn at man skal leve slik resten av livet er jeg helt enig med deg AtX. Det jeg sier er at det kan fungere fint for en kortere periode dersom man har lyst til det.
Sist endret av Unreal143; 23. juni 2012 kl. 03:34.
I framtiden når (ikke nekt) folk innser at data spilling hører til under kategorien ''sport'' som feks sjakk tror jeg absolutt det vil bli snakk om mer penger også.
Men er du desidert best i feks starcraft og vinner alt kan du lett leve på det, men vil ikke annbefale og gå all inn for det
Hardt yrke vil jeg tørre og påstå!
Er du flink så kan du komme deg et stykke ved å spille, se bare på store spillere på Youtube; F.eks; TobyGames, han får sponsorer og jobber.
Inntektene til profesjonelle gamere vil variere avhengig av hva slags apparat de har rundt seg og hva slags spill de spiller (i likhet med profesjonelle idrettsutøvere).

En vanlig modell er at de som er signert av de store organisasjonene normalt har en kontrakt der de får utbetalt månedlig lønn, samt at de får dekket utgifter til reiser til større turneringer. Det er vanlig at til gjengjeld tar organisasjonen en prosentandel av det spillerne vinner av prispenger. Slike kontrakter kan selvsagt forhandles om. Størrelsene på lønnen er som oftest individuell selv for de som spiller på et lag (for eksempel Counter-Strike), og vil avhenge mye av tidligere resultater, forventede seirer og hvor attraktiv spilleren er mot sponsorer.

På toppen av den faste utbetalingen fra organisasjonen kommer selvsagt prispenger. I de senere år har streaming blitt veldig populært, og de mest populære spillerne kan generere en god inntekt ved å trekke mange seere til sin stream. Personlige sponsoravtaler og reklameinntekter kan også spille inn. Derfor er det vanskelig å gi noe eksakt tall på hva en profesjonell spiller vil tjene.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Vell, sier bare Diablo 3, tjener mer enn jeg gjør på jobben med noen timers farming! Dog, du må først farme deg til det beste gearet. Er fortsatt ikke der og tjener greit nu! Og det er jo morsomt!
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke noe på, isåfall må du fortelle hva du tjener så mye på. For folk betaler ikke mye for verken gear eller gold i det spillet nå om dagen.

Kanskje om du jukser (botter og samler veldig mye gold og gear), men da er det jo .. juks.
Hei!

Lønna til en profesjonell spiller kommer helt an på hvilken kontrakt spilleren har med organisasjonen han representerer og hvilke individuelle kontrakter spilleren har med sponsorer.

For eksempel kan en organisasjon lønne spilleren med 10 000,- i mnd, men at spilleren er personlig sponset av Mad-Croc, som gir en betaling på 30 000,- i mnd.

Hvilket spill er det du spiller? og hva ønsker du å oppnå?:-)

Sjekk ut http://www.teamforeign.com
I Norge så er progaming ganske så ubrukelig dessvere. Snute, (som er Norges beste Starcraft 2 spiller) sier det selv hele tiden: At å satse på progaming i Norge er ikke noe å anbefale med mindre du er ekstremt dedikert. Jeg tror at Snute er en av Norges eneste pro-gamere som har 100% stilling som gamer i dag.

Tingen er at her, I Norge, så er det så mye tryggere å bare studere å få deg en ordentlig jobb som du tjener skikkelige penger på isteden for å satse på spill. Mens i fattigere land som Ukraina, Russland og ikke minst Sør-Korea hvor utdanning koster mye, så er det mye mer attraktivt med pro-gaming. Å vinne 50$ i en weekly turnering er veldig lite penger for en Nordman, mens for en som bor i Ukrania så er det en ganske så grei gevinst. Spesielt hvis du er god og vinner en del.

Å vinnne en lokal turnering kan gi deg en månedlønn nede i Korea, mens i Norge vil samme mengden penger kun være en liten bonus. Ganske mange unge nordmenn faller i "pro gamer" fella, fordi de ikke er klar over mengden tid og innsats som trengs for å faktisk tjene nokk til livets opphold.
Sist endret av Juicekongen; 23. juni 2012 kl. 17:01.
Why so serious?
Trådstarter
Så den absolutt beste måten å tjene penger innen gaming er YouTube eller å streame via Twitch etc. ?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så den absolutt beste måten å tjene penger innen gaming er YouTube eller å streame via Twitch etc. ?
Vis hele sitatet...
Du må jo ha en fanbase som kommer til å se på deg hver gang du streamer. Er ikke mye penger som kommer inn om du er elendig i spillet og lite kjent..
Why so serious?
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Du må jo ha en fanbase som kommer til å se på deg hver gang du streamer. Er ikke mye penger som kommer inn om du er elendig i spillet og lite kjent..
Vis hele sitatet...
Tenker på folk som TSM gutta, Athene Wins (YouTube og streaming) osv. Som i gjennomsnitt har 10k viewers +/-.
Sist endret av ExoticSamie1; 23. juni 2012 kl. 17:44.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Tenker på folk som TSM gutta, Athene Wins (YouTube og streaming) osv. Som i gjennomsnitt har 10k viewers +/-.
Vis hele sitatet...
Jo, men så må du tenke; Hvorfor har Athene Wins over 10k viewers?
Jo fordi han har verdensrekorder innenfor pro-gaming (WoW?)

De har en fanbase.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Noen her som vet hvor mye pro-gamere tjener? Mange team i USA og EU har egne hus, biler og alltid utstyr dem vil.

Noen som har noen ca tall på hvor mye de beste tjener?
Vis hele sitatet...
jeg vet at om du er elite partner med own3d så tjener du 0.005 for vær viewers så om du har 10000 viewers så tjener du 50 US vær reklame om jeg ikke tar feil

Payment / 1000 Ad Impressions
Elite Partner US $5.0
Large Partner US $3.5 and more!
Small Partner US $2.50
Steven bonnell AKA. Destiny tjente vel 8k dollar i måneden via hans stream. Så du kan jo tjene litt.
Why so serious?
Trådstarter
Sitat av EdwardN Vis innlegg
jeg vet at om du er elite partner med own3d så tjener du 0.005 for vær viewers så om du har 10000 viewers så tjener du 50 US vær reklame om jeg ikke tar feil

Payment / 1000 Ad Impressions
Elite Partner US $5.0
Large Partner US $3.5 and more!
Small Partner US $2.50
Vis hele sitatet...
Per reklame dem sender ut :O?
Men når man er progamer og lever i ett gaminghus, husk på at nesten alt av utgifter er dekket av gaminghuset.
så nettopp på strømmen til TheOddOne han har 16762 viewers og han kjørte 3*2 reklamer på noen min mens han ventet på game
så om de kjører reklamepauser efter vært game som varer i 20 min til 40 min så tjener did lit

vet ikke va de tjener på twitchTV vs own3d
Sist endret av EdwardN; 23. juni 2012 kl. 21:26.
Tenk på at mange sikkert har adblock da, mange ganger jeg ikke får reklame selvom jeg ser de trykker på "ad" knappen.
Tenk på at TSM gutta har en utrolig fanbase pga nettsida dems er en av de mest kjente, de har også litt spesielle folk som dyrus og oddone, oddone vaser konstant og lager show for viewsene sine samtidig som han spiller bra og gir innsikt i hvorfor han gjør det han gjør.

Sikkert hundrevis av LoL streams fra low elo folk som vil tjene penger på det, men bare får 1-10 viewers.

Hadde heller satset på noe annet og spillt LoL for morro.
css under CGS perioden var bra, da vant vinnerlaget 500k dollar eller mer, som vil si ca 700-800k per pers. Men som nevnt tidligere, nå til dags er det starcraft som jeg tror kan gi mest i form av penger
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så den absolutt beste måten å tjene penger innen gaming er YouTube eller å streame via Twitch etc. ?
Vis hele sitatet...
Den beste måten å tjene penger på er nok å være best. Da vil man kunne forhandle seg til en god kontrakt med en spillorganisasjon som gir fast månedslønn og sponsorgoder på toppen av det man vinner i store turneringer. I tillegg vil man få god PR som igjen vil generere treff på streaming og tiltrekke eventuelle personlige sponsoravtaler.

Dersom man ikke er så god at man kan markere seg internasjonalt, så er nok det beste å satse på streaming. Da er det viktig å finne seg en nisje som gjør at folk har lyst til å se på.
Why so serious?
Trådstarter
Har regnet litt på hvor mye OddOne tjener, rundt 4500 på en god dag. Er ikke dårlig det?