Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  173 27577
Hey freaks.
Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 2,3 i snitt.
Har hatt mye fravær og egentlig gitt ganske faen i dette skole året men har aldri fått høyere enn 3,0 i snitt når jeg faktisk gjorde en insats heller.
Men det jeg lurer på er om intligens kan måles i prøver og skole arbeid?

Jeg var også innlagt på en post på den lokale barne og ungdoms psykologiske avdelingen der jeg scorte ca 70% (+/-) over gjennomsnittet på alle prøver (Norsk, Matte og Engelsk).
Føler og får høre at jeg som oftest er mer intligent enn jevnaldrende når det kommer til generel kunnskap om litt mer hverdagslige temaer og problem løysninger og at det som oftest er det og gidde og bry seg og konsentrere seg som er problemet mitt.

Så det jeg lurer på er;
- Tror dere det er mangen der ute som egentlig er veldig intligente men som ikke klarer og gjenspeile dette i skole arbeid/prøver?

- Hva er forskjellen på intligens og å være smart?
Jeg ser på og være smart som og være type skule flink, og intligent som at du klarer deg gjerne betre i hverdagen.

Og dette er ikke en skryte tråd.
Det er forskjell på og være og bevist på noe og tørre og innrømme det enn og skryte om det.
Det jeg vil ta opp er at kanskje skulen får frem kunnskapen til elever på en litt feil måte?
Skulle det vert mer tilpasset med tanke på hva hver og en elev trengte med tanke på pc i undervisning, muntlige prøver og andre hjelpe middler som kan hjelpe elven til og få vist sitt beste?

Peace out!
Karakterene på skolen er basert på hvor mye du pugger før en prøve.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Karakterene på skolen er basert på hvor mye du pugger før en prøve.
Vis hele sitatet...
Jasså ?

Sist jeg sjekket var karakterer basert på mye mer, som f.eks innleveringer og gruppearbeid.
Sist endret av AtXbYeA; 18. juni 2012 kl. 14:39.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Karakterene på skolen er basert på hvor mye du pugger før en prøve.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. De flinkeste på skolen er som regel de som ikke trenger å pugge, fordi alt sitter med en gang.
“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Jeg gir faen i skolen, men fikk 4,5 i snitt i fjor, og får karakterheftet mitt i morgen, så da får vi se Har ikke jobbet med lekser EN gang hjemme dette året.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jasså ?

Sist jeg sjekket var karakterer basert på mye mer, som f.eks innleveringer gruppearbeid.
Vis hele sitatet...

Og kommasetting.
Du retta ja
Sist endret av Erlendman; 18. juni 2012 kl. 14:41.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jeg gir faen i skolen, men fikk 4,5 i snitt i fjor, og får karakterheftet mitt i morgen, så da får vi se Har ikke jobbet med lekser EN gang hjemme dette året.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk vel ut med 3.5 i snitt fra ungdomsskolen, kan ikke huske at jeg gjorde noe hjemmelekser etter 8. trinn, ikke gjorde jeg hjemmearbeid på vgs og året jeg gikk på forkurs for ingeniør orket jeg ikke kjøpe bøker engang.
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Hey freaks.
Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 2,3 i snitt.
Har hatt mye fravær og egentlig gitt ganske faen i dette skole året men har aldri fått høyere enn 3,0 i snitt når jeg faktisk gjorde en insats heller.
Men det jeg lurer på er om intligens kan måles i prøver og skole arbeid?

Jeg var også innlagt på en post på den lokale barne og ungdoms psykologiske avdelingen der jeg scorte ca 70% (+/-) over gjennomsnittet på alle prøver (Norsk, Matte og Engelsk).
Føler og får høre at jeg som oftest er mer intligent enn jevnaldrende når det kommer til generel kunnskap om litt mer hverdagslige temaer og problem løysninger og at det som oftest er det og gidde og bry seg og konsentrere seg som er problemet mitt.

Så det jeg lurer på er;
- Tror dere det er mangen der ute som egentlig er veldig intligente men som ikke klarer og gjenspeile dette i skole arbeid/prøver?

- Hva er forskjellen på intligens og å være smart?
Jeg ser på og være smart som og være type skule flink, og intligent som at du klarer deg gjerne betre i hverdagen.

Og dette er ikke en skryte tråd.
Det er forskjell på og være og bevist på noe og tørre og innrømme det enn og skryte om det.
Det jeg vil ta opp er at kanskje skulen får frem kunnskapen til elever på en litt feil måte?
Skulle det vert mer tilpasset med tanke på hva hver og en elev trengte med tanke på pc i undervisning, muntlige prøver og andre hjelpe middler som kan hjelpe elven til og få vist sitt beste?

Peace out!
Vis hele sitatet...
Det å være intelligent går forsåvidt mer ut på å være flink til å løse oppgaver, tenke deg til en løsning som fungerer bra. Er du intelligent har du ofte anlegg for akuratt dette. Smart og intelligens går ganske mye under det samme, men du må ikke være intelligent for å gjøre det godt på skolen og vice versa.

For å ta et eksempel, jeg ble målt med litt over gjennomsnittet i IQ når jeg gikk i åttende. Jeg gikk ut med 3,3 i snitt igjennom hele ungdomsskolen. Andre jeg kjenner kunne man rangert et stort hakk under gjennomsnittet IQ-messig, men de gikk ut med over 4 i snitt. Jeg hadde også andre som hadde det stikk motsatte. Det er veldig mange faktorer som er med på å bestemme om du gjør det godt på skolen i forhold til intelligens.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Grammatisk sett kan vi iallefall konkludere du ikke er mer intelligent enn oss.
Vis hele sitatet...
Og du viste godt at du ikke er en av oss, da en intelligent person vanligvis hadde i hvert fall prøvd å gi et svar i stedet for å rakke ned på andres grammatikk.
Du kan være intelligent på en eller annen måte, men smart er du definitivt ikke.


Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Og du viste godt at du ikke er en av oss, da en intelligent person vanligvis hadde i hvert fall prøvd å gi et svar i stedet for å rakke ned på andres grammatikk.
Vis hele sitatet...
Intelligens å etikk er ikke det samme. Du hater bare Bieber for at du er sjalu! Ser du hvordan den argumenteringen failer?
Sist endret av TheGloryHole; 18. juni 2012 kl. 14:43.
Nei ikke helt kanskje. Fordi som Mkvarner sier så er karakterene basert på hvor mye du pugger før en prøve, i hvert fall på videregående. Vi får kun karakter ut fra prøver, og får heller ikke lekser. Dette har bidratt til at jeg har gått ned 1,6 i snitt fra ungdomsskolen.

Intelligens går ikke kun ut på skolearbeid, men også hvor flink du er til å håndtere situasjoner, å kunne tenke logisk og kreativ osv.

Karakterer går mest ut på innsats etter egen erfaring .
Henrik Ibsen er vel et eksempel på et geni som ikke hadde gode karakterer på skolen.
Nei ikke helt kanskje. Fordi som Mkvarner sier så er karakterene basert på hvor mye du pugger før en prøve, i hvert fall på videregående. Vi får kun karakter ut fra prøver, og får heller ikke lekser. Dette har bidratt til at jeg har gått ned 1,6 i snitt fra ungdomsskolen.

Intelligens går ikke kun ut på skolearbeid, men også hvor flink du er til å håndtere situasjoner, å kunne tenke logisk og kreativ osv.

Karakterer går mest ut på innsats etter egen erfaring .
Intelligens er ikke det samme som kunnskap etter min mening. Så du burde absolutt få med deg så mye som mulig av skolen. Fordi da får du noe å bruke intelligens på.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jasså ?

Sist jeg sjekket var karakterer basert på mye mer, som f.eks innleveringer gruppearbeid.
Vis hele sitatet...
Der hvor jeg gikk skole sist så var karakterer kun basert på innleveringer.
Utført arbeid og hva lærerne hadde sett deg gjøre og hva de viste du kunne hadde ingenting å si vis du ikke fikk levert innleveringa å da var du fucked karakter messing.

Jeg missa endel innleveringer pga. fravær og må gå året på nytt, selvgjort er velgjort så klart, men lærerne sa selv at de ikke gjøre noe med karakteren min selv om de viste at jeg kunne faget.

Gruppearbeid og prøver kan gå å ta seg en bolle, det er alle for seg selv og synker du er det garantert at ingen hjelper deg opp igjen.
Kan hende folk er smarte, men mange av dem gir faen.. og klager på læreren i slutten av skoleåret, har noen sånne i klassen.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja...

Så forøvrig denne i natt, en person etter mitt hjerte.

http://www.youtube.com/watch?v=KGKjD3jm5WQ
Vis hele sitatet...
Så den selv. Jeg liker Peter Thiel, fordi jeg er helt enig i at hvis man har en idé man brenner for, så skal man prøve ut det, og ikke utdanne deg bare fordi det forventes av deg. For meg virker det som om du bare mener utdanning er bortkastet.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Der hvor jeg gikk skole sist så var karakterer kun basert på innleveringer.
Utført arbeid og hva lærerne hadde sett deg gjøre og hva de viste du kunne hadde ingenting å si vis du ikke fikk levert innleveringa å da var du fucked karakter messing.

Jeg missa endel innleveringer pga. fravær og må gå året på nytt, selvgjort er velgjort så klart, men lærerne sa selv at de ikke gjøre noe med karakteren min selv om de viste at jeg kunne faget.

Gruppearbeid og prøver kan gå å ta seg en bolle, det er alle for seg selv og synker du er det garantert at ingen hjelper deg opp igjen.
Vis hele sitatet...
Vel, i arbeidslivet nytter det ikke å bare si at du er flink. Du må faktisk bevise det også.

Når du ikke en gang klarte å levere innleveringer i tide på skolen, hvordan skal man da kunne stole på at du skal klare å levere arbeid til konkrete tidsfrister?
Skolearbeid trenger ikke nødvendigvis å reflektere hvor smart en person er. Wikipedia sin "List of college dropout billionaires" kan vel være med på å vise dette
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Så det jeg lurer på er;
- Tror dere det er mangen der ute som egentlig er veldig intligente men som ikke klarer og gjenspeile dette i skole arbeid/prøver?
Vis hele sitatet...
Intelligente folk har gjerne evnen til å lære fort, så jeg tror ikke intelligente folk sliter på skolen om de faktisk prøver å gjøre en innsats. Det er helt klart mange intelligente som får dårlige karakterer fordi de ikke prøver i det hele tatt, eller fordi stoffet de skal lære om er så banalt for dem at det virker meningsløst å bruke tid på.

Forøvrig lurer jeg på hvordan du kan score 70% over snittet i norsk (og engelsk) når du har temmelig dårlige språkkunnskaper, og om det går an å ikke innse denne problemstillingen om du faktisk er intelligent. Det kan ikke ha vært noe de sa for å gi deg et psykisk løft siden du var innlagt?
Sist endret av KultNick; 18. juni 2012 kl. 15:00.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av bronsky Vis innlegg
Når du ikke en gang klarte å levere innleveringer i tide på skolen, hvordan skal man da kunne stole på at du skal klare å levere arbeid til konkrete tidsfrister?
Vis hele sitatet...
Fordi han får lønn. Han får betalt for å levere i tide, hvis ikke så beholder han ikke jobben lenge. Du skal være passe håpløs og\eller veldig voldelig for å få "sparken" fra en ungdomsskole.
Sist endret av Bothrops; 18. juni 2012 kl. 15:04.
Skolen er en kombinasjon av hvor mye du øver og hvor mye allmennkunnskap du allerede har. Det er derfor naturlig at du ikke får en god karakter selv om du prøver, og det vil også være veldig hardt å gå fra 2,3 til omkring 4 i snitt. Dette betyr ikke at du er lite intelligent, og det er en direkte dum unnskyldning for at du mislykkes.

Det er også vanskelig å gå opp en karakter i enkelte fag fordi læreren langt ifra har de samme ambisjonene som deg (å gå opp en karakter).

Du.må rett og slett ta tak i deg selv og lese mye, uavhengig av karakteren du får. Videre må du undersøke hva som gir positiv uttelling på prøver og hva læreren liker. Her utvikler du en studieteknikk. Jeg husker ifjor at jeg dro inn populærvitenskaplig litteratur fra en forfatter ingen har hørt om på en samfunnsfagsprøve, som gikk helt på tvers av det som stod i boka. Jeg fikk dårlig karaktrer, men den forandret seg fra 3+/4+ og jeg gikk opp til 5+ og 6/5 . Innsatsen min var heletiden ganske høy. Du som har 2,3 i snitt vil få en sykt stor oppsving i karakterer om du prøver.

På ungdomsskolen gikk jeg ut med en ufortjent sekser. Nå går jeg ut med 4 av 5 mulige seksere på vitnemålet dette året <3


EDIT: Du vil se at du lærer raskere når du får mer kunnskap.
Sist endret av Hoksalon; 18. juni 2012 kl. 15:08.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Fordi han får lønn. Han får betalt for å levere i tide, hvis ikke så beholder han ikke jobben lenge. Du skal være passe håpløs og\eller veldig voldelig for å få "sparken" fra en ungdomsskole.
Vis hele sitatet...
Indeed, sliter veldig med skolearbeid, hvorfor vet jeg ikke. Muligens noe med motivasjon, kanskje noe annet psykologisk. Når jeg arbeider med oversetting, kan jeg holde på i åtte timer i strekk.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vel, i arbeidslivet nytter det ikke å bare si at du er flink. Du må faktisk bevise det også.

Når du ikke en gang klarte å levere innleveringer i tide på skolen, hvordan skal man da kunne stole på at du skal klare å levere arbeid til konkrete tidsfrister?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har en cv som sier jeg kan det og flere arbeids attester som er enig med cv'en min

vg1 og arbeid på en ordentlig jobb er 2 helt forskjellige ting.
Du aner faktisk ikke hvor mye jeg har lyst å fullføre vgs. men jeg får det ikke til, 3 forsøk tok det meg og fullføre vg1.
Så vis du ser på skolegangen min så skal jeg egentlig ikke kunne møte opp til å få lønna mi en gang, men cv og arbeids attester sier det stikk motsatte.

Hva sier det deg?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Halla, uintelligente TAPERE!

Går ut av 1vgs med 5,2 i snitt og er dritsmart og intelligent
Vis hele sitatet...
Hehe. Heller litt lavere snitt, men god sosial kontakt og et liv utenfor skolen, enn en sånn som deg som tror du er bedre enn andre pga nerdinga di. Hvis du ikke troller, kan alle se at du er en liten drittunge som tror andre liker deg, men ingen liker en pompøs selvdigger.
Intelligens defineres av og til som "individets generelle evne, uavhengig av kunnskap og trening, til og bevisst løse nye oppgaver på en best mulig måte".
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Fordi han får lønn. Han får betalt for å levere i tide, hvis ikke så beholder han ikke jobben lenge. Du skal være passe håpløs og\eller veldig voldelig for å få "sparken" fra en ungdomsskole.
Vis hele sitatet...
Vel, poenget mitt er at han først og fremst må få seg en jobb. Dersom jeg skulle ansatt ham, så hadde jeg sikkert hatt ti andre i bunken som hadde gjort en bedre jobb på skolen. Man ansetter folk man anser som kompetente for jobben, man prøvekjører ikke random kandidater for så å sparke dem.

Arbeidsgiver: Så hva er motivasjonen din for å begynne å jobbe hos oss?
Søker: Jeg er over middels intelligent, og tror jeg kan være en god ressurs for bedriften.
Arbeidsgiver: Men det står her at du hadde en del fravær på skolen, og et relativt lavt snitt. Hvordan kan vi vite at du vil gjøre en skikkelig innsats her?
Søker: Det er ikke noe problem, for nå får jeg jo betalt det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vel, poenget mitt er at han først og fremst må få seg en jobb. Dersom jeg skulle ansatt ham, så hadde jeg sikkert hatt ti andre i bunken som hadde gjort en bedre jobb på skolen. Man ansetter folk man anser som kompetente for jobben, man prøvekjører ikke random kandidater for så å sparke dem.

Arbeidsgiver: Så hva er motivasjonen din for å begynne å jobbe hos oss?
Søker: Jeg er over middels intelligent, og tror jeg kan være en god ressurs for bedriften.
Arbeidsgiver: Men det står her at du hadde en del fravær på skolen, og et relativt lavt snitt. Hvordan kan vi vite at du vil gjøre en skikkelig innsats her?
Søker: Det er ikke noe problem, for nå får jeg jo betalt det.
Vis hele sitatet...
Noen av oss har også litt interessante vitnemål, jeg gikk verdiskapningsår på VGS, gikk derfor ut med _èn_ karakter (4) og 0 timer fravær (selv om jeg hadde 100+ timer og 15+ dager per år fravær på VGS, så du kan fort bli lurt hvis det er det eneste du baserer ansettelse på.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ville heller ha hatt 10% mer arbeidsmoral enn å kunne lære nytt stoff 10% raskere.
Tror det hadde hjulpet meg bedre på skolen.
Sist endret av Bombasa; 18. juni 2012 kl. 15:13.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Noen av oss har også litt interessante vitnemål, jeg gikk verdiskapningsår på VGS, gikk derfor ut med _èn_ karakter (4) og 0 timer fravær (selv om jeg hadde 100+ timer og 15+ dager per år fravær på VGS, så du kan fort bli lurt hvis det er det eneste du baserer ansettelse på.
Vis hele sitatet...
Selv hadde jeg rundt 2 i snitt med 2-3 stryk og rundt en måned fravær i året + 50 - 100 timer.
Hadde aldri problemer med å skaffe meg jobber jeg..

Sitat av bronsky Vis innlegg
Vel, poenget mitt er at han først og fremst må få seg en jobb. Dersom jeg skulle ansatt ham, så hadde jeg sikkert hatt ti andre i bunken som hadde gjort en bedre jobb på skolen. Man ansetter folk man anser som kompetente for jobben, man prøvekjører ikke random kandidater for så å sparke dem.
Vis hele sitatet...
Det arbeidsgivere bryr seg om er relevant arbeidsserfaring. De fleste driter tynt i hele videregående.

Jeg har iallefall ikke møtt på en sjef enda som har kommentert eller spurt om min videregående skole og hvorfor fraværet var noe høyt og snittet noe lavt.
Sist endret av Bombasa; 18. juni 2012 kl. 15:19.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Selv hadde jeg rundt 2 i snitt med 2-3 stryk og rundt en måned fravær i året + 50 - 100 timer.
Hadde aldri problemer med å skaffe meg jobber jeg..



Det arbeidsgivere bryr seg om er relevant arbeidsserfaring. De fleste driter tynt i hele videregående.

Jeg har iallefall ikke møtt på en sjef enda som har kommentert eller spurt om min videregående skole og hvorfor fraværet var noe høyt og snittet noe lavt.
Vis hele sitatet...
Jeg har enda ikke møtt en arbeidsgiver som skulle ha verken vitnemål eller referanser.

CV har holdt i lange baner.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Skolearbeid trenger ikke nødvendigvis å reflektere hvor smart en person er. Wikipedia sin "List of college dropout billionaires" kan vel være med på å vise dette
Vis hele sitatet...
Synes det er et dårlig argument. At de ikke fullførte universitetsgraden sin betyr ikke at de fikk dårlige karakterer. Mark Zuckerberg hoppet jo av for å dryke forretningsideen sin.

Uansett, jeg er drittlei av å høre om alle som "ikke jobba en dritt med skolen, fikk x,x i snitt^^, uten å åpne en bok. (hvor er smart er jeg liksom?)"
Har 153 i IQ ifølge Mensa(IRL og på nett), men har aldri fått noe høyere enn 4+ på en prøve. Intelligens kan ikke måles i karakterer på skolen IMO. Det er mer hvordan hjernen din er skapt, og hvor lite tenking det trengs for å løse en oppgave.
Sitat av Inzide Vis innlegg
Har 153 i IQ ifølge Mensa(IRL og på nett), men har aldri fått noe høyere enn 4+ på en prøve. Intelligens kan ikke måles i karakterer på skolen IMO. Det er mer hvordan hjernen din er skapt, og hvor lite tenking det trengs for å løse en oppgave.
Vis hele sitatet...

Du må også huske at IQ ikke er et synonym til intelligens!
Sitat av Inzide Vis innlegg
Har 153 i IQ ifølge Mensa(IRL og på nett), men har aldri fått noe høyere enn 4+ på en prøve. Intelligens kan ikke måles i karakterer på skolen IMO. Det er mer hvordan hjernen din er skapt, og hvor lite tenking det trengs for å løse en oppgave.
Vis hele sitatet...
Hvis denne intelligensen, som i noen kretser får deg genierklært, ikke gir deg evnen til å løse simple oppgaver du får på skolen så er det vel IQ som er et dårlig mål på din mentale kapasitet, ikke omvendt.

Vil tro det er mer relevant hvorvidt du kan skrive en oppgave eller løse et mattematikkproblem enn om du er flink til å finne mønstre og sette sammen klosser.
Sist endret av Tøffetom; 18. juni 2012 kl. 16:04.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vel, poenget mitt er at han først og fremst må få seg en jobb. Dersom jeg skulle ansatt ham, så hadde jeg sikkert hatt ti andre i bunken som hadde gjort en bedre jobb på skolen. Man ansetter folk man anser som kompetente for jobben, man prøvekjører ikke random kandidater for så å sparke dem.

Arbeidsgiver: Så hva er motivasjonen din for å begynne å jobbe hos oss?
Søker: Jeg er over middels intelligent, og tror jeg kan være en god ressurs for bedriften.
Arbeidsgiver: Men det står her at du hadde en del fravær på skolen, og et relativt lavt snitt. Hvordan kan vi vite at du vil gjøre en skikkelig innsats her?
Søker: Det er ikke noe problem, for nå får jeg jo betalt det.
Vis hele sitatet...
Det som også er interessant er arbeidsgivere som krever at du har en høyere utdannelse for en pissjobb.

Vurderte å fortsette i kommunal sektor, men når IT-sjefen der krevde en bachelor for å gjøre telefonsupport og han hørte at jeg ikke hadde noe høyere enn VGS var det uaktuelt.

Hjelper fint lite å ansette folk med høyere utdannelse hvis de er fucking retards.
Det går fint an å klare seg i livet, uten å ha bra karakterer. Albert Einstein vil jeg si klarte seg fint selv om han fikk stryk i matte, men det er jo sikkert enklere hvis man gjør det bra.
Sitat av R4obban Vis innlegg
Det går fint an å klare seg i livet, uten å ha bra karakterer. Albert Einstein vil jeg si klarte seg fint selv om han fikk stryk i matte, men det er jo sikkert enklere hvis man gjør det bra.
Vis hele sitatet...
Det er en myte. Einstein gjorde det ikke dårlig på skolen, og han strøk definitivt ikke i matte.

http://www.todayifoundout.com/index....ics-in-school/
Sist endret av KultNick; 18. juni 2012 kl. 16:27.
Jeg sier som en venn av meg: alle har fotografisk minne bare ikke alle av oss har film i
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det er en myte. Einstein gjorde det ikke dårlig på skolen, og han strøk definitivt ikke i matte.
Vis hele sitatet...
Ref

In late summer 1895, at the age of sixteen, Einstein sat the entrance examinations for the Swiss Federal Polytechnic in Zurich (later the Eidgenössische Polytechnische Schule). He failed to reach the required standard in several subjects, but obtained exceptional grades in physics and mathematics.[20] On the advice of the Principal of the Polytechnic, he attended the Aargau Cantonal School in Aarau, Switzerland, in 1895-96 to complete his secondary schooling. While lodging with the family of Professor Jost Winteler, he fell in love with Winteler's daughter, Marie. (His sister Maja later married the Wintelers' son, Paul.)[21] In January 1896, with his father's approval, he renounced his citizenship in the German Kingdom of Württemberg to avoid military service.[22] In September 1896, he passed the Swiss Matura with mostly good grades (including a top grade of 6 in physics and mathematical subjects, on a scale of 1-6),[23] and, though only seventeen, enrolled in the four year mathematics and physics teaching diploma program at the ETH Zurich. Marie Winteler moved to Olsberg, Switzerland for a teaching post.
Vis hele sitatet...
wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein
Ja du kan sikkert ha litt vett i skallen selvom man har dårlige karakterer, Men fraværet kan du skylde deg selv for, Og vil ikke si man tenker særlig langt vis man har mye fravær/skulk
Jeg vil si at man ikke trenger å være skoleflink for å være flink.

Man trenger heller ikke å være dum for å være lat.
Jeg jobber svært lite med skolen, og jeg får noe sånt som 5.03 i snitt.(10 klasse) Jeg jobber sånn ca. aldri for utenom før prøver og om det er innleveringer. Jeg er også veldig takknemlig for dette, siden jeg bryr meg faktisk en del om det, men jeg finner ingen særlig motivasjon til å sitte å gjøre oppgaver i stedet for å game...
Jeg er vel bare ganske heldig
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Tok nettopp mensa-test. Du verden... Nå ser jeg figurer hvor enn jeg ser. Om man skal bli regna som smart fordi man gidder å nilese figurer så væresågod, jeg melder meg ut.
Sitat av R4obban Vis innlegg
Det går fint an å klare seg i livet, uten å ha bra karakterer. Albert Einstein vil jeg si klarte seg fint selv om han fikk stryk i matte, men det er jo sikkert enklere hvis man gjør det bra.
Vis hele sitatet...
Når man er på et slikt nivå, så handler det ikke om å "klare seg selv". Einstein kan regnes som en kunstner innen fysikk og matematikk. Å sammenligne han med en vilkårlig student om skal berge en firer i matematikk blir feil. Røkke er derimot et bedre eksempel. Jeg tror ikke han har fullført videregående utdannelse, men han har likevel klart seg bedre enn de fleste av oss vil noen gang her inne.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
[quote=Bombasa;2613363][COLOR="DimGray"]Selv hadde jeg rundt 2 i snitt med 2-3 stryk og rundt en måned fravær i året + 50 - 100 timer.[/COLOR]
[COLOR="Blue"]Hadde aldri problemer med å skaffe meg jobber jeg..
Det arbeidsgivere bryr seg om er relevant arbeidsserfaring. De fleste driter tynt i hele videregående.[/COLOR]
[COLOR="DimGray"]Jeg har iallefall ikke møtt på en sjef enda som har kommentert eller spurt om min videregående skole og hvorfor fraværet var noe høyt og snittet noe lavt.[/COLOR]

Det spørs veldig på hva slags jobb. Klart selvfølgelig i truckkjøringsjobber på et lager(som jeg bl.a har gjort attåt studiene), så driter dem i om du har hatt 3 eller fem i matematikk R1.
Fraværet er mange firmaer som driver i hard, konkurranseutsatt sektor ganske avhengige av mennesker som er i stand til å møte opp på morgenen.

Forøvrig, hvis du skal jobbe i jobber der det er behov for bachelor-utdannete folk - vil de ofte men slett ikke alltid se litt på VGs-tiden din, fordi kun de tre årene på en høysk/univ er litt for lite til å judge en aktuell kandidat.Masterutdannete folk vil på et intervju for det meste ha spørsmål om de siste fem årene, så der er ikke karakterer&amp;fravær fra VGS-tiden veldig aktuelt.

FOrøvrig nr2; Jeg personlig mener folk med en god og fin blanding av praktisk og teoretisk utdannelse er å foretrekke - f.eks til en ingeniørjobb.Det er lite som er verre enn en akademisk kukk, men samtidig er det å nedvurdere studentlivet ikke spesielt kult. Studentlivet _er_ kult, er min mening. Dog, med praksis attåt!
Sist endret av aeon_illuminate; 18. juni 2012 kl. 17:19.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
IQ -- Det å kunne tenke logisk og løse oppgaver ved å tenke logikk.

Skoleflink -- Har arbeidsmoral og lærevilje nok til å sette seg ned å lære pensum i de forskjellige fag.
Her teller nok intelligens litt inn. Er man dum som et brød så sier det seg selv at å lære pensum tar lengre tid og flere vil derfor gå lei eller ikke gidde å bruke så mye tid på skolen for å få toppkarakterer.
Jeg mener dog at arbeidsmoral teller mer enn intelligens på skolen angående gode eller dårlige karakterer.

intelligens -- Lære og forstå ting fortere. Skjønne sammenhenger.

Geni -- Ekstrem intelligent og ofte med et unormalt tankemønster som gjør dem istand til å
''tenke utenfor boksen''.(?)


Mitt syn. Flere som er enige eller er jeg helt på jordet her?
Sist endret av Bombasa; 18. juni 2012 kl. 17:16.
Skolen viser bare hvor flink du er på skolen, IQ-tester viser bare hvor flink du er til å løse IQ-tester.
Det finnes mange typer intelligens, eks. Kreativ, Sosial og Logisk-intelligens, disse områdene trener man opp gjennom livet.
Sosiale mennesker vil opparbeide seg bedre sosial intelligens en de som bruker all tiden på skolen, de vil heller trene opp sin logiske intelligens men vil kanskje mangle litt på det kreative og sosiale.
På skolen får man derimot masse kunnskap (som ikke må blandes med intelligens), kunnskap er makt sier noen.
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Eneste forskjellen er at du ikke er et rasshøl av en pompøs drittsek
Vis hele sitatet...
Haha kan nok være det til tider ja..

men å basere intelligensen og "smartheten" sin med Ungdomskole-karakterer blir teit, fordi ungdomskole er generelt, mens på VGS så kan du velge det du vil selv og det du interesserer deg for.

Jeg gikk fra 3.9 i snitt på u-skole til 5.4 på VGS. Alt handler om hva du interesserer deg for og hva du er flink til.
Sist endret av Xernox; 18. juni 2012 kl. 17:16.
Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 4,5 i snitt uten at jeg hadde jobbet noe særlig for det. Gjentok samme prosedyre VG1, og fikk 3,5. Du kan bare surfe igjennom skolen så lenge... Men hvis du kom ut fra skolen med 2,3 så er du nok ikke over middels intelligent, at du skårte 70% bedre enn de fleste andre har jeg vanskelig for å tro på siden du bare fikk 2,3 mens mange av oss andre "vanlige" dødelig gikk ut av ungdomsskole med både 4 og 5 uten å gjøre en dritt. Min ærlige mening rett fra leveren er nok heller at du ligger en del under "vanlig" intelligens(sier ikke dette for å fornærme).
Sist endret av TheFatNorseman; 18. juni 2012 kl. 17:16.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Inzide Vis innlegg
Har 153 i IQ ifølge Mensa(IRL og på nett), men har aldri fått noe høyere enn 4+ på en prøve. Intelligens kan ikke måles i karakterer på skolen IMO. Det er mer hvordan hjernen din er skapt, og hvor lite tenking det trengs for å løse en oppgave.
Vis hele sitatet...
For å sammenligne har jeg 140IQ (målt fra mensa) og sitter og tviholder på 4-6 stillingen. (spørs på fag og interesse)

Det de måler på skolen er ikke intelligens, men kunnskap om ett eller flere emner.