Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3301
Hei, har en kollega som jeg solgte et speilreflekskamera til for 5000 kr for godt over 2 måneder siden, avtalen var at jeg skulle få 2500kr med en gang, og 2500kroner neste mnd. altså mai, men har enda ikke fått noe cash og begynner å bli ganske oppgitt nå. Først så var unnskyldningen at han hadde dårlig råd og ikke kunne betale noe med en gang og skulle da gjøres opp på neste lønning, greit. Så var han sykmeldt i 2 uker etter lønning i mai, og når han kom tilbake så var han blakk. Nå har feriepengene kommet og han er nok en gang sykmeldt, har prøvd å ringe han uten at han tar telefonen, har sendt melding og heller ikke fått noe tilbakemelding her. Jeg begynner å lure på om jeg kommer til å se noe av disse pengene i det hele tatt. Noen som har noe tips å komme med her? Setter pris på alle tilbakemeldinger. Takk!
Du har kontrakt på avtalen ved salget eller?
besøk han og forklar at hvis han ikke betaler blir han anmeldt. det burde skremme han litt
Møt opp på døren hans og se han i øynenen at du mener alvor. Nytter ikke å ringe og sende sms har jeg erfart
Vil anbefale deg å prøve å møte opp på døren han ganske raskt. Han høres ut som en slask, som sikkert får sparken snart og da blir det verre å få kontakt med han igjen.
exon's Avatar
Trådstarter
62 4
Tenkte at siden jeg har jobbet med han i over 1 år at det ville være unødvendig med kontrakter, og til de som mener jeg bør møte opp på døren så er det ingen dum ide, men bor 2 timer unna han så blir dumt å stresse med det + kan risikere at han ikke er hjemme
Sitat av exon Vis innlegg
Tenkte at siden jeg har jobbet med han i over 1 år at det ville være unødvendig med kontrakter, og til de som mener jeg bør møte opp på døren så er det ingen dum ide, men bor 2 timer unna han så blir dumt å stresse med det + kan risikere at han ikke er hjemme
Vis hele sitatet...
Men for 5 000,- er det vel verdt det, selv med en bomtur eller to?
Jeg må nesten slenge meg på "Møt opp på døren"-gjengen altså.. Sånne som du stoler på og låner bort penger til, som plutselig ikke kan betale er bare tull.. Har selv erfart at kompiser "ikke har penger" men så har dem masse penger alikevel, bare prøver å drøye det til du evt glemmer det. (Ikke så store summer, da.. Hehe.)

Bare møt opp på døra hans, si du vil ha pengene dine, det er nok litt vanskeligere å si noe imot om du står der enn å sende melding på telefon, hehe.
Krev kameraet tilbake da vel.
Tror ikke du kan gå til retten og få dem til å tvinge ham til å betale deg. Da må du i såfall kunne bevise at kameraet er ditt. Vet ikke om kjøpskvittering er nok, om du i det hele tatt har tatt vare på den. Vet ikke hvor mye tid og penger du skal investere i å eventuelt kontakte en advokat for et så lavt beløp heller. Da blir det rett og slett opp til deg hvordan du ønsker å løse det. Hvis du får inntrykk av at han ikke kommer til å betale foreslår jeg at du bare gir opp og regner deg selv for å være en erfaring rikere. Hvis du tror du kan få tvunget pengene ut av ham så bør du selvsagt ikke gi opp så lett. Å møte opp på døra er ikke så dumt. Finnes mange måter å trakkasere ham på hvis han nekter å gi opp pengene. Trenger ikke true med vold, men ring ham, send mail, send sms, møt opp personlig, og rett og slett krev å få pengene utbetalt. Hvis fyren er normal vil han til slutt betale eller levere tilbake kameraet.
exon's Avatar
Trådstarter
62 4
Tror ikke jeg orker å gå rettens vei nei det blir litt for dumt syns jeg. Skal tenke litt på det med å møte på døra. @cookiesRGood takker for linken, mye bra tips i den tråden der, lurer på om jeg skal spre dette rundt på arbeidsplassen, er over 400 ansatte her på bygget så får vi se ossen han takler det.
*insert tittel her*
Uansett om det er skriftlig eller ikke, verbal avtale er like bindene som en skriftlig...
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Møt opp på døra hans med balltre.
Sitat av exon Vis innlegg
Tror ikke jeg orker å gå rettens vei nei det blir litt for dumt syns jeg. Skal tenke litt på det med å møte på døra. @cookiesRGood takker for linken, mye bra tips i den tråden der, lurer på om jeg skal spre dette rundt på arbeidsplassen, er over 400 ansatte her på bygget så får vi se ossen han takler det.
Vis hele sitatet...
For meg virker det som vennskapet er godt tapt alikevell, og det var vell gjerne det best utifra hvordan du beskriver han.
Så da kan du like gjerne bare gå all inn for og få tilbake pengene.
Jeg personlig hadde sakt til personen; For hver uke det går du ikke betaler gjør jeg hærverk på eiendomen din for 1000kr(eller noe sånnt).

Det du ender opp med da er enten en annmeldelse du bare kan blå nekte på eller at han betaler pengene eller første uka visst du gjennomfører dette og viser at du er seriøs.
Jeg tror faktisk vedkommende ville valgt sisste nevnte.
En anmeldelse er på sinn plass spør du meg.
Blir alltid overrasket når folk tror de må ha advokat for å dra i retten. Mest sannsynlig går det aldri så langt at du trenger å møte i retten.
si du skal ha kamera tilbake og tusen/femhundre pr måned han har hatt det, eller si du skal fortelle sjefen dette og spørre han om hjelp,
kansje dette skremmer han!

eller du kan be han betale et mindre beløp noen ganger eks
1500
exon's Avatar
Trådstarter
62 4
Tusen takk for alle tilbakemeldinger folkens! Tro det eller ei, historien tok faktisk en uventet vending, ble akkurat ring opp av han! Han spurte etter kontonr. mitt og sa at han overfører dette med en gang og beklagde seg for at det tok så lang tid osv. lol. Ser ut som om jeg har flaks her, men tror det ikke før penga er på kontoen, så vi får se...
Og dagens lærdom er: Har ikke kjøperen penger, så blir det ikke noe salg, samme hvor mye man "stoler" på personen!
Lignende historier dukker opp på Freak til stadig. Folk er rett og slett for dumsnille.

Godt det løste seg for deg i allefall!
Sist endret av Fuzzybossen; 15. juni 2012 kl. 17:01.
Kompisen din leser tydeligvis innlegg her på freak ja...
exon's Avatar
Trådstarter
62 4
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Og dagens lærdom er: Har ikke kjøperen penger, så blir det ikke noe salg, samme hvor mye man "stoler" på personen!
Lignende historier dukker opp på Freak til stadig. Folk er rett og slett for dumsnille.

Godt det løste seg for deg i allefall!
Vis hele sitatet...
Takk er nok en av de dumsnille ja! Har solgt mye rart til mange rare folk og venner men har stort sett gått greit, men ja du har et godt poeng.


Sitat av woff Vis innlegg
Kompisen din leser tydeligvis innlegg her på freak ja...
Vis hele sitatet...
Haha, dette var dagens. Who knows
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Og dagens lærdom er: Har ikke kjøperen penger, så blir det ikke noe salg, samme hvor mye man "stoler" på personen!
Lignende historier dukker opp på Freak til stadig. Folk er rett og slett for dumsnille.

Godt det løste seg for deg i allefall!
Vis hele sitatet...
Haha ja, kan nok si jeg er en av dem. Kjøpte drikke til 3 stk for 750kr, kommer nok aldri til å se de pengene igjen..
exon's Avatar
Trådstarter
62 4
Må føye til at Freak er mitt nye favorittforum! Fikk nettop en melding fra en som kunne hjelpe meg videre hvis det ikke skulle gå som planlagt.(Takk igjen!) Utrolig mange hjelpsomme folk! Og mye interessant å lese om.
Enkelt å greit, gå på døra si du skal ha kameraet tilbake. så kan han kjøpe det når han har alle pengene å kan bytte de i kontanter mot kameraet, så enkelt kan det gjøres. kjeft litt på han også før du sier du skal ha kameraet, da vil han ikke komme med unskyldinger, so f.eks skal overføre pengene i morgen etc.