Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  456 127875
Noen som har følt at de bare har vært en "observatør" i en annens drøm?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Noen som har følt at de bare har vært en "observatør" i en annens drøm?
Vis hele sitatet...
Jepp =)

Har lenge eksperimentert med nettopp det å gå inn i en annens drøm..

Dette er hva jeg husker:

Slet med å styre drømmen og meg selv, men var fult klar over at jeg drømte...
Snakket med en kompis min noen dager senere og han hadde selv en drøm som var svært lik, bare at han hadde sett meg der. Han husket bare noe av drømmen da han ikke var Lucid, men mye av det vi fant ut var likt. Så det går alltid ann å spekulere om det var sammenheng eller ett fantastisk sammentreff..

Vi skrev ned hva vi husket fra drømmen, og byttet lapper og fikk litt hakeslep da vi leste hverandres drømmer og så at de var svært like..
Når det kommer til reality checks er det litt merkelig. Jeg mener, hvis ikke at min lokale coop prix butikk er blitt til Summoners Rift og jeg er selveste Kassadin er overbevisende nok så tviler jeg på at 9 fingre gjør susen. :P
Jeg brukte MILD metoden, men skjønte før etter drømmen at det var jeg som styrte drømmen..

Er det virkelig mulig å gå inn i andres drømmer??
Sitat av Grådigpeisen Vis innlegg
Jeg brukte MILD metoden, men skjønte før etter drømmen at det var jeg som styrte drømmen..

Er det virkelig mulig å gå inn i andres drømmer??
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på. Jeg tror det er tilfeldig når to personer drømmer om noe lignende, eventuelt litt suggesjon med i bildet når man snakker om temaet.
Har ikke lest gjennom hele tråden annet enn de første sidene, men er det noen flere enn meg som opplever å "glemme" at du er i en drøm, så du går fra Lucid til å bare være i drømmen uten å være klar over at du var lucid til å begynne med?

Har skjedd med meg mange ganger, og når jeg våkner opp og husker det kjenner jeg at jeg blir irritert, og samtidig lurer jeg på hvordan jeg klare å glemme noe så spesifikt. - Spesielt når drømmeverdenen er helt rar, med tanke på fysikken rundt ting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Havner lett i søvnparalyse både frivillig og ufrivillig. Men problem mitt er at jeg alltid freaker ut Er så mye sykt skummelt og ekkelt som skjer under greia.. Noen tips til hvordan man kan gjøre det bedre? Slik at jeg holder ut!
Sitat av h0neybee Vis innlegg
Havner lett i søvnparalyse både frivillig og ufrivillig. Men problem mitt er at jeg alltid freaker ut Er så mye sykt skummelt og ekkelt som skjer under greia.. Noen tips til hvordan man kan gjøre det bedre? Slik at jeg holder ut!
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg kan tenke meg kan hjelpe, er at du må jobbe med det litt etter litt, og overbevise deg selv om at det ikke er ekte. Forberede deg selv på forhånd før du legger deg også, og fortell deg selv gjentatte ganger at "monstrene" bare er i fantasien. Det tar normalt sett ikke lange tida fra paralysen til du går over i LD.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Har ikke lest gjennom hele tråden annet enn de første sidene, men er det noen flere enn meg som opplever å "glemme" at du er i en drøm, så du går fra Lucid til å bare være i drømmen uten å være klar over at du var lucid til å begynne med?

Har skjedd med meg mange ganger, og når jeg våkner opp og husker det kjenner jeg at jeg blir irritert, og samtidig lurer jeg på hvordan jeg klare å glemme noe så spesifikt. - Spesielt når drømmeverdenen er helt rar, med tanke på fysikken rundt ting.
Vis hele sitatet...
Har opplevd det selv mange ganger. Lucid dreaming har for meg skjedd ved at jeg plutselig blir bevisst i drømmen og vet at jeg ligger og sover. Så kan jeg miste meg selv litt og glemme det hele, for så og komme tilbake og bli bevisst nok igjen til å forstå at jeg fortsatt ligger og sover. Dette kan repeteres, fram og tilbake, mange ganger i en og samme drøm.

Det blir jo som den allment aksepterte virkeligheten. Noen ganger er vi veldig bevisste og våkne på oss selv og omgivelsene, mens andre ganger går det på autopilot der bevisstheten er langt nok unna til at vi "glemmer oss selv".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Learning by doing
Undef's Avatar
jeg prøvde litt i sommer, det var litt vellykket fordi jeg hørte de sangene jeg vanligvis hørte i virkeligheten, selvfølgelig kom jeg ikke videre og endte med at jeg våknet.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det eneste jeg kan tenke meg kan hjelpe, er at du må jobbe med det litt etter litt, og overbevise deg selv om at det ikke er ekte. Forberede deg selv på forhånd før du legger deg også, og fortell deg selv gjentatte ganger at "monstrene" bare er i fantasien. Det tar normalt sett ikke lange tida fra paralysen til du går over i LD.
Vis hele sitatet...
Takk Fuzzybossen hadde et delvis vellykket forsøk for 2 dager siden. Kom helt tilfeldig inn i en søvnparalyse og tenkte for meg selv "hah ingenting kan skremme meg nå" og slappet heelt av og kjente bare at vibrasjonene i hode ble kraftigere og kraftigere til jeg ble snurret inn i en drøm. Var helt bevisst men rakk ikke drømme noe før jeg uheldigvis klarte å åpne litt av øynene uten ned vilje. Da så jeg drømmen på øverste side av øyelokket og virkeligheten på nederste. Så datt jeg ut av hele greia.. Da jeg våknet var jeg ganske ør i hode av all vibrasjon og spinninga at jeg bare la meg på magen for å sove normalt.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Har ikke lest gjennom hele tråden annet enn de første sidene, men er det noen flere enn meg som opplever å "glemme" at du er i en drøm, så du går fra Lucid til å bare være i drømmen uten å være klar over at du var lucid til å begynne med?

Har skjedd med meg mange ganger, og når jeg våkner opp og husker det kjenner jeg at jeg blir irritert, og samtidig lurer jeg på hvordan jeg klare å glemme noe så spesifikt. - Spesielt når drømmeverdenen er helt rar, med tanke på fysikken rundt ting.
Vis hele sitatet...
Når man drømmer, så skaper man og opplever samtidig, derfor er det lett å glemme at man er i en drøm, da man opplever og handler konstant ut i fra det som skjer. Neste gang du får en bevisst drøm, sett deg ned og manifester at du drømmer. Manifester det flere ganger, gjerne med å høre på en sang i drømmen, om at du drømmer bevisst
▼ ... over en måned senere ... ▼
Yes! Hadde min første Lucid Dream hvor jeg fikk fram ting ut av det blå, dvs. å spawne frem ting.

Jeg har vell ikke hatt en skikkelig lucid dream på et par år, og har ikke skrevet drømmedagbok eller i det hele tatt tenkt noe særlig på det på veldig lenge. Nå kjenner jeg at jeg fikk litt gløden tilbake

Riktig nok var det nesten så jeg mistet drømmen før den var i gang. Jeg har hatt en tendens til å våkne med en gang jeg skjønner at jeg drømmer, fordi jeg blir syyykt gira på å lucid dreame. Denne gangen klarte jeg riktig nok å sovne igjen og kom rett inn i drømmen igjen.

Som vanlig var min "trigger" at jeg var på et sted jeg kjenner godt, men det så alt for anderledes ut til å være ekte. Når det gikk opp for meg var det bare å starte å fly Som sagt var dette første gangen jeg kom på ideén å spawne frem objekter.


Jeg startet med å tvinge frem et hus foran meg, huset var riktig nok svært lite og 2D-aktig, men etterhvert ble ting jeg lagde mer og mer ekte. Jeg testet også å lage mennesker. Det første forsøket var mennesklig nok, men uten noe særlig spesifikt, bare et menneske rett og slett. Etterhvert ble menneskene også bedre, men når menneskene ble for ekte glemte jeg mer og mer at jeg drømte.
Er det noen av dere som har erfaring med å spawne mennesker?

Tror nok jeg må starte med drømmedagbok igjen, dette er jo ekstremt spennende. (mange syke fantasier man kan utforske, nesten litt mentalt skummelt )
Sist endret av Membranplan; 2. juni 2013 kl. 17:05.
Jeg har omsider klart å lære meg å fly (kanskje ikke helt perfekt) i drømmene mine. En veldig rar følelse egentlig, for når jeg akselererer merker jeg enorme G-krefter, som nesten vekker meg fra drømmen.

Spawning suger jeg max på, har hatt utrolig få vellykkede forsøk. I tillegg prøver ofte personer i lucid drømmene mine å drepe meg etter at jeg har funnet ut at det er en drøm - og de klarer det som oftest også, noe som fører til at jeg våkner opp.

Noen som har tips til diverse lovlige kosttilskudd som kan hjelpe på å huske og evnt. øke hyppigheten av lucid dreaming? Klarer ikke å finne noen norske treff på dette på google, og ting som pramiracetam og piracetam er reseptpliktig i Norge.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg har omsider klart å lære meg å fly (kanskje ikke helt perfekt) i drømmene mine. En veldig rar følelse egentlig, for når jeg akselererer merker jeg enorme G-krefter, som nesten vekker meg fra drømmen.

Spawning suger jeg max på, har hatt utrolig få vellykkede forsøk. I tillegg prøver ofte personer i lucid drømmene mine å drepe meg etter at jeg har funnet ut at det er en drøm - og de klarer det som oftest også, noe som fører til at jeg våkner opp.

Noen som har tips til diverse lovlige kosttilskudd som kan hjelpe på å huske og evnt. øke hyppigheten av lucid dreaming? Klarer ikke å finne noen norske treff på dette på google, og ting som pramiracetam og piracetam er reseptpliktig i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at ZMA har noen dokumenterte effekter på økt drømmeaktivitet. Sink og magnesium er det vell.

Det med å kjenne g-krefter har jeg aldri opplevd. det å fly for meg føles veldig naturlig, bare svever rundt, både fort og sakte
Sist endret av Membranplan; 4. juni 2013 kl. 22:14.
Et tips for å spawne ting eller teleportere seg: Prøv å spinne rundt samtidig som du forestiller deg at du er på et nytt sted, eller at noe har dukket opp.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Bruker Sleep as Android appen. Den har funksjon som detecter når du er i deep sleep og spiller av lucid dreaming musikk. Jeg føler at dette har fungert de gangene jeg har brukt det, men du kan si at minuset med mine "lucid dreams" er at jeg ikke føler at jeg styrer dem der og da.

Jeg kan utføre de sykeste ting o.l., men de er svært bundet til realitet og ting som opptok meg igjennom dagen.
Sitat av uaexed Vis innlegg
...minuset med mine "lucid dreams" er at jeg ikke føler at jeg styrer dem der og da.

Jeg kan utføre de sykeste ting o.l., men de er svært bundet til realitet og ting som opptok meg igjennom dagen.
Vis hele sitatet...
For å sitere Morpheus: Free your mind...

Du har problemer med å akseptere at du er i en drøm...

Ikke uvanlig for noen som er ny i "gamet", eller av frykt for hva du faktisk kan finne der inne.

Ta kontroll! I dine LD er DU Gud.. Det er du som bestemmer! Fortell dette til deg selv 10 ganger høyt hver gang før du legger deg. Du burde se resultater iløpet av de første ukene dersom du får LD.

Happy dreaming
Sist endret av Vandringsmann; 5. juni 2013 kl. 17:46.
Er veldig nysgjerrig på to ting;

1. Er det noen som har fått dårlig overaskelser når de har sett seg selv i et speil? Har hørt at det kan være veldig skremmende, siden mange får et skummelt bilde av seg selv. Noen erfaringer? Jeg er livredd speil haha!

2. Er det noen som smaker, lukter og kanskje føler instense ting f.eks. når man prøver å ha sex, eller gir det mye mindre effekt en virkeligheten? Lurer på om jeg bare kan starte en LD nÅr jeg er gira på sjokolade på en søndag

edit: Og en ting til! Jeg kommer jo til å bli helt frika ut om jeg hører lyder og ser merkelige greier. Kommer til å få resept på sovepille fordi jeg er så redd for å sove, eheh.. Hjelper musikk til å unngå dette, i alle fall lydene, eller bør man unngå musikk under prossessen?
Sist endret av Inannom; 9. juni 2013 kl. 12:11.
Jeg leste først på denne posten i går. Kan det være en mulighet for at jeg allerede i går kveld når jeg la meg kan ha fått et "glimt" av en slik lucid dream?
Jeg husker å ha drømt noe, hvor jeg (etter å ha lest tips her) så på fingrene mine. De var bare små knokler (altså bare 1cm lang eller noe) og i tillegg et par ekstra fingre. Jeg mener også da å ha bevisst gått rundt en stund i drømmen og opplevd et par ting, som jeg nå ikke klarer å huske (førte såklart ingen logg!..).

Kan det altså hende at selv helt uten trening, og bare å ha sjekket denne tråden, at hodet mitt klarte å overbevise meg om at jeg var bevisst i en drøm i går?

Ble så fasinert av dette at jeg kommer til å begynne å logge drømmene og prøve videre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av wEEtoZ Vis innlegg
Jeg leste først på denne posten i går. Kan det være en mulighet for at jeg allerede i går kveld når jeg la meg kan ha fått et "glimt" av en slik lucid dream?
Jeg husker å ha drømt noe, hvor jeg (etter å ha lest tips her) så på fingrene mine. De var bare små knokler (altså bare 1cm lang eller noe) og i tillegg et par ekstra fingre. Jeg mener også da å ha bevisst gått rundt en stund i drømmen og opplevd et par ting, som jeg nå ikke klarer å huske (førte såklart ingen logg!..).

Kan det altså hende at selv helt uten trening, og bare å ha sjekket denne tråden, at hodet mitt klarte å overbevise meg om at jeg var bevisst i en drøm i går?

Ble så fasinert av dette at jeg kommer til å begynne å logge drømmene og prøve videre.
Vis hele sitatet...
Det er nok mulig ja. Jeg hadde et par lucid dreams før jeg noen gang leste om det
I natt hadde jeg en ganske "kraftig" Bevist drøm!

Det hele startet med at jeg gikk i gangen og ser på klokka (vanlig skive klokke). Jeg oppdager at 2-tallet og 10-tallet er bytta om på skiva(haha). Jeg får full kontroll, men mister den 30-40 sekunder senere(drømme tids-perspektiv).
Når jeg mister den får jeg helt noia, jeg flyr gjennom veggen(ja.. gjennom veggen...) og ut i lufta, helt til jeg kræsjer i skogen. Da bråvåknet jeg.

Det morsomme er at skogen jeg kræsjet i, ble hogd ned for få dager siden.. heheh
Sist endret av visualn00b; 24. juni 2013 kl. 21:17.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitter å kikker litt her: http://azarius.net/smartshop/herbs/lucid-dream-herbs/

Er det noen som har noen innspill?
Eneste innspillet jeg kan komme med er at mange av de greiene der sikkert er ulovlig i Norge.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Tar nå ikke det så tungt.. Lurte mer på om det faktisk fungerte som beskrevet..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter 1 år med trening greier jeg nå å drømme lucid 3-4 ganger i uka, sykt fett det, men har et lite problem. Hver gang jeg går i søvnparalyse føles det ut som om hjernen min brenner, og jeg kan faktisk føle tennene mine klaprer idet jeg går gjennom søvnparalysen fordi det blir så intens. Gjør faktisk veldig veldig vondt, og er fullt klar over det når det skjer. Paralysen har også begynt å vare lengre, jeg bare faller, faller og faller unormalt lenge. Har i det siste begynt å lure på om det kan være skadelig? Opplevde det ikke slik for et halvår siden. Sikkert veldig vanskelig for folk å svare på dette

Sitat av Inannom Vis innlegg
Er veldig nysgjerrig på to ting;

1. Er det noen som har fått dårlig overaskelser når de har sett seg selv i et speil? Har hørt at det kan være veldig skremmende, siden mange får et skummelt bilde av seg selv. Noen erfaringer? Jeg er livredd speil haha!

2. Er det noen som smaker, lukter og kanskje føler instense ting f.eks. når man prøver å ha sex, eller gir det mye mindre effekt en virkeligheten? Lurer på om jeg bare kan starte en LD nÅr jeg er gira på sjokolade på en søndag

edit: Og en ting til! Jeg kommer jo til å bli helt frika ut om jeg hører lyder og ser merkelige greier. Kommer til å få resept på sovepille fordi jeg er så redd for å sove, eheh.. Hjelper musikk til å unngå dette, i alle fall lydene, eller bør man unngå musikk under prossessen?
Vis hele sitatet...
Jeg opplever sex i en lucid drøm helt, ja.... sjekk signaturen min Virkelig heftige tilstander. Ikke for å være cocky, men har gjort det med noen råsexye damer, men dette var tok virkelig kaka.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som har prøvd å LD'e om å ta narkotiske stoffer? da gjerne med erfaring også, slik at man kan "gjenskape" og føle effekten i drømmeverden? Så det ble spurt om tidligere (dog da med alkohol) i tråden, men ikke besvart.
Sist endret av Juliaan; 24. juli 2013 kl. 00:31.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har opplevd dette en gang når jeg var barn, husker jeg var på ett fjell og det var sånne grønne tau imellom hvert fjell som jeg fløy bortover som tarzan, husker ikke så mye av det men det var helt sykt og var fryktelig irritert når pappa vekte meg.
Uansett, jeg prøvde WILD i går kveld, det som skjedde var at jeg hadde en fryktelig trang til å bevege alle delene av kroppen min og jeg fikk en plutselig ristesjokk av en elller grunn. Jeg fikk også utrolige hallusinasjoner av landskap, monstre og andre awesome ting. Men sovnet før jeg fikk vidreføre dette, kom nesten i den paralysen jeg tror du snakker om.. er dette en god start? Det var også høye lyder osv musikk som ble spilt.
Sist endret av Icec0ld; 12. oktober 2013 kl. 19:39.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Jeg opplever sex i en lucid drøm helt, ja.... sjekk signaturen min Virkelig heftige tilstander. Ikke for å være cocky, men har gjort det med noen råsexye damer, men dette var tok virkelig kaka.
Vis hele sitatet...
Helt klart! Jeg hadde sex med Gwen Stefani på en strand en gang, det var helt batshitski. Men jeg sliter generelt med å få det til når jeg er lucid. Vanligvis, når jeg finner ut at jeg drømmer, begynner jeg å gni hendene sammen og begir meg umiddelbart ut på jakt etter lekre damer, men jeg våkner (eller drømmen fader ut) stort sett alltid i det akten skal igangsettes - det har blitt en slags vane. Så i det siste har jeg prøvd å ikke bry meg om dette med å ha seg med pene fantasidamer, og heller gått for å lage lyd med ting jeg finner, eller male svære bilder, bygge syke hus eller generelt leke Minecraft (Mindcraft®).

Har du noen tips til hvordan å holde begeistringen tilbake og å holde seg bevisst i forkant av en eventuell akt?
Sist endret av AnaMorph0s|s; 12. oktober 2013 kl. 20:36.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Etter en lengre periode med dårlige søvnrytmer, er jeg veldig gira på å få noen lucid dreams igjen.

Ønsket har alltids vært å kunne gjøre dette på kommando de nattene man ønsker, men jeg tenker med ytterst få får dette til, men det er jo alltids en grei visjon å ha.

Noen andre som har hatt noen gode drømmer i det siste, enten om de var klare, bevisste eller rett og slett stilige?
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Har du noen tips til hvordan å holde begeistringen tilbake og å holde seg bevisst i forkant av en eventuell akt?
Vis hele sitatet...
Å prøve å snurre rundt i ring er vel et kjent tips, men aldri fått det til å fungere helt selv.
Sitat av Marr Vis innlegg
Å prøve å snurre rundt i ring er vel et kjent tips, men aldri fått det til å fungere helt selv.
Vis hele sitatet...
Har prøvd ut denne metoden men endte opp med at når jeg snurret så forandret drømmen seg. Jeg mistet fort fokus av handlingen i den pågående drømmen og datt inn i en annen. Jeg synes å huske at jeg glemte hele lucid dreamingen og fortsatte ubevisst inn i et annet drømmescenario så dette er ikke en teknikk jeg vil anbefale.

Jeg hadde heller gått for å prøve å fokusere på enkelte ting rundt deg. Det får ihvertfall fram kontraster i miljøet og gjør slik at man lettere klarer å holde seg bevisst og fokusert på alt rundt seg. Legg merke til småe detaljer og se mye rundt deg men hver forsiktig med bråe bevegelser og.
"tryll" frem et tre eller noe gress og hold fast i dette om du merker at ting blir slørete. Hold da fast frem til alt blir klart igjen.
Fant applikasjonen Awoken på Play Butikk til Android, vet ikke om denne finnes på iPhone og, men den virker veldig bra så langt! Har en god del innstillinger som Daily reality checks, Totem sounds, dream clues og journal. Skal prøve ut denne en god stund og se om den er grei å bruke. Anbefaler andre å prøve også!

PS: den er gratis
Som barn husket jeg ofte drømmer, og noen ganger ble jeg bevisst rett før jeg våknet om morgenen. Jeg fattet interesse for lucid dreaming etter å opplevd en bevisst drøm gjennom MILD nylig. Jeg visste hva som skjedde, og klarte derfor å forholde meg rolig. Var i den bevisste drømmen i ca. 10 minutter.

Den siste uken har jeg praktisert WBTB og deretter WILD uten å klare det. Men jeg kan ha vært nær i går natt. Etter WILD i ca. 15 minutter ble "skjermen" i mitt indre øye forstørret, og en relativt sammenhengende film begynte å spille. Det var for øvrig Lilyhammer. Jeg lå bare og iakttok hva som skjedde, uten store muligheter for å endre innholdet.

Noen tanker om hva som skjedde?
Sist endret av Øreplugg; 21. november 2013 kl. 20:46.
Når jeg sovna forrige natt opplevde jeg noe rart. Som regel når jeg flyter inn i en LD kiler det i hjernen, ofte så mye at det rett og slett er uutholdelig og jeg våkner. Men i går natt skjedde dette på en helt annen måte. Det føltes ut som om hodet mitt sank ca 20cm lengre ned i puta, nesten som om jeg var igjennom puta med bakhodet. Det var veldig rart, akkurat som jeg fysisk falt inn i drømmeland.. Jeg prøve å utnytte muligheten til å ha sex med en deilig dame, men ble for iverig, så jeg mistet fokus og voknet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
De siste gangene jeg har havnet i LD har vært helt jævlige. Jeg har ikke gått inn for lucid dreaming på et par år, men blir av og til bevisst på at jeg drømmer uansett. Tidligere måtte jeg konsentrere meg for å ikke våkne, men i det siste har alt blitt snudd på hodet. Nå klarer jeg ikke våkne, og opplever en sær og intens følelse som jeg bare kan sammenligne med håpløs angst. Omgivelsene er i konstant forandring utenfor synsfeltet mitt, slik at jeg blir mer og mer forvirret. Sekundene er lange, lett sammenlignbart med tidsoppfattelsen man kan oppleve på psykadelika.

Det ender jo alltid bra så klart, ingen skade skjedd sånn sett. Men etter en lucid dream der jeg satt innelåst i en kube på 1*1 meter i noe som føltes som en mannsalder kviet jeg meg for å gå til sengs.

Jeg sover kun i fosterstilling for tiden, noe som ser ut til å hjelpe mot ufrivillig lucid dreams til en viss grad. Jeg har også brukt fosterstilling som en måte å unngå søvnparalyser på, med godt hell.

Er det noen av dere som har opplevd noe lignende? Har dere i så fall kommet fram til noen metode for å enten våkne på, eller i beste fall unngå å bli oppmerksom på drømmene sine mens de pågår all together? Det er labert med forskning på opplevelser som dette. For alt vi vet er det kanskje noen her som har kommet fram til en løsning.
Sist endret av VinumSabbathi; 11. februar 2014 kl. 03:01.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sist jeg prøvde ld var med androidappen "Sleep as Android". Den kan spille av lyd når den oppdager at du er i ld-stadiet.

Jeg satte på Vivaldi the four seasons winter... Det var ikke det smarteste. Når symfonien satte igang var det i en blanding av ld og våkenhet at jeg sprang rett opp av senga og smalt inn i døra mi. Underbevistheten trodde det var vekkerklokken, men jeg var jo i full drøm samtidig som underbevistheten mente at alarmen gikk.

Har ikke prøvd etter det. Liker søvnen min uforstyrret jeg
Sist endret av uaexed; 11. februar 2014 kl. 03:06.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan kan jeg komme i en Lucid Dream etter søvnparalysen? De sier at i søvparalysen klarer du ikke røre deg, og det kan hende du ser for deg demoner og dører skumle lyder. Hvordan kan du da kommer deg "vidre" og leve drømmen din?

Og når jeg holder på å komme i paralysen, så er vell hjernen fortsatt våken, slikt at f.eks etter å ha ligge kanskje 10-20 minutter 100% i ro, så kanskje jeg vil føle et dytt, eller at jeg blir presset ned i sengen. Hvis jeg da åpner øynene vil jeg våkne, eller vil jeg våkne i drømmen og se demonene osv? Høres sinnsykt skummelt ut, og jo mere jeg leser, jo reddere blir jeg! Håper noen kan svare meg på dette.
Sist endret av _X_; 20. mars 2014 kl. 12:44.
Man trenger ikke se noe som helst. Det jeg opplever som regel er et slags nærvær av en eller annen art, og ofte frykt for dette. Jeg har aldri opplevd at det har svirret fysiske vesener rundt om i rommet.

Når du er i søvnparalyse er det ikke bare å åpne øynene. Du har ikke sjans til å rikke en muskel. Det virker også som at du blander søvnparalyse og lucid dreaming om hverandre. Forklar litt bedre så kan jeg helt sikkert gi et bedre svar
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Man trenger ikke se noe som helst. Det jeg opplever som regel er et slags nærvær av en eller annen art, og ofte frykt for dette. Jeg har aldri opplevd at det har svirret fysiske vesener rundt om i rommet.

Når du er i søvnparalyse er det ikke bare å åpne øynene. Du har ikke sjans til å rikke en muskel. Det virker også som at du blander søvnparalyse og lucid dreaming om hverandre. Forklar litt bedre så kan jeg helt sikkert gi et bedre svar
Vis hele sitatet...
Hmm..

Jeg kan spørre noen spørsmål ang. dette da(?):

1. Når du er i paralysen, så sier man at du kan åpne øynene. Vil det si at du åpner øynene for å starte "drømmen" eller for å våkne til "virkeligheten"?

2. Hvordan er det mulig å ikke klare å komme seg ut av en paralyse eller en lucid deam? Folk sier at de har vært "stuck" i en soveparalyse og/eller en lucid dream, og ikke klart å vokne opp fra det? Hva mener de med det? De må jo vokne en eller annen gang?

3. I en soveparalyse, vil jeg ha klare tanker?, som f.eks etter å ha lest mye, vil jeg da tenke slikt jeg gjør om dagen som at, det finnes ikke demoner, skygger etc. det er ingen som dytter jeg, tar av deg dyna, snakker til meg. Det er bare en hallusinasjon.
Når du er i en lucid dream kan du "åpne øynene". Det er et annet ord man bruker for å beskrive at man blir bevisst på drømmen man opplever. Da vil du kunne se hva som helst som i en hvilken som helst annen drøm. Enkelte skaffer seg teknikker for å påvirke landskapet og omgivelsene når de er i en lucid dream også.

Enkelte, feks meg selv, har hatt problemer med å våkne fra drømmene vi har vært oppmerksom på, men man ender jo alltid opp med å våkne før eller siden. Det er bare en ubehagelig opplevelse for noen. Jeg har ikke lest om brukere av forumet som har hatt problemer med å våkne, så jeg antar det er et sjeldent fenomen.

Under søvnparalyse er man lammet av kroppens løsning på å unngå at vi lever ut drømmene våre om natten. Det vil si at musklene blir helt lammet slik at vi ikke skal gå rundt om kring i søvne og bevege oss slik vi gjør i drømme. Noen ganger blingser hjernen vår og slår av kroppen rett før vi sovner, eller glemmer å slå den på når vi våkner. Dette er søvnparalyse, og skal ikke forveksles med en lucid dream. Her er det ikke bare å åpne øynene, for du har ikke tilgang til musklene som åpner øyelokkene.

Siden man ikke er helt våken, kan man få enkelte forestillinger om at noen andre er i rommet. Jeg har følt at et vesen har stått over meg og observert meg der jeg lå i sengen, men man åpner aldri øynene. Man kan høre forskjellige lyder også, som er med på å forsterke opplevelsen. Enkelte tar hele situasjonen veldig edruelig, og observerer det som skjer rundt seg med en følelse av spenning og moro. Andre kan få totalt hetta, men da er det ofte fordi de aldri har opplevd søvnparalyse før. De har kanskje til og med aldri hørt om fenomenet.

Fra søvnparalyse kan du falle inn og ut av søvn, eller du kan våkne relativt kjapt.
Et lite spørsmål:

Er det noen som har prøvd å være ruset samtidig som de er i LD? Jeg er litt nysgjerrig på om du "føler" deg ruset i drømmen også, eller om du da plutselig føler deg helt klar?

Legger til et ekstraspørsmål. Har noen prøvd å innta rusmidler inne i LD, og hvordan var dette?
Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
Et lite spørsmål:

Er det noen som har prøvd å være ruset samtidig som de er i LD? Jeg er litt nysgjerrig på om du "føler" deg ruset i drømmen også, eller om du da plutselig føler deg helt klar?

Legger til et ekstraspørsmål. Har noen prøvd å innta rusmidler inne i LD, og hvordan var dette?
Vis hele sitatet...
Vet om en her på freak som skrev en tråd om et par ganger han var rusa og hadde lucid dreams han har ikke noe gode erfaringer med det, han tok LSD,MDMA og noe annet du kan jo f.eks prøve med cannabis eller lignende tenkte selv jeg skulle prøve på cannabis.

Har et lite spørsmål kan man lucid dreame mens man hører på musikk eller forstyrrer dette? Den siste uken har jeg sovet uten musikk (sover storsett altid med musikk) og har fådd veldig mange rare drømmer (ikke lucid dreams men vanlige) hadde en ganske skummel drøm gidder ikke og fortelle alt men jeg kan ikke svømme og drømmene hadde mye med at jeg måtte svømme og bekjempe typiske bosser man ser på spill osv undervann
Sitat av snappizanw0w Vis innlegg
Vet om en her på freak som skrev en tråd om et par ganger han var rusa og hadde lucid dreams han har ikke noe gode erfaringer med det, han tok LSD,MDMA og noe annet du kan jo f.eks prøve med cannabis eller lignende tenkte selv jeg skulle prøve på cannabis.

Har et lite spørsmål kan man lucid dreame mens man hører på musikk eller forstyrrer dette? Den siste uken har jeg sovet uten musikk (sover storsett altid med musikk) og har fådd veldig mange rare drømmer (ikke lucid dreams men vanlige) hadde en ganske skummel drøm gidder ikke og fortelle alt men jeg kan ikke svømme og drømmene hadde mye med at jeg måtte svømme og bekjempe typiske bosser man ser på spill osv undervann
Vis hele sitatet...
Så lenge det gjør det avslappet er del vell mulig. Jeg selv har jo aldri prøvd lucid dreaming i heletatt, men har lest litt hær og det og hørte om noen som brukte å spille musikk når de la seg for å lucid dream'e. Men som sagt; har ikke prøvd, så kan ikke garantere noe. Er vell bare å prøve.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hadde en lucid dream inatt. Eneste jeg gjorde var at jeg plutslig i drømmen tenkte " Jeg drømmer" så fløy jeg opp til skyene med en super følelse i magen.

Har hatt mange lucid drømmer i det siste, men klarer ikke å holde drømmene gående i lengre enn noen sekunder. :/
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Hadde en lucid dream inatt. Eneste jeg gjorde var at jeg plutslig i drømmen tenkte " Jeg drømmer" så fløy jeg opp til skyene med en super følelse i magen.

Har hatt mange lucid drømmer i det siste, men klarer ikke å holde drømmene gående i lengre enn noen sekunder. :/
Vis hele sitatet...
Du ble vell for "gira"?
Hvordan fant du ut at du drømte? Liker å høre om folk som forteller opplevelsene sine, og hvordan ditt og datt Bare å fortelle!
Sitat av _X_ Vis innlegg
Du ble vell for "gira"?
Hvordan fant du ut at du drømte? Liker å høre om folk som forteller opplevelsene sine, og hvordan ditt og datt Bare å fortelle!
Vis hele sitatet...
Det er mange måter å finne ut om man er i en LD eller ikke. Min favoritt er å føre et par fingre inn i håndflata å se om de går gjennom, eller rett og slett telle fingre. Går fingrene gjennom hånda, eller det er fler enn 10 fingre tilsammen, er man der.
Man har jo også veldig mange andre trekk som alltid går igjen. Lysbrytere funker ikke, og man kan se ekstremt syra ting i speil og eventuelt gå inn i dem.
Men uansett, når man først tenker i drømmen at man må sjekke om man drømmer, så er man allerede i gang.
Sitat av tgod Vis innlegg
Det er mange måter å finne ut om man er i en LD eller ikke. Min favoritt er å føre et par fingre inn i håndflata å se om de går gjennom, eller rett og slett telle fingre. Går fingrene gjennom hånda, eller det er fler enn 10 fingre tilsammen, er man der.
Man har jo også veldig mange andre trekk som alltid går igjen. Lysbrytere funker ikke, og man kan se ekstremt syra ting i speil og eventuelt gå inn i dem.
Men uansett, når man først tenker i drømmen at man må sjekke om man drømmer, så er man allerede i gang.
Vis hele sitatet...
Men hvordan er det i starten av en LD? "Våkner" du opp i rommet og tenker; drømmer jeg? Jeg må sjekke. Telle fingrene, speil, lysbryter etc..

Jeg skjønner ikke helt overgangen fra paralysen til drømmen..
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av _X_ Vis innlegg
Du ble vell for "gira"?
Hvordan fant du ut at du drømte? Liker å høre om folk som forteller opplevelsene sine, og hvordan ditt og datt Bare å fortelle!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg regner med at jeg ble for gira siden jeg fikk sjukt addrenalin følelse.

Jeg har egentlig ikke noen spesiell måte for å finne ut om jeg drømmer eller ikke, bare av go til så tenker jeg at jeg dørmmer i drømmene mine og jeg har kontroll litt før jeg våkner.

Pleier også ofte å Lucid dreame når jeg vokner, sovner, vokner og sovner hele tiden på morgningen eller dagen.