Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1414
Hei, en venn av meg har satt opp noen affiliate nettsider som selger diverse urtekapsler/homopati etc. Han har store ambisjoner for å utvide og har kommet opp med ideen å samle en haug med eposter og spamme dagen lang.

Kan han få store konsekvenser av dette? Er spamming lovlig i Norge?
Nei, det er ikke lov med mindre mottakeren har godkjent å motta e-post fra dere.

Unntak er generelle e-poster til firmaer som f.eks , og lignende. er derimot ikke lov.
Du kan sende post til bedrifter, men regn med at du ganske fort blir tatt for søppelpost med mindre du benytter deg av av en tjeneste som vet hvordan man skal utforme epost slik at den ikke automatisk blir tatt for spam. Et godt eksempel er http://mailchimp.com/. Men det koster også penger, og med slike produkter så tror jeg det skal godt gjøre å gå med overskudd. Det er få som svelger kvakksalveri, og jeg våger å tro at det er enda færre bedriftsledere enn det er nordmenn flest. Det er godt mulig det er i mot terms of service fra MC, men det får dere finne ut av selv.
Problemet er derimot at de fleste har på et eller annet tidspunkt godtatt betingelser på flere nettsteder som kan videreformidle din e-post til markedsføring.
Spamming er ulovlig. Det eneste som er lov er å sende ut epost til kunder som har bedt om det.
Markedsføringsloven: § 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).


Strafferammen aner jeg ingenting om men i dagens VG kan man lese om en SMS-tjeneste som fikk 650.000 i bot for ulovlige utsendte tekstmeldinger.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Problemet er derimot at de fleste har på et eller annet tidspunkt godtatt betingelser på flere nettsteder som kan videreformidle din e-post til markedsføring.
Vis hele sitatet...
Trådstarter kan likevel ikke bare sende avgårde e-post. Det er ikke bare bare å skaffe lister med slike e-poster.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Trådstarter kan likevel ikke bare sende avgårde e-post. Det er ikke bare bare å skaffe lister med slike e-poster.
Vis hele sitatet...
Det har du nok helt rett i, men tilgangen er der. Med litt kroner i lomma, tid til å lete og viljen til å satse, så er det nok ikke noe problem å skaffe seg noen hundre, kanskje tusenvis av e-postadresser.
Nei, har man penger er det ikke noe problem Men norkse e-postlister er ikke akkurat billig.
Hva er poenget?

Er det noe folk hater, så er det spam.
Er det noe som blir slettet, så er det spam.


Sats heller på en annen form for markedsføring, istedet for å spamme alle og bli totalt useriøs.
Du med slike planer bør spores opp, kles naken og slippes av med helikopter midt på Finnmarksvidda når myggen er på sitt verste.

Nå som jeg har fått det sagt vil jeg bare gjenta det som ble sagt av flere andre, sats heller på en alternativ metode.
Beste sted å finne naut som vil kaste bort pengene sine på mosekapsler er på alternativmesser og lignende.
Sist endret av InTrance; 28. april 2012 kl. 02:15.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva er poenget?

Er det noe folk hater, så er det spam.
Er det noe som blir slettet, så er det spam.


Sats heller på en annen form for markedsføring, istedet for å spamme alle og bli totalt useriøs.
Vis hele sitatet...
Er det noe jeg hater er det når folk kommer med påstander uten å vite noe om temaet eller har kilder til å gi argumentene tyngde.

ROI på e-postmarkedsføring pleier å være høy i forhold til f.eks vanlige, statiske annonser.

Når man først har bygd opp en solid liste med e-poster er det fryktelig billig og lett å sende ut en ny e-post til hele kontaktlisten, og salg per time investert er nok ikke så ille.
Selv om det er lovlig eller ulovlig, så er det en veldig dårlig reklamemetode. Det driver heller folk vekk fra bedriften enn å trekke folk til.