Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 351
Hei, jeg har søkt om gjeldsorning og er godt satt i i hva det innebærer. Men det jeg ikke blir klok på er om jeg kan innimellom få hjelp / gaver fra familiemedlemmer mens jeg er under ordningen?

En kamerat sa at han under hele ordningen var disponent for et familiemedlems konto? Det høres vel ikke helt greit ut kanskje?
Det er vel ikke noe i veien for private gaver, det ville jo vært rart om de skulle gå inn i din privatøkonomi på den måten å telle lommerusk. De har ikke tilgang til bankforbindelser. Husker jeg ble litt stressa når jeg fikk en gave fra familie på noen titusen uforutsett på konto, men det var egentlig ikke noe problem. Det som er problematisk er jo alt som vil synes på A-melding, Skattemelding o.l. Det er uansett snakk vesentlige forbedringer i økonomi og om større beløp:

"På begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, kan retten omgjøre en gjeldsordning dersom det inntrer vesentlige forbedringer i skyldnerens økonomiske stilling i gjeldsordningsperioden. Dersom forbedringen er en følge av at skyldneren har mottatt et større beløp, kan beløpet helt eller delvis fordeles på fordringshaverne uten at omgjøringssak iverksettes."

Det å disponere en konto trenger vel heller ikke nødvendigvis være noe problem, det som er interessant er jo hvis vedkommende disponerer midlene på konto og de er av en viss størrelse.
Best å ta sånt i cash da kanskje.