Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1802
Valve forteller i dag at tyvene som stjal deler av koden til «Half-Life 2» og publiserte den på Internett, er tatt.
Vis hele sitatet...
http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/s...icle237799.ece
Bra!

Jeg gleder meg så villt til HL2 releasen.. Etter å ha sett alle demoene og trailerne til spillet, har jeg skyhøye forventninger.. Dette må bare bli bra.. I love valve
One of the good guys
2rs1's Avatar
Bra, har egentlig ikke så mye til overs for folk som dette. Iallefall ikke når det gjelder hl2. Hl var jo genialt og etter diverse previews så kan dette bli bra dette også Har en følelse av at Geforce 2 kortet mitt får smake når jeg installerer dette
var litt kjipt med tyveriet av kildekoden forsinket utgivelse etc (om det nå var grunnen)
*tror ikke geforce 2 kortet ditt kommer til å takle hl2! på tide med et nytt ? *
hmm... nå finner sikkert valve ut at de må ordne noe på spillet igjen... så det kommer sikkert ikke ut for om en god stund :P
disse menneskene er grunnen til at dødsstraff burde eksistere overalt!
Nå må Valve skaffe seg enda en unnskyldning slik at de kan utsette det enda mer
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hmm.. er visst bare de som har gitt det ut som har blitt tatt.. Ikke de som faktisk stjal den. Dere vet hvordan USA er.. så lenge man har noen å skylde på er det bra.. Samma faen om det var han som faktisk gjorde det.. Bare noen blir tatt

Uansett.. Har litt sans for de folka jeg.. De viste oss hvor overrated det var, og at Valve aldri ville kunne gitt det ut i September. Jeg sluttet å glede meg til HL2 for leeeenge siden. Seriøst.. hva er det å glede seg til? Grafikken er bra, men ikke nyskapende. Det har allerede vært gjort i FarCry og PainKiller. Doom 3 kommer ut i sommer og, som har mye bedre grafikk en HL2 (sett fra et rent teknisk synspunkt). What's left? Story'en? Synes aldri HL storyen egentlig var så spennende. Bare Doom ripoff egentlig, bytt ut hellspawns med aliens.

Så er det CS med HL 2 da.. YESS!! Ny fjortissflom på nettet. Det gleder jeg meg virkelig til. Kanskje vi får noen nye "kule" ord... superlol! slol! lal! lil! Flirrimbirimbirr!!!!!!!1111!!!!!11!!!!!enenenenutropsteng!!!
Opprinnelig postet av Pacifist
disse menneskene er grunnen til at dødsstraff burde eksistere overalt!
Vis hele sitatet...
*offtopic*
sa en mann med nicket Pacifist.

Men, seriøst gleder meg til Hl 2
hehehe ironi man... satt meg lissom inn i rollen som sørstats g33k
SkyFex: De forbedrer jo grafikken as we speak. Tror den kommer til å få en major overhaling før de slenger det ut i hyllene.
Jeg gleder meg skikkelig til HL2, og nei, tror ikke det vil bli noe ny fjortisstorm med CS og HL2.
Skyfex:
Det virker ikke som om du har sett noen av previewsa fra HL2 (som du kan laste ned her: http://www.steampowered.com/index.php?area=e3_movies) slik som du snakker.. Jeg er overbevist om at dette spillet kommer til gå rett inn i klassikerhylla til enhver gamer med respekt om seg selv.
Spillet kommer til å kjøres opp mot steam slik at valve hele tiden kan finne ut bugs/feil med spillet underveis og komme med små updates.
En ting som fascinerer meg er hvordan mapsa skal være bygd opp av materialer og oppfører seg som materialer når du skyter/slår på dem. Man kan også ta opp og kaste ALLE objekter under en viss vektgrense en finner og bruke mot fienden. Half-Life 2 skal også være lengre enn enern, som er helt enormt lang.

Vær så snill og ikke diss Half-Life storyen. Det er etter min mening en av de bedre storiene til spill ever. Å sammenligne den med noe så primitivt som Doom er som å sammenlikne Shakespear med Ari Behn..
Jeg tror heller ikke en ny fjortisstorm vil følge med CS og HL2..
Spiller omtrent ikke spill lenger, men hl2 skal jeg garantert få med meg. Har spilt alphaleaken (shame on me), og må si at jeg er imponert over hvordan de har klart å utnytte fysikkmotoren i gameplayet, som blir mye mer åpent enn de fleste andre spill på markedet.
Riktignok er ikke grafikken lenger helt cutting edge, men den er da absolutt ikke noe å kjimse over. Hvis det i tillegg stemmer det som vidde sier, at de oppgraderer den nå, kan det bli riktig så bra.
Opprinnelig postet av toughingen
Skyfex:
Det virker ikke som om du har sett noen av previewsa fra HL2 (som du kan laste ned her: http://www.steampowered.com/index.php?area=e3_movies) slik som du snakker.. Jeg er overbevist om at dette spillet kommer til gå rett inn i klassikerhylla til enhver gamer med respekt om seg selv.
Spillet kommer til å kjøres opp mot steam slik at valve hele tiden kan finne ut bugs/feil med spillet underveis og komme med små updates.
En ting som fascinerer meg er hvordan mapsa skal være bygd opp av materialer og oppfører seg som materialer når du skyter/slår på dem. Man kan også ta opp og kaste ALLE objekter under en viss vektgrense en finner og bruke mot fienden. Half-Life 2 skal også være lengre enn enern, som er helt enormt lang.

Vær så snill og ikke diss Half-Life storyen. Det er etter min mening en av de bedre storiene til spill ever. Å sammenligne den med noe så primitivt som Doom er som å sammenlikne Shakespear med Ari Behn..


Jeg tror heller ikke en ny fjortisstorm vil følge med CS og HL2..
Vis hele sitatet...
Halo! Vi så med en gang de kom ut.

Og dette med fysikk enginen: Har du tilfeldig hvis fått med deg at den er kjøpt av folka bak hawok 2, akkurat slik de kjøpte q2 motoren til hl. Den store greia med HL2 er dermed "rippa" av noen andre.
Som sky sa: grafikken er på ingen måte revelusjonerende,
og denne über AIen det ble pratet så mye om viste seg jo å være bare bull. Det så vi jo når leaken kom. Hvem var det vel som fikk botene til å gjøre noe mer enn eksakt det vi hadde sett på alle filmene? I såfall var det ikke særlig nytt det heller.

Historien skal de jo ha for da. HL har den beste FPS storyen jeg noen gang har sett. Men det er ikke nok.

Jeg regner derfor med at HL2 plasserer seg så " " mye over gjennomsnittet blant nykommedne spill.
Jeg sier ikke at ikke HL2 kommer til å bli hypea opp i skyene av den gjennomsnittlige spiller. Vi har jo selvføligelig CS2 som kommer til å kunstig liv i HL2 i 2004-1997= 7 nye år, og hvis ikke HL3 og CS3 kommer da, så kan de jo bare bytte tilbake til CS. For Det er jo realismen som der viktig. Ikke sannt gutta?

edit: posta litt feil. sorry Rettet nå.
Sist endret av hysing; 14. juni 2004 kl. 22:08.
Skjønner ikke at dere syntes det var så jævla bra at de ble tatt. Greit nok, de var tyver, men de viste oss hvordan Valve holdt oss for narr med release datoen sin, og at de løy en del om innholdet.

Må si jeg digger storyen til half life da...
håper de idiotene for bøte med noe heftig! ødela en release dato totalt :@
Opprinnelig postet av zykes
håper de idiotene for bøte med noe heftig! ødela en release dato totalt :@
Vis hele sitatet...
Tja, det at Valve brukte dem som unnskyldning tror jeg ikke har noe med hvorfor den ble utsatt.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Okey.. Noen av dere.. egentlig alle, misforstår ordet story. Okey.. storyen til Doom var:
I en research base på mars går noe fryktelig galt, monstre fra helvete svermer inn på basen. Du må stoppe dem (altså drepe hovedbossen).
Half-Life: I en research base på jorda går noe fryktelig galt, monstre fra xen svermer inn på basen. Du må stoppe dem (altså drepe hovedbossen).

Hvordan storyen er integrert i spillet er en annen sak. Det var det som var revolusjonerende med HL. For å finne storyen til Doom måtte du lese manualen, i HL var storyen en del av spillet. Etter min mening var egentlig dette noe som kom gradvis, det fortsetter til stadighet. FPS og RPG blir forent. Men HL tok det største skrittet, det er helt klart.

Til dere som sier jeg ikke har fulgt med på demoene osv.. Jo.. jeg har sett omtrent alt som er. Jeg liker å holde min egen mening objektiv, derfor følger jeg med på alle sider.

Jeg er også en spillutvikler på fritiden. Selv om jeg ikke er så god, så_vet jeg godt hva det går ut på. Og jeg kan med sikkerhet si at det som er gjort i HL, har allerede blitt gjort før.

Fysikk: HL2 bruker havok. Havok er et 3rd party fysikk system, som blandt annet blir brukt i Painkiller. Det er akkurat det samme. Ting kan ikke forresten brekke hvor som helst, om HL2 ikke har forandret mye på engine. Noe de ikke har fra det jeg har sett. De brekker på bestemte steder. I Red Faction kunne du forresten skytte ordentlig hull i vegger hvor du ville, noe jeg synes er mye mer imponerende. Fra et teknisk synspunkt. FarCry har også et tilnærmet like bra fysikksystem. Eneste de mangler er brekkinga.. Men kan ikke si jeg savner det.

Shadere (vanneffekter osv): Har vært gjort. Spesielt i FarCry. I tillegg har FarCry bump mapping på enkelte objekter innendørs.

Texture kvalitet: Texture kvaliteten på screen shotsene jeg har sett så langt har vært ganske bra. Men igjen, Painkiller har like bra, om ikke bedre texture kvalitet. Bossene har textures på_opptill 2048x2048 om jeg ikke husker feil.

Lys og skygger. Err... Ja.. Er ikke så mye å si. Det er omtrent like mye dynamisk lys på HL2 som på HL1. Tror jeg har sett dynamiske skygger. Men dette har også vært gjort... Helt tilbake til Neverwinter Nights. De fleste nye spill har det. Selv Quake 3 hadde option for det, men det fungerte ikke så bra.

Det er dette som er grunnen til at jeg ser fram til Doom 3. Doom 3 har et lys og skyggesystem som er bedre enn noe annet som er gjort før. Dynamisk lys fra flere kilder, alle kaster lys, skygger og påvirker bump maps. I tillegg til dette har Doom 3 bra shadere og et fysikk system de har laget SELV. Doom 3 skal visst også ha fått bra integrering av story. Ikke døm iD software fra de forrige spillene. De har ikke laget Single-Player selv spill siden Quake 2. Det som også er stilig med Doom 3 er at det er det første spillet som VIRKELIG kan skremme vettet av deg. Silent Hill var Creepy, men jeg skvatt aldri.

Så er det selvfølgelig Steam. Jeg kan ikke uttale meg, for jeg sluttet med CS leeenge før Steam. Men fra det jeg hører er det Pain in the ass, og fungerer dårlig som cheat protection. Spør du meg synes jeg Valve er blitt grådige.

Zykes: Half-Life 2 hadde aldri kommet ut 30. September 2003. Hadde aldri kommet ut i 2003 i det hele tatt. Valve var langt fra ferdig da kilden ble tatt (rett før release dato). Men jeg skal ikke klandre dem for det. Slikt skjer. Apple greide nettopp ikke å nå 3.0Ghz slik de sa i fjor. Det som er ille er at de skylder på tyveriet av kildekoden. Tyveriet hadde ikke noe med saken å gjøre.

Er det noen som kan gi meg noen GODE argumenter for at jeg skal glede meg til HL2? HL2 blir bra, men neppe noe å se stort fram til. Jeg tror det blir som forrige HL, ikke noe stort som spill. God integrering av story er ikke noe stort lenger. Blir sikkert kult å finne ut hva som skjer med freeman, og jeg kommer sikkert til å spille igjennom det. Kanskje det er nok til å glede seg til det. Men det er ikke noe spesielt med HL2.. det er bare enda et spill..
Er så evig enig med SkyFex... har egentlig ikke noe mer å legge til.
HL2 og Doom 3's grafikk vil i allefall ikke kunne måle seg med Unreal 3
Opprinnelig postet av SkyFex
[b]Okey.. Noen av dere.. egentlig alle, misforstår ordet story. Okey.. storyen til Doom var:
I en research base på mars går noe fryktelig galt, monstre fra helvete svermer inn på basen. Du må stoppe dem (altså drepe hovedbossen).
Half-Life: I en research base på jorda går noe fryktelig galt, monstre fra xen svermer inn på basen. Du må stoppe dem (altså drepe hovedbossen).
Vis hele sitatet...
Du kan oppsummere de aller fleste gode filmer på samme måten, men du glemmer en del viktige ting: Soldatene som sendes inn for å utrydde deg, de forskjellige miljøene man møter, strategier for å drepe fiender (for ikke å glemme den godeste tentacle in a missle silo som var lydsensitiv og måtte lures slik at man kunne antenne området den sto på), og man skal aldeles aldri stoppe xen-rasen i half-life. Gordon jobber bare mot omstendighetene, og han prøver bare å slippe unna. Han tvinges til å gjennomføre handlingene sine, og det er snakk om en "kjærringa mot strømmen"-historie hvor man til slutt tvinges til å bli alliert med fienden i form av g-man.

Hvordan storyen er integrert i spillet er en annen sak. Det var det som var revolusjonerende med HL. For å finne storyen til Doom måtte du lese manualen, i HL var storyen en del av spillet. Etter min mening var egentlig dette noe som kom gradvis, det fortsetter til stadighet. FPS og RPG blir forent. Men HL tok det største skrittet, det er helt klart.
Vis hele sitatet...
Det er få spill som gjennomfører dette i dag, hvis du ser på både painkiller og farcry som du nevnte tidligere, så går de på det samme hele tiden (det er meningen i painkiller, en slags retro fragfest). Du skyter, dreper og dreper, og du møter aldri noen venneligsinnede du må hjelpe eller som hjelper deg annet enn i animerte sekvenser.

Fysikk: HL2 bruker havok. Havok er et 3rd party fysikk system, som blandt annet blir brukt i Painkiller. Det er akkurat det samme. Ting kan ikke forresten brekke hvor som helst, om HL2 ikke har forandret mye på engine. Noe de ikke har fra det jeg har sett. De brekker på bestemte steder. I Red Faction kunne du forresten skytte ordentlig hull i vegger hvor du ville, noe jeg synes er mye mer imponerende. Fra et teknisk synspunkt. FarCry har også et tilnærmet like bra fysikksystem. Eneste de mangler er brekkinga.. Men kan ikke si jeg savner det.
Vis hele sitatet...
Havok skal visstnok være ganske tungt modifisert i HL2, og selv om havok har blitt brukt før i f.eks. painkiller, så var de ikke brukt i noen stor grad. Noen ting kunne knuses, man kunne smadre tønner som sto der, men ingenting virkelig revolusjonerende. Samme med FarCry, jeg husker at jeg veltet noen tønner da jeg spilte gjennom spillet, lekte litt med ragdolls, men det var ikke stort å skrive hjem om. HL2 har mange artige modifikasjoner på dette, bla. gravitasjonsfelt der fiendens våpen har truffet (se walkers) og hvis de gjør som i HL1 vil ting virkelig smelte sammen med spillet. Half-life har aldri brukt videosekvenser, og alt fortelles inngame. Det er ganske imponerende.

Shadere (vanneffekter osv): Har vært gjort. Spesielt i FarCry. I tillegg har FarCry bump mapping på enkelte objekter innendørs.

Texture kvalitet: Texture kvaliteten på screen shotsene jeg har sett så langt har vært ganske bra. Men igjen, Painkiller har like bra, om ikke bedre texture kvalitet. Bossene har textures på_opptill 2048x2048 om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, men begge disse spillene er ikke så utrolig gode gameplaymessig (selv om painkiller definitivt hadde sin sjarm når det kom til retro).


Det er dette som er grunnen til at jeg ser fram til Doom 3. Doom 3 har et lys og skyggesystem som er bedre enn noe annet som er gjort før. Dynamisk lys fra flere kilder, alle kaster lys, skygger og påvirker bump maps. I tillegg til dette har Doom 3 bra shadere og et fysikk system de har laget SELV. Doom 3 skal visst også ha fått bra integrering av story. Ikke døm iD software fra de forrige spillene. De har ikke laget Single-Player selv spill siden Quake 2. Det som også er stilig med Doom 3 er at det er det første spillet som VIRKELIG kan skremme vettet av deg. Silent Hill var Creepy, men jeg skvatt aldri.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vet nå ikke om skyggene er det viktigste for en god spillopplevelse, men det er iallefall stilig å se på. Half-life var ganske skremmende, jeg likte iallefall aldri å krabbe rundt i luftesjakter kun bevepnet med et brekkjern mens jeg hørte små dyr kravle rundt. Dette krever selvsagt at man spiller slik slike spill skal spilles; Midt på natten med øretelefoner.

Så er det selvfølgelig Steam. Jeg kan ikke uttale meg, for jeg sluttet med CS leeenge før Steam. Men fra det jeg hører er det Pain in the ass, og fungerer dårlig som cheat protection. Spør du meg synes jeg Valve er blitt grådige.
Vis hele sitatet...
Virker ganske teit, ja, selv om det virker fint hvis de faktisk får ordnet problemene sine. Content delivery er et smart konsept å forbedre på, når man først skal fikse på backbone i et spill. Synd de ikke har fått vekk barnesykdommene.

Er det noen som kan gi meg noen GODE argumenter for at jeg skal glede meg til HL2? HL2 blir bra, men neppe noe å se stort fram til. Jeg tror det blir som forrige HL, ikke noe stort som spill. God integrering av story er ikke noe stort lenger. Blir sikkert kult å finne ut hva som skjer med freeman, og jeg kommer sikkert til å spille igjennom det. Kanskje det er nok til å glede seg til det. Men det er ikke noe spesielt med HL2.. det er bare enda et spill..
Vis hele sitatet...
Vel, tror noe av det tøffeste blir hvordan man bruker andre karakterer i spillet. Testet alphaen? Man kan gi folk svært spesifikke ordre, som inkluderer posisjonering via siktet, hente våpen/gjenstander, helbreding, kampposisjoner osv. Ser for meg gode muligheter til gateslag i half-life hvor man kan gi vitenskapsmenn ordre om å bemanne rakettkastere i vinduer, snikskyte andre når du rykker over et område etc. Noe annet jeg gleder meg til er det sinnsyke kvaliteten på gameplayet. Kan ærlig talt ikke si at jeg har kost meg så mye som når jeg gjennomførte half-life: Du har kamp med soldater, bosser som må lures, kompliserte anlegg som må settes i gang for fremgang mens du sniker deg forbi fiender, og det enorme spillområdet er nok til å imponere de fleste. Jeg tror HL2 blir svært bra, akkurat som Doom 3.

Digital Hybrid: Og Unreal 3 vil ikke kunne måle seg med hva nå enn som annonseres når det kommer, jeg håper bare at jeg ikke må skifte ut geforce 3-kortet mitt
Opprinnelig postet av IvIoyner
Virker ganske teit, ja, selv om det virker fint hvis de faktisk får ordnet problemene sine. Content delivery er et smart konsept å forbedre på, når man først skal fikse på backbone i et spill. Synd de ikke har fått vekk barnesykdommene.
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk de er blitt kvitt det meste. Tok en runde DoD her om dagen, lastet ned steam klienten, inne på et par minutter. Valgte install option for DoD i steam, og spillet var, som klienten, inne på et par minutter. Genialt ^^

Sikkert noen kapasitetsproblemer ved større oppdateringer av feks CS, da alle skal oppdatere likt. Samme vil vel skje med HL2, men det varer vel ikke så mange timer at det ikke er til å leve med.
Sist endret av Benson; 15. juni 2004 kl. 19:11.
Opprinnelig postet av SkyFex
Det som er ille er at de skylder på tyveriet av kildekoden. Tyveriet hadde ikke noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du sa, men akkurat det at Valve har skyldt på tyveriet, hvor har du hørt det? Så vidt jeg vet er det bare rykter, og at til dags dato har de bare skyldt på sin egen bedømmelse av utgivelsedatoen.
Er enig med Moyner og skulleye. Alt moyner sa var slikt jeg bare tenkte, men ikke klarte å skrive, og skulleye sa det jeg egentlig visste, at folk selv har laget en myte om at tyveriet hadde skyld i utgivelsesdatoen.