Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1511
Hei.

Håper noen med god kunnskap på elektronikk kan hjelpe meg med å reparere ett par led lamper som en bekjent har lånt å ødelagt delvis.

Saken er følgende :

Problem 1:
Har en kinesisk led plante el akvarielampe med 72 stk 3w epiled dioder, inni er det en liten driver til vifte og to stk drivere som jeg mener var 570-630mA.
På denne lampen som ble kjøpt ny er det to av på brytere å ett strømuttak for å kunne sette flere lamper i serie mener jeg.
Så skulle man vel egentlig kunne ha fargevalg av vekst/blomst til å ha tomater å andre grønnsaker under i riktige nm farger til vekst å blomst men alle lys kom på av å bruke en knapp så vet egentlig ikke hva knapp to har hadt slags formål.
Så nå etter å ha lånt den vekk ett halvår ++ ilamme en annen led med 80stk 3w epiled med flere fargespekter men det kommer jeg tilbake til. Lampen skal angivelig ha hadt ett fall ned i en potte fra ca 30-40cm høyde å nøyaktig halvparten av led chippene er nå uten lys i.
Åpnet for å se om det bare var noe ledninger som var løsnet men etter å ha åpnet driverne ser alt fint ut med elektronikken å konkluderte selv med at dette kunne være en røket sikring siden jeg ikke så noe galt å at det var nøyaktig halvparten som var røket å at det som sagt er to drivere til de 72diodene. Men fant masse delvis flytense hvitt lim som tydeligvis var smeltet løst å dryppet på noen komponenter(spole å transistor i en av driverne) å andre plass satt enda limet fast å hadde rett stiv konsistens) å vet denne personen hadde hatt noe varmeproblemer i bruk (skal ikke brukes over 40grader står det)å antar at dette med for høy varme har endret noe med limets fasthet fordi d ikke lenger stivner,det tøyt tydeligvis ut fra mellom alu "printkortet" og kjøleribbene. Fjernet alt av rester fra limet som var å testet lampen med samme resultat at bare halvparten virket.
Ser under bryterne at det står 10A så antar at dette er sikring inni men fikk ikke til å åpne selve bryterne som er helt runde fra oversiden å sylinderformet nedover til vidre ledningskoblinger.
Hva skal jeg gjøre? Tenker at hvilken som helst sikring med bryter skal vel duge så lenge det er 10A å tør ikke koble utenfor sikring,er ikke så nøye om jeg må lime fast en annen formet bryter på øversiden selv om det ikke ser orginalt ut.

Hjelp!!!
Kan bensinstasjoner som fks shell ha en slik så jeg finner ut om det er feilen??
Om den/de som eventuelt kan hjelpe meg vil se lampen så kan den søkes opp via google fks med navnet - Flower power 216w led growlight.

Dette ble en lang post,huff.

Problem 2 på den andre lampa kommer under når jeg får bedre tid

På forhånd takk for hjelpa...
Hei igjen. Ser ingen svar på forrige post så må kanskje prøve flytte den til den store led tråden som jeg så nå lå hær på forumet..
.. prøver likevel bare legge til problem nr 2 under hær for å se om jeg kan få hjelp til det..

Har en til kinesisk led lampe som gjerne kalles 240w led panel selv om det realistisk består av 80 stk 3w epiled så tror jeg de kjøres på nærmere 2w pr led så la oss si 150 watt.

Fikk den tilbake med at omentrent 1/3 del av leddene ikke er lys i,alle i samme ende av panelet. Får ikke kontakt med det useriøse norske nettstedet som solgte disse som jeg vurderer kontakte forbrukerrådet om men skal foreløbig holde meg for god til å henge ut denne norske "svindelsiden" som nå har byttet navn.

Har dermed siden ingen vil svare fra firmaet åpnet panelet hvor nøyaktig 26 av 80 led er uten lys for å se etter sikring eller tegn på feil.
Så det var 3 stk 570-630mA drivere til leddene å en litn til viftene.
Tenkte en av driverne kanskje var gåen så feiltestet driverne på de led som virker å alle driverne er ok men altså 26 dioder gåen.
Aner ikke hvordan person har klart ødelegge to lamper på to forskjellige måter men tenker meg det er lett å reoarere om jeg får tak i nye 3w epiled el lignende med samme driftspenning å farger.
Trenger vel bare kjøpe loddebolt å skifte de??
Vet ikke om de tre driverne nå kjører all tilgjengelig spenning over de 56 gjenstående led som er i serie og da vil jo levetid gå ned å muligens brannfare oppstå?
Har gått gk elektro å kan lodde så det bør jo gå fint å bytte men kan noen forklare el tipse meg om side med fks wholesale på 3w epiled,epistar,bridgelux el cree som er billigst mulig samt unngår man toll på ordrer under 200?kan det stemme?

Mvh spent ung mann
"kinesisk led plante el akvarielampe" <- hva er dette? link? Mye lettere om du kan vise til et modellnummer eller link til utsalgssted, for jeg aner ikke hva en akvarielampe er eller hvordan den ser ut Det google søket dit ga et hav av resultater...

Du sier du har testet at driverne fungerer, men ikke hvordan. Har du sjekket at det er spenning over diodene?