Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1089
Kjøpte en converter som omformer 12v til 220v for bruk i bil.
Denne har jeg koblet til min bærbare datamaskin.
Men laderen til laptopen leverer jo bare 19V, så her vil jo det bli mye effekttap ved å først omforme 12v til 220v, og deretter ned igjen til 19v.
Ser på batteriet til laptopen at dette er ikke på mer enn 11,2 volt, altså er det en ganske kraftig hurtiglader denne originale laderen som medfølger maskina.
Burde ikke det gå å koble datamaskinen rett i sig. tenneruttaket i bilen? Dette vil da bli en ca spenning på 14v ved motor i gang.
Eller vil det bli for mye strøm direkte på laptopbatteriet, eller kanskje vil spenningen bli for ustabil? En kondensator ville da kanskje hjelpe?

Noen som har erfaringer med dette?
Er mulig ja, men du må ha noe for å stabilisere spenningen.
Det letteste ville nok vert å kjøpe en ferdig. http://www.laptopshop.co.uk/car-adapters.htm
Hvis du skal ha en billader, så anbefaler jeg deg å kjøpe originalt. Spenningen i en bil kan lett ta knekken på det meste av elektronikk hvis den ikke er filtrert skikkelig, og hvis det du lager eller kjøper skulle svikte, så får du ingenting på reklamasjonsretten/garantien når det er uoriginalt.