Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1779
Hei.

Jeg planlegger å bygge meg en kraftig led blomsterlampe selv.
Har sett mange diy tråder både norsk svensk og engelske og synes det ser veldig enkelt ut. Har 3 forskjellige kinesiske led lamper og har temmelig dyp kunnskap om fargene nanometrene hva som er bra og hva som er dårlig.
Har også gått grunnkurs elektro for mange år siden og har koblet endel elektronikk men det jeg nå undrer meg hvis jeg fks bestiller en 150 el 200w vanntett driver til led. Ledninger, selve led chippene eventuelt linser for mer konsentrert spredning enn 120grader.pluss kjøleribb vifter mm. Men må man regne å koble til resistor/resistorer når man bygger lamper?? Har sett flere som ikkr har det og noen som har det å lurer på den eventuelle forskjelln det utgjør??

Mvh lysarbeideren
Høyeffekts LED's trekker mye strøm. La oss ta Cree XML T6 (10W) for eksempel. Den trekker 3A, og trenger minimum 2.9V for å lyse. Hvis du bruker en 12V strømforsyning, så må du bruke en motstand på 3.3 ohm. Og 3A gjennom en så liten motstand trekker 30W, altså tre ganger mer enn LED'en.
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Høyeffekts LED's trekker mye strøm. La oss ta Cree XML T6 (10W) for eksempel. Den trekker 3A, og trenger minimum 2.9V for å lyse. Hvis du bruker en 12V strømforsyning, så må du bruke en motstand på 3.3 ohm. Og 3A gjennom en så liten motstand trekker 30W, altså tre ganger mer enn LED'en.
Vis hele sitatet...
Takk så mye for svaret men jeg lærte ikke så mye av det,kanskje jeg som er kortfattet.
La oss si jeg planlegger å ha 40x 5w nye epiled o.l. el helst noen flere for å ikke kjøre de på full styrke i tilegg til å få bedre lysspredning. Tenker kjøre de på 3,8-4,2w maks og ha kjøling nok i massevis men undree hvorfor jeg bør bruke resistor hvis det kan virke uten?
Har sett bygg uten og med og skulle gjerne visst forskjelln d utgjør. Sier du at en resistor vil stjele eks 10x hver leds w,d høres jo ikke rett ut. Please feel free to help me out here
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du trenger ikke å bruke motstand om du seriekobler diodene.

La oss si du skal mate 4v til en diode, da seriekobler du 3 dioder, spenningen du må tilføre denne rekken er 12v.
Videre kan du parallellkoble disse rekkene til ønsket antall(kjekt å bruke psu fra pc her)

Du måå ikke gi mer spenning enn dioden tåler, da brenner du den rimelig fort, og du vil evt ha en veldig varm diode.
Usikker på om du trenger kjøleribbe på disse diodene, men mulig du finne noen med en liten en påmontert allerede, så kan du bare bygge en armatur rundt de, og bruke et par vifter for kjøling.
Skal du dimme lysene, så må dette gjøres med pwm.