Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1342
Selv om dette foreløpig ikke involverer lodding tror jeg kanskje jeg er i riktig forum her, beklager om jeg bommer.

Jeg har kjøpt et 12V 2.9Ah batteri for å kunne lade mobil og lignende utenfor allfarvei. Den fungerer, men jeg forstår det slik at de fleste billige usb-billadere bruker en lineær spenningsregulator for å regulere spenningen til 5V. Om jeg videre har forstått det riktig vil da 5W gå til å lade mobilen mens 7W bidrar til global oppvarming dersom laderen trekker 1A.

Jeg er naturligvis interessert i å benytte en lader med switching regulator for å forbedre effektiviteten. Dette er sjelden (aldri?) oppgitt, hvis man drasser med seg en hel bil er vel litt svinn irrelevant
Hvordan finner jeg enklest ut om regulatoren i en gitt lader er switching, kan jeg f.eks sjekke det ved å se om strømmen fra batteriet ≈ 0.4A (5/12)? Veit noen om en 12V usb-lader som garantert er det?

Jeg foretrekker egentlig å bruke ferdigbygd siden jeg er litt ute og svømmer når det gjelder selvbygg, men om det er vanskelig å få tak i lurte jeg på om det kan være en idé å kjøpe inn noe slikt som denne eller denne og ta fram loddebolten. I så fall trenger jeg nok litt mer veiledning
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har kjøpt en på Clas Ohlson som har switchmode regulator. Jeg klarer ikke å finne den på nettsidene deres nå.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har kjøpt en på Clas Ohlson som har switchmode regulator. Jeg klarer ikke å finne den på nettsidene deres nå.
Vis hele sitatet...
Interessant, dette var kun en enkel usb-lader som denne? De har en dyrere modell som lader alt mulig rart inkludert laptop her, er sikkert switchmode, men den er litt stor. Du har ikke tilfeldigvis merke/varenr eller lignende? Om du kunne lagt tatt et bilde av den hadde det også vært nyttig
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Der fant du den, 38-2349. Ser den ligger under tilbehør for mp3 spillere, jeg lette bare under mobil.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Der fant du den, 38-2349. Ser den ligger under tilbehør for mp3 spillere, jeg lette bare under mobil.
Vis hele sitatet...
Ok, takker. Jeg var faktisk innom for å kikke på den etter å ha skrevet posten (reiser forbi Oslo S daglig). De hadde den ikke inne, men mente at den ikke var switching. Det er selvfølgelig en mulighet at karen ikke ante hva jeg spurte om
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg åpnet den jeg har for å se hvorfor den ikke fungerte med enkelte telefoner, og da så jeg at den hadde en switchmode regulator.
Han hadde altså ikke peiling

Takker så mye for hjelpen, da kjøper jeg den når de får den inn.
Sist endret av maneatingduck; 16. september 2010 kl. 16:26.